Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vergoeding hond uitlaten

Ik dacht, dit is nu echt een topic om in deze groep te gooien

Het zit zo: dochterlief (13 jaar) laat al jaren de honden hier in de buurt uit. Gewoon gezellig en vrijblijvend, niet echt structureel of zo. Soms wordt ze gevraagd als oppas, als mensen een dagje weg moeten. Ze krijgt dan meestal een kleinigheidje.

Nu is het volgende het geval. Een kennis van een kennis zoekt iemand die de hond van zijn moeder kan uitlaten omdat zij hiertoe zelf niet meer in staat is. Nu heeft hij gevraagd of mijn dochter dat wil doen en zo ja, of zij hiervoor een vergoeding wil ontvangen.

Eigenlijk vind ik het wel redelijk dat, als mijn dochter echt dagelijks een hond moet uitlaten, ze hiervoor een kleine vergoeding ontvangt. Maar wat is een redelijk bedrag? Ik weet verder nog helemaal niet wat precies de bedoeling is hoor, maar misschien hebben jullie hier wel ideeën over of ervaringen mee?

Ik hoor het graag! Bedankt alvast.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-02-2016 om 14:20

Uitlaatservice

De hondenuitlaatservice vraagt minimaal 10 euro maar neemt de honden dan ook echt uren mee naar het bos. Als het gaat om dagelijks een blokje om, zeg een half uur, zou ik 2,50 mooi vinden voor een 13-jarige.

Eva

Eva

01-02-2016 om 14:25

elke doordeweekse dag?

Als het elke dag 1 keer lopen is, voor een 13 jarige, zou ik voor 2,50 gaan. Da's 12,50 per week!
Best veel, toch?
Is het in de buurt? Of moet ze best een eindje om? Wil ze dat wel elke dag?

Niet vrijblijvend

Heel lief dat ze dat overweegt. Maar ze (en jij, ze is tenslotte pas 13) moet zich goed realiseren dat het dus niet vrijblijvend is. En dan kan het best snel teveel worden voor een 13-jarige. Iedere dag is na 2 weken leuk toch ineens teveel van het goede.
Ik laat zelf als vrijwilliger een ochtend in de week het hondje van een bejaarde dame uit. Er is dus een heel team omheen geformeerd, iedere dag, 2x per dag, een vrijwilliger. Ik moet dus ruim van tevoren aangeven wanneer ik niet zou kunnen (vakantie ed) zodat er een vervanger gezocht kan worden.

Dit gezegd hebbende: ik zou een vergoeding van € 2 of € 2,50 redelijk vinden.

Astrid

Astrid

01-02-2016 om 18:24

2.50

Maar dan wel 1 van de keren een uur lopen, puur voor de hond. Hoe vaak gaat ze m uitlaten?

Zoals hierboven 2 keer is wel heel schaars, je zult maar moeten

Imogen

Imogen

01-02-2016 om 18:27

Astrid

'Maar dan wel 1 van de keren een uur lopen, puur voor de hond.'

Lang niet elke hond zit daarop te wachten hoor. Kleine honden krijgen in huis ook al beweging en willen vaak helemaal niet een uur lopen.

Moni

Moni

01-02-2016 om 18:28

Maak ook afspraken voor als ze niet kan

Een kind van 13 kan ook verplichtingen hebben, bijvoorbeeld een uitstapje met school, jullie willen zelf een weekend weg.
Ze moet kunnen aangeven dat ze op een bepaalde dag niet kan, bijvoorbeeld drie dagen van tevoren. Dan zal kennis zelf iets moeten regelen. En ook bij calamiteiten moet kennis het opvangen en niet jullie als ouders.

Astrid

Astrid

01-02-2016 om 19:15

Ik weet niet of het een grote of kleine hond is. Maar ook een kleine hond heeft natuurlijk loop/speeltijd nodig. Of je dat nu op een veldje met een balletje doet of wandelt maakt niet uit, maar de frisse neus, de aandacht en op peil houden van conditie en daarmee ook gezondheid vind ik belangrijk, klein of groot, dat is een kwestie van trainen.
Heb teveel hondjes gezien die nooit eens lekker afgepeigerd waren en zich binnen vreselijk gingen misdragen.
Maar goed, ging me er alleen om dat ik het zielig/ongezond vind als de hond alleen een blokje om krijgt.

rutiel

rutiel

01-02-2016 om 19:57 Topicstarter

Dank

Wat fijn, zoveel tips. Ik had er inderdaad nog niet aan gedacht hoe het moest als ze een keertje niet kan of zo. Heel goed om daar afspraken over te maken.

Inmiddels heb ik gebeld en is er een afspraak gemaakt. We zullen dan kennismaken en het verder bespreken. Volgens mij is het eigenlijk de bedoeling dat het hondje een nieuw thuis krijgt en is dit een soort noodoplossing. Zij had het liefst ook iemand voor 's morgens, maar dat gaat natuurlijk niet lukken met de schooltijden.

Het is in de buurt trouwens, dus dat is niet zo'n probleem.

Over het "blokje om" maak ik me niet zoveel zorgen. Ik weet dat mijn dochter ruim de tijd neemt om met de haar toevertrouwde honden te wandelen en met ze te spelen. Ze stemt het ook altijd wel af op het soort hond. Zo heeft ze jaren de labrador van de buren uitgelaten die 13 is geworden. Uiteraard was dat op het laatst niet meer dan een heel klein blokje. En de teckel van de andere buren weigert om een druppel regen op zijn rug te krijgen. Dus dat is ook altijd een uitdaging wanneer het gaat regenen tijdens de wandeling

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken. Ik hou jullie op de hoogte. En meer tips blijven natuurlijk welkom.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2016 om 09:25

13 jaar

Je dochter is nu 13 en die leeftijd is redelijk 'veilig' als het gaat om verantwoordelijkheid kunnen nemen. Maar ik verbaas me over je opmerking dat ze járen een labrador uitgelaten heeft. Ik zou een basisschoolkind nooit als zelfstandige hondenuitlaat kiezen. Zeker niet zo'n grote hond als een labrador.

Wij hebben twee buurmeisjes van 8 jaar, waarmee we de afspraak hadden dat ze onze honden dagelijks eten kwamen geven. Dit ihkv 'therapie'. Dan zie je echt, dat er verschil zit tussen het ene kind en het andere. De ene vindt het eigenlijk best eng, de andere is veel meer zelfverzekerd, maar ook dat meisje weet soms niet hoe ze moet reageren. Dat meisje mag soms een stukje meelopen met ons en dan de riem vasthouden, maar alleen onder onze begeleiding dus en niet op drukke stukken.

rutiel

rutiel

02-02-2016 om 13:08 Topicstarter

Kaaskopje

Ik denk dat je de 'functie' van mijn dochter overschat. Het gaat om honden van buren en van vrienden. Honden die ze kent, eigenaren die ze kent, eigenaren die haar kennen.

En mijn dochter heeft echt een natuurlijke klik met honden, en ook een natuurlijk overwicht. Dit in tegenstelling tot de rest van het gezin overigens.

Je bouwt zoiets op denk ik. Ik kan me voorstellen dat je niet zomaar aan ieder buurmeisje je hond toevertrouwt.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2016 om 19:42

N@nny

Ik vrees dat ik hier vrij streng in ben. Kinderen horen de hond niet zelfstandig uit te laten. Dus ook niet van de buren of van familie.

Nur

Nur

03-02-2016 om 19:50

Ervaring

Mijn dochter wandelt met enige regelmaat met de twee buurhonden tegen betaling. Ze krijgt 5 euro. Daarvoor wandelt ze ongeveer een uur met de honden en daarna speelt ze nog met ze. Ze is erg dol op honden dus ze kijkt ook niet op een kwartier. Soms past ze op zaterdag of zondag de hele dag op en dan krijgt ze meestal iets van 10 euro. Ze wandelt dan 2 keer met de honden en speelt tussendoor met ze & geeft ze eten en gaat regelmatig even kijken. Ze krijgt dus best goed betaald als ik hier zo lees. Het is niet iets dagelijks overigens. Het is alleen wanneer de buurman die vanuit huis werkt een groot deel van de dag afspraken buiten de deur heeft of in het weekend een dagje weggaat. Ze is overigens 12 en ze doet dit nu bijna 2 jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.