Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Suze

Suze

25-06-2014 om 11:44

Vereenvouding en versobering kindregelingen

Ik stuit toevallig op dit bericht

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/06/24/eerste-kamer-stemt-in-met-wet-kindregelingen-werken-vanuit-bijstand-lonend.html

Er staat o.a.:
Er blijven vier regelingen bestaan voor inkomensondersteuning van ouders: de kinderbijslag; het kindgebonden budget; de combinatiekorting en de kinderopvangtoeslag. De andere zes regelingen verdwijnen.

Wij krijgen alleen de kinderbijslag (geen kinderopvang meer) en moet eens checken of we recht hebben op combinatiekorting (man regelt altijd belasting).

Maar pure nieuwsgierigheid: welke 6 regelingen verdwijnen?

En wat betekent dat voor degenen die nu nog wel aanspraak hebben op die 6 regelingen?

Er staat wel mooi dat het nu gaat lonen om vanuit de bijstand te gaan werken, maar ja, moet je wel een baan kunnen vinden (in deze moeilijke tijden).

alleenstaande 1-oudertoeslag

aanvullende 1-oudertoeslag, aanvullende cominatiekorting....verder weet ik het ook niet.

wizzer

wizzer

25-06-2014 om 16:41

regelingen

Citaat:
"De ouderschapsverlofkorting, de aftrek levensonderhoud voor kinderen, de verschillende regelingen voor alleenstaande ouders en de gratis schoolboeken verdwijnen. De tegemoetkoming voor ouders met thuiswonende gehandicapte kinderen (TOG), de tegemoetkoming in de onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS) en de regelingen voor alleenstaande ouders (de aanvulling op het minimuminkomen en de alleenstaande ouderkorting) worden opgenomen in bestaande regelingen met een vergelijkbaar doel."

Volgens mij blijven volgens mij wel de gratis schoolboeken (is ergens een compensatie voor de steun van de oppositie voor een ander wetsvoorstel).

Verder is de verhoging die je krijgt op het vrij te laten vermogen in box 3 voor elk kind al eerder afgeschaft.

Katniss

Katniss

25-06-2014 om 18:31

Tjee

Ja, dat zat erin hoewel ik hoopte dat het niet door zou gaan. Dit gaat me waarschijnlijk zo'n 2500 euro per jaar kosten (alleenstaande ouderkortingen) en ik denk niet dat dat gecompenseerd wordt door een hogere combinatiekorting. Ik denk dat ik de kinderopvang maar ga opzeggen, dat scheelt me netto weer 100 euro. Anders wordt het wel heel krap.

wizzer

wizzer

25-06-2014 om 19:11

alleenstaande ouders

Volgens mij valt het mee voor de alleenstaande ouders. Uit het wetsvoorstel:
6. De ouder die geen partner heeft, heeft aanspraak op een verhoging van het kindgebonden budget van € 2800,-.

wizzer

wizzer

25-06-2014 om 19:14

TOG

En in plaats van de TOG komt er een dubbele kinderbijslag.

Katniss

Katniss

25-06-2014 om 21:29

Oh mooi

Vaak wordt er ook wel weer op een andere manier gecompenseerd. Ik vraag me dan wel af waar de besparing in zit. Zal wel door het koppelen aan inkomen zijn, want nu krijg je vanaf 58.000 geen kindgebonden budget meer. Hopelijk staat dat alleenstaande ouderdeel daar los van. Zijn toch vaak ft werkende alleenstaande ouders, die dan als beloning voor hun harde werken gewoon niets cadeau krijgen.

wizzer

wizzer

25-06-2014 om 21:43

zie de memorie van toelichting

https://www.eerstekamer.nl/behandeling/20130902/memorie_van_toelichting_3/document3/f=/vjcwlln562yq.pdf

Op pagina 7 een grafiekje met inkomen en de hoeveelheid kindgebondenbudget + toeslag voor 1 ouders. 't bouwt wel enigszins af, maar 't valt mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.