Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

15-08-2013 om 11:39

Verbouwingsdraadje, wie doet mee? benieuwd naar andere verbouwingsperikelen , en vraag ...

De aannemer is begonnen afgelopen maandag, tenminste de installateur, bezig met leidingwerk en breken. Daarbij komen dus weer de nodige knopen die moeten worden doorgehakt. De keuken hebben we maanden geleden al besteld en nu was de technische tekening weg, dus nieuwe opgevraagd. Het is een jaren 30 woning, dus alles is gestript en mijn man heeft vorige week al veel sloopwerk gedaan, de 2 e grote container is nu alweer vol....
Ze kennen ons al bij de Gamma en de Praxis 😉
Ze zijn nu bijna bij de badkamer qua leidingwerk dus moet men weten waar en hoe de muurtjes moeten.
Badkamer is 1,90 bij 2.25.
Naast de deur komt de inloopdouche, breedte tot de muur is 90 cm. Daarbis de hoek. De douchekop komt aan de langere muur van 2.25 , dus de hoek om. Ik dacht aan een muurtje naast de deur , zeg maar tegenover de douchekop. Ik dacht aan 60 cm lang.
Nu zei de aannemer dat het handig was om aan de langere muur, zeg maar naast de douchekop ook nog een muurtje te maken. Maar die moet dan niet langer dan 30 a 40 cm lijkt me, aders wordt de inloop wel heel smal. Ik wil liever geen glazen deur, maar misschien is ipv het 2 e muurtje een klein stukje glaswand wel mooier...
Ik kom er niet uit, moeten zoveel beslissingen nemen, waar welk stopcontact etc etc. Het wordt vast mooi maar het is wel een grote aanslag op het beslissingsvérmogen ; )
Wie heeft een advies over de muurtjes?
En hoe gaat of ging jullie verbouwing?
Groet oregano


Dalarna

Dalarna

15-08-2013 om 12:08

Muur

Wat komt er in die overige 225 cm waar de douche begint?

Dus wat zit er nog naast de douche? Ik zou ook niet snel een dubbel muurtje willen maar je zou kunnen overwegen om naast de deur een muurtje te nemen van 20 cm ipv 60 en dan juist een langer muurtje op de lange wand. Die 90 cm vind ik best krap voor een douche en dan gaat van die 90 ook nog dat muurtje af en dat is alle ruimte die je vóór je hebt? Krap hoor.

oregano

oregano

15-08-2013 om 12:13

Dalarna

Naast de douche komt een hangtoilet. De douchekop hangt hiernaast dus het water gaat richting het muurtje naast de deur. Daarom dacht ik aan 60 cm, maar misschien is 40 cm ook wel genoeg. De douchekop hangt deze kant op zodat je meer ruimte hebt in de breedte als je onder de douche staat. Idee aannemer, want hem aan de andere muur, maar dan is de douchebreedte inderdaad wel vrij smal, zo'n 80 cm, en nu zou de breedte iets van 1,20 worden..
Alvast dank voor het meedenken!

Marie

Marie

15-08-2013 om 12:56

Van te voren?

Hoi
Dit zijn toch dingen die je van te voren bedenkt en niet tijdens de verbouwing?
Mijn man heeft aantal jaren geleden badkamer van vorige woning zelf verbouwd en toen hebben we bijvoorbeeld een kleinere halfronde douchehoek gekocht dan die je normaal gesproken in de winkels ziet. I.p.v. 90 x 90 was deze 80 x 80 en daardoor hadden we net iets meer loopruimte in de badkamer.
Maar ik begrijp dat je dus helemaal niks met deuren wilt. Dan is wellicht een half muurtje van glazen blokken wel een idee, om het allemaal wat "ruimtelijker" te houden.

oregano

oregano

15-08-2013 om 13:30

Van te voren

had ik 1 muurtje bedacht, nu komt idee van douchekop aan andere muur van aannemer ivm bredere ruimte om te douchen, dus plannen wijzigen ook wel eens tijdens een verbouwing, tenminste bij osn wel...
bedankt voor je tip.

Dalarna

Dalarna

15-08-2013 om 14:11

Tja

Wij hebben precies dezelfde indeling in die hoek, ook met de deur daar maar die 90 is waarschijnlijk langer. Ik heb daar ook geen muur maar een douchegordijn. Eentje die regelmatig in de was kan en eentje voor de wissel. Het oogt gewoon een stuk ruimer ipv een muur meteen als je binnenkomt.

Naast de douche ook een wc maar daar is wel een muurtje voor nodig van anderhalve tegel breed omdat daar al het spul voor die wc in zit. Dat is bij jou toch ook omdat het een hangend toilet wordt? Dan staat de wc al wat naar voren. Ik zou een muur naast het toilet prettiger vinden dan als je binnenkomt maar ja het douchegordijn is dus een half rondje en ik heb geen muur nodig.

nathalie

nathalie

15-08-2013 om 16:18

Meedenkende bouwers

ze zijn leuk maar laat je er niet door van de wijs brengen. Het kan zijn dat je meteen zegt já! waarom hebben we daar zelf niet eerder aan gedacht! Maar als je twijfelt of hun idee wel zo'n goed idee is, stick to the plan. Je had het zelf niet voor niets zo bedacht.
Dat eerst plaatje vind ik mooi, met een klein muurtje en verder een glazen scherm naast de wc. Ruimtelijk en toch een afscheiding.
De douchekop kan ook in de hoek tussen de twee wanden, dan kun je zelf nog kiezen of je liever dwars of langs of diagonaal meer ruimte neemt als je eronder staat. En dan een kort muurtje naast de deur, dan hou je qua inloop echt wel genoeg over.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-08-2013 om 23:24

Ha leuk een verbouwingsdraadje

Gezien onze eeuwigdurende verbouwing doe ik graag mee.

Wij hebben de benedenverdieping met 4 meter uitgebreid en daarbovenop de bovenverdieping met een meter. Hierdoor zijn de slaapkamer van mijn dochter en de badkamer met een meter verlengd. De slaapkamer van dochter is bijna klaar en nu zijn we dus bezig met de badkamer.

Onze badkamer is is nu 2 bij 3,4 m. Was 2 bij 2,4m. Ik had ook graag een inloopdouche gehad maar ik ben bang dat dit te krap wordt. De indeling wordt als volgt: kast, stoomcabine, toilet langs de 3,4 m muur. Onder het raam het bad en langs de andere muur een designradiator, dubbele wasbak, en handdoekenrek. De deur zit in de andere korte muur, dus tegenover het raam.

Oregano: ik heb geprobeerd om me een voorstelling te maken van jouw badkamer, maar dar lukt me niet zo. Ben wel enigszins ruimtelijk gehandicapt. Is het mogelijk om een tekening online te zetten zodat het makkelijker meedenken is?

Op dit moment is het bad geïnstalleerd en hangt het frame van het toilet. Het is nu even wachten totdat man weer een weekje vrij heeft, dan gaat ie verder met het leidingwerk voor de wastafel. Wij zijn namelijk onze eigen aannemer, met behulp van wat handige vrienden, bekenden en familieleden. we hebben hier alle disciplines zo ongeveer wel rondlopen. Ik ben ondertussen opzoek naar tegels. Ik wil grote antraciet tegels op de vloer en grote matte witte tegels tegen de muur. De wand van het bad wil ik met mozaïektegels oid. bekleed hebben. De meubels zij bruinzwart (denk Godmorgenlijn van Ikea) en ik zoek dus tegels met antraciet en bruinzwart erin. En dat valt nog niet mee. Ik had laatst een soort streepjes tegel gevonden, zoiets als deze: http://www.sanidirect.nl/gebo-tegels-decortegel.html
al geloof ik dat de kleurschakering iets anders was, donkerder. Die tegel kostte 18 euro per stuk, waardoor dat hele wandje op 200 euro zou komen. Dat vind ik best veel.

En nu mijn vraag: Weet iemand misschien waar ik een goedkopere en beter kleurende (mozaiek)tegel kan vinden?

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

oregano

oregano

16-08-2013 om 11:03

Ginny,

Leuk dat je meedoet!
Straks uitgebreidere reactie want dragende paal vd keuken is er net uitgesloopt.
Zal even zoeken naar mozaiektegels straks.
Badkamer heeft zelfde vorm als bij jou met raam t.o de deur, alleen is de langere want bij ons 2.25. Aan het eind komt toilet en daar links van de douche in de hoek naast de deur.
Straks meet,
Groet Oregano

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-08-2013 om 16:37

Oh oké

Ik denk dat ik het snap. Haaks op de muur van de deur een muur en de douchekop op de muur daarachter? Ik zou dan gaan voor geen muurtje in de instapopening, of een muurtje een stukje opgeschoven (dus niet op het einde van de dwarse muur), of een glazen wand. Maar liever geen muurtje dus, volgens mij voel je je dan heel erg opgesloten als je onder de douche staat.

Wij hebben juist niet voor een inloopdouche gekozen omdat het dan zo'n zelfde constructie zou moeten worden.

Waarom stelt de aannemer dit voor?

Zit er bij jullie in de buurt ook een Karwei? Daar hebben ze hele mooie voorbelde

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-08-2013 om 16:39

Pfaff

Jongste legt een koelelement op m'n IPad....

Daar hebben ze dus hele mooie voorbeelden staan. Het is echt mijn favoriete winkel tegenwoordig.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

oregano

oregano

16-08-2013 om 23:53

Ginny, tegeltip misschien

Ik zag zoiets wat jij misschien zoekt op de site van sanidirect.nl.
Wordt vervolgd,
Groet oregano

oregano

oregano

24-08-2013 om 10:31

Riolering blijkt stuk nu hebben ze hele gang en hal het graniet

Ik vind het vreselijk. Vraag me af of ze niet gewoon het graniet boven de buis eruit hadden kunnen 'zagen' ipv dat deze sleuf nu in stukjes ligt...hadden we dit beter moeten communiceren. Mijn man doet de afstemming , ik ben ook aan het werk, hij nu ook weer en dan gebeuren er soms dingen die niet goed gaan. Zo hadden ze bijna weer een verlaagd plafond gemaakt omdat het oude onder het riet niet waterpas was en dat teveel werk was met een laserven pur......en dat hadden we ee nu juist net uitgesloopt. Dus er weer uit en toch hoger plafond met pur rechtgemaakt.....
Maar dit graniet kan volgens mij nooit weer hersteld worden....

Vic

Vic

24-08-2013 om 15:57

Zaag

Klinkt een beetje alsof ze het probleem op hun eigen manier hebben opgelost. Er zijn nl speciale mannetjes met diamantzagen, die gaten komen zagen in granito. Als je het als goedwillende klusser zelf probeert, wordt het een rommeltje (en een pittige klus).

oregano

oregano

24-08-2013 om 16:58

Vic,

Dat. Is precies ook mijn gedachte erover en dat vind ik onverteerbaar. Ik ben zo boos. Ben vandaag voor t eerst ook niet naar het huis geweest, ik ben er zooo klaar mee. Ik vind het zo erg, juist vanwege dele elementen, deze stijl hebben wij het huis gekocht.....ik heb echt staan janken en vandaag een dip. Zo jammer...

Vic

Vic

24-08-2013 om 17:47

Sukkels

Hoe was hun reactie toen je ze zei dat ze je vloer gemold hadden? Volgens mij is granito idd goed te restaureren. Ik heb geen adressen maar misschien moet je even een rondje googelen.
Het is trouwens echt knap dat ze zo'n sleuf in je granito hebben gekregen. Hier wilden ze met een soort drilboor een gat maken om onder de keuken te komen, maar na anderhalf uur herrie zat er nog maar een heel klein gaatje in. Ze hebben uiteindelijk de gasleiding maar via een andere weg de keuken in geleid. De andere optie was nl zo'n mannetje met een diamantzaag, maar dat was veel duurder.

oregano

oregano

24-08-2013 om 20:17

Vervolg

Is deze verbouwing bij jullie zelf of bij jullie in de straat? Huisnummer bij ons is 15 ; ). Bij ons staat nu al de 3e container bijna vol, na 2 weken slopen en verbouwen.
We gaan de aannemer mailen en maandag gaat mijn man met hem om de tafel...we weten ook nl nog helemaal niet hoe het nu staat met de kosten tot nu toe. Mijn man heeft nl zelf ook 2 1/2 week meegewerkt, dus dat moet vd totale offerte af.
Gang laten restaureren zal wel dure grap zijn, gang is zo'n 6 meter en de diepe gleuf nu 40 cm...en langs de muren van de hal ook 40 cm....
Maandag wordt riolering gemaakt, er is nog onenigheid met de gemeente over erfgrena, wij betalen precariorechten voor de voortuin dus volgens ons is daar de erfgrens, ook onze makelaar zegt dit, dus gesteggel. Dan zijn de kosten voor de vervanging vanaf de voordeur tot de straat voor de gemeente. Ook moet er nog een boom weg uit de voortuin, deze wortels groeien nl in de rioolbuis.
Dinsdag wordt de keuken geleverd, woensdag geplaatst, dus ik hou mijn hart nu vast of dat allemaal wel goed zal gaan. De week erop wordt de schouw gemaakt voor de inbouwhoutkachel en deze erin geplaatst.
En deze week knoop doorhakken hoe indeling badkamer moet worden en welke tegels.....en ondertussen ook aan het werk. Nou ja ik wilde immers zo graag een jaren 30 woning en geen nieuwbouw...maar ik vind het wel een hele stressvolle bedoening.
Daarna wordt de zolder geisoleerd en daar is ook iets van 5000 euro voor berekend, misschien dat we dat toch zelf gaan proberen met alle extra onverwachte kosten...
Ondertussen zijn we op zoek naar eiken vloer, massief wilde ik, nu komt iedereen opeens met het advies dat de eiken duoplank veel,praktischer is, nl minder werking ....zucht...
En tot slot is mijn woning nog niet verkocht dus moeten we uitkomen met het bouwdepot .....
Dus even een dipje vandaag.

Vic

Vic

24-08-2013 om 21:16

Zolder isoleren

Ik heb zelf mijn zolderkamer geïsoleerd. Een deel met gipsplaat en glaswolisolatie, dat was heel veel werk maar met een man erbij goed te doen. Het andere deel met kant-en-klare isolatieplaten van Iso Easy o.i.d. Dat was relatief eenvoudig en daarbij had ik alleen wat hulp nodig van mijn dochter. Dat spul is wel behoorlijk prijzig, maar bij lange na geen 5000 euro. Als er weer een schip met geld langskomt wil ik ook nog de open zolder met Iso Easy doen.

Vic

Vic

24-08-2013 om 21:18

Informatie

http://www.isoeasy.nl/
Zo makkelijk als op het filmpje gaat het alleen maar als je een echte klusser bent.

oregano

oregano

24-08-2013 om 21:28

Vic, easy fix

Komt ook bij ons, 60m2 , helft is materiaalkosten andere helft arbeidsloon....dus mijn vriend (of man nu....) gaat weer meewerken en misschien dan gedeelte zelf verder afmaken met zwager. En letten op kortingsbonnen en dan zelf kopen ipv aannemer (groot bedrif met veel aanbestedingen en onderhoud woningbouwverenigingen).
Goed van jou zeg dat je het zelf hebt gedaan! Ik durf nauwelijks nog daar te komen als die mannen er zijn, denk dat ze mij te kritisch vinden en niet begrijpen dat ik perse weer een oude paneeldeur zoek voor de woonkamer ipv een deur te kopen bij de praxis.......en dat ik het leuk vind om diemoude kastdeuren

oregano

oregano

24-08-2013 om 21:29

Nog niet af

Die oude kastdeuren te ontdekken achter het behang en jute wat er op is gespijkerd, prachtig!

Vic

Vic

24-08-2013 om 21:39

Ooh

Als je man dat met je zwager doet hebben ze die hele aannemer niet nodig. Echt hoor, het is een kwestie van plastic latjes schroeven, platen op maat zagen en de boel er tegenaan klikken. Het lastigst vond ik nog het schroeven, en het klikken van de afwerklatjes, maar als je een beetje sterke man bent heb je dat helemaal snel gedaan.
Die platen zijn best vaak in de aanbieding bij diverse bouwmarkten, dus dat moet je even in de gaten houden.

oregano

oregano

25-08-2013 om 22:32

Verbouwings verlamming, herkenbaar?

Ik merk dat ik bijna geen knopen meer kan doorhakken, zodra ik aan de badkamer al denk klap ik dicht. Ik weet het gewoon niet meer welke tegels, welke grootte etc. Las in het verhuisboek over perfectionisme en angst de verkeerde keuzes te maken en daar loop ik dus tegenaan, dat is het. Herkenbaar?

neteret mut

neteret mut

25-08-2013 om 22:55

ik snap dat. We hebben vroeger eens een badkamer laten verbouwen, daarna zijn we nooit meer aan de keuken begonnen. In het huidige huis roep ik al 7 jaar dat de badkamer nodig aangepakt moet worden, nou ja voorlopig is het geld op dus geen plannen meer voorlopig, geeft ook rust.
Ik denk dat het toch ook iets is van de huidige samenleving dat alles perfect moet zijn en dat er teveel keus is. Als je maar kunt kiezen uit 3 soorten / kleuren is al een deel stress weg. En je moet over zoveel kiezen, met alleen de kleur tegel ben je er niet, welke maat, welk materiaal, wil je wel tegels of toch hout of kurk en moet het grijs met een wolkje wit( eiwit, gebroken wit, geelwit, blauwwit enz) of lichtgrijs geblokt/ gestreept (diagonaal of horizontaal of verticaal) En moet er dan ook een sierrandje komen ( bijpassend of afstekend in kleur)
Het is wel duidelijk dat ik zeer opzie tegen de tijd dat we eindelijk onze badkamer gaan verbouwen ( waarschijnlijk kies ik voor vierkante witte tegeltjes, witte of licht grijze voeg en eenvoudige witte spullen van een zweedse zaak en als het niet perfect is zal me dat niets kunnen schelen de rest van het huis is dat ook niet)
Ik kan je alleen maar sterkte toewensen, je zit er nu in en moet wel door.

Links

Links

26-08-2013 om 07:13

Herkenbaar, houdt het tijdloos

Herken je verhaal en wil je daarom advies geven om de badkamer tijdloos te maken. Ofwel niet de huidige modekleuren, maar gewoon wit. Kan je met accessoires nog alle kanten op en een kleur handdoek vervangt makkelijker dan een hele badkamer. De vloer in een kleur waar haren niet zo zichtbaar zijn tenzij je elke dag schoonmaakt

En bedenk: je kunt het niet fout doen. Mooi is mooi genoeg.

Vic

Vic

26-08-2013 om 11:11

Hmmm

Ik denk juist dat je moet kiezen voor wat je echt mooi vindt, niet voor zogenaamd tijdloos. Ik heb net een nieuwe keuken en ik hoorde van de keukenboer dat hij de kleur die ik nam niet zo vaak verkocht. Ook als je naar de foto's keek van recente projecten was dat vooral leliewit (dat is het nieuwe vanille), met donker blad. Best aardig hoor, maar je kunt mij niet wijsmaken dat al die mensen dat echt het mooist vonden. In mijn vorige huis had ik in een badkamer roze vloertegels met glimmertjes erin. Ja, dat vond ik mooi, en met de matte witte muurtegels was het helemaal niet overdreven of te gewaagd.

Fiorucci

Fiorucci

26-08-2013 om 14:32

Mee eens vic

Als je iets kiest wat jij echt mooi vindt, zal het niet snel vervelen. Ik heb op de bovenverdieping al jaren een oceaanblauwe vloer met glimmertje,ik vind het nog steeds heel mooi. Tijdloos is vaak toch een synoniem voor saai..

Eens, mits

Daar ben ik het ook helemaal mee eens, mits je van jezelf kan inschatten dat je smaak redelijk stabiel is. Ik vermoed dat er wel degelijk mensen zijn die inderdaad toevallig net datgene wat in de mode is het allermooiste vinden. Vermoeidend en slecht voor de portemonnee, dat wel.

Zelf heb ik vrij duidelijke voor- en afkeuren dus ik kan vaak aardig inschatten of ik iets over 15 jaar ook nog mooi vind.

En Fiorucci: wat heb jij dan op de vloer, dat daar een glimmertje inzit? Heb je het over de hele bovenverdieping of alleen de badkamer?

Groeten,

Temet

oregano

oregano

26-08-2013 om 17:49

En dan opeens een huildag

Kan het niet samen meer combineren en na een naar gesprek op het werk met een collega , die zeer oncollegiaal was kan ik opeens alleen nog maar huilen... Wat is dit nu toch....

Fiorucci

Fiorucci

26-08-2013 om 18:10

Temet,

In de badkamer heb ik tegels, op de bovenverdieping heb ik vinyl, waarin wat parelmoerflintertjes zitten verwerkt. De badkamer is terracottakleurig met offwhite,overigens. Dat was de mooiste kleur die beschikbaar was van de keuzes die ik kreeg van de woningbouw. Anders was het effen spierwit of muisgrijs geworden.....en dat is vast een hele veilige keuze en tijdloos, maar dat verveelt evengoed is mijn ervaring. Ik heb namelijk 15 jaar een witte keuken gehad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.