Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Linda

Linda

08-08-2017 om 14:27

verbanddoos toe aan vervanging/aanvulling.

Na een jaar of 10 is onze verbanddoos voor auto/reizen leeg of toe aan aanvulling. Wat zit ook alweer in zo'n doos? Gaasjes, pleisters, leukoplast, wondontsmetting, pincet, verbandschaar en tekentang in ieder geval. Wie vult aan?
Of is het handiger een hele nieuwe set aan te schaffen en wat is dan een goede (dus met pleisters die fatsoenlijk plakken, een verbandschaar die knipt etc)?

Milcham

Milcham

08-08-2017 om 14:56

Hmm

Ik zou de doos houden en de inhoud wegkiepen. Het is een nooddingetje. Wat ik er in zou doen: pleisters aan de rol, schaar, pincet, tekentang, betadine, mitella, gaasjes, verband, snelverband, verbandkrammen of leukopor, uitzuiginsectending, aspirine (bij allergische reactie op insectenbeten, is hier nodig), Norit tegen vergiftiging, schaar, vette watten, drukverband, zwaluwstaartjes.
Dit zijn toch wel zaken die ik regelmatig nodig heb.

Vogel

Vogel

08-08-2017 om 15:50

aanvullen

In een complete doos zit van alles wat ik toch niet gebruik.
Hier gaan pijnstillers en pleisters het hardst, de gifzuigset gebruik ik wel eens, en het steunkousje voor verzwikte enkels is ook een paar keer hard nodig geweest. De schaar die er in zit wordt eigenlijk het meest gebruikt, maar dan niet eens voor medische toepassingen.
Gazen en verbanden sleep ik braaf mee maar zijn eigenlijk nooit nodig.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-08-2017 om 16:23

Milcham

Meen je dat nou serieus, dat je dat allemaal regelmatig nodig hebt?
Nav dit draadje zal ik de ehbo doos die in de auto ligt eens inspecteren. Ik denk niet dat die ooit is gebruikt en er zit vast wel iets in wat ver over de datum is.

Wat wij altijd bij ons hebben zijn pleisters en een tekentang. Die tekentang zit ook nog in de verpakking, maar we zijn ooit eens met onze hond in de Eiffel geweest en toen zat ze helemaal vol met teken en heb ik moeten klooien met een pincet. Na die vakantie heb ik direct 3 tangen gekocht. Aan mijn sleutelbos hangt een klein Zwitsers zakmesje met pincet en schaartje. Vreselijk handig.

Pennestreek

Pennestreek

08-08-2017 om 16:32

My thoughts exactly

Echt nog nooit aangeraakt, de inhoud van de verbanddoos in de auto. Nu zal het schelen dat wij niet zo heel veel autokilometers maken, en op vakantie meestal gaan vliegen, maar bij ons issie dus echt nog maagdelijk. En ook al ruim 10 jaar oud. Denk ik. Ook de verbanddoos thuis wordt weinig gebruikt trouwens. Pleisters en pijnstillers, daar blijft het wel bij. Af en toe de tekentang voor de hond.

tja

Ik zat voor de vakantie met hetzelfde dilemma. Heb inhoud grotendeels weggedaan (wat over datum was) en toegevoegd: pleisters, klittenbandsteundingen voor knie en enkel, antihistaminicum, ontsmettingsmiddel, gaasjes, (druk)verband, schaar, nagelschaartje, parafinewondpleisters. En vast nog wat, het paste in ieder geval niet meer in de doos. Ik heb het in een knaloranje rugzakje gedaan. We gingen een sportieve vakantie doen met twee zonen van 17 en 19. Uiteindelijk niets nodig gehad, behalve reistabletjes.

Milcham

Milcham

08-08-2017 om 16:42

Ja hoor

Alleen de Norit niet maar dat is als het nodig is zo bij gehaald. Ik heb zeg maar avontuurlijke kinderen. Thuis heb ik meer. Standaard een coldpack in de vriezer, ijsjes tegen zwellingen in de mond of tegen de schrik, een scalpel voor het fijne peuterwerk of voor het verwijderen van hechtingen, diverse soorten verband. Dat is zeg maar de reguliere ehbo. Dan zelfzorgspul tegen pijnlijke spieren en dergelijke, afhankelijk van wat de dokter heeft voorgeschreven. Denk dan aan dingen als voltaregel of midalgan. Paracetamol, pincet, verbandschaar, rekverband. Hier gaat niets over de datum.
En dan nog de gewone voorgeschreven medicijnen.
Voordeel is wel dat de kinderen inmiddels ook enorm ehbo-vaardig zijn en niet van het schrik-achtige soort. Ik heb een paar weken terug buiten een flinke smak gemaakt en man gaf jongste de opdracht om naar huis te gaan om het eea uit de medicijnkast te halen. Hij wist precies wat alles was, pakte het juiste en had zelfs nog een ijsje meegenomen tegen de schrik. Dat ijsje hoefde ik niet, en de rest had hij fantastisch gedaan.
We hebben hier een abonnement op de HAP en de SEH, soms gaat het tijden goed maar de afgelopen zes weken heb ik zeker vier keer een ziekenhuis van binnen gezien. Geen ernstige dingen, maar genoeg om even langs te gaan.

Appelflap

Appelflap

09-08-2017 om 09:01

gebruikt

Bedankt voor de reacties. ja, wij hebben alles gebruikt behalve de lullige maat pleisters maar die heb ik weggedaan. De tekentang heb ik een paar weken geleden nog gebruikt toen dochter een teek had op haar rug na in het bos te zijn geweest. Verder hebben wij actieve vakanties dus iemand glijdt nog wel eens uit en heeft schaafwonden, andere wonden, kneuzingen of zoiets, dus gaasjes en verband en pleister worden dan gebruikt. Blaren hebben we ook nog wel eens op vakantie, dus blarenpleisters gaan op. Ik heb mij een keer flink gebrand, dochter heeft een keer een flinke ontsteking aan haar voet gehad, allemaal een beroep op de ehbo doos gedaan. Afgelopen vakantie heb ik tijdens een bezoek aan een kasteel een wespenbeet van zoon uitgezogen. Ik wist niet dat daar ook iets voor bestond maar ik ga meteen kijken/kopen want zo lekker vind ik bijengif niet en mijn man was nog geen uur later in zijn voet gestoken en dat ging mij wat te ver om die uit te zuigen.
Brekebenen? Zo ervaar ik het niet over meer dan 10 jaar maar we doen wel eens beroep op onze ehbo doos.
Waar kan ik zwaluwstaartjes kopen? Dat vind ik wel een goeie.
En weet iemand of je als particulier ook van dat wijdgazig, buisvormig, zeer elastisch verband kan kopen waar je bijvoorbeeld gaasjes op zijn plaats kunt houden, zodat je geen leukoplast nodig hebt? Of weet iemand hoe dat heet?

Milcham

Milcham

09-08-2017 om 09:32

Tubifast

Dat heet tubifast en kan je bij de apotheek kopen. In diverse diameters, afhankelijk of het voor vinger, hand of voet is. Zit op een rol en is niet heel goedkoop. Heb ik ook .
Zwaluwstaartjes knip ik uit degelijke echte pleisters. Niet die waterbestendige plastic frutsels maar uit die vieze beige. Volgens mij kan je ze ook kant en klaar kopen.

Mijntje

Mijntje

09-08-2017 om 10:31

zwaluwstaartjes

kan je bij de apotheek kopen.
Die zijn wel handig ja, heb ik ook een paar keer gebruikt.
Op internet kan je vinden wat handig is om in zo'n doos te hebben, o.a. hier: https://www.gezondheidsnet.nl/ehbo/ehbo-voor-thuis-en-onderweg

Als je geen zwaluwstaartjes bij de hand hebt.

Met een stukje leukoplast wat je rond draait in het midden kun je ook een hechtpleister maken. Je kunt m ook in t midden inknippen en wegvouwen en dan plakken

Tekenpincet

heb je niet nodig: gewoon een eitje breken over de teek volstaat.

Vogel

Vogel

10-08-2017 om 08:54

@Yvan

Serieus?!
Ik houd het toch bij een tekenpincet; de meeste verbanddozen zijn slecht ingericht op het meenemen van eitjes.

Tine Winkel

Tine Winkel

10-08-2017 om 17:35

yvan teken

eitje breken boven teek? Wat gebeurt er dan met de teek? Werkt het op dezelfde manier als wat ze vroeger zeiden: beetje boter erop? De teek stikt, in een laatste stuiptrekking werkt ie zn hele inhoud naar buiten (dus in jou) en gaat dood. En jij hebt dus alle lyme-zooi in je lijf? Zou ik dus niet proberen - als dat inderdaad de manier is waarop het werkt. Gewoon met een tekenpincet of een gewone (maar bij een gewone heb ik al eens gehad dat de kop achterbleef, ook niet fijn).

Wat bij ons standaard meegaat is een geimpregneerd gaas, te gebruiken bij schaaf- en brandwonden, in combinatie met snelverband of iets dergelijks, om het op zn plek te houden. Is steriel, pijnverzachtend en bevordert de genezing. Op grote schaaf- of brandwonden echt een supermiddel. Slechts 2 keer nodig gehad op vakantie maar toen was ik erg blij dat ik het gewoon bij me had. En daarnaast natuurlijk regulier werk, zoals pijnstillers, goede pleisters (hansaplast, zelf op maat te knippen) en een goede schaar. Voor thuis volstaan goedkopere pleisters, maar op vakantie wil ik geen gedoe en gewoon goed spul.

Oepsie: excuses Tine Winkel

Mijn reactie was sarcastisch bedoeld en alludeerde op de fipronil-affaire.

En Vogel

Mijn reactie was sarcastisch bedoeld en alludeerde op de fipronil-affaire.

Tink

Tink

15-08-2017 om 18:08

niet alles weggooien

Tijdens de BHV-cursus die ik ooit moest volgen op mijn werk werd ons verteld dat gaasjes e.d. nog prima te gebruiken zijn als ze over de datum zijn, ze zijn alleen niet meer *steriel*. Je hoeft ze dus niet direct weg te gooien, alleen niet meer gebruiken bij dingen waar je volgens het EHBO-boek steriele gazen bij nodig hebt.
Zalfjes e.d. die over datum zijn zou ik wel weg doen.

Bij de Lidl verkopen ze trouwens met de regelmaat van de klok weer kleine EHBO-pakketjes die prima geschikt zijn voor in de auto. Niet duur en alles zit erin. Ik denk dat alles los aanschaffen via de apotheek/drogist een stuk prijziger is.

Ik heb de inhoud van de auto-EHBO-doos nog nooit nodig gehad en die van thuis een doodenkele keer. Ik kan eigenlijk beter zorgen voor genoeg voorraad aan papieren zakdoekjes in mijn auto, want een bloedneus komt hier nogal eens voor

OT Yvan, wat bedoel je met alluderen?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-08-2017 om 22:00

'Hebben wij een verbanddoos in de auto ?'

Jazeker, meldt man,
' Weet je ook wat erin zit ?'
Nee, maak .m maar eens open.

Tot zover de stand van zaken in de auto.

Binnenshuis heb ik pleisters, schaartje, pincet, tekentablet, paracetamol, oordruppels ( bij oorpijn) en een gesloten flesje neusdruppels, flesje alcohol om te ontsmetten, thermometer. Dan houdt het zon beetje op. Oh ja, veel papieren zakdoekjes heb ik wel

Tink

Tink

17-08-2017 om 14:55

Yvan

Aha. Dank.

Tine Winkel

Tine Winkel

20-08-2017 om 16:54

Yvan

Kijk, een paar weken in het buitenland en ik snapte zelfs jouw sarcastische grapjes niet meer Fipronil dus? Moet ik me nog ergens in inlezen voor ik een eitje breek?

Daar

beslist u zelf over hoor. Wil u als domme gans meekwaken met de rest, of bent u er fier op een eigen mening te hebben?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.