Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Venkel verplanten?

Het onschuldig ogende venkelplantje dat ik vorig jaar in de tuin zette heeft zich ontpopt tot een soort triffid. Het ding is enorm, zowel in de hoogte als in de breedte. Een prachtplant, maar op de verkeerde plek.

Kan ik dat ding verplanten, en zo ja, wanneer? Volgens mij moet je vaste planten verplanten in september/oktober, maar moet ik m dan eerst helemaal terugknippen?

Ik kan natuurlijk ook wachten tot hij volgend jaar weer uit het niets opkomt, m dan, als de plant nog klein en handzaam is uitspitten en verplaatsen, en als dat experiment misloopt een nieuw venkelplantje kopen, maar in principe probeer ik de door mij gewenste planten gewoon in leven te houden.

Iemand heldere inzichten?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margriet*

Margriet*

21-08-2012 om 13:14

Verplanten kan in voorjaar en najaar

Maar ik heb een voorkeur voor het najaar omdat je dan nog goed ziet wat er groeit. Ik heb een aantal vaste planten die helemaal verdwijnen in de grond. In het voorjaar weet ik dan niet precies waar ze zitten.
Met struiken ben ik wat makkelijker en ik heb zelfs wel eens een stokroos in de vrieskou staan verplanten. Oersterk zijn die dingen.

ishtar

ishtar

21-08-2012 om 19:47

Venkel?

is dat niet de bedoeling dat je dat eet?
Voor zover ik weet is (eetbare) venkel 2-jarig, dus je hebt best kans dat ie volgend jaar niet meer opkomt.

Temet

Temet

22-08-2012 om 20:01 Topicstarter

Ishtar

Dit is geen knolvenkel, dit is de kruid-variant. En het is zo'n enorm ding geworden, daar valt niet tegenop te eten, nog daargelaten dat ik zelden venkel gebruik.

Als-ie inderdaad tweejarig is (dat ga ik nou eens snel nazoeken) dan lost het probleem zich vanzelf op

Groeten,

Temet

jutter

jutter

27-08-2012 om 11:12

Meerjarig

Venkel (kruid) is meerjarig, dus toch maar verplanten.
Praktisch is terugknippen en dan pas verplanten vele malen handiger, dus dat zou ik doen. Maar goed ik ben makkelijk en van trial and error..

succes, Jutter

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.