Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

dihanne

dihanne

25-01-2014 om 15:12

vegetarische happen

Hoi allemaal,

onze dochter had als goed voornemen voor 2014 om vegetarisch te gaan eten, en we doen het nu alledrie

(wel af en toe vis overigens)

Voor bij het avondeten kopen we weleens zo'n vegetarische hap uit de supermarkt, maar de ervaringen zijn wisselend.

Zo hebben we vegetarische rookworst van de Jumbo geprobeerd, heel melig spul, vonden we niet lekker

De vegetarische schnitzel gaat wel weer.

Ik heb twee doosjes van de Vegetarische Slager gekocht, die liggen nog in de vriezer om te proeven. Peperduur spul, trouwens!

Alhoewel smaken natuurlijk verschillen, vind ik het wel leuk om van verschillende mensen eens te horen wat bij hen thuis scoort (of nooit meer gekocht wordt)

We wonen dichtbij een Jumbo, Lidl en een AH, en bezoeken ook geregeld een biologische winkel.

Wie probeert er ook wel eens een vega hap (uit deze winkels)?

groetjes
Dihanne

zout

Mijn zoon is vegetariër. Ik koop wel eens de vegetarische balletjes en burgers van de Lidl. Ze hebben een goede bite, redelijke smaak, toegevoegd vitamine B12 (wat je als vegetariër te kort zou kunnen komen), maar het grote nadeel vind ik dat ze zo zout zijn. Regelmatig eten we tofu, dat bevalt heel goed. Als je eens veel tijd hebt, kun je ook zelf vegetarische burgers oid maken. Ik heb van de week (een variant op) deze gemaakt en die smaakten heel goed:
http://etenmaken.blogspot.nl/2013/10/burgers-van-rode-kidneybonen.html
Enige nadeel is dat ze toch vrij snel uit elkaar vallen, en weinig bite hebben. Maar ik heb ze voor het eerst gemaakt, moet nog experimenteren met meer havermout bijv., of toch een ei erdoor. Tis in elk geval een erg gezonde hap.

Al jaren vegetarisch

Beste Dihanne,

Goed voornemen! Ik ben wel bevooroordeeld, want ik ben al ongeveer 14 jaar vegetariër. Eerst was het wel even 'afkicken', maar inmiddels wil ik niet anders meer.
Ik heb ook veel 'vegetarische happen' geprobeerd en heb zeker mijn voorkeuren. Zelf ben ik over het algemeen niet zo weg van 'nep-vlees': vegetarische hamburgers, vegetarische worsten, etc. De enige uitzondering hierop zijn tot nu toe de vegetarische rookworst en worstjes van de AH, die vind ik erg lekker. Verder heb ik altijd liever vegetarische burgers. Voor de duidelijkheid: geen burgers/worstjes die op vlees zouden moeten lijken, maar gebaseerd op groenten en/of kaas e.d. AH eigen merk heeft hier hele lekkere varianten in. Verder zijn ook het in meerdere winkels verkrijgbare merk Quorn en de gevulde burgers van Valless aan te raden.
De Lidl en Jumbo heb ik (nog) geen ervaring mee.

Succes ermee! Groetjes, Margreet

weinig

Een vriendin neemt weleens rooktofu voor ons mee. Vervanging van spekjes. Verder vind ik de vervangers niet zo lekker. Ik koop ook geen gepaneerd vlees. Zonder vlees vervangen we dan hooguit door kaas, ei of vis. Verder kun je gewoon gevarieerd eten zonder die toevoeging. Gebakken ui of champignon kan je wat jus leveren.

Groente inderdaad

Inderdaad hebben we ook weleens 'vervanging' op basis van groente. Een groenteloempia uit de diepvries van het huismerk is ook lekker en pittig.

carola

carola

25-01-2014 om 16:22

hier ook

Hier eten we zeker 4 x per week vegetarisch.Vaak met vleesvervangers.
De lekkerste vinden wij de schnitzels van de ah,de vega balletjes van valess en ook het kruim gehakt van valess.
Trouwens,kassa had afgelopen zaterdag een vega balletjes onderzoek en de allerslechtste waren die van de lidl.

Vera*

Vera*

25-01-2014 om 16:34

gebakken spekjes

Mijn vega vriendin gebruikt vaak gebakken uitjes om het 'speciale' van gebakken spekjes te evenaren, zoals in de andijviestamppot.

Marjoleine64

Marjoleine64

25-01-2014 om 16:49

Verschillend

onze jongste zoon (14) is al vanaf zijn 9e overtuigd vegetarier. Hij eet nog wel vis, omdat hij dat erg lekker vindt en omdat het anders wel erg lastig zou zijn voor mij. Oudste zoon vindt vegetarisch helemaal niets...
Als wij vlees eten, krijgt onze vegetarier een vleesvervanger. Hij eet bijna alles, maar heeft inmiddels wel een paar dingen die duidelijk beter smaken dan andere. Inderdaad wat iemand hierboven al noemde de vegetarische rookworst en knakworstje van de AH smaken prima. Ook de burgers van AH (meerdere soorten). Maar vooral de soorten die ik af en toe bij de makro haal vindt hij erg lekker. Regelmatig maak ik ook gewoon een vegetarische maaltijd voor het hele gezin, met veel champignons en/of noten en/of kaas.

Afwisselend vega en bio.

De mora vegasaté is lekker.
De gerookte spekjes (voor bij de stamppot) en kipstukjes van de vegaslager ook.
De gehaktkruim van de Aldi en de gehaktballetjes van de Aldi(die eten we vaak met zoetzure tomatensaus)komt uit het versvak maar gooi ik gewoon in de vriezer.
Verder mis je het vlees in de nasi of bami nauwelijks als je het met roerbakei er door maakt.
Omelet, ter vervanging is ook lekker.
Kaassoufle en groentenburgers van mora zijn ook prima.

De meeste kant en klare vegahappen vinden wij niet te pruimen.
Al heel wat uit geprobeerd en weggegooid.

Met rookworst houden wij het op scharrelrookworst van de jumbo.
Verder zijn de zalmstukjes uit de vriezer en de gerookte uit het versvak van de Aldi lekker, en de vissnitzels ook.

Notenburgers!

Met een hakmolen gemengde nootjes fijnmaken, er een fijngemaakte beschuit (of een plakje oud brood) erbij, peper, zout en wat groene kruiden erdoor mengen, voor de niet-veganisten een eitje erdoor, voor veganisten met water tot een samenhangende bal draaien en in wat vet bakken. Smaakt veel lekkerder dan de burgers van de supermarkt.

Bij de natuurvoedingswinkel Ecoplaza, Estafette enz.hebben ze lekkere hapjes, zoals deze:

https://webshop.ekoplaza.nl/nl/koelvers/vleesvervangers/snacks-vegetarisch/4026584243400.html

of de vegetarische samosas.

Wat de supermarkt betreft, vind ik de AH de beste vegetarische producten hebben.

Maar daar moet je natuurlijk wel bij in de buurt wonen.

amk

amk

25-01-2014 om 21:34

niet proberen te vervangen

inmiddels probeer ik vlees niet meer 1 op 1 te vervangen, maar gewoon heel andere gerechten maken, dan mis je het helemaal niet.
Chili sin carne is hier favoriet, gewone recept volgen alleen zonder gehakt, daarna lekker veel geraspte kaas er over. 1x per week eten we iets met ei, gekookt of gevuld. Of zelf gemaakte kaasburgers. Nadeel van kaas is dat het niet vegetarisch is tenzij het er op staat, dus ik fiets er wel voor om.
Maar die vleesvervangers zijn niet echt lekker. We eten nog wel eens een groente burger, gewoonals groente, niet als vleesvervanger.

falafel

Ik ben geen vegetariër maar heb wel de indruk gekregen - ook uit gesprekken met vegetariërs - dat het lekkerste vegetarische eten dat eten is dat niet op ander eten probeert te lijken. Wat dat betreft zou ik eens kijken of je wat Indiase recepten op je repertoire kan zetten, de Indiase keuken heeft een enorme variatie aan vegetarische gerechten.
Zelf heb ik wel eens Valess gekocht, eigenlijk om te kijken of mijn partner het verschil zou merken. Die eet namelijk zo'n beetje alles als het maar gepaneerd is. Het is eetbaar, echt heel lekker vond ik het niet, maar ook niet vies. Niet viezer dan kipnuggets

Wat sojaproducten betreft: tempeh heeft meer beet dan tahoe. Zelf vind ik sambal goreng tempeh kering erg lekker, maar pogingen om zelf zoiets te maken zijn bij mij steeds mislukt. Maar dat kan gebrek aan oefening zijn geweest.

Maar goed, zie de titel van mijn posting: falafel is ook lekker. AH verkoopt het ook gewoon tegenwoordig. Gemaakt van kikkererwten met de nodige kruiderij.

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-01-2014 om 23:39

niet iedere dag(vervanger) vlees nodig

Wij eten vaak vleesloos, maar zeker niet altijd. Vervangers gebruiken wij nauwelijks. Je hebt ook helemaal niet iedere dag vlees of een vervanger nodig, een keer of drie per week is voldoende. Met tofu heb ik niet zo veel, dat eten we dan ook nooit (meer). Quorn-blokjes gebruiken we nog wel eens in bijvoorbeeld een champignon-ragout, dat geeft net wat extra bite. En soms eten we een gevulde vega-schnitzel van AH, zoals de Toscaanse carré of een kaasschnitzel.

vegetarisch

Ten eerste, als je wel vis eet, eet je niet vegetarisch. Ik kan maar niet begrijpen waarom mensen onderscheid maken tussen 'vlees' en 'vis' alsof je van een vis niet het vlees eet. De overbevissing, bijvangst en schade die visnetten en ander scheepsafval aanrichten zijn bovendien net zo slecht voor de natuur.
Maar on topic: het is vooral een kwestie van uitproberen. De vegaknakworstjes van de Junbo vindt mijn dochter veel lekkerder dan die van de AH bijvoorbeeld, en het kan ook uitmaken hoe je ze klaar maakt (sommige vleesvervangers vind ik lekkerder uit de oven, andere liever in de pan gebakken). We eten trouwens meestal gewoon gerechten waar je geen vleesvervangers bij npdig hebt, rijst of pastagerechten bijvoorbeeld.

dihanne

dihanne

29-01-2014 om 07:23

bedankt!

beste allemaal,

bedankt voor jullie reacties
weer nieuwe dingen om uit te proberen, fijn.

inmiddels hebben we de spekjes van de vegetarische slager geprobeerd, die vonden we niet slecht (zijn knapperig te bakken, dat vond dochter lekker)

zo gaan we de komende weken gewoon eens verder kijken

als student at ik altijd vegetarisch, en toen had je al die happen nog niet, dus het bonengehakt en de notenburgers zijn jeugdsentiment, zal ik ook weer eens maken

groetjes,
Dihanne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.