Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vegetarisch toprecept gevraagd... (Vis mag ook)

Krijg as vrijdag een clubje vriendinnen te eten, waarvan een deel vegetarisch. We eten regelmatig samen en doen altijd ons best om iets echt leuks te serveren. Nu voorzie ik een megadrukke week, en dus straks last minute stress omdat ik niet de tijd heb genomen om van te voren alvast een leuk recept uit te zoeken. Mijn eigen favoriete vegetarische en vis recepten heb ik natuurlijk al lang een keer gemaakt.

Hebben jullie nog toppers in de aanbieding? Liefst zonder tofu, vegagehakt of ander nepvlees want daar houd ik zelf niet zo van. Vrijdag zelf heb ik wel tijd, dus hoewel ik niet de hele dag in de keuken wil staan hoeft het ook niet perse een razendsnel klaar ding te zijn. Al te veel last minute werk vind ik wel ongezellig, liever iets dat ik kan voorbereiden en op het laatst alleen nog even in de oven hoeft of even opgewarmd of afgebakken....heel zwaar op de maathoudt ook niet want de bezoekende vriendinnen organiseren voir- en nagerecht.....

Alvast dank voor de inspiratie!

paprikaragout

https://www.kookjij.nl/recepten/paprika-ragout
Hier zijn ze nogal dol op paprikaragout. Vooral in een bakje, maar je kunt er ook rijst bij doen. Of gebakken linzen met geraspte kaas. Linzen even bakken met uien. Fan in de oven met wat kaas erop. Of witlof ernaast.

Tine Winkel

Tine Winkel

22-03-2015 om 22:06

wat men hier lekker vindt

is bv. deze: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R72832/pasteitjes-met-broccoli-witte-kaas-en-pesto
ik maak het vaak met wat aardappelpuree erbij. De pastei maak ik dan als één ovenschotel met wat minder feta (en ook minder bladerdeeg), dat vind ik een fijnere verhouding.
Iets anders, met broccoli en zalm in een ovenschotel is natuurlijk ook altijd lekker.

Gevulde wijnbladeren

https://www.kookjij.nl/recepten/gevulde-wijnbladeren-dolmades
Iets meer werk.
Ik maak het zelf vaak wat eenvoudiger. Gewoon rijst rauw mengen met gesneden ui, tomaat en peterselie en koriander. In groentebouillon koken. Het maken van die vingergrote hapjes is even oefenen. Je kunt ook een deel in aubergines en paprika's doen, of in courgettes. Kapje eraf en vullen met de rijst.

Moni

Moni

22-03-2015 om 22:08

Lasagna met spinazie en zalm

Is hier een grote favoriet.
Mocht je een recept vinden met bechamelsaus, niet doen! Neem gewoon plakken mozarella. Makkelijker en lekkerder.

Caesar

Caesar

23-03-2015 om 06:02

Ideetjes

Een paar ideetjes:

Spaghetti met rode ui en zongedroogde tomaten
Pasta met rauwe amandelen, kerstomaatjes en basilicum
Kabeljauw in kruidkorst met pilav
Risotto net groene asperges

Als je een volledig recept wilt van een van deze gerechten, dan zal ik die hier posten.

mijk

mijk

23-03-2015 om 08:42

Surinaamse vis

http://www.kayotic.nl/blog/surinamese-fish-masala is hier een blijvertje

Couscous

Ui, champignons, wortel en paprika klein snijden en bakken, niet zuinig zijn met ras-el-hanout. Die groenten kan je van te voren maken en weer even opbakken boor het etentje. Kikkererwten en in ringetjes gesneden zwarte olijven. Couscous laten wellen in heet water, alles doorroeren en voor opdienen feta er overeen verkruimelen. Je kan er eventueel nog falafelballetjes bij doen.

Skik

Spaghetti met prei, uit blue band basiskookboek

Kook de pasta.
Fruit een eetlepel kerriepoeder op niet te hoog vuur in wat boter. Voeg 1 kilo preiringen toe en 20 min smoren. Laatste 5 min deksel van pan zodat het vocht kan verdampen. Voeg toe eetlepel gehakte peterselie, 1//2 dl room en 200 gr oude kaas.
Als spaghetti heeft gekookt, groentemengsel door de spaghetti roeren en op smaak met peper en zout.

Door de prei en de kerrie krijgt de spaghetti een verrassende smaak.

Mijntje

Mijntje

23-03-2015 om 12:03

pasta met verse pesto

pasta met pesto natuurlijk. En dan lekkere verse pasta van de ah. En verse pesto van pijnboompitten, basilicumplantje, knoflook, olie, vers geraspte parmezaanse kaas en evt wat groene olijven.
Pesto van te voren maken, pasta even koken, afgieten en de pesto erdoorheen scheppen. Evt. salade erbij, ook vantevoren bereid.

Soto soep

Ik maak voor gasten die vegetarisch eten vaak Soto soep. Dat hoort eigenlijk met kippenbouillon maar maak ik voor de gelegenheid met groentebouilon. Net zo lekker. En het eet heel gezellig met al die bakjes op tafel.

Dit is een uitgebreid recept die enorm lekker is maar je moet wel tijd en zin hebben: http://www.beautylab.nl/soto-ajam-recept/

En deze is ook lekker, voor als je minder tijd hebt: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R529580/soto-ajam-indonesische-kippensoep

om in de indische sferen te blijven

gado gado met longtong

Ik heb ook al eens bietenrisotto gemaakt voor een vegetariër. Viel erg in de smaak. Of een ei-aubergineprutje met rijst of couscous. Is lekkerder dan het klinkt

Katniss

Katniss

23-03-2015 om 14:59

Toch met tofu

De romige zuurkoolschotel met tofu van ah.nl vind ik heel lekker. Of anders Melanzane alla parmigiana (ook op ah.nl).

Juno

Juno

23-03-2015 om 15:40

Speltpasta

Dit is ons favoriete recept van het moment. De feta laat ik weg, vind ik niet zo lekker hierbij. De pesto kan je van tevoren maken en is echt een fluitje van een cent en ook de tomaatjes uit de oven kunnen eerder gemaakt worden. Ik neem altijd een hele zak speltpasta met een hele pot gedroogde tomaten, dat werkt lekker makkelijk.
Ingrediënten
Voor 3-4 personen

250 gram cherry tomaatjes
100 ml olijfolie
zeezout naar smaak
200-250 gram spelt- of boekweit buisjespasta (penne)
15 zongedroogde tomaatjes (uit een potje in de olie of uit een zakje, als ze maar zacht zijn)
2 tenen knoflook, gepeld
een paar takjes verse tijm
25 gram pijnboompitten
een flinke handvol verse bladspinazie per couvert
feta naar smaak
Bereiding
Verwarm de oven voor op 180 celcius. Halveer de cherry tomaatjes en leg ze met het snijvlak naar boven op een bakplaat. Besprenkel ze met een beetje olijfolie en zeezout. Schuif ze minstens 30 minuten (kan ook drie kwartier zijn) in de oven tot ze mooi diep kleuren en beginnen te verschrompelen. Breng voor de pasta ruim water aan de kook en strooi er royaal zout in. Maak in de tussentijd de tomatenpesto (de saus) door de zongedroogde tomaatjes uit het potje (eerst uitlekken) met de knoflooktenen, 80 ml olijfolie, een snuf zeezout en wat tijmblaadjes in een keukenmachine te pureren. Voeg hierna de pijnboompitten toe en pulseer nog een paar maal, maar niet te veel want de pitten moeten een beetje structuur behouden. Als je droge zongedroogde tomaatjes zonder olie hebt gebruikt en het geheel iets te droog vindt, kun je de pesto nadien met wat pastakookwater verdunnen en meer volume geven. Bewaar in dat geval een kopje kookwater als je gaat afgieten. Was en droog de spinazie.

Kook de penne volgens de gebruiksaanwijzing beetgaar en giet de pasta af (vang eventueel een kopje kookvocht op). Doe driekwart van de pesto in de pastapan en doe de penne erin terug. Schep de pasta goed om, zodat de pesto goed binnenin de buisjes gaat zitten. (lekker!) Hussel er nog een flinke scheut olijfolie en eventueel wat zeezout door. Leg op elk bord een flink bedje van spinazie en schep de pasta hier bovenop. Druppel de overgebleven tomatenpesto erover en verkruimel de fetakaas naar smaak over de borden. Verdeel de geroosterde tomaatjes er vervolgens over en bestrooi met wat extra geroosterde pijnboompitten. Serveer direct.

IngridT

IngridT

23-03-2015 om 17:24 Topicstarter

Mmmmmm....ik krijg trek! Lekkere dingen staan er tussen.

Megdrukke vandaag, maar ik ga morgen even nadenken wat het wordt. Op de Indische Tour lijkt me wel aardig. Maar ik heb ook een paar lekkere vis dingen gezien.....

Caesar..:die kabeljauw in kruidenkorst...heb je daar het recept van? Of het nou as vrijdag wordt of later.ik wil hem graag uitproberen!

Jullie horen van me! ( en ik
Robert sowieso 2 keer per week vegetarisch te koken. Dus meer recepten zijn Ltijd welkom. Blijf vaak in dezelfde vaste dingen hangen merk ik, qua vleesloos.

Spinazie burgertjes

Spinazie burgertjes! Pureer een klein blikje uitgelekte kikkerwten met een teentje knoflook, een ui in stukjes, een ei, twee theelepels gemalen komijn, peper en zout. Laat dan de verse spinazie slinken in een pan, ik gebruikte een vergiet vol verse spinazie, en laat hem uitlekken en druk dan t vocht er ook uit. Pureer de spinazie ook mee en schep er dan een fijn gesneden bosuitje en net zoveel semolina doorheen tot je een vaste brij hebt waar je burgertjes van kunt maken. Bak in olijfolie en serveer met n partje citroen. Lekker met sla en aardappeltjes uit de oven.

in dat geval

mag sajoer lodeh natuurlijk niet ontbreken. Kan ook best zonder tahoe, hoewel ik dat er wel in doe.
En pepesan natuurlijk. Mag garnalen? Dan sambal goreng boontjes met garnalen.
Hmmm, water loopt me in de mond.

Lusithania

Lusithania

23-03-2015 om 20:25

relatief saai...

Hier is een hit op dit moment gebakken camembert met gekookte spruitjes.
De camembert halveren (twee rondjes) en dan door het ei en het paneermeel en bakken op een middelhoog vuur. De zachte smaak van de kaas gaat goed samen met de uitgesproken smaak van de spruitjes.
Voor het lekker en de kleur doe ik er ook nog cranberrycompote bij.

bieb63

bieb63

23-03-2015 om 21:08

ook heel lekker met vis en best makkelijk te maken (ovengerecht)

Kabeljauwfilet of zalmfilet op een bedje van gepureerde groente (of andere visfilet).
Doe stukken ui, knoflook, paprika, selderij, prei, wortel en wat verse kruiden in een blender, keukenmachine of simpel hakding (wat je hebt) en pureer dit zo fijn mogelijk. Je hoeft eigenlijk niks aan peper/zout toe te voegen, want zo gepureerd geeft het heel veel smaak (evt. doe je wel wat peper/zout erbij, naar smaak). Doe dit in een ovenschaal en leg hierop de visfilet.
Maak een mengsel van een beetje bloem met pittig geraspte kaas en bedek het gerecht hiermee. Schenk er wat kookroom over (niet te veel) of wat klontjes boter of drupjes vloeibare bakboter.
Zet in de oven, niet te heet, tot de vis gaar is.
Serveer met puree, of gebakken krieltjes in de schil. Evt. nog iets van een salade erbij.

Caesar

Caesar

23-03-2015 om 21:42

IngridT

Zoals beloofd:

Kabeljauw met kruidenkorst (4 pers)

Ingrediënten:
olijfolie, 100 gr champignons (zeer fijn gesneden), 2 gepelde tomaten uit blijk, 4 ons dikke kabeljauwfilet (haasjes), 1 eetlepel grove mosterd, zout, peper.
Voor de kruidenkorst:
40 gr krulpeterselie (zonder steel), paar takjes tijm (alleen de blaadjes), 50 gr zachte roomboter, 150 gr vers broodkruim (kan ook veel minder, begin met de helft)

Verhit wat olie in een pan en bak de champignons zacht in ca 10 min. Breng op smaak met peper en zout.
pureer de tomaten.
Snijd de kruiden fijn in een keukenmachine, voeg de boter toe en meng. voeg dan de broodkruim (begin met de helft) en pureer alles tot een gladde pasta. Leg een stuk plasticfolie op je werkblad, spreid de kruidenpasta. Leg er een tweede vel folie op en rol uit met een deegroller. Leg 2 uur in de koelkast (of eventjes in de vriezer)
Over op 200 gr voor verwarmen. Snijd de de kruidkorst in de maat van de filets.
Bestrijk de bovenkant van de filets met mosterd, strijk daar de tomatenpuree over en doe daar bovenop de paddenstoelen. Bedek met een stuk kruidenkorst.
Bak de vis gaar in ca 15 min. Daarna nog kort in de gril (minuutje) om de korst wat knapperig te maken. Serveer direct.

Heel lekker hierbij is een kruidige pilav:
Ingrediënten: 250 gr basmati rijst (is wat weinig), olijfolie, 1 kleine ui, fijngesneden, 1 teen knoflook, fijngewreven, 1 theelepel aromatisch pepermengsel, 5dl groentebouillon, zout, beetje verse peterselie fijngesneden

Spoel de rijst 2 minuten. Verhit wat olie in een ruime pan, voeg ui, knoflook en aromatisch pepermengsel toe. Bak zachtjes 5 minuten.
Doe de rijst erbij, bak al roerend 1 minuut.
Voeg de bouillon toe en evt wat zout. Breng aan de kook. Roer door en doe de deksel op de pan. 12 minuten zachtjes koken. Haal de deksel niet van de pan.
Haal pan van het vuur en laat nog 5 minuten staan. Roer los met een vork. Roer wat peterselie erdoor.

Het aromatisch pepermengsel:
10 gr witte peperkorrels, 10 gr zwarte peperkorrels, 6 gr koriander zaadjes, 1 steranijs, 1 theelepel venkelzaadjes, 1 kruidnagel, 1 theelepel geraspte nootmuskaat. Alles bij elkaar en in de vijzel wat fijner maker. Bewaren in een luchtdicht doosje.

Kinne

Kinne

23-03-2015 om 23:14

Wat lekker allemaal

Ben niet de vraagstelster maar wat een heerlijks allemaal. Kook bijna nooit vega maar ga dat nu vaker doen.

IngridT

IngridT

24-03-2015 om 17:15 Topicstarter

Oh heerlijk allemaal

Die kabeljauw ook Caesar.

Ik ga alles uitprinten en kiezen wat ik morgen ga maken. En dan de rest later gewoon voor de familie. Nu eerst koken... ( de kinderen hebben gezeurd om kipschnitzels met gebakken aardappelen. Gaan we regelen.....

bieb63

bieb63

24-03-2015 om 17:19

Haha

lekker makkelijk dus

Marjoleine64

Marjoleine64

25-03-2015 om 21:34

Groentetaart met blauwe kaas

taartvorm of ovenschaal bekleden met deeg. In een braadpan (rode) ui fruiten, kleine roosjes broccoli en reepjes rode paprika erbij half garen. In de vorm doen. Een mengsel van ei, een beetje melk en pittige blauwe kaas (ik meng altijd met de staafmixer) erover verdelen zodat het er deels inzakt. Ca. 45 minuten in de oven op 180 graden. Heerlijk! Ik doe er vaak ook nog walnoten door voor een lekkere 'bite', maar die kan je ook weglaten of bijv. cashews gebruiken. Naar eigen inzicht kan je groenten aanvullen met bijvoorbeeld champignons en wat extra kruiden gebruiken.

Caesar

Caesar

29-03-2015 om 23:12

IngridT

Wat is het geworden? En is het wat geworden?

IngridT

IngridT

30-03-2015 om 08:21 Topicstarter

Cesar

Wat goed dat je het vraagt,..wel even terugkoppelen natuurlijk. Het is jouw vis geworden, en hij was heerlijk. Ben alleen wat simpel en snel geweest qua bijgerecht....vers gebakken frietjes en salade. Was ook heerlijk. Maar die pilav ga ik ook zeker nog een keer maken. Ik heb trouwens zeker 10 recepten uitgeprint, en ga komende weken gewoon eens per week een nieuw vegetarisch recept uitproberen...leuk!!!!

Dank asn iedereen voor het posten!

Ingrid

Noet

Noet

30-03-2015 om 11:24

Kaas is leuk, maar niet per definitie vegetarisch

Het goedkoopste stremsel dat gebruikt wordt komt uit kalvermaagjes.
Je weet wel dat afvalmateriaal bij de productie van melkkoeien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.