Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lynna

Lynna

29-06-2016 om 18:50

Vegetarisch koken in hostel in Australie

Dochterlief gaat volgende week naar Australie, om daar te wonen en werken. Het eten zal nog wel een uitdaging worden. Ze eet vegetarisch. Ze zal nauwelijks wat kunnen bewaren waarschijnlijk en ook niet al te veel pannen tot haar beschikking hebben in zo'n hostel. Iemand tips?

Ja hoor

Zelf heb ik een jaar lang vegetarisch gegeten door in het restaurant gewoon geen vlees of vis/jus/saus op te scheppen. Gewoon weglaten. Dan kun je dat zelf aanvullen met wat je nog tekort komt. Zonder te koken.

Caesar

Caesar

29-06-2016 om 19:50

Lynna

Is je dochter niet oud en wijs genoeg om daar zelf oplossingen voor te vinden?

Lynna

Lynna

29-06-2016 om 20:13

Caesar

Als we daar vanuit gaan, wat doen we hier dan nog? We vragen hier toch allemaal tips en adviezen.

En nee, dochter kan heel veel, maar bij dit soort dingen gaat ze in de weerstand. Ze heeft verder genoeg aan haar hoofd en moet genoeg regelen dus bij een paar praktische dingen probeer ik haar te helpen en mee te denken. Zelf ziet ze dit namelijk als probleem.

Caesar

Caesar

29-06-2016 om 20:40

Lynna

De meeste mensen die advies vragen doen dat voor zichzelf. Niet voor anderen.

En dan gaat je dochter in de weerstand, nou en?
Overigens, als je dochter aan jou gevraagd heeft om wat her en der wat adviezen in te winnen dan snap ik het wat beter, maar dat blijkt niet uit je openings post.
Ik ben nogal allergisch voor goedbedoelde maar ongevraagde 'hulp'. De meeste mensen zijn heel goed in staat zelf hun eigen probleempjes op te lossen of adviezen te vragen.

Lynna

Lynna

29-06-2016 om 21:07

Volgende keer....

Dan doe ik het wel anders. Doe ik net alsof ik het voor mezelf vraag. Zo makkelijk hier dat je allerlei verschillende nicks kunt gebruiken en doen alsof je iemand anders bent.

bieb63

bieb63

29-06-2016 om 21:18

caesar

Ongetwijfeld is dochter vast minimaal 17.... Maar wellicht uit ze haar zorg hier over bij haar moeder, vraagt tips enz. En moeder denkt: komt ik zal eens rondvragen op OOL (of bij een vriendin, of bij haar collega's). Is dat erg? Of raar? M.i. helemaal niet.
Jouw aanname wbt 'ongevraagd hulp' vind ik nogal kort door de bocht. Hoezo ongevraagd?

bieb63

bieb63

29-06-2016 om 21:22

terug naar de vraag

Begrijp ik hieruit dat ze in principe het moet doen met het eten wat in het hostel wordt geserveerd?
Een stukje vlees opzij leggen is natuurlijk niet zo'n punt, maar een eenpansgerecht (die vast veel zullen worden geserveerd) is natuurlijk wat anders. Zit ze in 1 hostel? Kan ze daar niet navragen hoe daarmee wordt omgegaan? Er zullen vast meer jongelui vegetarisch zijn denk ik. Dus misschien een tip om dat hun gewoon te mailen en te vragen?

Meerdere opties

Ik heb op schoolreis een hele week kale pasta geleefd. Dochter heeft op werkweek in Spanje haar toevlucht genomen tot brood. We hebben het beiden overleefd en zijn zonder scheurbuik teruggekomen. Nichtje zat nog geen maand op kamers in een studentenhuis waar gezamenlijk gegeten werd toen ze besloot dat apart koken toch wel erg tijdrovend en ingewikkeld was en het vegetarisme in de wilgen hing.

Tegenwoordig is zo'n backpackreis bijna standaard, voor onze generatie niet. Ik denk dat je dochter ongetwijfeld een bevredigend antwoord kan vinden in backpackersgroepen. Wat mij betreft ligt de meerwaarde van zo'n reis in groeiende zelfredzaamheid en probleemoplossend vermogen.

Lijkt me overkomelijk

Ik vermoed zomaar dat het in Australië barst van de vegetariërs dus het zal vast niet zo heel moeilijk zijn om aan ingrediënten te komen. Wat ik me eigenlijk afvraag: kan je dochter überhaupt wel koken?

Ik denk dat het weinig zin heeft dat ze zich nu al zorgen maakt,want ze zal moeten roeien met de riemen die ze heeft maar ze heeft nog geen idee welke riemen ze gaat krijgen. Door het woord 'hostel' denk ik aan een jeugdherberg, en als ik dan aan die Britse jeugdherbergen van vroeger denk was daar altijd een 'members kitchen' met 'pigeonholes' waar je je eten in kon bewaren, maar vaak geen koelkast. Pannen waren er wel, maar niet in enorm grote hoeveelheden. Ik at vaak rijst met prutjes op die vakanties: rijst koken in een steelpannetje, prutje uit de koekenpan (ui+knof+ tomaat+ sardientjes - dat werk). Maar goed, ze weet niet hoe de faciliteiten daar zijn, en ze weet niet wat er daar aan spullen in de buurt te koop is. Daar komt ze ter plekke wel achter.

Eet je dochter helemaal geen dode beesten, of eet ze wel vis? Mocht ze wel vis eten: er zijn de nodige variaties te bedenken met vis uit blik. En vis uit blik is in kleine porties te koop en houdbaar buiten de koelkast.

'Hostel' klinkt ook alsof ze er niet alleen zit. Dus als ze nog geen ideeën over koken heeft kan ze misschien de kunst bij medebewoners afkijken. Gaat ongetwijfeld goed komen.
O ja, toch nog een klein tipje. Ik zou als ik haar was wel investeren in kruiderij. Zal ze daar moeten doen, want dat mag je vast niet meenemen, maar ze hebben daar vast het volledige assortiment van McCormick in de supermarkt, in van die kleine glazen potjes. Als je nou je studentenprak de ene dag maakt met kerrie en gedroogde pepertjes en de volgende dag met provencaalse kruiden dan smaakt het toch elke keer weer helemaal anders

En anders zijn er altijd nog boterhammen met Vegemite

Groeten,

Temet

Sukran

Sukran

30-06-2016 om 03:19

Geen probleem

Spannend, zo'n reis! Wil je delen naar welke staat in Australie je dochter gaat, of liever niet ivm privacy? Vegetarisch eten in Australie is geen enkel probleem. Er zijn in de supermarkten voldoende vegetarische producten te vinden in de diepvries en in het koelvak. Waarschijnlijk wel wat duurder dan in Nederland maar dat geldt voor bijna alles hier.
Niet helemaal on topic maar wel enige uitleg omtrent invoeren van eten en drinken: Geen eten mee gaan nemen. Onnodig gesleep, alles is hier verkrijgbaar en bovendien levert het alleen maar gedoe op bij aankomst. Je moet alle etenswaren melden, dus ook je drop en koek (ja, ook als het ingepakt is). Meestal is het geen probleem en mag je het gewoon meenemen (behalve fruit, noten, etc). Maar, als je het niet opgeeft en het wordt gevonden, dan krijg je een forse boete. Je mag dus best 5 kilo vacuum verpakte kaas meenemen, alleen wel aangeven op de kaart die je in het vliegtuig al moet invullen.
Voor veel mensen lijkt het gezeur om niets maar die regels zijn er om te voorkomen dat Australie allerlei ziekten en beestjes binnenkrijgt die schadelijk kunnen zijn voor plant en dier. Het is een eiland. Als hier mond- en klauwzeer uitbreekt, en het vee moet worden afgemaakt, is de economische en logistieke ellende niet te overzien. In Europa en de States stop je een vrachtauto vol en kar je al het vee en groenten over land heen en weer. Dat kan niet hier naar toe. Hier moet het weken overzee of ingevlogen worden. Dure grap.

Inaya

Inaya

30-06-2016 om 08:43

brood met beleg

je dochter kan zorgen voor extra brood, en dat dan met groente of beleg eten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.