Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Massi Nissa

Massi Nissa

09-12-2010 om 13:29

Vegetarisch kleuterhapje

Wie denkt er mee? Ik moet voor het kerstdiner van groep 1 een hapje maken voor vijf kinderen. Het moet vegetarisch en hartig zijn. Ik zou het graag de dag ervoor al maken, dus het moet een dagje in de koelkast kunnen staan. En als het kan ook nog iets wat niet opgewarmd hoeft te worden, aangezien de mogelijkheden daartoe beperkt zijn op school - ze hebben alleen een klein magnetronnetje.
Zelf dacht ik aan iets als spiesjes met kerstomaat, kaas, ananas, komkommer, ofzo? Blijft dat wel lekker als het 24 uur in de koelkast staat? Heeft iemand een beter idee?
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

09-12-2010 om 13:46

Kerstboompjes

Ik maak wel eens kerstboompjes van bladerdeeg. Gewoon uitsnijden of steken uit een plakje bladerdeeg; eventueel dubbel bladerdeeg met pesto ertussen gesmeerd. Met de restjes bladerdeeg kun je kerstballen maken en erop plakken, besmeren met losgeklopt ei. Na het bakken natuurlijk niet in de koelkast bewaren maar in een trommeltje.
Kan ook met gerapste kaas erop natuurlijk.

Minipizzaatjes

Met kant en klaar pizzadeeg van AH. Deze is incl. tomatensaus. Hoef je er alleen nog pizzakaas over te strooien. Leuk als je ze uisteekt met kerstboomvormpjes EN ook lekker koud dus een dag eerder klaar te maken!

Massi Nissa

Massi Nissa

09-12-2010 om 17:15

Reactie

Pelle, het wordt heel krap qua tijd omdat ik uit mijn werk kind op de BSO moet ophalen en er dan om half zes zijn, want ik ben hulpmoeder (jaaaa ik heb me alweer laten overhalen door een lief juffie met krulletjes).
Guinevere, die boompjes zijn een goed idee, dan kan dochter leuk meehelpen. Linnie, vinden kinderen koude pizza echt lekker? Studenten wel, dat herinner ik me nog .
Ik denk nog even na, ideeen blijven zeer welkom.
Groetjes
Massi

Daar zijn ze weer!

Kleuters (de mijne tenminste) vinden hartige wraps altijd wel lekker. Insmeren met kruidenkaas (niet te dun) en dan er in reepjes komkommer,reepjes paprika en/of een beetje sla bijvoorbeeld. Oprollen, in alufolie wikkelen en in de koelkast leggen. De volgende dag even op kamertemperatuur laten komen en in stukjes van 10 cm snijden. Geinig prikkertje er in en klaar.

Margriet*

Margriet*

09-12-2010 om 22:34

Gevulde eitjes?

gaan er hier heel door.

jippa

jippa

10-12-2010 om 13:14

Mozza

Mini mozzarellaatjes aan een spiesje, evt met een klein tomaatje deed het hier goed.

liora

liora

11-12-2010 om 10:01

Ik ook

Ha,

Mijn naam staat ook achter de vegetarische hapjes. Ik dacht aan falafelballetjes met een prikkertje en een bakje choemoes erbij om te dippen. Of zo.

Mijn zoon wil graag dat ik plakjes stokbrood met kaas uit de oven 'maak', maar die zijn dan natuurlijk wel koud...

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tanneke

Tanneke

11-12-2010 om 16:15

"ants on a log"

Hier aan de andere kant van de oceaan eten heel veel kinderen selderij stengel met pindakaas. Een heel vaak voorkomende snack.
Als je de stengel in stukken snijd van ongeveer 4 centimeter, pindakaas in het "geultje"van de stengel doet en er een paar rozijntjes op legt heb je "mieren op een boomstammetje". Even vrij vertaald dus he?

Misschien een idee? Het klink misschien gek in de Nederlandse oren,maar het smaakt prima.

Massi Nissa

Massi Nissa

11-12-2010 om 17:01

Liora en tanneke

Liora, klinkt heerlijk, falafelballetjes met humus, maar ik weet zeker dat het er al stikt van de mediterrane lekkernijen gezien de samenstelling van de schoolpopulatie. Ik moet dus misschien toch maar iets Hollands maken als spiesjes met gezond (ofzo).
Tanneke, klinkt eigenlijk heel lekker! Leuk idee. Ik ben alleen bang dat de kinderen het niet durven proberen, maar ik zal het in gedachten houden voor feestjes thuis, al was het alleen al vanwege die leuke naam.
Groetjes
Massi
PS: Liora, maak jij die falafel zelf? Heb je daar toevallig een echt goed recept voor? Bij mij smaken ze nooit zo lekker als bij Maoz, zeg maar.

Asa Torell

Asa Torell

11-12-2010 om 18:45

Ants on a log

Heerlijk!
Alleen iets wat op mijn internationale werkvloer (vandaar dat een amerikaanse collega er ook op trakteerde, en je zou hopen dat men in zo'n gezelschap redelijk veel gewend is qua vreemd voedsel) door 3 van de 20 mensen gegeten werd. Dus nee, daar zou ik niet aan beginnen met die kleuters.

Asa Torell

Asa Torell

11-12-2010 om 18:46

Ikzelf zou

trouwens voor de minipizzaatjes gaan. Dat gaat vast als een trein! Ha ik krijg er al helemaal zin in, gelukkig is het eten bijna klaar .

liora

liora

11-12-2010 om 21:10

Massi

Hoi Massi,

Nee ik koop ze meestal kant en klaar, sorry!

Groetjes,

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

amk

amk

11-12-2010 om 21:39

Massi

ik maak de falafel wel zelf.
geen idee of het een origineel recept is, maar ik vind het vaak lekkerder dan van de proffesionele falafel bakker.
Het is een 'oud' recept uit de allerhande, en deze variatie staat nou net niet online.
Als je belangstelling hebt wil ik het wel mailen. (scan ik het maandag even in)

Massi Nissa

Massi Nissa

12-12-2010 om 08:53

Amk

Graag! Het heeft geen haast hoor, ik kom er pas in de kerstvakantie aan toe om het recept uit te proberen.
Groetjes
Massi

amk

amk

16-12-2010 om 15:05

Massi

je hebt mail.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-12-2010 om 20:41

Amk

Dank je! Heel fijn, ga het dit weekend al uitproberen.
Dochter was trouwens net letterlijk kapot van het kerstdiner (viel tand door lip op de tafelrand). Ik heb een doodmoe, snikkend meisje naar huis gedragen, uitgekleed en zonder verdere plichtplegingen in bed gelegd. Twee liedjes later was ze vertrokken. Toch wel zwaar, dat nieuwe kleuterbestaan . En de spiesjes waren binnen een paar minuten weg, bleek een succes. Al vielen ze in het niet bij wat sommige moeders binnenbrachten, complete driegangenmaaltijden.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

17-12-2010 om 17:36

Pelle!

Kijk, dat wist ik niet. Ik groei onmiddellijk. Er lagen trouwens Somalische deeghapjes die onwaarschijnlijk lekker waren. Het was echt deeg, geen blader of filo, gevuld met iets van lamsvlees (denk ik) en groente. Zulke dingen kan ik gewoon niet maken, niet zo lekker.
Groetjes
Massi

Massi

Het was dat het ons dit keer niet uitkwam, maar ik wil aan school voorstellen om als nazit de ouders de restjes te laten opeten. In de hoop op Somalische lamsvleeshapjes (weinig kans, er zitten zo te zien geen Somaliërs op deze school).

Mijn appelmoes kwam bijna onaangeroerd weer terug. maar daar had ik rekening mee gehouden, het overschot zit in de vriezer.
Een andere (Turkse) moeder kwam met een salade van aardappel, paprika, peterselie en nog het een en ander, en ik vrees dat haar zoon de enige is geweest die daarvan gegeten heeft.

Iemand had pizza meegenomen. Mijn zoons avond kon niet meer stuk.

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

19-12-2010 om 08:22

Hiha temet

Heel herkenbaar verhaal! Hier was ook de pizza het populairst, gevolgd door Turkse pizza, van die filodeegrolletjes a la loempia's en alles wat heel eenvoudig en direct herkenbaar was zoals die spiesjes van mijn dochter (kaas, groente, fruit). Pannenkoeken deden het ook prima. Wat overbleef: allerlei verrukkelijk uitziende salades, soepen en hapjes waarvan niet meteen duidelijk was wat erin zat, zoals Afghaanse rijstpuree. Hier mochten de uitdeelmoeders trouwens alles proeven en meenemen wat er over was. Je raadt nooit waar ik mee thuiskwam voor mijn gewaardeerde echtgenoot .
Dochter at trouwens vrijwel niets, de opwinding was te groot. Volgend jaar stop ik er van tevoren wel een boterham in.
Groetjes
Massi

amk

amk

19-12-2010 om 13:50

Nazit

hier hebben we dus idd zo'n na-feest (want met schoolband) voor de ouders. Wij mogen de restjes. Maar bij ons geen exotische hapjes, er is gewoon een menulijst waarop je kunt intekenen: worstjes in bladerdeeg, en dat soort varianten.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

19-12-2010 om 18:01

Maoz (falafel)

Volgens mij frituurt Maoz in olijfolie, dat maakt toch wel uit voor de smaak. Dus diepvriesballetjes in olijfolie zou even Maoz-achtig zijn als zelfgemaakte balletjes in goedkope frituurolie. Toch?

Tink

Tink

23-12-2010 om 23:03

Hier

... kregen we vorige week een briefje mee waarop we moesten invullen wat we van plan waren te maken voor het 'kerstdiner' op school. Je kon 2 keuzes geven en dan zou het briefje terug komen met dat wat jij mocht maken. Niet teveel, voor ongeveer 8 kinderen was de bedoeling.
Inspiratieloos als ik ben had ik erop geschreven: ik maak kaasstengeltjes of ik breng een zak mandarijnen mee. De mandarijnen hoefden niet, dus wij vanmiddag aan de kaasstengeltjesbakkerij.
Doodsimpel: reepjes bladerdeeg, bestrijken met losgeklopt ei, en dan geraspte kaas erop strooien en eventueel sesamzaad. 20 minuten in de oven op 180 graden.
Bij zoon 1 in de klas waren ze schoon op, bij zoon 2 bleven er (tot zijn grote vreugde) een paar over.
De buffetten zagen er in elke klas trouwens erg leuk uit, grote variatie aan etenswaar en naderhand was het meeste op. Hier geen nazit voor ouders dus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.