Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kiki

Kiki

21-12-2010 om 14:29

Vegetarisch kerstmenu

Er komen vrienden tweede Kerstdag die vegetarisch zijn.
Dus ik moet een vegetarisch kerstmenu bedenken.

Voor- tussen en hoofdgerecht.

Nou kan ik best redelijk koken en vegetarisch doe ik ook regelmatig. Maar een feestmenu zonder vlees vind ik lastiger.
Ik steek hier dus graag mijn licht op

Hebben jullie adviezen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wedervraag

Je hebt het over vegetarisch en over 'zonder vlees' - bedoel je alleen zonder vlees, of in het algemeen zonder dooie beesten? Er zijn namelijk ook mensen die zich vegetarier noemen en desondanks vis eten. En mocht je zulke gasten getroffen hebben dan is het een kwestie van een vishoofdgerecht uitkiezen (als je zelf tenminste vis lust).

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

21-12-2010 om 15:09

Hangt ervan af

Mijn schoonouders eten geen vlees, maar maken altijd vleesvervangers klaar voor zichzelf en vlees voor ons, vinden ze geen punt. Van mij hoeft dat niet, maar ze zijn eigenwijs..
Ik zou eens goed gaan googlen, er is meer mogelijk dan je denkt.

Hanne.

Hanne.

21-12-2010 om 15:22

Delicious

Kijk of je het kerstnummer van de delicious te pakken kan krijgen. Staat een vegetarisch kerstmenu in van Jamie Oliver (met pompoen)

Kiki

Kiki

21-12-2010 om 15:26

Zonder dode dieren inderdaad

dus ook geen vis.

Pompoen vind ik erg lekker, maar mijn man dan weer niet
En ik ga geen vlees zitten koken en vleesvervangers voor de vegetariërs, dat vind ik niet leuk.

Ik doe sowieso niet echt aan vleesvervangers, je kan zoveel meer met vegetarische gerechten. Ik ben onwijs aan het zoeken.
Peer-pastinaaksoep als voorgerecht bijvoorbeeld. Lijkt jullie dat iets?

Kiki

Die soep klinkt goed, al moet ik zeggen dat ik nooit pastinaak gegeten heb dus de smaak kan ik me moeilijk voorstellen.

Het hoofdgerecht lijkt me het lastigst. Mijn vegetarische kookkunsten zijn niet geweldig (zeker nu niet meer, met mijn zeer carnivore partner), ik zit al gauw te denken aan Italiaansige dingen, want met veel groenten en af en toe een lik mascarpone of ricotta kan er veel.
Mijn favoriete vegetarische hoofdgerecht is parmigiano di melanzane, maar erg kerstig is dat eigenlijk niet.

Tussengerecht - bladerdeegbakje oid met paddestoelenragout?

Groe(n)ten,

Temet

Vera*

Vera*

21-12-2010 om 15:50

Geitenkaas

Een plakje zachte geitenkaas in bladerdaag met wat honing erop, is erg lekker en misschien ook geschikt als voor- of tussengerecht.
Gebakken (gepaneerde) brie is ook erg lekker. De combinatie met cranberrycompote is heerlijk.

Lou

Lou

21-12-2010 om 15:57

Nog eentje

Gnocchi met gorgonzolasaus. Door elkaar opdienen ter voorkomen van een grote gnocchi-klont. Gorgonzolasaus maak je door gorgonzola te smelten in een koekenpan, waar al ui en champignons in gebakken zijn. Zo makkelijk, zo snel klaar en zo lekker.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

21-12-2010 om 16:02

Portobello

Zo'n grote paddenstoel vullen met (blauwe) kaas of brie ofzo en pijnboompitjes. Erbij aardappeltjes uit de oven met knoflook en rozemarijn en een lichte salade. Of een iets zwaardere salade met ruccola, peer, blauwe kaas en geroosterde pecannoten.

Bij AH hebben ze kantenklare bladerdeegbakjes met paddestoelen en pastinaak, lijkt me ook wel lekker.

Of een hartige taart, of paddenstoelenrisotto met versgeraspte parmazaan.

Een salade met warme geitenkaas en honing en pijnboompitjes is ook wel lekker als voorgerecht. Of een soepje inderdaad.

Of kaasfondue met lekker brood en groenten om te dippen en een lekkere salade. Bij de borrel alvast wat lekkere hapjes om erin te komen.

Ik ga ook eens kijken of ik die Delicious kan vinden...

Fiorucci

Fiorucci

21-12-2010 om 16:20

Misschien....

www.deliciousmagazine.nl
Zij hebben ook een receptenzoeker, en op via AH.nl vindt je ook enorm veel recepten!
Ik begrijp volkomen dat je geen vleesvervangers wilt gebruiken hoor, ik vertelde alleen maar wat mijn vegeatrische schoonouders eten met kerst.
We krijgen rollade met bami.....

Mayte*

Mayte*

21-12-2010 om 16:21

Kerstwaardige recepten uit mijn vega-tijd

Mogelijke hoofdgerechten:

Aubergine-rolletjes met blauwe kaas en mozzarella in een tomatensaus.

Kaastaartje met noten en druiven

Geitenkaastimbaaltje met paddenstoelen

vooraf:
Pannenkoekjes gevuld met paddestoelen/notenragout

Zelfgebakken Focaccia brood met allerlei lekkers erop en olijfolie om te dopen

Mocht je ergens het recept van willen, trek dan maar even aan de bel.

amk

amk

21-12-2010 om 17:26

Hoe strikt in de leer zijn ze?

want met kaas moet je verdraaid uitkijken, alleen als er op staat dat er vegetarisch stremsel gebruikt is kun je er zeker van zijn dat het vegetarisch is.

En zo zijn er nog wel een paar dingen die mijn zwager pertinent niet eet omdat het toch een dierlijke basis heeft.

reina

reina

21-12-2010 om 18:23

Lees mee

Ook hier 2e kerstdag iemand aan tafel die vegetarisch is en daar pas ik het menu aan aan, ik maak een soepje (broccolisoep oid), en iets van geitenkaas met een groente in filodeeg, maar het hoofdgerecht weet ik ook nog niet, dus ik hoop op leuke suggesties ( ga vanavond zelf ook eens rondneuzen)

reina

reina

21-12-2010 om 20:52

Mayte*

Heb je hier het recept van: Aubergine-rolletjes met blauwe kaas en mozzarella in een tomatensaus?

En hier..

al jaaaren een vegetarische kerst. Gegratineerde spruitjes uit de oven met noten en/of kaas. Kan heel lekker zijn met lekkere noten. Aten we altijd op de dag dat we niet bij familie waren, met zijn 2en thuis. Goede herinneringen aan.

Verder kun je denken aan zelfgemaakte ravioli, daar zijn zoveel vullingen voor te bedenken. Bijvoorbeeld in de oven geroosterde pompoen, geprakt, met ricotta, beetje nootmuskaat en knoflook erdoor, ei of eigeel. Of iets met spinazie en een krachtigere kaas. Boter met salie erover. Vooral de pompoen doet het hier goed, dat vindt echt iedereen lekker. Nog nooit een weigeraar gehad.

risotto natuurlijk, allerlei varianten (citroen, paddestoelen, groente).

Eerlijk gezegd vind ik geitekaas nogal afgezaagd. Een rechtgeaarde vegetariër heeft dat al 100x in een restaurant als enige vegetarische keuze gehad.

Wel weer lekker zijn ovenschotels, bijvoorbeeld met koolrolletjes gevuld met een vulling van duPuy-linzen, wat smaakmakers erdoor als ui, knoflook, komijn, bechamelsaus eroverheen en gegratineerd. Kan je behoorlijk sjiek serveren als je mooie rolletjes maakt (geblancheerde bladen).

Verder die soep die al genoemd werd, heel makkelijk idd. Tig varianten denkbaar. Vichysoisse met koolraap ipv aardappel (da's dan prei en koolraap, niet te veel van de laatste, fruiten, aanvullen met bouillon, gaar koken, pureren met wat citroensap en room).

Hmmm... krijg al weer trek..

jippa

jippa

21-12-2010 om 21:50

Ervaringen

Wij maken meestal een niet-vlees buffet of diner voor een man of 15 met de familie, vanwege veel niet-vleeseters. Twee jaar terug een heel Italiaans kerstdiner gekookt van de vegatopia website (aanrader), vorig jaar een indonesisch maal en dit jaar wordt het Turks. Met soep beginnen is vaak wel leuk. Mijn succesnummer is parika-wortelsoep op basis van tuinkruidenbouillon. Het geheim is een klein scheutje zoete chilisaus erdoor, niet verder vertellen. We gebruiken eigenlijk nooit vleesvervangers.
Wat ik zelf ook een heel leuk feestelijk vegetarisch hoofdgerecht vind is een Tajine-schotel met artisjokken en erwten maar ik weet niet of je een tajine hebt en ook niet of je van Marokkaans-achtig eten houdt.
Overigens vind ik zelf als niet-vleeseter geitenkaas idd niet zo bijzonder en iets met paddestoelen ook niet.

reina

reina

22-12-2010 om 08:52

Geitenkaas

Geitenkaas is inderdaad wat afgezaagd, maar ik vind het zelf zo lekker dat ik het vaak gebruik met koken en regelamtig neem in een restaurant! (In restaurants kies ik vaak voor vegetarisch eten). De vegetarier die hier komt eten houdt overigens niet van paddestoelen, dat vind ik wel jammer, want ik kook graag met paddestoelen, juist ook in vegetarische schotels. Ik vind koken heel leuk, maar meestal als ik eters heb dek ik een tafel in de kamer en kan in de keuken waar onze eettafel staat lekker aanklooien, maar nu eten we ws in de keuken, dus wil ik dingen hebben die eigenlijk al klaar zijn voor ze komen (alleen de oven nog in moeten bijv.) Heb je j ekeuze al gemaakt, Kiki?

Mayte*

Mayte*

22-12-2010 om 09:36

Reina

Aubergine rolletjes

nodig:
2 aubergines
Fijngehakte basilicum
ui
knoflook
tomaatstukjes (blik)
tom puree naar behoefte om saus dik te maken
beetje bruine suiker
bouillonblokje
Mozarella
Blauwe kaas naar keuze

Aubergines in plakken snijden, met zout bestrooien en 'laten huilen', daarna afspoelen en droogdeppen.

Tomatensaus:
Ui, knof fijn snipperen en fruiten in olie, bouillonblokje, tomaten uit blik en tom puree erbij, schepje bruine suiker naar behoefte, aanlengen met water of evt. wijn.

Plakken aubergine bestrijken met olie en bakken in oven of koekenpan (moeten zacht en gaar zijn)

Op iedere plak een staafje mozarella, staafje blauwe kaas en gehakte basilicum doen, oprollen en vastzetten met een prikkertje.

Tomatensaus in een schaal doen, rolletjes in de saus zetten. Klaar!

Serveren met wat je maar wilt aan pasta, rijst, aardappel. Smaakt altijd goed.

reina

reina

22-12-2010 om 10:25

Mayte

Dank! Helemaal goed!

Bij vriendin gegeten

Maandag feestje gehad bij vegetarische vriendin. Die serveerde bladerdeeg met cranberry compote en brie er boven op. Lekker en past door de cranberry echt bij kerst.

Mariel

Hibiscus

Hibiscus

22-12-2010 om 14:56

Rode ui tarte tatin

Ik maak deze geregeld als vegetarische familieleden langskomen. Hij komt uit het boek wintergerechten van Delia Smith maar ik kan hem zo snel online alleen in het Engels vinden. Wel verse tijm gebruiken en ipv de cheddar kun je gewone geraspte kaas gebruiken.

http://www.deliaonline.com/recipes/type-of-dish/desserts/tart/red-onion-tarte-tatin.html

Hij staat onder desserts hier maar het is echt een voor/hoofdgerecht

Ik maak er dan vaak aubergine rolletjes bij ( uit hetzelfde boek) maar daarvan is al een recept gegeven.
en serveer het met rijst.

Wat ik ook wel doe, maar dat is niet zo kerstig, is een Indiaas feestmaal maken. Er zijn zoveel Indiase vegetarische gerechten en als je een paar kruiden en specerijen in huis haalt, kun je heel veel gerechten maken. De vegetariers vinden het altijd heerlijk en het is net even iets anders dan wat ze meestal voorgeschoteld krijgen ( idd geitenkaas).

Succes!

Hibiscus

Kiki

Kiki

22-12-2010 om 20:01

O geweldig allemaal

Echt super.
Die brie met cranbarrycompote? Was dat een hoofdgerecht?
Klinkt heel erg goed namelijk!

Het klinkt allemaal hartstikke lekker

Prakje

Prakje

23-12-2010 om 07:34

Ken je deze al?

Nee, ik heb geen aandelen.. ben zelf geen echte keukenprinses maar de recepten van de site: kokenmetkarin punt nl zijn altijd lekker en snel klaar. Dit jaar heeft ze ook weer een vegetarisch kerstdiner.

reina

reina

23-12-2010 om 08:50

Kiki

Brie met cranberrycompote ( die je dan het liefst zelf moet maken) is erg lekker, ook als voorgerecht goed te gebruiken.

Kiki

Kiki

24-12-2010 om 07:41

Nogmaals dank

die brie met cranberry ga ik voor een ander moment bewaren.

Ik ben eruit. Trouwens leuke site dat Vegotopia. Die kende ik nog niet.

Het wordt:

Het wordt een frisse meloen-appelsalade

Als tussengerecht een cocktail met champagne, bolletje vanilleijs en perzikenlikeur

Als hoofdgerecht gegrilde portobello met gorgonzola en champignons, gebakken in port en vanille met peer en haricots -verts en appelcompote

Als dessert crème catalana

reina

reina

27-12-2010 om 12:33

Mayte

De auberginerolletjes vielen goed in de smaak! Ik heb ze per 2 aan een satepriker gedaan, op het bord gelegd met wat van de saus erover, daarnaast wat salade en aardappelballetjes, ook (kok)zoon was er zeer over te spreken !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.