Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fiorucci

Fiorucci

24-11-2013 om 13:37

vegetarisch kerst

Gezellig, mijn schoonouders komen eten met kerst. Maar...wat gaan we eten? Zij eten namelijk geen vlees, wel vleesvervangers eventueel. Tips,recepten, alles welkom!

In overleg?

Hoi Fio, ik zou het aan mijn schoonouders vragen, en samen een kerstmaaltijd bedenken.
Dat lijkt mij de kortste klap naar een geslaagde maaltijd.

Knurf

Knurf

24-11-2013 om 13:51

leuk!

Allerhande (van de AH) heeft wel eens vegetarische kerstmenu's gemaakt, met geitenkaassoufflee en bospaddenstoelensoep:

http://www.ah.nl/allerhande/themas/thema-kerst/kerstmenu/vegetarisch-kerstmenu/

ook smulweb heeft een kerstdiner met onder andere kerstquiche:

http://www.smulweb.nl/recepten/vegetarisch/&type_id=C&gebeurtenis_id=kerst

en anders heeft de vegetariersbond ook nog leuke ideeen (kokospudding met hazelnotensaus, mmmmmm):

http://www.vegetariers.nl/kerst

AH ieder jaar

De laatste jaren heeft de Allerhande elk jaar een vegetarisch kerstmenu, dus de site van AH moet al een heleboel recepten hebben, en straks komt de nieuwe Allerhande uit. Geitenkaassoufflé en bospaddestoelensoep klinkt trouwens erg lekker.

Toetjes kunnen niet zo moeilijk zijn, al moet je even opletten, gelatine wordt gemaakt van botten, dus strikte vegetariërs gebruiken ook geen gelatine (voor het geval je een kwarktaart in gedachten had ofzo)

Eten ze helemaal geen dode beesten, of alleen geen vlees?

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2013 om 21:50

mogelijkheden

Ik dacht ook gelijk aan quiche, maar ook gevulde champignons met kruidenkaas uit de oven (vullen met kruidenkaas en in de oven laten garen).

Wat ik erg lekker vind is groenekool roerbakken, kruiden met kerrie, zout en een beetje peper, cashewnoten erdoor en geraspte kaas erover. Met zilvervliesrijst of puree.

Als je pasta ook 'kerstig' vindt: pasta met brie/roomsaus en spinazie.

De pasta, bijvoorbeeld tagliatelle, koken, ik maak onderwijl een sausje à la een beetje van mezelf en een beetje van Maggi: roomsaus uit twee zakjes maken en daar twee punten brie in kleine blokjes in laten smelten. De brie van te voren ruwweg van de witte laag ontdoen door het er met een kartelmes vanaf te schrapen. In een andere pan spinazie koken of ontdooien.

Fiorucci

Fiorucci

24-11-2013 om 22:46

leuk

Leuk, al zoveel reacties. Mijn schoonouders eten geen vlees, maar gelatine etc is geen punt. Ze eten helemaal geen dooie beesten dus..Het toetje dus ook niet. Vorig jaar heb ik pasta gemaakt met verschillende sauzen, waaronder een saus zonder vlees of vleesbouillon.
Ze eten zelf eigenlijk alleen aardappelen of rijst/groente/vleesvervanger, dus ik denk inderdaad richting hartige taarten ofzo. Ik ga eens jullie links afspeuren, bedankt!

dat gerecht van Katniss

Ik heb het recept niet nagekeken, maar melanzane alle parmigiana (ook wel: parmigiana di melanzane) is een erg lekker vegetarisch gerecht. Wel vrij zwaar, dus een salade ernaast en een mandje brood en dan is het wel weer mooi geweest, qua hoofdgerecht.

Je kan het trouwens heel goed voorbereiden ook, en dan op het moment supreme in de oven schuiven, da's ook reuze handig.

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

25-11-2013 om 11:15

Klopt

Klopt Temet, het is heerlijk. Het past ook mooi in een themadiner. Dan zou je vooraf Salade Caprese kunnen maken, vind ik ook altijd zo smullen En als toetje Tiramisu.
Eventueel nog een lekker soepje tussendoor, en het is helemaal compleet.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-11-2013 om 11:50

Kaasfondue?

Dat gaat erhier altijd graag in, ook met kerst.

Heerlijk...

Een heerlijk recept: beautiful baked camembert van jamie oliver. Zou je als voorafje kunnen doen met mini camemberts? Heerlijke combinatie van zout, zoet, vet, frisse cranberries.

Fiorucci

Fiorucci

26-11-2013 om 07:28

Mmmm....

Ik krijg trek...bedankt!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

29-11-2013 om 13:31

Ottolenghi

Ottolenghi heeft een compleet kookboek met de meest geweldige groenterecepten. Smaakexplosies in je mond! Aparte combinaties, niet alles even snel of makkelijk te maken en sommige mensen houden niet er niet van. Persoonlijk wordt ik heel verdrietig van camembert in de oven, zo'n gesmolten homp vet wat je dan weg moet werken.
Lekker verschillende soorten groentes op verschillende manieren klaar gemaakt, en hup je hebt een geweldige kerst. Echt, er kan zoveel meer!

Fiorucci

Fiorucci

01-12-2013 om 08:19

Rosa

Dank voor de tip. Ik wil het ook niet te machtig laten zijn, mijn schoonouders eten warm tussen de middag normaal gesproken.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

01-12-2013 om 14:03

Fiorucci

Als je interesse hebt in die recepten, kan ik wel wat voor je opzoeken. Het boek heet 'Plenty'. Houden je schoonouders van koriander?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.