Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vaste bloemen plant gezocht die niet diep wortelt

ik wil in 3 bloembakken buiten vaste planten laten groeien met bloemetjes. Ze moeten niet breed uitgroeien omdat we er met de fiets etc langs moeten lopen.

en dan moeten ze dus winterhard zijn en klimmen.

Iemand enig idee ? Ik dacht zelf aan clematis maar weet even niet of die diep wortelen (iemand enig idee, ik vind ze erg mooi namelijk). Ik ga vanmiddag even snuffelen voor bloembakken, misschien zijn er we hogere modellen maar dat is dan nog steeds niet zo diep als in de grond planten natuurlijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

16-05-2012 om 20:19

Wat bedoel je precies?

Je gaat dus bloembakken kopen en die op de bestaande tegels plaatsen? Is het niet handiger om een paar tegels te lichten en de planten in de volle grond te plaatsen?
Sowieso is beplanting in een bloembak zeer gevoelig voor vorst in de winter, de hele kluit bevriest voor je het weet. In de zomer kan je de hele dag wel water gieten, of je moet daar een systeem voor bedenken/aanschaffen. Of een clematis diep wortelt weet ik eigenlijk niet. Ik zie ze in elk geval nooit in bakken, misschien heeft dat een reden.

Cobi heeft gelijk

Hoe hoog zijn die bakken? Met 30 cm kom je een eind, geloof ik. Maar Cobi heeft gelijk, een plant in een pot is veel kwetsbaarder voor hitte en kou. Je kan beter tegels lichten, een plantgat uitspitten en eventueel een randje erom heen zetten.

Van clematis wordt altijd gezegd dat die aan de voet koelte moet hebben. Een bak op een stenen stoep (neem ik aan) voor een stenen muur klinkt dan niet als ideaal. Aan de andere kant: zo duur zijn die dingen nou ook weer niet, dus je kan het natuurlijk ook gewoon proberen. Soms doen dingen het prima op plaatsen waar ze volgens de boekjes een hekel aan hebben (en omgekeerd).

Maar het verhaal van Cobi blijft staan: in een bak bevriezen dingen veel sneller (zoals mijn oranje tulpen. Snik.)

Groeten,

Temet

Manda Rijn

Manda Rijn

16-05-2012 om 21:28 Topicstarter

Op bielzen

aan de achterkant (scheiding met achterburen) is er een stuk schutting, daar onder staan 3 bielzenlagen op elkaar. Die bakken wil ik op de bielzen zetten zodat ze tegen die schutting gaan aanklimmen.

Tot dit weekend was het vol met uit de kluiten gewassen hedera en dat is nu verwijderd, ik heb dus op eens 7 meter 'kale' schutting wat mij erg vragend aan kijkt.

vandaar dat ik op zoek ben naar iets wat tegen die schutting aan groeit en wat in een plantenbak kan. Anders moet het iets 1 jarigs worden (klimmende winde ofzo).

Manda Rijn

Manda Rijn

16-05-2012 om 21:32 Topicstarter

Grr

natuurlijk de boel gaat bevriezen.
oh zucht dan moet het dus 1 jarig worden, zonde, dan groeit het niet mooi helemaal dicht.

Of ik dacht nog aan wilde wingerd, mooi rood blad in de herfst, maar misschien vinden de achterburen dat niets (die hebben dus nu hun hedera afgebroken, enorm sterk groeiende plant is dat zeg, jemig, er zit nu nog ergens een erg hardnekkige stronk tussen een schuur en een betonnen muur !!!).

Manda Rijn

Manda Rijn

16-05-2012 om 21:34 Topicstarter

de achterburen bereid zien te krijgen die bielzen weg te trekken (doen wij dan wel) en dan het hoogte verschil tussen onze tuinen (onze zit een sutk lagfer, vandaar de bielzen) op 1 of andere manier zien weg te werken met iets smals zodat ik de grond kan gebruiken.

MAAR dan moet hun schutting ook aangepast worden.

veel te veel gedoe, ik moet iets in bakken doen (geen hedera of ander agressief groeiend spul) zodat die schutting niet zo kaal is.

Guinevere

Guinevere

16-05-2012 om 21:56

Hoe breed?

Hoe breed zijn die bielzen, liever gezegd: hoever van de schutting komt het plantgat als je dat evt. toch zou doen? Bij clematis wordt geadviseerd om een cm of 40 van de muur af te planten, wat ik zelf nooit doe, maar het zou dus wel kunnen. Met clematis heb je wel een kale schutting in de winter, of je moet er ook een wintergroene clematis bij zetten. Die is niet erg overdadig maar je kunt gerust meerdere soorten door elkaar heen planten.
Wingerd vind ik schitterend, maar die kan wel 30 m ver groeien, dus zelf begin ik er niet aan.

Guinevere

Guinevere

16-05-2012 om 22:02

Temet

Ik heb wel een paar Doc Martens maar lijk verder niet zo erg op Cobi..

Manda Rijn

Manda Rijn

16-05-2012 om 23:49 Topicstarter

Ja nou

die bielzen staan tegen de schutting aan, dus die bielzen zijn een cm of 20 oid en daarachter direct de schutting. OP zich kan clematis wel maar dat bevriest dus... Hm, ik kan het natuurlijk gewoon proberen en dan kijken of hij het overleefd volgende winter.

Wilde wingerd zou wel kunnen

maar die is vele (winter)maanden érg kaal hoor, en dat mooie rode herfstblad valt vrij vroeg en snel. Ik denk wel dat het zal lukken in een pot, het is een sterke plant en hij groeit enorm hard. Net onkruid.

Fiorucci

Fiorucci

17-05-2012 om 09:34

Precies

Als je geen agressieve groeier wilt moet je geen wingerd nemen.

Manda Rijn

Manda Rijn

17-05-2012 om 16:06 Topicstarter

Ah lezer, clematis in een bak

en dat is niet bevroren bij jou ?

Je hebt vriezen en vriezen

en met dit eigenaardige voorjaar is er van alles dood wat andere lentes weer op gang kwam. Alles was al flink uitgelopen toen het alsnog ijskoud werd.

Het blijft natuur, als je zekerheid wilt moet je plastic plantjes nemen

Guinevere

Guinevere

17-05-2012 om 20:37

20 cm

Als er maar 20 cm tussen de schutting en de plantplek zit, zou ik de clematis gewoon in de volle grond planten en naar de schutting leiden. Heb je ook geen gedoe met water geven. Of je zet er eentje in de volle grond en ernaast eentje in een bak, voor een klein onderzoek welke er beter gedijt.

Guinevere en manda

Guinevere, sorry. Hoe ik daar nou weer bij kwam...

Manda: niet elke klimop (hedera) groeit even snel. De gewone groene gaat hard, maar ik heb nu een bonte (goldchild) en die schiet minder op dan ik gehoopt had. En kan minder goed tegen vorst, hij zag er erg zielig uit, maar dat komt gelukkig wel weer goed.

Vergeet niet dat je voor clematis ook een klimrekje zal moeten maken, want anders dan klimop is die niet zelfhechtend.

Kamperfoelie anders misschien? Goed winterhard, heb ik mogen constateren. En ruikt lekker. Maar ook die heeft een rekje nodig.

Eigenlijk jammer dat die klimop weg is, want daar had je nou handig die clematis etc in kunnen jagen

Groeten,

Temet

Blauwe regen

Manda, is blauwe regen niks? Die is sterk, groeit snel, geeft mooie bloemen en het blad is ook mooi en blijft tot lang in het najaar aan de plant.

Chris

Manda Rijn

Manda Rijn

18-05-2012 om 09:45 Topicstarter

Hm tja

nou ik kan dus niet in volle grond want die bielzen staan er en de schutting staat daar tegenaan, ik kan dus moeilijk in de grond van de achterburen iets gaan planten want aan onze zijde is er een pad.

Andere optie is de groenbak die achter in de hoek staat op een andere plek neer zetten (waar ???? alles is vol, ding is ook zo lelijk) want daar kan ik wel een tegeltje of 2 lichten en iets in de volle grond zetten.

Leiden is geen probleem, ik kan gewoon tegen de schutting wat draadjes of trelli maken.

Fiorucci

Fiorucci

18-05-2012 om 12:10

Manda

Kijk wel even uit met de kleine,peulen van gouden en blauwe regens zijn giftig.

Manda Rijn

Manda Rijn

19-05-2012 om 19:58 Topicstarter

Yep

erg giftig, ik heb al een blauwe regen, vorig jaar geplant en ik heb het idee dat het neits meer wordt, die van de buren heeft al enorme bloemen en die van mij alleen wat groene sprietjes.

Manda Rijn

Manda Rijn

19-05-2012 om 20:02 Topicstarter

Nieuwe vraag: moestuin

ik heb een strookje tuin over, onder de vlinderstruiken, daar wil ik een moestuin maken. Ik heb nog een stapel waaltjes over dus daar kan ik mooi een blok van maken waarin dan wat te eten groeit.

Iets wat we dus ook met smaak kunnen opeten en niet voor de sier. Dat stukje tuin ligt in de schaduw, heeft dit plan een kans ?

Wat is nou makkelijk om zelf te verbouwen en waar je niet enorm veel voor hoeft te doen. We eten hier thuis veel sla, paprika en boontjes (haricots verts), is dat zelf te kweken.

Mijn 2 centen

Je moet natuurlijk even op Margje en de andere echte moestuiniers wachten, maar hier alvast mijn 2 centen. Ik zou geen energie steken in dingen die net in je tuin groeien als ze in de winkel ook niks kosten. Zoals sla. Paprika wordt wel als plant verkocht, maar ik ga ervan uit dat die dingen veel zon nodig hebben. De Hollandse komen altijd uit de kas, daar is vast een reden voor.

Heb je al kruiden in de tuin? Dat is nou nog eens de moeite waard: in de winkel zijn verse kruiden vaak prijzig en als je ze in de tuin hebt staan hoef je niet steeds de helft van zo'n duur bosje weg te gooien. Bieslook, peterselie en selderij doen het in de schaduw ook heel behoorlijk. Je hebt ook nog Chinese bieslook, in de winkel amper te krijgen, dat is een beetje knoflookachtig. Bieslook bloeit ook nog leuk. Bieslook is trouwens een vaste plant - lekker makkelijk - peterselie en selderij niet.

O ja, munt doet het vziw ook overal, maar woekert als de ziekte. De truc is geloof ik om m in een forse pot te zetten en dan met pot en al in te graven. Maar ik heb de mijne gewoon los staan en hoop maar op de komst van mijn munttheedrinkende vriendin

Veel andere geliefde keukenkruiden zijn helaas zonaanbidders.

In mijn vorige tuin, waar amper zon kwam, heb ik met redelijk succes snijbiet laten groeien. Je zou ook nog radijsjes kunnen proberen, en wortel, dat groeit onder de grond dus misschien heeft dat niet zoveel zon nodig. Maar iha geldt geloof ik dat je voor een serieuze moestuin wel zon nodig hebt. Jammer, anders zou ik er ook aardbeien inzetten. Maar als die geen zon krijgen valt de smaak erg tegen, vrees ik.

En nu maar hopen dat Margje goede ideeën heeft.

Groeten,

Temet

Sla is wel leuk!

niks zo leuk als 6 rijtjes gevarieerde pluksla (rijtje bindsla, rijtje lollo rosso, rijtje krulandijvie, rijtje niem maar op) Beetje rucola erbij, en idd snijbiet. Sla is misschien niet duur in de zomer, maar niks zo leuk als met de vergiet even naar buiten een porite kakelverse assorti sla plukken. Bovendien groeit het gemakkelijk & probleemloos en zit je niet met vaste oogsttijden als je losbladig spul neerzet waar je gewoon blaadjes af kan plukken.

Nee. ik zou ZEKER sla poten (heb het net gedaan vandaag. Beetje mest, beetje escargot & geen omkijken meer naar)

En verder idd kruiden. peterselie, oregano, bieslook, thijm, rozemarijn, selderij, dragon, en misschien een lief klein laurierstruikje..(ook erg fijn in de winter!)

Je hebt gelijk

Ingridt, je hebt gelijk, mijn reactie was te kort door de bocht. Gewone kropsla zou ik niet zo snel doen. Maar aparte slasoorten, da's wel weer leuk. En ik heb inderdaad ook van die pluksla. En nu maar hopen dat het wat wordt, vorig jaar waren de slakken me te glad af. Maar ik heb dit jaar geïnvesteerd in de grootste verpakking Escar-go die er te krijgen is (hoewel, krijgen... wat is dat spul duur!).
Overigens: zelf heb ik dus wortels en radijs. Dat kost in de winkel ook niet veel, maar wij gebruiken er zo weinig van dat ik van een bos de helft zou moeten weggooien. Da's zonde.

En ik had de hoop dat als mijn kinderen zien hoe iets groeit, dat ze het dan ook willen eten. Dat zeggen alle boekjes. Waaruit maar weer blijkt dat je niet alles moet geloven wat er in die boekjes staat

Groeten,

Temet

Manda Rijn

Manda Rijn

19-05-2012 om 23:28 Topicstarter

Aha pluksla

ja dat is leuk, dan kunnen we fijn onze eigen sla plukken. We eten nooit gewone sla altijd in van die plastic zakjes, eikenblad en gemengd en rucola enzo.

Temet, mijn oudste van 9 heeft opeens sla gegeten, we hadden een stel Italiaanse/Franse/Nederlandse kinderen met ouders over de vloer, keurig opgevoede kinderen die met veel smaak de salade op aten, en toen gebeurde het... het kind ging sla eten. Ik ben erg benieuwd of ze het volgende keer weer doet. De jongste verrekt iets van zichtbare groente te eten, elk stukje rood en groen wordt zorgvuldig gecontroleerd en afgekeurd.

Slakken, indd, vervelende wezentjes. Rupsen ook, mijn appelboom zit vol met aangevreten blaadjes.

Heel leuk, ik heb nu 2 appelbomen, 3 peren bomen en 1 kersenboom (de laatste deze week geplant). Ik heb dit jaar dus lekker veel potten eigen gemaakte peren en appelcompote en met wat geluk een paar kersen.

Fiorucci

Fiorucci

20-05-2012 om 09:27

Pluksla

Ik koop in maart een zakje pluksla, en pluk twee delen met een tussenpauze van een week of twee. Ik heb dan echt het hele seizoen tot in de herfst sla. Dus ik vindt die ene euro voor zaadjes een stuk voordeliger dan het hele jaar sla kopen voor een groot gezin! Manda, je haalt dan de blaadjes van de sla en het plantje blijft staan. Binnen een paar dagen zitten er weer nieuwe blaadjes aan die je weer kunt plukken.

margje van dijk

margje van dijk

20-05-2012 om 12:32

Inderdaad

Haha, Temet, dat ik hier nog eens als moestuindeskundige gepresenteerd zou worden. (Ik ben a-groen, eigenlijk).

Maar inderdaad, ik heb mijn eerste moestuinjaar (2 jaar geleden) van alles geprobeerd, en inmiddels hou ik het vooral bij sla en kruiden. Koriander is mijn favoriet! Dat staat nu al 10-20 cm hoog, op allerlei plaatsen, en dat eten we heel regelmatig. Basilicum gaat wat moeizamer/langzamer, dat heb ik onder zo'n plastic kap staan (hoe heet dat ook al weer, een cloche). Maar ook dat is zelfs met dit weer gewoon opgekomen, de plantjes zijn nu 5 cm hoog of zoiets. Moet nog even doorgroeien voordat ik daarvan kan plukken. Misschien was het zonder kap ook wel gelukt, maar basilicumplantjes moeten wat meer broeien om te groeien. (Hoe zwetend heter het wordt, hoe beter de basilicum het doet). Maar als het dan lukt met die basilicum dan heb je er echt veel plezier van.

Overigens heeft bijna alles wel zon nodig! Dus als je echt een stukje in de schaduw hebt, dan zou ik er niet al te hoge verwachtingen van hebben. Zeker basilicum gaat je dan niet lukken vrees ik. Maar wel de kruiden die IngridT noemt, die ook meer schaduw kunnen hebben.

Verder heb ik een paar van die weelderige plukplanten als komkommer, tomaat, pompoen en courgette. (Hebben ook zon nodig). Dat vind ik allemaal leuker dan groentes die maandenlang groeien en dan kan je 1x oogsten (kool, wortel, broccoli etc). Omdat ik dit jaar te laat/laks was met opkweken heb ik gisteren een komkommerplant, courgette- en pompoenplant gekocht. Een tomaat was spontaan opgekomen ergens dus die had ik per ongeluk al. Nu maar hopen dat het allemaal aanslaat.

Sla heb ik in maart of zo een keer vrij driftig gezaaid (want het was rotweer), in de verwachting dat het niet op zou komen (want het was rotweer), maar nu staat ineens overal in mijn tuin zes soorten sla te pronken, dus ook bij rotweer gaat dat wel goed. En inderdaad: dat knip je per blaadje af (niet per stronkje), want dan blijft het gewoon doorgroeien. Voor het eten met een teiltje en een schaar van alle soorten wat afknippen en je hebt een gemengde salade. Wel een slacentrifuge aanschaffen, want er zit wel gewoon zand aan en zo (wat ze er in de winkel al voor je af gewassen hebben). Ook moet je niet bang zijn van slakken en rupsen: gewoon eraf wieberen en niet meer aan denken.

Inderdaad, wat Fiorucci zegt: als het mogelijk is moet je in etappes zaaien. Dan heb je altijd wel wat.

Leuk hoor!

Margje

Manda Rijn

Manda Rijn

20-05-2012 om 14:16 Topicstarter

Mooi

ik ga het gewoon proberen, volgend weekend is er denk ik wel tijd, ik zal even zoeken naar zaden en kweekaarde bij het tuincentrum. Lekker sla en als hiet lukt ook prima, dan verzin ik een ander plekje voor sla. Ik potten ofzo op een zonnige plek.

margje van dijk

margje van dijk

20-05-2012 om 14:51

Ps zon / warmte

Ik denk wel dat wij hier in Gelderland meer succes hebben met moestuin dan jij in Haarlem, dat scheelt soms wel 5 graden qua hoe warm het is, dus dan groeit dat spul ook sneller. Zou ik denken tenminste.

Maar sla lukt altijd joh. Het is net onkruid, dat groeit ook overal.

Overigens, om snel wat te hebben kun je ook wat kleine plantjes kopen bij het tuincentrum ipv alleen zaadjes. Sla doet er minimaal 4 weken over om een beetje uit te groeien. Als je meteen een paar plantjes plant, en daarnaast uitzaait, heb je meerdere etappes. Ook kun je een paar kruidenplantjes kopen ipv zaadjes, want dat gaat nog langzamer dan sla. Heb je d'r gelijk meer lol van

Succes!

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.