Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Laminaat

Laminaat

05-09-2012 om 10:37

Vakantiehuis verhuren?

Wie verhuurt zijn vakantiehuis?
Ik zoek ervaringsverhalen. Wij hebben een heerlijk vakantiehuis op een uur rijden van alles in Nederland (bij wijze van spreken). Het is oud en al decennia in de familie en we genieten er ontzettend van. Maar het wordt te duur (onderhoud enzo), dus nu we ook om beurten werkloos zijn en meer financiele tegenslagen hebben, moeten we gaan verhuren.
Het huis is prachtig en groot genoeg voor minstens tien gasten, met heel veel eigen grond en daaromheen ook nog weilenden en rivier. Maar het is erg persoonlijk ingericht en geheel vol met eigen spullen (kaplaarzen, boeken, voorraadkast). Liefst willen we het zelf ook in gebruik houden.
het wordt dus erg lastig om het huis in te richten zoals ik dat ben gewend van chaletjes in vakantieparken.En we kunnen toch ook moeilijk na elk weekend dat we er zelf zijn geweest, de boel zo achter te laten alsof het niet bewoond is.
Is zo'n huis te verhuren? En wat moeten we er dan aan doen? En welke markt moeten we aanboren?
Ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft.
Bij voorbaat dank,
Laminaat

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

05-09-2012 om 10:48

Ervaring als huurder

Niet als verhuurder, maar evengoed: een van de prettigste vakantiehuizen waar ik ooit ben geweest, staat op Schiermonnikoog. In de kamer hangt een (drie generaties) familieportret, in het trappenhuis hangen familiefoto's, de boekenkasten staan vol, de keuken is goed bevoorraad, er staan souvenirtjes van andermans vakanties op de vensterbank. De slaapkamers zijn wel neutraal, maar even huiselijk. Een huis waar je je meteen thuisvoelt, ook vanwege de voelbare warme familiehistorie. Voor mij zou het een plus zijn, dus.
Misschien kun je een paar afsluitbare kasten gebruiken voor de al te persoonlijke spullen, of je houdt een kamer puur voor eigen gebruik.

guera

guera

05-09-2012 om 12:59

Persoonlijk

Op zich niet erg dat er persoonlijke spullen staan of fotos ed. Maar de kleding kasten moeten wel leeg zijn. Ook de kapstok vind ik en dat je niet struikelt over laarzen van een ander. Datzelfde geldt voor de keuken. Geen kast vol aangebroken voorraad. Of douche schuim in de badkamer. Dus wellicht een grote kast en daar al je eigen jassen en spul in doen en op slot. Dat er iets in vensterbank staat is geen probleem.

Chippie

Chippie

05-09-2012 om 13:39

Persoonlijk

Wij huren al een paar jaar een prachtig chaletje van een Duitse familie. Het staat op een parkje. Wat mij aantrekt in het huisje is de huiselijke sfeer: kussentjes, kaarsen, spelletjes, opbergmandjes, etc. Maar het is niet te persoonlijk (foto's etc). Maar je ziet dat het met gevoel is ingericht in tegenstelling tot een standaard Centerparcs huisje.
Ander pluspunt is dat het ontzettend schoon is. Het wordt supergoed schoongemaakt, bedden zijn opgemaakt etc door iemand van het park. Dat zul je op een of andere manier moeten organiseren. Ik gruwel echt als ik weet dat de mensen voor mij de boel hebben schoongemaakt. Het lijkt dan vaak schoon maar is het niet.
In het huisje is echt alles aanwezig. Het is completer ingericht dan een gewoon vakantiehuisje. Maar ik zie nergens 'persoonlijke dingen' zoals kleding, aangebroken etenswaren, toiletspullen, etc. Wel is er in de berging een flinke ruimte afgetimmerd en ook op de overloop/keuken/gang zijn enkele kastjes afgesloten. Daar worden dan de persoonlijke spullen bewaard zodat kleding- en voorraadkasten leeg zijn.

dc

dc

05-09-2012 om 13:51

Schuurtje?

Kunnen jullie een schuurtje plaatsen waar je al je persoonlijke spullen kwijt kunt? De boeken kun je laten staan, dat is alleen maar leuk.

Het lijkt me dat het prima te verhuren is. Toevallig zoek ik iets voor 15 mensen, en dat is helemaal niet makkelijk om te vinden. Wees gewoon duidelijk in je advertenties.

En zorg dat je genoeg borg vraagt

Kennissen van mij

doen het op die manier. Dus behoorlijk huiselijk. Wel een grote kast, je moet even handigheid krijgen in hoe je snel de persoonlijke boel achter slot en grendel zet. De Aerocinno blijft in de keuken, de espressomachine in het hok. Boeken en spelletjes blijven staan. Kaplaarzen ook, het is dan ook een enorm huis (groter dan een Vinexwoning met een ruime bijkeuken).

Wel hebben ze een heel speciale manier van verhuren. Ze vragen gepeperde prijzen (wel in verhouding tot de waarde van het huis, maar beduidend boven een weekje Landal) én, en dat is eigenlijk de belangrijkste truc, ze zijn niet goed te vinden op internet.

Dat laatste blijkt een gouden greep want daardoor krijgen ze alleen maar liefhebbers. Ik weet niet waar jullie huis staat maar dit huis staat op een Waddeneiland, en dat trekt een bepaald publiek. Bijvoorbeeld mensen die er in hun jeugd 100x geweest zijn maar nu geen huisje meer in de familie hebben. Die zijn dan wildenthousiast om weer dezelfde sfeer als vroeger aan te treffen zonder dat ze zelf de trammelant van eigendom, onderhoud en verhuur hebben. En ze zorgen er net zo goed voor als de eigenaren omdat ze zo verrukt zijn om onverwacht zo'n compleet huis aan te treffen.

Het huisje staat wel op internet maar met weinig details. Pas toen ik geboekt had mailde ze dat we geen speelgoed mee hoefden te nemen (klopte als een bus ).

Misschien een idee?
Hoe je dat precies doet, moeilijk vindbaar maar wel op internet staan, ik heb géén idee!

+ Brunette +

+ Brunette +

05-09-2012 om 16:26

Even over aangebroken etenswaren.

Zelf vind ik het wel fijn als er suiker, zout, olie, azijn, rijst e.d. staan.
Verder: genoeg kastruimte voor kleren e.d. en niet te veel prullaria op kasten en vensterbanken.

Laurien Witteman

Laurien Witteman

05-09-2012 om 21:16

Heel veel dank, alvast

Dank jullie wel voor de inbreng. Zoals ik het van jullie lees, is het een huis voor liefhebbers. Zo beschrijven mijn vrienden het ook; "als je naar Centre Parcs wil, dan ga je dat maar doen, maar dit is vele malen leuker".
Vrienden en kennissen staan altijd in de rij om ons huis te lenen als wij naar het buitenland gaan en we hebben het altijd met liefde uitgeleend, omdat we die mensen kennen en het ze toevertrouwen en gunnen. In ruil daarvoor maaien ze het gras en snoeien de heg en verzorgen de poes (maar die is net dood, snik).
Andere vrienden zeggen al jaren dat we gek zijn dat we daar geen geld voor vragen, maar ik vind dat moeilijk bij vrienden. Maar ja, de zaken staan nu anders en we denken nu ook dat als het zo gretig aftrek vindt bij vrienden, dat het dan ook wel verhuurbaar moet zijn. Waarschijnlijk is de viavia methode al genoeg en hebben we geen internetreclame nodig.
Toch hebben we misschien liever echte vreemdelingen, want daar durf ik tenminste ook echt geld aan te vragen. Maar aan de andere kant is het ook nodig dat de huurder een zekere band met het huis voelt, want er zijn ook gebruiksaanwijzingen. Zo ligt het huis in de uiterwaarden en heeft dus geen riool, maar een beerput. En een beerput heeft strenge regels (geen anorganische dingen erin doen, ook geen chemische schoonmaakmiddelen).
Maar dankzij jullie verhalen denk ik dat het gaat lukken. We kunnen inderdaad de schuur en enkele kastjes voor onszelf afsluiten. We kunnen een prima werkster vragen voor voor en na de verhuur. We kunnen snoei en maaiwerk uitbesteden. Dat moeten we dan natuurlijk in de huur verwerken.
Nog één ding; we hebben daar geen wasmachine, dus hoe doen we dat met schoon beddengoed? Neemt de huurder zelf lakens mee (dekens en dekbedden genoeg), of huren we daar ook iemand voor in?
Wederom dank en als we zijn ingericht voor de verhuur, zal ik het hier laten weten.
Groet,
Laminaat

Laminaat

Nog een duit in het zakje over de voorraad: inderdaad is het erg prettig als basisdingen aanwezig zijn. Wij houden graag vakantie in huisjes, maar het is wel vervelend dat je, ook voor een weekendje, alles mee moet slepen.

Wat het beddengoed betreft: weet niet of je iemand daarvoor kan inhuren. Anders zou ik gewoon een dubbele set beddengoed voor alle bedden aanschaffen. Je houdt de schone set daar. Als jullie daar geweest zijn haal je de bedden af, maakt ze op met de schone lakens en wast de vuile thuis. De volgende keer ruil je de boel weer om.

Wat je ook kan doen is iemand uit de omgeving van het huis vragen voor dit soort dingen, en ook om als achterwacht en eventueel als sleutelbewaarder te fungeren. Die moet je dan natuurlijk inderdaad wat betalen, maar dat kan er wel uit denk ik. Wij hebben ooit in Frankrijk een huis gehuurd dat van Nederlanders was, en wij moesten dan in het dorp naar een familie om de sleutel te halen, zij sloten ook af aan het eind van het verblijf etc.

Succes ermee

Temet

Persoonlijke inrichting

Ik vind privevakantiehuizen veel leuker dan van die praktische, klinische, allemaal hetzelfde huisjes van grote organisaties. Ik denk dat er voor beide een markt is, dus dat het wel handig is om je huis juist te profileren als al-jaren-in-de-familie.

In zulke huizen vind ik het wel heel handig als er een voorraadpot suiker, zout en een fles afwasmiddel staan, zodat je niet volle verpakkingen hoeft te kopen die je aan het eind van de week met slechts een beetje eruit weer weg moet gooien. Aan een aangebroken, kleverige pot appelstroop heb ik dan weer geen behoefte. Vaak is het de gewoonte om, als de suiker dan op is, de gast een nieuw pak koopt en het aanvult.

Misschien kan degene die het huisje voor je schoonmaakt ook het schone beddengoed verzorgen?

skik

Rafelkap

Rafelkap

06-09-2012 om 12:40

Ervaring als huurder

Op de een of andere manier hangen er in de slaapkamers van onze vakantiehuisjes altijd dunne gordijntjes. Het zou wel fijn zijn als de slaapkamers wat donkerder zijn, dan hoeven we de kamer van de kinderen niet met vuilniszakken te beplakken..
Verder heb ik er graag een stofzuiger en stoffer en blik en zo min mogelijk kleedjes/kleden (ook niet in de badkamer), ik vind dit een beetje onhygienisch. Een afwaskwast is ook fijn en voldoende bergruimte voor kleding/spullen (ook hoog, waar kinderen niet bij kunnen)
Succes! Ik denk dat er toch wel meer tijd in gaat zitten als je vantevoren denkt, meer een bijbaan, alleen al de administratie, sleuteloverdracht, behelpen van lekkages/uitvallende verwarming/defecte tv etc.

+ Brunette +

+ Brunette +

06-09-2012 om 23:35

Afwasmiddel weggooien?

Dat doe je toch niet? Zelfs als een huis "leeg" opgeleverd moet worden dan maak je er waarschijnlijk een schoonmaakster blij mee. Of je heemt zo'n fles mee naar huis. Het is wel attent om de dop schoon te spoelen. Fles dichtdoen en goed afspoelen, dat er niet van dat gekleurde kleverige snot aan zit.

Verder zou je de gasten zelf kunnen laten kiezen of ze lakens meenemen of tegen een meerprijs schoon beddengoed willen huren.

Ik als schoonmaakster

Ik maak zelf vakantiehuisjes schoon.
Ik gooi alles wat in de koelkast ligt weg, en aangebroken pakken suiker, cornflakes etc gooi ik ook wet.
Kruiden en olie laat ik staan voor de liefhebber.
Ik vind het erg onhygienisch om aangebroken spullen van een ander te gebruiken. Je weet immers niet wat een van de voorgangers ermee hebben gedaan. Het idee dat ze (of hun kinderen) met hun vinger in hun mond zitten en dan in de suikerpot dopen....bleh!

De meeste huisjes die ik schoonmaak, hebben een "prive-kast" (met slot) waar ze hun eigen handdoeken/beddengoed/zomerkleding en andere eigen spullen bewaren.

Als je een schoonmaakster hebt, zou zij ook de was en strijk kunnen doen.

+ Brunette +

+ Brunette +

09-09-2012 om 16:08

Ilonka en hygiëne

Ook ik maak weleens vakantiewoningen schoon en neem het kennelijk minder nauw met de hygiëne. De eventuele bacteriën in aangebroken pak macaroni kook je wel dood en een geopend pak suiker, ach... Een rol koekjes doe ik ook niet moelijk over, al gooi ik het bovenste koekje meestal weg. Afwasmiddel en shampoo vind ik ook geen probleem, daar heeft vast niemand in gespuugd. Mijn scrupules liggen meer in de sfeer van de uiterste houdbaarheidsdatum, zo neem ik nooit aangebroken pakken melk of sap mee.

Laminaat

Laminaat

09-09-2012 om 19:26

En de prijs?

Dank jullie wel. Ik denk dat het handig is om alle eigen voorraad weg te zetten, behalve peper, zout, olie en azijn. En de ijskast gewoon leeg. Schoonmaakmiddelen zet ik dan weer wel neer, want dat moet echt biologisch afbreekbaar zijn, anders gaat de beerput dood.
Maar wat voor prijs moet/mag/kan ik vragen? En gaat dat per persoon, of per tijdseenheid?
Groetjes,

Laminaat

Laminaat

Huisjes verhuur je per huis, dus per tijdseenheid. Lakenpakketen, als je die aanbiedt, gaan dan weer wel per stuk (althans, zo doen bungalowparken het). Soms zit eindschoonmaak bij verhuur inbegrepen, soms komt het er bovenop; het is bij bungalowparken volgens mij altijd verplicht en ik vind het dan ook hinderlijk dat dat niet gewoon in het tarief is verwerkt - maar dat terzijde.

Voor de prijs kun je eens een rondje op het internet doen en kijken wat er zo'n beetje vergeljikbaar is.

succes ermee!

Temet

Prijs

is meestal per huisje per nacht/week.
Hier meestal aanbetaling huurprijs bij boeking, dan restbedrag 4 weken van te voren (plus eventuele borg) en de schoonmaakkosten worden contant betaald bij sleuteloverdracht.
Bij ons zit het beddengoed/handdoeken bij de prijs in. In principe 1set beddengoed per persoon (anders heb je kans dat de gasten zelf de bedden gaan verschonen en de vieze was laat liggen; gevolg; heel erg veel wasgoed (spreek uit ervaring )

De huurprijs moet je echt zelf bepalen evt door te kijken op internet naar gelijkende huisjes.

Ben heel benieuwd of je het gaat doen en of het een beetje wil lopen.

Hombre

Hombre

11-09-2012 om 14:31

Extreem

Deze zomer een extreem voorbeeld meegemaakt. In de keuken stonden nog allerlei kruiden, koffie en thee. OK, dat's vrij normaal. Persoonlijke foto's. In de kledingkasten lag gewoon nog kleding, ook van de kids. Wel een paar planken/laden vrijgemaakt. De badkamer was het mooist: Medicijnen, thermometers, shampooo (aangebroken) en een doos condooms!

Wel een fantastisch huis trouwens

Hombre

Hombre

11-09-2012 om 14:37

Prijs

Gewoon per dag of per week is het duidelijkst.

Ik zou zelf inclusief schoonmaak en beddegoed doen. Wel zo simpel.

Trouwens, als jij en rodebeuk even een link naar jullie huizen neerzetten? Knusse, niet center parcs huizen zijn altijd welkom

Laminaat

Laminaat

11-09-2012 om 23:13

Interessant, hombre

Hombre,

Ik heb natuurlijk nog geen link naar ons huis. Maar op zich is het best een idee om het huis aan één van de forumlezers te verhuren op proef. Ik woon zelf in noord, qua vakantieregio, dus voor de herfstvakantie (dat we er zelf willen zitten) kan iemand (van dit forum) uit regio zuid de week voor ons het huis proefhuren en me vertellen hoe en of het anders moet. En wat een goede prijs kan/zal/zou zijn. En wat ik op een eventuele website moet zetten.
Maar hoe kan ik dat op een betrouwbare manier regelen? En hoe zet ik wat op dit forum over ons huis?
Ik ben geïntrigeerd.
Daarvoor dank, Hombre

Laminaat

Hombre

Hombre

12-09-2012 om 09:25

Adverteren

Betrouwbaar is lastig, verhuren blijft altijd een zaak van vertrouwen, maar ik denk dat je hier wel goed zit qua volk. Er zitten wel gekke types tussen maar ze lijken me wel betrouwbaar

Volgens mij kom je al een end met een beschrijving en wat plaatjes zetten op een gratis fotosite (flickr of zo) en daarnaar linken. Meer dan tekst en plaatjes heb je toch niet nodig. En het amateuristische is in dit geval misschien zelfs een voordeel.

Helaas zit mijn vriendin door haar vakantiedagen heen...

Clowntje

Clowntje

12-09-2012 om 10:05

E-mail adres hier zetten

En dan de geïnteresseerden laten mailen. Maak je gewoon een g-mail adres aan voor de verhuur. Blijf je toch nog (een soort van) anoniem.
Per mail kan je dan de beschrijving en foto's sturen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.