Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bellefleur

Bellefleur

10-04-2014 om 09:18

Uitwisseling. Hoe voeder ik twee Italiaanse jongens?

Mijn zoon krijgt morgen twee Italiaanse jongens (19,20) te logeren, voor 5 dagen. Ik vind dat ze in principe maar moeten eten wat de pot schaft, maar ik wil het ze ook niet te moeilijk maken. Ik heb al begrepen dat Italianen niet echt uitgebreid ontbijten, er is sprake van koffie en zoete broodjes. Klopt dit? En wat moet ik verstaan onder zoete broodjes? Scoor ik puddingbroodjes bij een bakker, of is dat weer te veel van het goede? En wat zet ik ze voor als avondeten?

puddingbroodjes? Nee!

Puddingbroodjes dat is gebak, geen brood. Bij de supermarkt kan je melkbroodjes kopen soms met chocolade er in. Het zijn zachte kleine broodjes die iets zoetig smaken. Naar keuze nog te beleggen met jam of zo. Ik denk dat die dingen het meest in de richting komen.
Als ze bij mij kwamen logeren zou ik één zakje van die dingen in huis halen maar voor de rest proberen hen gewoon mee te laten eten van een Hollandse volkoren boterham met kaas.
Avondeten zou ik ook gewoon Hollands houden maar dan wel een salade extra maken met een dressing op olie basis, dat vult goed en als ze de Hollandse pot niet zo lekker vinden kunnen ze sla eten.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-04-2014 om 09:27

Oh...

Daar is al eens een draadje over geweest, ik geloof van IngridT. De conclusie was dat dat niet mee viel, dus veel sterkte. Ik zal eens kijken of ik het draadje boven water kan halen.

generaliseren

Misschien kun je het vragen zodra ze er zijn. Er zijn vast ook individuele keuzes.

amk

amk

10-04-2014 om 09:47

huh

puddingbroodjes gebak? ech nie. Dat is gewoon lunch of ontbijt. Maar zeker geen gebak. Echt feestelijk zijn die dingen niet, wel lekker.

Ik moest ook gelijk aan het draadje van IngridT denken.

Bellefleur

Bellefleur

10-04-2014 om 09:53

Tijgeroog,

Toen dat draadje speelde zat mijn zoon voor uitwisseling in Italië. Ik heb sinds die tijd geen oog meer dicht gedaan één bonk onzekerheid over de waardering voor mijn kookkunsten.

wel gebak

Hier in het westen van het land koop je puddingbroodjes bij de banketbakker, de broodbakker die ook wat koek en gebak verkoopt heeft ze niet.

Ik dacht eigenlijk

Dat ze in Italië van die kleine harde koekjes aten bij het ontbijt. Om mee te soppen in je espresso Moest ook gelijk aan Ingridt denken, dat was echt hilarisch. Maar ook zeer uitzonderlijk (mag ik hopen), zo'n jongens die werkelijk niets eet.
Ik zou de eerste avond mijn beste Italiaanse gerecht maken, als welkom en ook voor de fun, om eens te kijken of dat nou lijkt op wat ze thuis eten. En daarna zou ik het eens bespreken. Tuurlijk zou hij in principe moeten eten wat de pot schaft, maar als ik gasten heb, wil ik eigenlijk vooral dat ze het naar hun zin hebben. Dus ik zou ook vragen wat hij wil. Misschien is hij el erg nieuwsgierig naar bloemkool met een witte saus
Voor de statistieken: puddingbroodjes vind ik gebak. Als dát al brood is jongens, zijn frietjes voor mij voortaan groente

geen puddingbroodjes

Geheel los van de vraag of puddingbroodjes brood of gebak zijn, ik zou het niet doen, want Italianen eten vziw inderdaad zoete broodjes (of koekjes) als ontbijt, maar geen broodjes met een dikke kwak banketbakkersroom erin. Die melkbroodjes van de Ap is inderdaad niet gek. Krentebollen zijn wel echt Hollands maar dat gaat vast ook wel. Of koekjes dus (ik zit nu te bedenken welke Hollandse koekjes lijken op de soorten die je in Italië kan kopen, maar ik ben er nog niet uit). En geen melk of thee bij het ontbijt, vziw, maar koffie verkeerd oid. Maar dat zou ik even vragen.

Die tip van sla naast de hoofdmaaltijd lijkt me prima, en je kan er ook nog een mandje brood (stokbrood of Turks brood) naast zetten, Italianen hebben altijd brood naast het warme eten staan (behalve als pizza hun warme eten is geloof ik)

En die jongen uit dat draadje van IngridT was gewoon een enorme miesmuizer, daar was geen eer aan te behalen...

Groeten,

Temet

Hanna

Hanna

10-04-2014 om 10:48

Maar

Ik zou gewoon boterhammen met hagelslag en eventueel een keer een broodje serveren.

Ze komen naar Nederland om een deel van de cultuur mee te krijgen, dit wil je toch niet bederven door een ontbijt te serveren wat lijkt op een Italiaans ontbijt, maar het net niet is.

En mocht het echt een probleem worden, dan zou ik in overleg met de heren het een beetje aanpassen, maar zeker niet vooraf.

Bertolli

Hoi Bellefleur,

De producten van bertolli zijn wel goed. Ik hou vooral van de kipfilet alla toscanna. Ze zijn ook makkelijk te bereiden, kost niet heel veel tijd, en het is net wat anders dan de gewone spagetti en macaroni, zoals wij die veelal in holland maken. Voor de rest zou ik toch ook gewoon mijn eigen stijl en smaak aanhouden. Ze zijn immers in Nederland en niet in Italie. Of je vraagt of zij voorkeuren hebben. Misschien hebben ze wel helemaal geen zin meer in Italiaans en willen ze juist de hollandse keuken eens proberen.

tja

Het leuke van zo'n uitwisseling lijkt me nou juist dat je een andere cultuur van binnenuit een beetje leert kennen. Stel je voor dat jouw kind naar Italië gaat en daar boerenkool met worst krijgt, dat is toch juist helemaal niet leuk?
Kortom: gewoon eten wat de Hollandsche pot schaft!
Als ze dan echt niets blijken te lusten zie je dan wel weer. Het zijn ook geen onmondige, hulpbehoevende kleutertjes hè die je over de vloer krijgt

Dalarna

Dalarna

10-04-2014 om 12:09

helemaal eens met jippox

Je doet dit niet (behalve de jongen van Ingridt blijkbaar) als je echt helemaal niets lust en heel moeilijk bent met eten maar om de cultuur te leren kennen en dan blief ik dus juist geen stamppot als ik daar heen ga en wil ik geen boterham met hagelslag bij het ontbijt als ze dat zelf niet gewend zijn.

Ik zou wel veel variatie aanbieden, dus wat minder koken van iets en het in meerdere gerechten zoeken en er voor zorgen dat mijn kinderen niet heel veel van iets nemen zodat er weinig keus over is Brood er naast inderdaad en salade en soep vooraf en meerdere dingen toe.

Bij het ontbijt ook verschillende dingen aanbieden en opletten waar hij voor kiest (oh het zijn er twee: waar ze voor kiezen) en dat in ieder geval de volgende dag weer hebben met nog wat anders erbij.

Zorg dat er fruit voor het grijpen ligt en zorg voor iets achter de hand voor 's avonds als ze echt weinig hebben gegeten. Dit zou ik niet doen als ze wekenlang komen maar voor vijf dagen nog wel. Ik heb eens een Duits jongetje uit een kindertehuis gehad die hier drie weken op vakantie was en die kon ook moeilijk doen en had gewoon het liefst pasta met saus maar hij had wel een grote eetlust. Na een dag of vijf had ik het door: als je dit nu gewoon opeet zonder gemopper krijg je het nooit meer (en éten wat hij dan deed.... hij hoopte gewoon op iets wat hij echt lekker vond en dan elke dag).

Bellefleur

Bellefleur

10-04-2014 om 12:32

De Hollandse pot.

Ik ben het eens met de 'wat de pot schaft' theorie. Maar ik hoef toch niet direct dikke erwtensoep met glibberig spek te maken? Of omwille van de buitenlandervaring stamppot boerenkool in april te serveren? Ik zoek gerechten die wat gemakkelijker liggen qua smaak. Ik vind de tip wat meer variatie op tafel te zetten een goeie. Morgen maak ik kip (wie lust er geen kip?), krieltjes met rozemarijn, salade met uitgebakken bacon en mozzarella. Misschien een tomatensoepje vooraf. En ijs val ik ook geen buil aan. Zaterdags gaan ze met de klas pannenkoeken bakken, dus blijft nog over: zondag, maandag en dinsdag. Misschien kunnen ze morgenavond gedrieën even in de supermarkt kijken wat ze willen voor ontbijt.

bibi63

bibi63

10-04-2014 om 12:47

ik zat ook te denken aan bijv

sate met pindasaus (ingeburgerd Hollands...), maar wellicht is pindasaus wel iets wat buitenlanders niet kennen en van gruwen.
Maar verder kun je natuurlijk ook lekkere ovenschotels maken, daar valt genoeg in te varieren. Zoals met bijv. gehak of kipfilet, tomaten uiten, kruiden, puree en geraspte kaas. Vrij internationale smaak. Niet typisch Italiaans, niet typisch Hollands.
Gr. Bibi

mijk

mijk

10-04-2014 om 13:02

Pindasaus

is volgens mijn italiaanse vrienden hier nou een typisch voorbeeld van "an aquired taste".

Pannekoeken

De internationale jongeren die wij hadden lussten ook graag pannekoeken. Dat kun je ook varieren. Salami met kaas even na het omdraaien mee laten smelten. Ahornsiroop, stroop, appel/citroen/kaneel, Slagroom. Poedersuiker. Roomboter. Met spek bakken. Verse appelmoes. Rauwkost. Mandarijntjes. Ik liet ze zelf kiezen terwijl ik aan het bakken was.

Pipo

Pipo

10-04-2014 om 13:23

Van Lu

Heb je van die ontbijtkoekjes die ik ook in Italië als ontbijt in de schappen heb zien liggen. Iets met vita, of zo.
Belvita is het(even opgezocht).
http://www.lupetitdejeuner-belvita.be/lupetitdejeuner/page?siteid=lupetitdejeuner-prd&locale=benl1&PagecRef=1

Geen aandelen verder

Primavera

Primavera

10-04-2014 om 14:54

Juist geen Italiaanse kost

Je moet juist niet Italiaans gaan koken of voor Italiaans-achtig ontbijt verzorgen, want dat is het natuurlijk weer net niet zoals ze gewend zijn. Al zullen puddingbroodjes waarschijnlijk wel in de smaak vallen. Mijn in Italië opgroeiende kinderen vinden juist die variatie aan zoet broodbeleg in Nederland zo leuk. Dus als je iets bijzonders wilt voorzetten koop dan zo'n assortiment kleine pakjes met allerlei verschillende soorten hagelslag/vruchtenhandel/vlokken, enz. Vis in de vorm van lekkerbekjes op de markt gaat ook bijna altijd goed e 'n associeer ik aan typisch Nederlands, terwijl haring of paling over het algemeen minder in de smaak vallen.
Voor 's avonds zou je eens een keer vleesfondue of gourmetten kunnen doen.
Pindakaas en pindasaus is inderdaad iets wat ze meestal maar vreemd vinden.

Die Italiaanse jongen bij IngridT was gewoon hopeloos, maar ze zijn gelukkig niet allemaal zo kieskeurig.

Toevallig....

Is mijn zoon deze werk in Italië,en hij eet zich een slag in de rondte. Het smaakt hem allemaal uitstekend. Iedere avond chocoladecake, taart en ijs toe, en pizza als lunch. Vanavond naar de macd begreep ik. Maar behalve de espresso bij het ontbijt heeft hij nog niks afgeslagen.........

Ingrid

En onze Italiaan

At alhier gewoon 3 biscuitjes als ontbijt. Van Verkade. Digestive of zo. Vond ie heerlijk.

Ranja, krentenbrood en ijs lustte hij ook. En soep zonder rare ingrediënten..

Verder niks.

Marjoleine64

Marjoleine64

10-04-2014 om 21:29

De onze is net vanavond aangekomen

en hij heeft min of meer gewoon mee gegeten van onze (niet zo typisch hollandse) kost. Rijst met een lichtzoete groente-curry (met prei/ui/paprika/ananas/banaan), wij noemen dat bahamarijst. Hij vond het lekker zei hij, maar heeft niet veel gegeten omdat ze onderweg in de bus al best veel op hadden (kwamen om 6 uur bij school aan, tegen 7 uur pas thuis). En morgen staat er gewoon bloemkool/broccoli op het menu. Hij protesteerde ook niet tegen mijn voorstel voor lunchpakket voor morgen overdag (zachte bruine bolletjes). Ontbijt zal even afwachten zijn morgenochtend, ik zal nog even navragen of hij koffie wil, maar veel tijd is daar ook niet voor ze moeten al om kwart over 7 op pad om om half 9 op school te zijn (bus). We hebben hem al voorbereid dat hij zaterdag naar school mag fietsen (17 km). En zondag gaan ze (zelf) naar de Efteling met een hele groep.
Hij is 16 jaar (4e leerjaar lyceum), de eerste fase van de uitwisseling met onze jongste zoon van 14 (3 VWO). De 2e fase (onze school naar Italie) is in oktober.

toetjes

In het kader van de echte Holland-ervaring zou ik niet telkens ijs als toetje geven, maar juist vla en yoghurt (met een smaakje). Vla hebben ze in Italië niet (neem twee smaken, kunnen ze een gezichtje maken - ach nee, da's misschien meer voor kleuters) en yoghurt is er in Italië wel, maar schreeuwend duur.

Ik zou ook een keer patat met kroketten of andere merkwaardige Hollandse snacks regelen. Of broodje döner, moet toch gek gaan als dat geen succes is, bij 20-jarigen. Feitelijk natuurlijk Turks, maar kom, we doen eens multiculti.
Primavera, is de döner al tot Italië doorgedrongen?

Bellefleur, volgens mij kan je 'standaard' Hollands eten - aardappelen, groenten, vlees - zonder al te veel problemen aan Italianen voorzetten, alleen eten Italianen normaal gesproken geen gekookte piepers met jus. Stamppot en erwtensoep zou ik inderdaad maar niet doen, maar daar is het toch niet echt weer voor.

Groeten,

Temet

Cersei

Cersei

10-04-2014 om 22:48

Grappig

Wij hebben nu een Griek. Al de zoveelste uitwisselingsstudent. Maar deze lust ook vrijwel niks of heeft gewoon nooit honger? Van te voren op fb had dochter al met hem over eten gesproken, bij ontbijt wilde hij something sweet, like cake en hij luste geen vegetables, maybe cabbage. Zijn lievelingseten was soutzoukakia (weet niet of ik het goed schrijf) dat kan ik toevallig maken (soort gehaktrolletjes in tomatensaus) en hij at er twee van pffff. Aardappels geprobeerd, sla, rijst, pasta, brood, twee hapjes en het was klaar. Vanavond shoarma en zowaar hij zei this is really nice! en was klaar met eten na drie hapjes...Brioche vond hij wel lekker (te koop bij de appie) en donuts ook. Al mijn koolgerechten wiegerde hij zelfs te proeven haha.
Succes met je Italianen

Dalarna

Dalarna

11-04-2014 om 09:17

Bellefleur

Nee, natuurlijk hoef je geen erwtensoep en stamppotbuffets neer te gaan zetten maar gewoon, wat je zelf eet dus.

Bellefleur

Bellefleur

13-04-2014 om 10:16

update

Ik ben helemaal weg van onze Italiaan. Hij zei dat de tomatensoep net zo smaakte als die van zijn oma. Groter compliment kan ik niet bedenken. Hij is geen grote eter, maar hij proeft alles wat ik hem voorzet. Ik zie mijn zoon en hem niet veel, ze hebben een druk programma. Maar wat een charmante aardige jongeman. Niet glad-charmant, maar wat verlegen-charmant. Hij had een pakket met Italiaanse lekkernijen bij zich. Waarbij een enorm stuk Parmezaanse kaas! Ik voelde me overdonderd. Hij eet doughnuts voor het ontbijt. Brr. Vanavond eten we op verzoek van zoon tortilla's. 'Typical dutch'

Marjoleine64

Marjoleine64

13-04-2014 om 11:05

Ook update

Onze italiaan is een heel gewone jongen van 16. Spreekt ook net zo goed (of net zo slecht) engels als onze jongste, ze kunnen goed met elkaar opschieten. Net als Bellefleur zie ik ze weinig, heel druk programma. Ze hebben al 2 avonden met anderen afgesproken, de eerste avond op de fiets gegaan (een dorp verderop) film kijken met 14 man, gisteren met 8 man 'kampvuur'. Gisterochtend zijn ze ook naar school gefietst (17 km) dus de fietsen staan nu op school voor de fietstocht van dinsdag. Vandaag is bedoeld als 'familiedag' maar ze hebben zelf geregeld dat ze met het grootste deel van de groep naar de Efteling gaan. Ik ben net terug van het brengen (ophalen wordt door een andere ouder gedaan). Hij was erg blij met het suikerbrood en het eitje vanmorgen bij het zondagse ontbijt (onze jongens ook), ik heb nu ook de brioche bij de AH gevonden dus dat is voor de komende dagen. Van de avondmaaltijden eet hij van alles mee, maar niet veel. Vooral omdat het tijdstip voor hem te vroeg is zegt hij, thuis eten ze pas rond 8 uur. Gisteren friet met biefstuk en sla, maar hij heeft de sla niet aangeraakt. Hij is niet gewend om dat tegelijk met de rest op zijn bord te hebben, en had wat teveel friet gegeten.

Bellefleur

Bellefleur

16-04-2014 om 09:21

IngridT,

Jouw italiaan was een maandagochtendexemplaar. Je had hem moeten ruilen of geld terug vragen. Want mijn Italiaan was geweldig. Jammer dat ie weer weg is. Ik heb hem gezegd dat hij zijn moeder moest vertellen dat hij goed opgevoed was. Zoon ligt nu bij te slapen van 5 dagen feest. Ik wil nog wel een keertje.

Bellefleur

Bellefleur

16-04-2014 om 11:24

Calvin Klein

De Calvin Klein van onze Italiaan ligt nog in de badkamer. Wat doe je daarmee? Stuur je zoiets op naar Italië?

Wat

Wat

17-04-2014 om 17:37

dat zou

ik even navragen op facebook oid? Leuk dat het geslaagd is geweest!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.