Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bouwvrouw

bouwvrouw

22-01-2013 om 13:50

Uitbouw en lichtkoepels

Komend voorjaar wordt onze achterpui een stukje uitgebouwd, zo'n 1.80 m. over de breedte van 5.60 m. Nu hecht ik erg aan licht in huis en met een nog langere kamer (zonder zijruiten) lijken de door de bouwer voorgestelde lichtkoepels (2 van 80x80) me wel een goed idee.
Maar ik heb ook twijfels, b.v. over of het in de zomer dan niet erg warm wordt. Onze achterkant ligt op het zuiden, en aan de pui is een zonnescherm maar bij die koepels dan niet. Je kunt er wel een gordijntje bij nemen maar dat is vooral bedoeld voor als je het licht wat wilt temperen.
Er zijn ook koepels die je open kunt zetten om te ventileren. Maar wil je dat als het heet is? Nu houden we bij hitte juist de deuren dicht, want buiten is het dan warmer dan binnen. Bij normale temperaturen gaan de openslaande deuren wel open.
Er zijn ook daklichtboxen, die staan op je platte dak onder een hoek van 15 graden en hebben dan een tuimelraam. Zou dat beter zijn?
Heeft iemand ervaring met koepels of boxen in een uitbouw?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wij hebben een uitbouw

van zo'n 2,5 meter waarvan het plafond helemaal glas is. Gelukkig hebben we daar wel een zonnescherm voor anders was het in de zomer echt heel erg heet. Het voordeel is wel dat de zon ook in de winter de kamer verwarmd, ik hoef minder te stoken.

De zon schijnt in de zomer tot een uur of 3 's middags vol op de uitbouw en dan kan je bijvoorbeeld ook geen tv kijken omdat je niks ziet. 's Zomers is eigenlijk altijd het zonnescherm naar beneden.

Dus geen ervaring met koepels of boxen maar wel met een uitbouw met heel veel licht (heerlijk!).

Brianna F

Brianna F

22-01-2013 om 15:32

Hier

Een uitbouw van 7x4 met 2 lichtpiramides op het dak, dus koepels in de vorm van piramides. Dubbel glas, tuin op het zuiden, het is niet warmer dan anders in die kamer in de zomer. Het blijft natuurlijk een plat dak en dat is altijd iets warmer dan een pannendak.

Koepel

Een koepel in een anders vrij donkere keuken vind ik heerlijk. Hoef je niet al `s middags de lampen aan om een kop koffie te zetten. Als het extreem warm is voor een langere tijd kan je de koepel eventueel aan de buitenkant insmeren met wateroplosbare latex. Kan je er na de hittegolf zo weer afspoelen.
Bij ons zat er ook een deur naar buiten en die had ik open voor de frisse lucht. Zo'n box lijkt me voornamelijk fijn als er verder geen gewone ramen en deuren in een vertrek zijn. Dat luchten doe je dan `s avonds als de ergste warmte weer voorbij is.
Ik vind het extra licht meer opwegen dan dat het zomers wat warmer in de keuken wordt. We wonen in Nederland waar het niet vaak erg heet is. De rest van het jaar heb je er profijt van

Beloopbaar glas

Wij hebben een uitbouw van ca 4 mtr breed en 2 mtr diep. Ongeveer in het midden ligt een beloopbare glasplaat van ca 40cm x 1.40. Los het het functonele (het dak van de uitbouw is ons terras) geeft het heel veel licht beneden en weinig warmte. Bij buren heb ik koepels gezien (wordt bloedheet), anderen hadden daklichtboxen. Maar dat viel toch tegen, zeker toen ze ons daklicht zagen. Dus hebben ze er ook maar zo een genomen. Dat is een verschil van dag en nacht
Kortom: ik ben inmiddels fan van beloopbaar glas als daklicht bij een plat dak. Ook als je dat platte dak niet als terras wilt gebruiken. Het licht is prachtig en het is zwaar en goed isolerend glas, dus weinig warmte/kou. Ik denk dat je aan één zo'n plaat genoeg zou hebben.
Groet,
Miriam Lavell

bouwvrouw

bouwvrouw

22-01-2013 om 17:29

Fijn hoor

al die verschillende input.
Savon, jullie hebben een buitenzonwering die elektrisch over het dak gaat? Is het dak plat of schuin? Het is meer een serre dan een uitbouw begrijp ik. Geen zonnescherm aan de pui?
Brianna ik denk dat de piramides vergelijkbaar zijn met de koepels qua licht en warmte.
Wil, ja ik denk ook da ik het licht te belangrijk vindt om niet iets er in te zetten. Er staat bij de koepels dat het warmteverlies minimaal is door het geïsoleerde glas dus dan hoop ik maar dat de warmte inbreng ook niet zo groot is.
Miriam, heeee, weer een heel ander idee! Jullie kijken dus van je terras zo de kamer in! Hier wordt het dak in principe niet echt beloopbaar. Waarom zou beloopbaar glas beter isoleren dan een koepel? Wat we gezien hebben bij velux bestaat zo'n koepel uit 3 lagen, dubbelglas met daaroverheen een bubbel. Dat zou ook redelijk moeten isoleren. Het dempt ook het regengeluid veel beter dan b.v. een schuin dakraam. Hoe is dat met zo'n glasplaat? En is dat een beetje schoon te houden? Ik ga me er eens in verdiepen, ook in prijzen.
Net even gebeld naar de technische afdeling van velux en er is nu net ook buitenzonwering voor koepels op de markt! Schuift over het dubbelglas en onder de bubbel, op zonne-energie. Dát lijkt me wel wat. Of het wordt toch dat glas van Miriam. Genoeg om weer even na te denken.

Bouwvrouw

Inmiddels thuis blijkt de uitbouw 3 meter te zijn. Een serre noem ik het niet, de woonkamer is gewoon verlengd. Maar misschien noemen anderen het wel een serre.

Het huis is 5,5 meter breed en de achterpui bestaat uit 2 openslaande deuren in het midden en aan weerszijde één raam van boven tot beneden en één raam met een vensterbank op kniehoogte (maar daar hangen de gordijnen voor dus daar heb ik niks aan). Het plafond bestaat uit 7 ramen met houten dingen ertussen. Het plafond loopt iets schuin naar beneden. Het plafond in de oorspronkelijke kamer is zo'n 45 cm hoger dan de achterpui. Er zit een electrisch zonnescherm overheen, niet dicht erop, de wind kan er makkelijk onderdoor. We hebben geen zonnescherm aan de uitbouw verder, ik zet gewoon een hele grote parasol in de tuin.

Ondanks dat de zon het vaak lekker warm maakt en het licht echt zalig is, is de isolatiewaarde van glas natuurlijk wel minder.

Ik wil je wel een foto sturen hoor, als je dit overweegt.

bouwvrouw

bouwvrouw

23-01-2013 om 08:20

Verder denkend

Savon ik denk idd dat jouw uitbouw meer een serre is, met stenen zijkanten en verder ramen. Omdat ik echt een zonnescherm aan de pui wil en geen geheel glazen dak wordt het bij ons een uitbouw met een kozijn en een plat dak.
Miriam, hoe ziet dat er bij jullie van binnen uit? Omdat het dak een dikte heeft zie je van binnenuit een soort koof (dakdikte) met daarin op hoogte van het buitendak het glas. http://www.velux.nl/particulieren/producten/plat_dak_producten/lichtkoepels
Dat wordt bij beloopbaar glas net zo neem ik aan, dan zie je toch niet heel veel verschil behalve dat je wat meer met verschillende maten kunt doen?

Ja, dat beloopbaar glas krijgt ook zo'n koof. Maar de glasplaat is verder volledig vlak (geen kromming). Het is ook echt glas en geen kunststof. Het verkleurt/krast dus niet. En daarom ook isoleert het veel beter. Glas heeft nu eenmaal een hogere dichtheid dan kunststof.
Ander voordeel: je kunt het in een eigen maat/vorm kiezen. Het kan een rechthoek zijn (niet per se een vierkant zoals een koepel).
Als het regent dansen de druppels erop. Heel mooi. Net alsof je onder water zit.
We kijken vanaf het terras zo de keuken in. De beuren niet, want die hebben hun badkamer in de uitbouw. Zij hebben dan ook voor gestraald glas gekozen (dat is niet doorzichtig), maar dat zou zonde zijn in jouw geval.
Groet,
Miriam Lavell

Dus eigenlijk....

"Schuift over het dubbelglas en onder de bubbel, op zonne-energie."
Daar zit dus het verschil: Bij beloopbaar glas is die bubbel niet nodig.
Die bubbel vangt de meeste warmte door de vorm (bol, vergrootglas). Een vlakke glasplaat alleen heeft daar minder last van.
Beloopbaar glas is dan nog eens veel zwaarder (gewicht/dikker) dan gewoon dubbel glas en isoleert daardoor veel beter (warmte/geluid). Je kan het niet open zetten.
Groet,
Miriam Lavell

bouwvrouw

bouwvrouw

24-01-2013 om 16:20

Heb even gebeld

naar een grote glashandel die ook beloopbaar glas verkoopt (AAglas) met de vraag over de isolatie. Ze waren heel duidelijk, een koepel isoleert veel beter. Omdat beloopbaar glas weliswaar heel dik en stevig is, maar toch maar 1 laag en een koepel is 3 lagen dik.
Miriam misschien hebben jouw buren een ouderwetse koepel die alleen maar een bubbel is. De moderne koepels zijn anders, je ziet van binnenuit ook gewoon een vlakke laag glas. En ze hoeven ook niet vierkant te zijn, er zijn ook rechthoekige modellen. Maar je kunt niet zoveel met de maten spelen als bij beloopbaar glas natuurlijk, je zit wel aan de koepelmaten vast.
Het zal hier wel uitdraaien op 2 vaste koepels met ondanks de goede isolatie toch buitenzonwering erbij. Dan moet het goedkomen.

Bij onze uitbouw

hebben we ook getwijfeld. Uiteindelijk voor een dicht dak gekozen onder het mom, als het tegenvalt kunnen er later nog koepels op. Het blijkt licht genoeg.

Onze buren hebben de zelfde uitbouw met een glazen dak en ik kijk vanuit het slaapkamerraam hun huis binnen. Dat zou ik zelf niet zo prettig idee vinden.

Ook worden koepels natuurlijk vies dus zul je ws af en toe het dak op moeten om het schoon te maken.

Succes met je overweging en verbouwing.

bouwvrouw

bouwvrouw

24-01-2013 om 17:24

Ja dere

Dat had ik nog niet eens bedacht, dat de buren door een glazen dak naar binnen kunnen kijken. Nou zal dat met een strookje glas of met 2 koepels wel meevallen en een heel glazen dak zoals Savon waren we toch niet van plan. Maar ik denk dat een helemaal dicht dak in ons geval toch niet fijn is. Dat schoonmaken zie ik niet als een probleem, je kunt er vrij makkelijk bij, even 1 x per jaar een klusje.

Wat een raar antwoord

Je moet kiezen wat je wilt, maar dit " Omdat beloopbaar glas weliswaar heel dik en stevig is, maar toch maar 1 laag" is niet waar.
Beloopbaar glas is altijd gelaagd.
zie http://www.overglas.nl/toepassingen/beloopbaar-glas/
"Bovendien, hoewel gehard glas erg sterk is, zal het bij een eventuele breuk in duizenden stukken uiteenvallen, waardoor diegene die erop staat, onmiddellijk naar beneden valt. Vandaar dat in de gevallen dat glas wordt gebruikt om eroverheen te lopen, altijd een combinatie van gelaagd glas wordt gebruikt, al dan niet met 1 of meerdere geharde panelen. "
Groet,
Miriam Lavell

bouwvrouw

bouwvrouw

24-01-2013 om 20:08

Waarom raar?

Het leek mij een bedrijf dat wel weet waar ze het over hebben, hun core business is glas. Beloopbaar glas is gelaagd ja, tenminste 3 lagen glas, gelamineerd met een PVB folie of giethars. Maar wat ik ervan begrijp zijn die lagen op elkaar geperst tot 1 dikke laag. En het is juist de lucht tussen verschillende losse lagen die isoleert, bij dubbelglas, bij een thermoskan etc. Beloopbaar glas heeft dat niet.

Verkeerd begrepen

Oh, dat bedoel je.
Daar ben ik het ook al niet helemaal mee eens, maar het is jouw dak
Groet,
Miriam Lavell

Link beloopbaar?

Miriam en Savon, hebben jullie een link voor afbeeldingen van het soort daken dat jullie hebben? Google levert me veel dakkapellen en zo op, maar niets duidelijks.

Lijkt me namelijk een erg mooie oplossing voor onze aanbouw.

Heel veel

Zoek beloopbaar glas en vervolgens afbeldingen. Dat zijn er echt heel veel.
Te veel om te linken eigenlijk.
Nou vooruit http://dakdokters.wordpress.com/2012/06/20/beloopbaar-glas/
Of deze http://www.lennardvanhetnederend.nl/index.php?do=viewproject&cid=2&pid=14&PHPSESSID=496f37d0002098f56b24e5bae2ffc5c6
Wat ik ook niet kan vinden is plaatjes die het verschil in licht doorval laten zien tussen beloopbaar glas en een koepel. Maar in mijn beleving is dat enorm.
Groet,
Miriam Lavell

bouwvrouw

bouwvrouw

26-01-2013 om 12:31

Plaatjes

Waar zit het verschil in lichtbeleving in denk je Miriam? Zowel bij beloopbaar glas als een koepel zie je van binnenuit een koof met een vlakke glasplaat. Er kan natuurlijk wel verschil zijn in maat, wil je zoals jij hebt een lang en smal stuk dan moet je voor beloopbaar glas gaan. Dus als je het verschil in lichtbeleving koppelt aan maatvoering ben ik het met je eens. Plaatje van koepels:
http://www.google.nl/search?q=velux+lichtkoepel&hl=nl&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Q7oDUeSOK-nL0QWq84DoCw&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAA&biw=1280&bih=844#imgrc=LBw2s2Kq7c2UyM%3A%3Bc01mQVYG-Im6gM%3Bhttp%253A%252F%252Fstatic.nbd-online.nl%252Fpictures%252Fserre_lichtkoepels-5.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.nbd-online.nl%252Fnews_item%252F174742.Lichtkoepels_verplicht_inbraakwerend.html%3B600%3B399
En hier zie je de driedubbele laag: http://www.dakvensteronline.nl/webshop/koepels.html
Zo'n dak wat Savon heeft lijkt me dit: http://www.paintefx.nl/serrewassen_files/Serre%20Dak%201b.JPG
Hier zie je beloopbaar glas van buiten en een koepel van buiten. Of dat een groot verschil maakt van binnen?
http://dakdokters.wordpress.com/2012/06/20/beloopbaar-glas/

bouwvrouw

bouwvrouw

26-01-2013 om 12:37

de link van de driedubbele laag werkt niet zoals ik bedoeld had. Maar een plaatje daarvan zie je ook bij de eerste link.

Er zit geen koepel op

Van binnen naar buiten kijk je door glas (beloopbaar glas), of door glas + Polycarbonaat (koepel). Van buiten naar binnen wordt het licht gefilterd door glas (beloopbaar glas) of door Polycarbonaat + glas.
Dat maakt uit.
Groet,
Miriam Lavell

Zusenzo

Zusenzo

27-01-2013 om 23:13

Uitbouw

Onze uitbouw (5 bij 4) is gebouwd tegen de achergevel. Vanaf de achtergevel zijn er ramen dubbelglas HR++ oid onder een hoek van zo'n 30 graden geplaatst. Over de volle breedte van de aanbouw dus. Geeft veel licht. Platte dak aanbouw geeft als geheel dus incl. ramen wel extra warmte. Bekijk ook of een koepel of platen extra herrie geven bij regen. Bij vrienden geeft dat zo'n herrie dat een bakkie doen niet kan bij regen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.