Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

uien, huilen en contactlenzen

Ik twijfel of dit bij gezondheid hoort of hier, maar ik vind uien toch wel erg 'keuken'.
Ik was aan het koken en dochter wilde de ui snijden (ze is 9, dan zijn dat soort dingen nog leuk). Dat was huilen. Ik heb daar nooit last van, en ze vroeg waarom niet. Nu dacht ik lang dat ik door al die uien die ik in mijn leven heb gesnipperd inmiddels was gehard, maar sinds kort vermoed ik dat het komt omdat ik lenzen draag. Laatst had ik last van een oog en droeg daarom mijn bril, en prompt begonnen mijn ogen te tranen bij het uien snijden.

Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen: zijn de mensen met contactlenzen minder gevoelig voor tranende ogen bij uien snijden dan de mensen zonder?

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2018 om 17:36

Grijs verleden

Ik moet wel ver terug, maar volgens mij huilde ik met lenzen ook tranen door uien. Ik heb juist de indruk dat brillenglazen wat bescherming bieden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-08-2018 om 17:49

Zeker waar

Lang lenzen gedragen en uien snijden was in die tijd beter te doen dan zonder lenzen.

Aagje

OND

OND

29-08-2018 om 17:59

Een kwestie van gewenning/desensibilisatie.

Wat meer uien snijden, dan gaat het geween sneller over.

Lou

Lou

29-08-2018 om 18:06

ongevoelig

Voor de statistieken: ik draag lenzen en heb nooit last van tranen bij uien. Toen ik nog geen lenzen droeg, sneed ik nooit uien. Dus of het verschil maakt?

Pien

Pien

29-08-2018 om 19:05

Nee hoor

Ik draag lenzen en traan net zo hard bij het uien snijden als toen ik nog een bril droeg.

Ik heb wel pas geleden dé tip gehoord, die bij mij echt helpt: neem tijdens het snijden een slok water in je mond, maar slik die niet door. Ik heb geen idee wat er gebeurt, maar het hielp: geen tranende ogen! Ook schijnt het te helpen om niet door de neus, maar door de mond te ademen. Die truc kun je dan alleen weer niet combineren met de slok water

Dochter geen tranen met lenzen

Dochter heeft geen tranen met lenzen. Voor ze lenzen had wel. Het viel haar op zeker omdat ze met bijbaan regelmatig uien klein moet maken.

Ik ook niet

Helemaal geen last hier van de uien met lenzen. Zoon wel zonder lenzen en dochter niet met lenzen. Is wel opvallend,ja.

Bennikki

Bennikki

29-08-2018 om 21:31

En deze was er nog niet:

Ik heb 1 lens en geen last bij het snijden van uien

Zeetakje

Zeetakje

29-08-2018 om 21:38

Ook geen last

Hier met 2 lenzen ook geen last van tranende ogen bij het uien snijden. Zonder lenzen wel.

Grappig!

Lang lenzen gedragen en toen geen last van tranende ogen.

Ocula

Ocula

30-08-2018 om 03:19

Goh, inderdaad!

Wat toevallig, ik vroeg me dit de laatste tijd ook af....

Ik heb de laatste tijd vaak zo'n ontzettende last bij het uien snijden. Echt niet te doen, verschrikkelijk. Ik vroeg me af waardoor dit kwam, want vroeger had ik er geen last van. Ander soort, sterkere, uien? Leeftijd? Soort allergie ontwikkeld?
Ik heb heel lang lenzen gedragen, eigenlijk mijn hele kokende leven, tot ik een paar jaar geleden weer een bril ging dragen. En ik vroeg me inderdaad af of het hierdoor zou komen...

Na dit draadje is voor mij het raadsel opgelost!

En nog een

Hier ook lenzen en nooit last van uien snijden/tranende ogen. Alleen ik wist al wel dat er een verband was

Raffie

Raffie

30-08-2018 om 09:39

Ja hoor

bij mij hielp het ook, jarenlang lenzen, geen last, sinds een paar jaar een bril en tranen met tuiten!

Maar voor de statistieken: misschien maakt het uit of je harde of zachte contactlenzen draagt?
Ik had in ieder geval harde, dus:

1x: harde lenzen, geen last

bij mij

draag al heel lang lenzen. Soms nog wel tranende ogen, maar dan ligt 't aan de uien. Verse uien tranen niet, en sommige ui soorten zijn blijkbaar scherper.
Ik hou 't erop dat het aan de uien ligt

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2018 om 12:03

Te lang geleden blijkbaar

Door de opmerking over harde lenzen ging ik opeens twijfelen. Ik herinner me dat ik een keer gezegd heb dat het lijkt of mijn ogen 'gehard' zijn door het jarenlang dragen van lenzen. Ik had ze al toen ik 5 jaar was.

Mét bril heb ik er ook weleens last van, maar ik denk ook dat het ook aan de ui zelf kan liggen. De een meer dan de ander.

Brianna F

Brianna F

30-08-2018 om 13:06

zonder lens

40 jaar lang harde lenzen gedragen en geen last van tranen bij uien. Sinds 5 jaar met bril en ik huil tranen met tuiten.

Yaron

Yaron

30-08-2018 om 13:23

Zachte lenzen

Met zachte en harde lenzen hoefde ik niet te huilen bij het uien snijden. Met bril alleen bij meerdere of hele verse uien, als ik één ui snijd heb ik meestal nergens last van.

Biebel

Biebel

30-08-2018 om 19:10

Met nachtlenzen ineens wel weer huilen

Altijd zachte lenzen gehad en altijd gedacht "ik kan tegen uien snijden". Ook toen ik een bril droeg.

Tot ik aan de nachtlenzen ging. Die draag je 's-nachts, om overdag lens- en brilloos door het leven te gaan. Helemaal fijn, behalve bij het uien snijden. Verschrikkelijk, wat kan ik daarbij janken. Enige wat dan een klein beetje helpt is de leesbril opzetten.

Of gesneden uien kopen. Dat scheelt ook.

Ja!

Het enige nadeel van je ogen laten laseren nadat je decennia lenzen hebt gedragen: weer tranende ogen bij het uien snijden.

skik

Lou

Lou

31-08-2018 om 09:10

Biebel

"Of gesneden uien kopen. Dat scheelt ook."

Echt joh

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.