Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Primavera

Primavera

01-06-2012 om 11:19

Typisch nederlands gerecht of traktatie gezocht (spoed)

Voor een landenfeest morgenmiddag moet ik een typisch nederlands gerecht of traktatie maken. Het moet goedkoop zijn vanwege heel veel deelnemers en er tegen kunnen dat het met warm weer een tijdje buiten staat.

Ik dacht ook aan traktaties, omdat ik de eetbare kunstwerken die vele moeders voor tracteren op school in elkaar fröbelen ook zo'n typische nederlandse gewoonte vind. Maar dan moet het dus ook weer niet te lastig zijn om te maken, omdat ik er dan teveel tijd aan kwijt ben.
Een niet te kledderig gerecht, wat vrij makkelijk staand te eten valt is ook goed. Wie helpt me aan goede ideeën?
Groeten Primavera

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liesl

liesl

01-06-2012 om 11:28

Nederlands

het wordt gelukkig morgen niet al te warm, dat scheelt.

maar waar zit je aan te denken? iets bijzonder creatief of makkelijk/eenvoudig?

bij een Nederlandse tractatie denk ik namelijk meteen aan een blokje hollandse kaas. of een plakje worst gevuld met een stukje augurk? Haring.... Nederlandser kan bijna niet

Primavera

Primavera

01-06-2012 om 11:40

Ik woon niet in nederland

Een niet onbelangrijk detail is dat ik niet in Nederland woon en voor morgen is dus zo'n 24-25°C voorspeld.
Nederlandse kaas kan ik hier wel krijgen, maar zou het goed blijven?
Primavera

rosa

rosa

01-06-2012 om 11:44

In kleur

koekjes met oranje of rood wit blauw glazuur?

deze is ook leuk, maar als je grote hoeveelheden moet maken misschien wat minder geschikt: http://takealookatbibiherlife.blogspot.nl/2011/09/friday-night-snack-kwarkcoupe-rood-wit.html

Annet

Annet

01-06-2012 om 11:48

Kruidnoten of cake met speculaaskruiden

Cake zou ik op de plaat bakken, daar kun je mooie vierkante stukjes van snijden.

Koekjes met oranjeglazuur vind ik ook leuk, ivm EK

Ja kruiden cake is een heel goed idee

..want speculaaskruiden kan je zelf mengen van de specerijen die daar in horen, en die zijn in Italia makkelijk te krijgen.

Heeft Primavera een oven?

Boterkoek

Nog simpeler: boterkoek. Kan ook goed op de plaat. Weet alleen niet hoe het zich houdt in warm weer, maar ik neem aan dat-ie daar wel een paar uur tegen kan. Makkelijk uit de hand te eten.

O.t. Primavera, nog wat gemerkt van al die bevingen? Ik weet wel dat jij daar niet naast de deur zit, maar toch ...

Groeten,

Temet

Grote kruidnoten

Ik zou voor groot uitgevallen kruidnoten cq miniatuurkoekjes met speculaaskruiderij gaan. Die zijn best makkelijk in grote hoeveelheden te maken en niet heel onderhevig aan bederf in warm weer. Haring en kaas zou ik niet aandurven. Boterkoek lijkt me ook wel een goede, of kruidkoek. Arretjescake is ook erg Nederlands geloof ik, maar wordt bij zulke temperaturen snel zacht en klef.
En gewoon een schaal vol drop?

Poffertjes

Volgens mij zijn poffertjes echt iets typisch Nederlands. Moet je wel een poffertjespan hebben natuurlijk.
Of wat dacht je van oliebollen? Of appelbeignets?

Tjonge, lastig

hier is van alles te krijgen om dingen lekker Hollands op te leuken, maar dat lijkt me bij jou ter plaatse niet zo simpel.

Als je de oranjekoorts hier in Nederland ziet stijgen zou ik inderdaad gaan voor koekjes of cake met oranjeglazuur. Oliebollen of poffertjes bakken lijkt me niks bij de temperaturen daar.

Kaas zou mooi zijn, maar da's niet echt goedkoop als er echt veel mensen zijn.

Ben benieuwd wat het gaat worden.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

01-06-2012 om 12:49

Pannenkoeken

Met suiker. Je kan ze oprollen en in stukjes snijden met een prikkertje er in. Ben je voor een paar euro voor veel mensen klaar. Kan ook in de hitte .

Rosa van der Zanden

Wafels

Vaste prik op koninginnendag en braderiën: wafels met suiker en kaneel erover. Lekker.
Moet je wel een wafelijzer hebben. Het allerleukst als je ze ter plekke kunt maken. Weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar leuk klusje voor kinderen vanaf een jaar of 10.
En als je geen wafelijzer hebt zou ik voor de opgerolde pannenkoekstukjes gaan.

Sjansje

Sjansje

01-06-2012 om 15:26

Als het warm is

Huzarensalade/koude schotel of prikkers met kaas, cervelaat, zilveruitje en augurk.

makakos

makakos

01-06-2012 om 15:39

Gevulde tomaatjes

Ik heb in Korea voor een Grieks gezelschap eens gevulde cherrytomaatjes gemaakt met oa fijngesneden hardgekookt ei en augurkjes. Weet niet of het echt Nederlands is maar ze hadden het nog op deze manier nooit gegeten (terwijl in Grland toch veel gevulde tomaten worden gegeten) en het was een groot succes. Misschien wel een beetje werk als het voor echt heel veel mensen is

Ik zou voor pannenkoeken gaan

Is niet duur, gaat lekker snel (nou ja, vind ik dan) en best wel Nederlands. Misschien heb je prikkertjes met een vlaggetje?

+ Brunette +

+ Brunette +

01-06-2012 om 21:22

Stamppot?

Ik heb alle tips gelezen. Pannenkoeken, cakes of koekjes bakken moet je maar net zin in hebben. Huzarensalade wordt niet kledderig want dat is het van nature al maar het is veel snijwerk. Hutspot of stamppot is makkelijker, dat kan in grote brokken. Persoonlijk vind ik hutspot niet zo lekker. Stamppot zuurkool? Zuurkool is misschien moeilijk te krijgen. Idem voor andijvie. Je kunt ook hete bliksem maken, dat is stamppot met appel en is niet moeilijk te maken, google er maar eens op.

Schaal drop (als je dat in huis hebt) is ook een idee, wellicht de makkelijkste én goedkoopste optie want bijna niemand lust het.

Gehaktballen

maar dan moet je wel iets van een warmhoudplaat/bak hebben?

Pannekoeken?

Dat is toch helemaal niet Nederlands??? Dat eten ze zo'n beetje in de halve wereld, van het oostblok tot aan Amerika....
Ik zou gaan voor blokjes kaas en plaatjes worst (leverworst ofzo)...
groeten albana

Albana

Ik zou geen blokjes kaas en worst een paar uren bij 25 graden buiten zetten... (ook geen pannekoeken trouwens )

En primavera

wat is het geworden? Wat heeft de proef doorstaan?

Sahara

Sahara

02-06-2012 om 19:47

Pannenkoeken of een appeltaart

En dan een appeltaart met zo'n deegraster erop. En onze pannenkoeken zijn toch echt weer anders. Ik maakte er in ieder geval indruk mee in de Amerika.

Ooo genista

Dát had ik even gemist...dat buiten staan
gr albana

Hier pasgeleden ook gedaan.

Opgerolde pannenkoeken met bruine suiker (stroop was op, maar als het even staat krijg je een stroop-effect).
'Onze' pannenkoeken zijn toch echt weer net een tikkie anders.
Engelsen bakken nog iets wat er het meeste op lijkt, maar die nemen vaak suiker en citroen er op (erg lekker!), en hun stroop smaakt heel anders.
Amerikaanse pannenkoeken zijn meer een soort pannensponsjes, Franse crepes zijn ook heel anders.

Vorig jaar heb ik gewoon kruidnootjes gebakken. Ook heel makkelijk in grote hoeveelheden te doen, en vallen vaak goed in de smaak.

Primavera

Primavera

09-06-2012 om 21:45

Drukke dagen

Hartelijk bedankt allemaal voor de suggesties. Ik had geen tijd om eerder te reageren, want de laatste week voor de vakantie is hier altijd loeidruk met alle afscheidsfeestjes en etentjes. Daar komt nog bij dat oudste dit jaar het eindexamen van de middenschool heeft waar ze de rest van de maand nog wel mee zoet is, de stakker. De middelste twee hebben hun laatste kwalificatiewedstrijden om toegelaten te worden tot de regionale zwemfinale met alle extra trainigen die daar bij horen. En joepie ze zijn door de selectie heen gekomen.
Nadat, ik meen Cobi, met het idee van speculaasjes was gekomen ging me er een licht op dat een één of andere van oorsprong duitste discountketen die hier wel eens verkoopt en heb ik alvast voor nood daar heel lui wat plakken van ingeslagen. De laatsen in het schap. 's Ochtends heb ik nog twee botercakes gebakken en het idee was om 's middags me op de pannekoeken te storten. Helaas liep de officiele plechtigheid van de ochtend uit, waardoor er haast geen tijd meer was. Aangezien ik geen zin had om met naar pannekoek stinkende haren op het feest te komen en het bovendien bijzonder warm was heb ik het er verder maar bij laten zitten.
De speculaasjes op een paar schalen met een oranje lintje eromheen deden het ook erg goed en de cakes waren binnen 5 minuten dat ik ze neergezet had al op.
Temet, wat aardbevingen betreft, die voelen we wel met schuivende tafels, zwaaiende lampen en trillende vensters, maar we zitten er te ver vandaan om risico te lopen op enige schade. Het is wel een vreemd gevoel en na de grootste schok hield ik toch een tijdje een vreemd soort zeeziektegevoel over.
Hier alles goed dus, maar ik vind het verschrikkelijk voor die mensen daar. Zovelen hebben niets meer en de ellende is dat de wederopboew en opnieuw beginnen ook zo lastig gaat met de aarde die geregeld blijf beven. Ze weten niet meer wanner ze nou werkelijk veilig zijn en dit was bovendien wel het laatste wat de italiaanse economie kon gebruiken. Ik heb gedoneerd wat ik kon.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.