Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cersei

Cersei

24-05-2013 om 19:43

Twijfel over mijn hulp in de huishouding

Al jaren heb ik drie of vier ochtenden hulp in de huishouding. Ik zit nogal krakkemikkig in elkaar en werken en het huishouden kan ik niet aan. Het liep altijd naar volle tevredenheid. Echter sinds 8 maanden heb ik MT (niet haar eigen initialen). In het begin ook erg tevreden, echter sinds een paar maanden werk ik maar een of twee dagen, ipv mijn gebruikelijke vier. Ben dus ook twee ochtenden thuis als MT er is. En dat loopt niet fijn. Ik heb het idee dat ik haar in de weg zit of loop. Ze zegt de hele ochtend niets, heeft oortjes in en wil niet even wat drinken. Ik voel me niet op mijn gemak in mijn eigen huis, blijf nu de hele tijd in mijn werkkamer zitten en tel de minuten tot ze weg is. Natuurlijk met haar geprobeerd te praten, maar we begrijpen elkaar niet. Ze is dan beledigd en wordt nog stuurser. Overigens maakt ze uitstekend schoon, maar ze ruimt ook veel op. Dat was prima toen ik nog buitenshuis aan het werk was, maar nu wil ik soms ook kleine klusjes zelf doen. Maar ik kan me ook voorstellen dat dat voor haar verwarrend is. Ook dat lukt me niet om goed uit te leggen. Ze heeft wel aangegeven dat ze niet begrijpt dat ik de ene week in mijn bed lig en de andere week graag zelf de was wil vouwen.
Binnenkort loopt haar jaarcontract af, zal ik haar laten gaan? Zelf vind ik mijn argumentatie vrij mager, want haar werk doet ze heel goed. Is het realistisch dat je ook een zekere klik met je hulp kan verwachten zodat je je wat vrijer in je huis kan bewegen?

Ik zou het fijn vinden om jullie mening te horen. Alvast enorm bedankt voor de moeite!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Moeilijk

Ik heb dit probleem niet, omdat ik nooit thuis ben als de hulp er is. Ben ik er toevallig toch - dat gebeurt soms, en dan maar heel even - dan ga ik de werkkamer in, waarvan wij hebben afgesproken dat ze daar niet schoonmaakt.

Zij is best een kletskous, maar toch is duidelijk dat ze liever het rijk alleen heeft. Ik kan me dus best voorstellen waarom je hulp het zo doet, ze wil gewoon niet op haar vingers gekeken worden en lekker ongestoord doorwerken. Maar het is ook geen doen als jij je op visite voelt zitten in je eigen huis. Is er geen kamer waar je je terug kan trekken en die zij dan niet schoonmaakt op de dagen dat jij er bent? Kan jij ondertussen achterstallige administratie doen ofzo.

En anders toch maar laten gaan. Inderdaad niet ideaal, maar als iemand in je privédomein komt moet je je daar niet ongemakkelijk onder voelen.

Groeten,

Temet

een moeder

een moeder

24-05-2013 om 21:55

Iemand met kennis van zaken

Als iemand niet begrijpt dat je de ene keer in bed ligt en de andere keer wel kan meehelpen, en je sowieso niet zo goed begrijpt, lijkt het me eerder een energieslurper dan een hulp, hoe goed ze het ook bedoelt.
Ik begrijp dat je zelf je hulp betaalt en geen thuishulp krijgt. Is het misschien mogelijk iemand te zoeken met ervaring als thuishulp? Google eens op PGB-hulp gezocht, er zijn verschillende sites van.
Het is erg vervelend om je niet fijn in je eigen huis te voelen, weet ik zelf (ik heb thuishulp wegens een chronische ziekte) en ooit, toen mijn vaste hulp weg was, heb ik na een uur een nieuwe hulp buiten de deur gezet omdat ze me de les begon te lezen (die had geloof ik niet helemaal begrepen waarom ik thuishulp heb) en vervolgens hoofdschuddend de stapel PGB-verantwoording waar ik aan wilde beginnen in de papierbak wilde gooien omdat ze "dan wel even lekker zou gaan opruimen".
Juist als je met een ziekte of handicap zit is het wel zo prettig om iemand in huis te hebben die jij niets hoeft uit te leggen en die de feiten neemt zoals ze zijn, ook al lig je vandaag in bed en help je morgen enthousiast mee. En die mensen vind je vooral onder (ex)thuiszorghulpen.

Mussie

Mussie

24-05-2013 om 23:25

Verwacht je niet wat veel?

wat is haar taak? Schoonmaken. Dat doet ze goed. Probleem is dat jij je niet op je gemak voelt omdat ze oordopjes in heeft en niet met je wil koffiedrinken. Waarschijnlijk voelt ze zich dus net zo slecht op haar gemak bij jou als jij bij haar. Laat dat dus los. Gezellig kletsen zit er bij jullie twee niet in.
Tweede wat ik lees is de verwarring over het opruimen. Zeg dan dat ze niets mag opruimen. Of spreek een systeem af dat je vooraf aangeeft of het een opruimdag is of niet. Ik denk dat dat voor anderen lastig inschatten is, dus jij zult het zelf moeten aangeven.
Het is nooit makkelijk als er iemand in je huis aan het werk is als jij thuis bent. Dat ervaar ik precies zo. Maar het is niet haar schuld dat jij ineens meer thuis bent. En aangezien ze haar werk goed doet, vidn ik dat je te streng bent. Stel je voor dat het jou zou overkomen!? Je doet je werk uitstekend maar ik voel me niet op mn gemak bij je dus je contract wordt niet verlengd.

Hulp

Ik heb ook lang een hulp gehad en in tijden dat ik dan ook thuis was ging ik op zo'n moment uitgebreid de weekboodschappen doen of ik plande een afspraak bij de tandarts met de kinderen. Of ik ging alvast koken zodat ik me niet met de hulp bezig hoefde te houden en haar niet op de vingers keek. Sommige hulpen ging ik wel mee koffiedrinken of we deden samen een klus, anderen waren minder sociaal, het geeft niet, gewoon accepteren en je eigen gang gaan denk ik.

rowan1

rowan1

25-05-2013 om 08:20

Zelf iets anders doen

Aangezien ze goed haar werk doet is het zonde om haar te laten gaan . Ik zou inderdaad zelf zorgen voor andere bezigheden zoals de grote boodschappen of de administratie, of lekker winkelen.

rowan

mix

mix

25-05-2013 om 11:00

Maar dit

gaat niet om een ochtendje ergens anders verblijven in je eigen huis maar om 3 a 4 ochtenden.
Dat zou mij ook teveel zijn.
Kan ze bv niet 1 hele dag komen of 1.5 dag?
Dan kun je gewoon buitenshuis zijn (je werkt nu 2 dgn nog buitenshuis zeg je)
En dan kijken of dat in elkaars schema past en breng je het onder het motto dat je begrijpt dat ze graag alleen werkt en dat jij dat gevoel herkent.

Betrouwbaar en goed

De pluspunten zijn dat deze mevrouw betrouwbaar is en haar werk goed doet.
Je niet op je gemak voelen in je eigen huis is een groot minpunt.
Misschien kan je haar vragen een dag minder te komen en dan op de andere dagen niet op te ruimen. Omdat jouw werksituatie is gewijzigd.

P

P

25-05-2013 om 11:24

Mix en cersei

Ze zijn 2 ochtenden samen en de hulp is 1-2 ochtenden alleen (tenminste dat begrijp ik).

Ik begrijp niet zo goed wat je een hulp vier ochtenden in de week laat doen maar dat zal wel aan mijn gebrek aan huishouden liggen.

Ik zou haar niet wegsturen als ze haar werk goed doet, wat heb je aan iemand waarmee je gezellig een uur kunt koffieleuten maar niet kan werken?

Zorg inderdaad dat je niets met haar te maken heeft, het is duidelijk iemand die alleen wil zijn onder haar werkzaamheden, laat haar lekker. Trek je terug in een kamertje en plan die twee ochtenden iets wat je gewoon alleen kan doen. Als je opeens wil opruimen dan doe je dat voor ze komt.

tonny

tonny

25-05-2013 om 12:04

Nu je meer thuis bent

is ze gewoon niet het juiste type hulp voor jou. Ze snapt niet dat je de ene keer in bed ligt en de andere keer zelf je was wil vouwen - en daar heeft zij geen antenne voor.
Dus óf je zoekt iemand anders, óf je vraagt haar alleen te komen werken als je zelf niet thuis bent.

(Het is wel veel inderdaad, vier ochtenden, als je op een dag op leeftijd bent, mag je al blij zijn met een indicatie voor 3 uur per week. Maar die mensen wonen veelal alleen en ook nog zonder huisdier, dat is niet te vergelijken.)

Cersei

Cersei

25-05-2013 om 12:53

Goeie antwoorden

Met ook wat nieuwe inzichten, dank jullie wel.
Ik denk dat ik het nu zo ga aanpakken dat ik met haar afstem dat ze een hele dag komt als ik er niet ben. Wel lastig voor haar, want die vaste dag wisselt om de paar maanden, maar goed, daar kunnen we het over hebben. Mijn tweede dag is ook niet altijd zeker, maar dan zou ze ook een lange ochtend kunnen komen. Als we dan toch nog een ochtend samen thuis zijn, dat ik dan na een uur (als ze klaar is met de keuken opruimen) in de huiskamer en keuken mijn gang kan gaan. Ik kook graag en smeer dat uit over de hele dag, dat mis ik vooral als ik boven in de werkkamer opgesloten zit (nu inderdaad twee of drie ochtenden, dat is echt anders dan een ochtend). Zij kan dan boven werken. Die vierde ochtend is inderdaad niet echt meer nodig, maar ik wil haar ook niet zomaar inkomen afpakken. Bovendien had ik de hoop weer meer te gaan werken over een tijd, maar misschien moet ik dat maar eens loslaten. Ik zou haar bijvoorbeeld wel strijkwerk mee naar huis kunnen geven, dan komt ze toch nog aardig uit.
Hopelijk gaat ze hiermee akkoord.
Heel erg bedankt voor jullie reacties!

guera

guera

25-05-2013 om 13:51

Misschien rare vraag

Maar 3 hele ochtenden per week (ruim 3 u denk ik dan?). Wat doet ze dan allemaal? Of echt alles dus alles opruimen, vaatwasser, strijken , poetsen, ramen, keukenkasten? Mijn hulp komt 3u per week en dan ist echt schoon genoeg om er nog een week tegenaan te kunnen. Misschien kan het een keer minder of zeg ik dan iets geks?

Cersei

Cersei

25-05-2013 om 15:05

Ach rare vraag

Een beetje wel ja
Ik heb een groot huis, er wonen veel mensen. Woonkamer, zeven slaapkamers, twee grote badkamers. Bewerkelijk oud huis met veel randjes, raampjes en heel veel stof. Ze neemt bijvoorbeeld ook de boodschappen aan eens per week en ruimt ze op en controleert de voorraad. Dat alleen kost al ruim een uur.
Ik heb weinig energie, wat ik heb gaat naar werken, koken en aandacht voor mijn huisgenoten, als er nog over is naar de tuin. Meer is er niet.
En ja voordat daar discussie over komt, mijn huisgenoten doen wat ze kunnen. We besteden nu eenmaal huishoudelijk werk graag uit, dat is voor ons de beste keuze.

Ervaring

Ik heb zowel huizen van anderen schoongemaakt, en hulpen gehad die voor mij schoonmaakten. Ik herken heel goed wat je schrijft. Ik heb ook een ziekte waardoor ik soms tot meer in staat ben en soms tot minder. Ook hier hebben we wel een hulp laten gaan die daar niet mee om kon gaan. Ze spotte zelfs met mij.
Wat volgens mij heel belangrijk is, is dat je helderheid schept. Je hulp komt om het huis schoon te maken. Geef haar elke keer een duidelijke lijst met taken. Precies zoals jij het die dag wil hebben. Je hoeft daar geen uitleg over te geven, en dat kan je haar ook duidelijk maken. Verbazing, onbegrip, etc. hoef jij geen boodschap aan te hebben.
Het was leuk geweest als jullie het wat beter konden vinden, maar niet doorslaggevend. Als ze zonder gezeur haar werk goed doet heb jij tijd en energie voor de mensen die jij echt als vrienden hebt uitgekozen. Ga je daar lekker koffie mee drinken.
ps. Je hoeft je ook niet te verdedigen dat je hulp 4 keer komt, hoor. 't is toch mooi dat het kan?

Tesah

Tesah

25-05-2013 om 17:49

Groot oud huis kost veel tijd

ik heb denk ik een vergelijkbaar huis (bouwjaar 1900, 300 m2, 2 woonkamers, 6 grote slaapkamers en 2 badkamers) en ik doe het huishouden alleen. Ik werk buitenshuis 2 of 3 dagen per week, ligt eraan hoe druk het is.

Ik ben inderdaad veel tijd kwijt aan het schoonhouden. Er zijn heel veel richeltjes en alle 18 deuren hebben 10 kleine raampjes. Dus ik begrijp dat het met een ochtendje niet gedaan is, dat lukt mij ook niet. Ik maak nu 2 volle ochtenden per week schoon, en dat is echt noodzakelijk. We wnen midden in de stad, hebben veel aanloop en het wordt stoffig en vies. En mijn viesheids grens ligt waaschijnlijk relatief laag.
Dan een middag strijken en een ochtend boodschappen en opruimen.

Dus bij elkaar inderdaad 4 dagdelen alleen aan het huishouden.

Tesah

Chaoot

Chaoot

25-05-2013 om 18:09

Tel je zegeningen

Wegens een handicap heb ik al jaren hulp bij het huishouden. En uit ervaring kan ik je zeggen dat als je iemand gevonden hebt die het zo goed doet, je die vooral moet houden. Hier zijn de hulpen tot nu toe een ramp. Als ik 4 ochtenden per week de deur uit moest zou ik met alle plezier doen.
Ik zou het inderdaad zoeken in de uren meer clusteren en zelf een bezigheid zoeken. Misschien kun je een paar uurtjes in de plaatselijk bibliotheek gaan bij lezen? Of in die tijd naar de sauna
Veel succes.

Anneke

Anneke

28-05-2013 om 18:57

Misschien doe je ook teveel aannames

Je zegt bv "Ze is dan beledigd en wordt nog stuurser." Dat is jouw interpretatie.

"Overigens maakt ze uitstekend schoon, maar ze ruimt ook veel op. Dat was prima toen ik nog buitenshuis aan het werk was, maar nu wil ik soms ook kleine klusjes zelf doen. Maar ik kan me ook voorstellen dat dat voor haar verwarrend is."

Ja, dat is verwarrend. Hier een hulp die zelf kijkt wat het hoogstnodig een beurt moet krijgen. Dat is bv eens in de twee weken de badkamer een grote beurt. Dan moet ik niet gaan mopperen op haar als zij de badkamer doet terwijl ik die zo graag een dag later had willen doen. Daarin kun je zelf duidelijker zijn. Wat wil je graag dat ze deze week doet. Vind het wel moeilijk voor te stellen (hier ook 7 slaapkamers en 2 badkamers) hoe je die 4 ochtenden vol krijgt als jij ook nog soms huishoudelijke taken wilt gaan doen. Dat is misschien toch een puntje om bij stil te staan: niets vervelender dan dat je te weinig te doen hebt op je werk.

"Ze heeft wel aangegeven dat ze niet begrijpt dat ik de ene week in mijn bed lig en de andere week graag zelf de was wil vouwen."
Ik weet niet in welke context jij het hebt gezegd en hoe zij daarop heeft gereageerd. Ik lees hier nog niet dat ze jouw ziekte of wat dan ook in twijfel trekt. Ze begrijpt het niet. Je roept haar hulp vier ochtenden per week in, je betaalt daarvoor en ze vouwt vaak de was. Sorry, ik zou ook niet begrijpen waarom je dan zo nodig zelf een wasje weg wilt vouwen.

"Is het realistisch dat je ook een zekere klik met je hulp kan verwachten zodat je je wat vrijer in je huis kan bewegen?"

Ik zou vragen wat zij wil. wil zij graag wel of niet koffiedrinken? Niet, prima toch. Dan hoef jij je er ook niet langer druk om te maken. Of je moet het zelf heel graag willen. Dan doe jij de ding (in of buiten huis) en zij het hare.

+ Brunette +

+ Brunette +

30-05-2013 om 15:50

Koffiedrinken

Misschien dat de hulp van Cersei liever lekker doorwerkt dan tijd te verspillen aan koffie? Want dan moet ze voor haar gevoel een kwartier langer doorwerken. En als het nou heel erg zou klikken, dan is zo'n pauze best gezellig. Maar ik kan me voorstellen dat ze niet zo'n trek heeft in stroeve conversatie met een verplicht bakkie.
Waarvoor heb je haar aangenomen? Om schoon te maken of als veredelde gezelschapsdame? Als je sommige dingen liever zelf doet, wees daar dan duidelijk in en stel je niet vragend of verontschuldigend op. Het lijkt alsof je per se aardig gevonden wilt worden door je hulp, waarschijnlijk wordt ze daar zenuwachtig van. Gewone beleefdheid is goed genoeg, je bent geen vriendin maar werkgeefster.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.