Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Arawen

Arawen

09-09-2013 om 10:15

Tweede kat erbij

Even mijn enthousiasme delen (en vooruit, nog een kattendraadje is niet zo erg toch..: na een poos nadenken en het er over hebben is de kogel door de kerk; we zijn 'klaar' voor gezinsuitbreiding. Onze poes is nu iets meer dan een jaar oud. Een schatje, maar wel een erge onafhankelijke en eigenzinnige dame. Heeft iets te weinig 'schoot-gehalte' naar mijn zin.. Daarnaast is een kat in huis gewoon erg gezellig dus hebben we besloten er eentje bij te nemen.
Afgelopen zaterdag naar het asiel geweest en de keuze is gevallen op een 'echte' schoot-kat, een kater van 13 jaar oud. Gezond beestje, geen medische problemen en zo en nog behoorlijk vief, maar ja, wel een beetje een oudje.. We hopen dat juist het leeftijdsverschil er voor zal zorgen dat hij overweg zal kunnen met ons jonge poesje. Hij mag best een beetje domineren, haar wat sociale manieren (= kopjes geven en schoot-zitten) bijbrengen en de buurtkatten (die haar behoorlijk kunnen terroriseren) voor haar uit de tuin jagen.
Komende zaterdag gaan we hem ophalen en dan maar hopen dat hij snel aan zijn nieuwe huis en aan onze poes zal kunnen wennen!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2013 om 19:28

Dapper

dat jullie een dame op leeftijd hebben genomen. Met een beetje geluk hebben jullie er nog een flinke tijd een gezellige huisgenoot aan. En nu maar kijken hoe het gaat met de andere kat

oregano

oregano

09-09-2013 om 19:33

Leuk!

Wat goed dat jullie een kat uit het asiel hebben gekozen, fijn dat dat beestje nog een tijd een huiselijk leven kan hebben.
Ik hoop dat het goed gaat met jullie kat! Ben heel benieuwd.
Wij hebben ook altijd 2 katten gehad, heel gezellig!

Anne Carin

Anne Carin

09-09-2013 om 22:50

Super

Super Arawen dat jullie een kat uit het asiel hebben gekozen! Ook al mijn (4) katten komen (kwamen) uit het asiel. En 't waren superleukerds allemaal! Heel veel plezier met beide poeken!

Tigress

Tigress

10-09-2013 om 09:27

geweldig!

Ook heb heb altijd katten uit het asiel gehad. En nooit een mispoes! Fijn om te horen dat jullie ook een asieldier hebben geadopteerd. Heel veel plezier met de poezebeesten.

Arawen

Arawen

10-09-2013 om 11:07

Risico's van de oudere kat

Dank u dames... Wij verheugen ons erg op zijn komst (voor alle duidelijkheid; het is dus een kater, geen poes...) We hopen juist dat dat leeftijdsverschil positief werkt, in het elkaar accepteren en zo. Misschien dat onze huidige jonge poes wat sociale manieren van hem leert, terwijl hij wat opleeft van zo'n jong ding..
Wat me wel een beetje dwars zit is zijn leeftijd. 13 jaar schijnt wel een behoorlijke leeftijd te zijn voor een ('je weet wel') kater... Hij is nog goed gezond, maar toch... Zouden we nog iets speciaals voor hem moeten doen? Seniorenvoeding of zo?

Tigress

Tigress

10-09-2013 om 11:36

Ding om op te letten

Je schrijft in je post dat hij verder goed gezond is. Maar waar ik even op wil wijzen is het gevaar van blaasgruis.

Ook bij een verder goed gezond dier kan het gebeuren dat hij blaasgruis heeft of krijgt. Ik zou hem nog eens goed laten controleren bij jullie eigen dierenarts. Als blijkt dat hij blaasgruis heeft dan kan het zijn dat hij op een speciaal dieetvoer wordt gezet.

Dit kan voorkomen wat bij mijn kater is gebeurd. Zijn plasbuis raakte verstopt en hij kon niet meer plassen. Dit is levensbedreigend.

Blaasgruis komt veel voor bij oudere je-weet-wel katers.

dieetvoer

Aansluitend op Tigress: misschien is het sowieso verstandig om hem op een speciaal voer te zetten. Preventief dus. De kans dat hij blaasgruis krijgt is namelijk erg groot. Bovendien is dit soort voer meestal qua samenstelling ook beter voor de urinewegen (minder zout e.d.).
Het is natuurlijk ook een financiële afweging: dieetvoer is niet goedkoop.
Wat betreft de opvoedingskwaliteiten van je nieuwe huisgenoot zou ik niet alleen op zijn leeftijd vertrouwen. Komt hij uit een gezin met meerdere katten? Zo ja, hoe gedroeg hij zich daar? Realiseer je dat katten in karakter geen sociale dieren zijn. Het is fijn als ze het met elkaar kunnen vinden, maar voor hetzelfde geld negeren ze elkaar volkomen of krijgen alleen ruzie.
Hoe dan ook: veel succes gewenst. En ik sluit me zeker aan bij de vorige posters: super dat jullie een kat van zijn leeftijd hebben uitgekozen. Hij verdient een kans!

Fiorucci

Fiorucci

10-09-2013 om 14:35

gulden middenweg

Er is ook voer wat niet gelijk duur dieetvoer is, maar wel bijdraagt aan het voorkomen van nier en blaasproblemen. Seniorenvoer is daar zowiezo al een beetje op aangepast,overigens.
Het merk Prins petfoods heeft bijvoorbeeld voer hiervoor.
Hoe het zal gaan tussen een jonge kat en een senior, dat is afwachten. Ik heb senioren gehad die zuchtend aan het opvoeden sloegen, en senioren die echt bedankten voor de eer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.