Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ava

Ava

04-11-2017 om 14:06

Tussendoorvraagje over lasagne

Op verzoek van zoon wil ik eens lasagna maken voor het eerst. Maar nu hou ik niet van beschamelsaus. Is dat noodzakelijk voor een goede lasagna met gehakt, groenten (paprika, ui, knof, kruiden, prei, etc) en wat kaas? Moet dat vervangen worden door iets? En is, voor diegene die niet van pasta houdt, een mogelijkheid een deel te maken met dunne brede repen courgette ipv zo’n vel?

Wat jij wil

T romige van een lasagne komt door de bechamelsaus. Die doe je per laag bolognese saus een beetje erover. Zeker niet volledig afdekken. Je kunt het prima weglaten. Ook kun je prima de pastavellen vervangen door courgette. Wel iets minder water bij de saus doen want de courgette laat veel vocht los. Dikke saus maken en dan met de kaasschaaf courgette plakken ertussen leggen. Je zou de bechamel ook kunnen vervangen door een laagje creme fraiche ertussen te doen.

bieb63

bieb63

04-11-2017 om 14:17

kaassaus

Ipv bechamel kun je ook kaassaus maken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-11-2017 om 14:19

nee hoor, niet nodig

Met lasagne is het net als met alle ander vormen van pasta: je maakt het zoals je zelf wilt. Er zijn tientallen (zo niet honderden) recepten te vinden voor lasagne. Je maakt 'gewoon' een vulling die je lekker vindt en die doe je tussen de bladen. Ik gebruik zelf eigenlijk nooit bechamelsaus. Dus nee: het is absoluut niet noodzakelijk.
Google gewoon even op 'recept lasagne' en kies er eentje die je aanspreekt.

Gewoon zonder

Ik heb nog nooit bechamelsaus gebruikt in de lasagna, met alleen tomatensaus is het ook lekker,

skik

ook zonder, vind dat veel lekkerder

en courgette gebruik ik ook regelmatig, lekker snullen dus vanavond. Wij gaan aan de spaghetti...de saus pruttelt al.

Pirata

Pirata

04-11-2017 om 14:37

Bechamel

Aangezien ik lui ben, vervang ik de toplaag vaak door creme fraiche met peper erop en dan geraspte kaas. Gaat prima. Wel goed uitsmeren zodat alles bedekt is.

Zonder

Ik had het vorige week zonder bechamelsaus gemaakt en kreeg van mijn man commentaar. Mét is veel lekkerder volgens hem. Maar zonder kan ook dus. Mij maakt het niet zoveel uit. Ik maak altijd het recept van Lekker en Simpel. Doe er wel extra groente door.

Dymphne

Dymphne

04-11-2017 om 15:51

Zonder kan heel goed

Maak het eigenlijk ook altijd zonder.Ik maak een dikke bolognesesaus en doe daar een laag van in een ingevette ovenschaal, daar geraspte kaas op en dan pastavellen dan weer een laag saus en (veel) mozzarella en dan weer pastavellen en dan nog een laag saus en geraspte kaas tot slot. En dan de oven. Mmmm, volgende week maar weer eens op het menu zetten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-11-2017 om 16:43

Zonder

Volgens mij hoort het zonder, en is met juist een hippe (hip 20 jaar geleden) variant.

Altijd zonder bechamelsaus.

Bij mij is de saus van gehakt, groenten en kruiden. Lijkt een beetje op Spaghettisaus. Op de laatste laag saus gaat wel flink wat geraspte kaas.

Vogel

Vogel

04-11-2017 om 16:54

Zonder

Maar ik week de lasagnebladen dan wel eerst even (op de bakplaat met kokend water).

40er

40er

04-11-2017 om 18:41

Zonder

Met idd tomatensaus, met gehakt, groente ed. Heb zelfs wel eens alle groente gepureerd aangezien zoon zo moeilijk daar mee was. Saus, bladen, kaas, saus, bladen, enz. Eindigen met saus met daarover kaas.

Half a twin

Half a twin

04-11-2017 om 19:37

bladen hebben vocht nodig

In de oven nemen de bladen vocht op uit de saus. Dan kun je de lasagne snijden en blijft de stapel bladen met saus staan. Als je groente gebruikt ipv lasagne bladen moet je dus de saus wat dikker houden.
Voor ons gezin maak ik altijd lasagne van 21 vellen lasagne. Daar gebruik ik 750 ml tomatensap van verse tomaten voor en 400 ml melk in de bechamelsaus. Hangt een beetje af van de "waterigheid" van de tomaten maar meestal is het dan precies goed.

hier

Hier gebruik ik alleen bechamel voor de bovenste laag, dus ik sluit af met lasagnevellen, bechamel em geraspte kaas. Dan krijg je een lekker smeuïg kaaslaagje bovenop. Maar na het lezen van de posting van Pirata ga ik denk ik ook de zure-roomtruc een keer proberen.

Groeten,
Temet

Lente

Lente

04-11-2017 om 23:51

mozarella werkt nog beter als vervanger van bechamel

Dan doe ik inderdaad maar één laag, bij voorkeur de bovenste. En dan geraspte kaas erop.
Room trekt er eerder doorheen, plakken mozarella blijven mooi liggen en worden zacht.

Euhhh... bieb63, #3

een kaassaus is toch gewoon een bèhamelsaus waarin kaas gesmolten wordt, niet?
Tenzij we het hebben over kant-en-klaarsausjes uit de supermarkt, maar dat reken ik niet onder "koken".

rode krullenbol

rode krullenbol

05-11-2017 om 15:01

Na de maaltijd

Ik ben geen futuroloog, maar soms roepen zaken in het heden vragen bij mij op ten aanzien van de toekomst. Dan kom ik naar aanleiding van een simpel bericht over bechamelsaus opeens te mijmeren over vragen als: getuigt smaak van een haat-liefdeverhouding tot eten? Is het (al of niet) Calvinistisch om altijd maar de schijf van vijf in acht te nemen? Behelst slechts eten om het lichaam in stand te houden en te behoeden voor ziekte een godsdienstige uitspatting, hetzij eerder een uitwas van het kapitalisme? Sluit het één het ander uit? Zullen we in de toekomst vanuit de behoefte aan tijdwinst slechts pillen en astronautenvoeding slikken of wellicht zelfs 24/7 rondlopen met een infuus dat ons voorziet van de nodige calorieën, vitamines, mineralen en bouwstoffen?

Mijn gedachten vliegen al snel allerlei kanten op; als water uit een vijver waarin een steen zo groot als #MeToo is geworpen. Aan mijzelf – wie anders? – telkens weer de taak om enige orde in de chaos te creëren. Al was het maar om te voorkomen (al te veel) tijd en geld te moeten spenderen aan het laten gladstrijken van rimpels bij een schoonheidssalon.

Zo bezien is het maar goed dat ik één van die mensen ben, die van hun hobby hun werk hebben kunnen maken. Het houdt je jong en de gebreken op afstand. En dat draagt op zijn beurt – zowel voor mij persoonlijk, als de gemeenschap – alleen maar bij aan een gunstige kosten baten analyse als het gaat om medische zorg. Zo zie je maar: de werkelijkheid kent minstens zo veel lagen als lasagne!

Vanuit dat besef, alsook door mijn opleiding tot historicus, zal ik bij mijn zoektocht naar een antwoord op mijn vragen ook altijd terug proberen te grijpen op het verleden. Zo heeft de Italiaanse bechamelsaus mij doen terugdenken aan het bloempapje, waarmee mijn moeder de bloemkool placht te begieten, teneinde dit ‘superfood’ avant la lettre smaakvol(ler) en energierijker te maken.

Haar kennende, gaf ongetwijfeld het oogmerk de calorische waarde te verhogen de doorslag bij haar keuze dit sausje aan het betreffende groentegerecht toe te voegen. Ofschoon het haar onwillekeurig eveneens een gevoel van luxe zal hebben gegeven, waarvan de jeugd in Nederland zich nu geen voorstelling meer kan maken. Is dat laatste een logisch uitvloeisel van de gestegen welvaart? Niet per se!

In de tijd dat veel Italianen het arme Italië verruilden voor het welvarender Nederland, was er – zonder overdrijving! – sprake van een regelrechte botsing van culinaire tradities. Zogeheten ‘gastbeiders’ voelden zich door hun werkgever nog wel eens honds behandeld, als zij uit de bedrijfskeuken een stamppot geserveerd kregen. Menig Italiaan zag dit gerecht namelijk aan voor hondenvoer. Begrijpelijkerwijs verging hen bij die gedachte compleet de eetlust, alsook de werklust. Hele stakingen zijn erom gevoerd! Zo zie je maar: over smaak valt wel degelijk te twisten.

Niet zonder toeval botste het eveneens als het ging om de omgang tussen mannen en vrouwen. De mannen uit Italië waren doorgaans gewend door hun moeders te worden verwend met uiterst zorgvuldig bereid, smakelijk eten. Koken in het algemeen en vrouwen in het bijzonder stonden er vanouds in speciaal aanzien. De Nederlandse grondhouding ten aanzien van voeding en vrouwen kwam op hen vaak wat al te nuchter over. Het moet een ontnuchterende ervaring zijn geweest.

Ondertussen genieten de Italiaanse keuken en hoffelijkheid nog altijd wereldfaam. Niet voor niets hebben zij hier te lande tamelijk veel invloed gehad. En dat lijkt mij geen mosterd na de maaltijd.

Rode krullenbol

zie u graag!

Bo

Bo

05-11-2017 om 15:39

vervanger

Ik houd ook niet van bechamel, vind ik vaak zo'n naar niets smakend papje. Ik gebruik zelf of boursin of creme fraiche en dat smaakt altijd heerlijk.

Béhamel staat of valt met de kruiding

peper, zout, laurier, wat (zelf bereide) fond... Met melk en tarwebloem allen lukt het natuurlijk niet.
Als ik er geen zin in heb vervang ik bèhamelsaus weleens door wat ingekookte room. Gewoon wat laten pruttelen tot hij dikvloeibaar wordt.

zebra

zebra

06-11-2017 om 13:00

die creme fraiche

ik lees hier over creme fraiche. Maar hoe doen jullie die laag er dan tussen? Gewoon uit het bakje lepelen en erover smeren of toch nog wat kruiden erdoor? En wordt dat over elke laag lasagnebladen gesmeerd of zo af en toe?

Pirata

Pirata

06-11-2017 om 19:16

Creme fraiche

Die smeer ik alleen bovenop de hoogste pastalaag. Je hebt wel aardig wat nodig.
Ik gebruik ook wel eens ongeklopte slagroom. Maar dat is erg dun, kun je inderdaad beter inkoken of mengen met creme fraiche.
Ik doe er alleen peper door en kaas op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.