Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

verhuizertje

verhuizertje

16-04-2011 om 19:02

Tuinvraag, wat zetten we hierin?

En hier, dat zijn zulke dingen (sorry voor de lange link)
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.mholf-sierbestrating.nl/contents/media/607019_2.jpg&imgrefurl=http://www.mholf-sierbestrating.nl/contents/nl/d732_betonnen_muurelementen.html&h=287&w=300&sz=31&tbnid=AEdqJIsH4o8C6M:&tbnh=111&tbnw=116&prev=/search%3Fq%3Dbeton%2Bbloembakken%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=beton+bloembakken&hl=nl&usg=__9O0v8ychrn7QnikYvqdZz0s2YC8=&sa=X&ei=5cipTfL_K4nqOfm5hcYJ&ved=0CEkQ9QEwBw
Er staan er een stuk of 20 op een rij als afscheiding tussen de voortuin en de stoep. Op het noordoosten met op de oostkant en hele grote boom, dus niet zoveel zon. Alleen 's morgens een beetje. Ik wil er graag iets vasts in, zodat ik niet ieder jaar opnieuw hoef te poten of te zaaien. Niet te hoog, het moet een laag randje blijven. Bloemen als aubretia zijn natuurlijk leuk daarin, maar ik denk dat die meer zon moeten hebben. Zou laagblijvende tijm iets zijn? Andere ideeën?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Janny

Janny

16-04-2011 om 20:15

Misschien

Heide?

Margriet*

Margriet*

16-04-2011 om 23:06

Mmmm

Ze zijn niet helemaal mijn smaak wat me weerhoudt een advies te geven omdat ik denk dat dat niet matcht. Ok ik zeg het toch, campanula, vrouwenmantel, Knol-ooievaarsbek, aubrieta, jacobsladder , bijv, maar als je naar een tuincentrum gaat vind je genoeg keuze. Het schrikbeeld van deze dingen is voor mij dat er overal hetzelfde plantje-met-bloemetjes in staat. Ik zou kiezen voor iets wat zo snel mogelijk die dingen begroeid, maar ik weet niet of dat de bedoeling is? En het is ook leuk als planten afwisselend bloeien dan wordt het minder stijf.

Valkyre

Valkyre

16-04-2011 om 23:52

Hmmm

Durf 't bijna niet te vragen, maar heb je die dingen zelf uitgezocht? Ook niet mijn smaak, dus ik zou ze flink laten overgroeien door lage/hangende planten.

Voor tijm heb je aardig wat zon nodig, dus nee. Vrouwenmantel doet 't bijna overal goed, en tuingeraniums (ooievaarsbek, vaste) ook (niet die dingen voor balkonbakken dus). Grote groepen van hetzelfde bij elkaar is mooier dan om en om. Even labels lezen in 't tuincentrum!

Oh, en misschien wil je liever iets dat wintergroen is? Je kunt op bbc.co.uk/gardenersworld de "plantfinder" (of zoiets) gebruiken om schaduwminnende, wintergroene, etc, planten te vinden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

17-04-2011 om 00:03

Oh en

Als je toch gaat planten, zet dan wat leuke bollen onder de plantjes. Veel bollen doen 't ook goed in de schaduw. Nu nog snel zomerbloeiers eronder, en/of in het najaar lentebloeiers, die kun je goed combineren met vaste planten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

verhuizertje

verhuizertje

17-04-2011 om 08:38

Nee, niet zelf

uitgezocht inderdaad Pelle. Ze stonden hier al, en ik ga ze er even niet uithakken. De voortuin ligt hoger dan de stoep dus dan moet ik een andere muur of rand verzinnen, we hebben eerst nog wel wat andere prioriteiten . Toen we hier kwamen stonden er van die kleine begionaatjes in, dat is me net iets te veel van het oubollige.
Heide is een goed idee op zich, daar staan al een paar flinke plukken van in de voortuin achter die bakjesrand. Dat doet het daar dus wel maar dat wordt een beetje teveel heide. Vrouwenmantel vind ik niet mooi. Die andere genoemde planten zijn vooral ook zonliefhebbers. Ik zoek nog even verder maar.
Bollen eronder is leuk, maar het zijn per stuk maar kleine bakjes dus ik denk dat dat teveel wordt.

Fiorucci

Fiorucci

17-04-2011 om 09:06

Brrr heide

Ik heb ook liever lege bakken dan heide..
maagdenpalm is leuk, onverwoestbaar, bloeit met paarse of witte bloemetjes, groeit er ook een beetje overheen, en als het al te woest wordt kun je het kortwieken. Vinca Minor is de officiele naam.

Fiorucci

Fiorucci

17-04-2011 om 09:17

En Vinca is groenblijvend in de winter!

Heide

Eigenlijk was ik ook niet zo'n fan van heide, maar gister liep ik langs een tuin met een enorme rand heide Afwisselend witte en paarse. Was toch erg mooi die overdaad.

ishtar

ishtar

17-04-2011 om 11:24

Tuingeranium, vinca en campanula

doen het bij mij ook prima in de schaduw.
Ook pachysandra kan goed tegen schaduw, is groenblijvend, bodembedekkend, ik verwacht dat dat over de bak gaat hangen en bloeit nu met kleine onopvallende witte bloemetjes (ik heb het onder een grote conifeer staan waar niks anders (behalve een tuingeranium dan) wil groeien.
Ook lievevrouwebedstro is groenblijvend en kan goed tegen schaduw, ook nu lieve kleine bloemetjes, en groeit ook lekker uit.
Je hebt ook woekerende tuingeranium, is niet erg als het in een bak staat, en dan hangt het er ook lekker over heen. Ze zijn er in heel veel soorten en kleuren.

ishtar

ishtar

17-04-2011 om 11:27

En aubretia

groeide en bloeide in mijn vorige tuin op een klein smal randje onder een grote plant, en een tuin met weinig zon, kan dus ook best. Is best een makkelijke plant, want als ik het pad aanveegde, veegde ik bijna standaard daaroverheen (veel blad wat erin bleef hangen) en het bleef maar bloeien en groeien

Ik zeg

klimop. Nou ja, niet in alle bakken misschien, maar een paar kan best. En wat ik laatst in de buurt zag: klimop met colchicums (of herfstbloeiende krokussen, dat weet ik niet)die daardoor heen kwamen. Slim gedaan, want colchicums vallen anders altijd om, maar bleven nu mooi overeind staan door de klimop. Bolletjes door klimop heen werkt sowieso wel leuk. En klimop heb je uiteraard in vele soorten en maten.

En geraniums zijn ook niet slecht. Ik zou geloof ik een geranium macrorhizum nemen, die groeit mooi dicht en lijkt ongevoelig voor beestjes en ander leed. En doet het heel behoorlijk in de schaduw.

Groeten,
Temet

Ook klimop!

Dan kun je dat over die über lelijke bakken laten groeien :-0)

Ook maagdenpalm

Omdat wij niet zo goed zijn in de tuin bijhouden hebben we de hele (niet grote) voortuin vol maagdenpalm staan. Paars en wit lekker slordig door elkaar. Er groeit nagenoeg geen onkruid tussen want het staat dicht op elkaar. Het blijft groen in de winter, ook belangrijk, en het staat vrolijk en het bloeit heel erg lang.

Vic

Vic

17-04-2011 om 21:52

Buxus

Kun je buxusjes niet in zo'n pot planten? Ik zou dan om en om een buxus doen, en de overige potten met leuke fleurige (toch maar) eenjarigen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-04-2011 om 09:31

Hosta's

Doen het mooi in een pot en kunnen goed tegen schaduw. Alleen heb je dan in de winter niks. Ik vind vinca ook wel een goeie, of campanula. Blijft ook groen in de winter en bloeit erg lang. Ik zou geen klimop doen, veel te saai!

Siergras

Wat dacht je van een mooi siergras? Bijvoorbeeld Hakonechloa macra 'aureola' (goudbladig Japans watervalgras, kan die lelijke bakken mooi bedekken) of Carex morrowii (Japanse zegge). Allebei goed winterhard en relatief laagblijvend.

Succes ermee in ieder geval!

Chris

Puck

Puck

18-04-2011 om 12:24

Lavendel?

Is lavendel niet wat? En dan niet die "moderne" soorten met grote bloemen, maar de ouderwetse met simpele bloemen en zilvergrijze bladeren.

Valkyre

Valkyre

20-04-2011 om 22:57

Neeeee geen klimop!

Dat spul woekert als een gek. Als je 't ooit weg wil hebben, vergeet het maar. Die wortels groeien dwars door die bakken heen en al blijft er bij verwijdering maar een ministukje wortel zitten, het blijft opkomen. Alleen doen als je er zo ongeveer mee wil trouwen dus...

Ik zou een mix maken van verschillende kussenvormende, kruipende bodembedekkers, en dan niet om en om (staat zo tuttig) maar in groepjes van drie bakken hetzelfde planten. En dan het liefst een mix van vroeg- en laatbloeiend en groenblijvend/niet-groenblijvend. In de bakken met niet-groenblijvers kun je dan sneeuwklokjes of andere vroege voorjaarsbolletjes doen, dan heb je 't hele jaar wat leuks.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nog een ingeving

Oost Indische kers in een paar van die bakken. Dat hangt zo leuk over de rand. Helaas wel eenjarig, dus je moet nog iets verzinnen voor de winter.

Trouwens, ik denk dat pompoen en/of courgetteplanten ook leuk over die bakken kunnen hangen. Maar ook die zijn eenjarig.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.