Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tuinvraag

ik heb een katjeswilg op stam,de katjes zijn nu al een tijdje uitgebloeid en de takken met bladeren hangen inmiddels op de grond.
Nu las ik dat ik in april/mei al had moeten terugsnoeien (nadat de katjes uitgebloeid waren).Dat heb ik dus niet gedaan.
Kan dat nu alsnog,of moet ik wachten tot het najaar? Wie heeft ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

17-06-2012 om 19:02

Geen ervaring met katjes, maar...

.... planten die in het voorjaar bloeien, maken (vrijwel direct) daarna nieuwe beginsels aan voor het volgende jaar. Als je nu snoeit, dan snoei je het grootste deel van de beginsels eruit en dus geen/weinig katjes volgend jaar. Ik zou het nu laten zoals het is (hooguit wat scheuten weghalen) en volgend jaar direct na de bloei snoeien. Planten die in de zomer bloeien, maken pas in de loop van het voorjaar nieuwe beginsels aan. Die kun je dus het best in het (begin) van het voorjaar snoeien.
Gr. Bibi

Gewoon snoeien

Wij hebben ook twee van die boompjes. Wij snoeien ze gewoon bij wanneer het uitkomt, soms wel twee of drie keer per zomer. Het zijn mooie volle pruikjes, ze hebben beslist niet te lijden van het gesnoei op het verkeerde moment.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-06-2012 om 21:54

Algemene regel

Vroegbloeiers snoei je na de bloei en laatbloeiers snoei je voor de bloei.

Enige uitzondering is zover ik weet de boom (en druivenstruik) en de Hortensia (al valt dat ook wel mee in de praktijk). En natuurlijk de dubbelbloeiers en dat is altijd dankbaar snoeien...

Als de snoeiperiode april-mei is zou half juni echt geen probleem mogen vormen. Zo nauw mikt dat niet in de natuur. En verder is hier alles een beetje laat qua bloei, zou dus best kunnen dat je nu precies op tijd bent...

sus-anne

sus-anne

18-06-2012 om 00:28 Topicstarter

Bedankt

ik ga morgen toch maar snoeien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.