Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Paasei

Paasei

26-06-2016 om 16:27

Tuin(planten) tips gezocht

Man en ik zijn beiden tuinliefhebbers, maar dan meer om er in te zitten... We hebben dan ook een tuin met behoorlijk wat stenen en maar een strook van een kleine meter breed (langs de schutting) als border met planten.

En eigenlijk is dat al weer te veel om t mooi te houden.. we doen ons best maar t wil niet aantrekken of het gaat dood. Dus willen we komend najaar (of voorjaar, als dat beter is) weer eens een poging doen er een onderhoudsvriendelijk, bloeiend geheel van te maken. Geschikt voor mensen zonder groene vingers.

Maar wat zet je daar nou neer? We zoeken bloeiende laagblijvende struiken (geen ruimte voor onkruid dat tegen volle zon kan. Want onze tuin op het zuid-westen wordt best warm. In de schaduw-hoek staan hortensia's, die gaan goed. Tegen de schutting bloeit een clematis, die gaat ook goed. Maar nou de rest nog.. wie iedeen heeft, mag t zeggen. Zelf zag ik toevallig een reclame voor lavendelplanten. Zou dat wat zijn..?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

26-06-2016 om 17:16

Paasei

Wij hebben vooral; hortensia, kerstroos, lavendel, jasmijn, hosta, varens, tijgergras, hibiscus, clematis, prunus, skimmia en vibernum. Die is zo mooi.
En verder pioenrozen, daglelies, stamroosjes ertussendoor, floxen, spirea, sieruien, van die zonnebloemen met veel kleine bloemetjes, wat leiboompjes, schuttinghoogte met fruit. Ook nog wat andere grassige planten, maar daar weet ik de naam niet van. Ook nog iets rodondendronschtigs, maar dan kleiner. Weet ook niet hoe dat heet. Wel mooi.
Door de hele tuin zitten zomer- en winterbollen in de grond. Moet zeggen dat we wel ieder jaar op opengevallen plekken wat eenjarig spul neerzetten. Wel wat werk aan natuurlijk, maar niet heel veel. Border zit lekker vol. Soms overleeft iets het niet, maar het meeste doet het prima, dus zal wel sterk spul zijn. Weinig onkruid. Gras kost meer tijd.

Ik kreeg ooit als tip om een jaar lang, iedere maand een keer naar een tuincentrum of kwekerij te gaan. Dan kies je de bloeiende planten/struiken die je op dat moment mooi vindt uit en dan heb je na een jaar een tuin waar altijd iets in bloei staat. Heeft voor onze, inmiddels 10 jaar oude, nieuwbouwtuin best goed gewerkt.

Elfje65

Elfje65

26-06-2016 om 20:43

Campanula

Is niet kapot te krijgen en wordt breed maar blijft laag.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

26-06-2016 om 21:06

Wat is je grondsoort?

Want het scheelt nogal of je op gortdroge, arme zandgrond woont of op vette klei

wat ideeën

Lavendel doet het goed in de volle zon. Het hangt ook wel van je grond af. Als die goed afwatert, dan is-ie geschikt voor lavendel en ook voor andere mediterrane planten als tijm, rozemarijn en salie. Als de grond veel vocht vasthoudt dan is de kans groter dat dergelijke zonaanbidders in de winter doorvriezen.
Ik heb lavendel in mijn tuin (goed afwaterende grond), 2 soorten zelfs, lavendula stoechas (kuiflavendel, met die pluimpjes) en lavendula angustifolia 'Hidcote'. Ze doen het allebei goed, maar die laatste is echt geweldig, begonnen met 3 kleine plantjes, nu echt een klein haagje geworden en volop in bloei. Je moet lavendel wel elk jaar na de bloei terugknippen (koop een heggenschaar) om m mooi bossig te houden, maar meer hoef je er niet aan te doen. Ik krijg de indruk dat 'Hidcote' een aardig beetje vorst kan hebben, maar ik woon in Amsterdam waar het meestal niet zo heel koud wordt, en zoals gezegd watert de grond in mijn tuin goed af.
Ook tijm kan beter regelmatig even worden bijgeknipt. Ik doe dat zo tegen de herfst en dan heb ik voor de hele winter weer tijm in de keuken.
Dat bijknippen wil dus zeggen: stukje van ongeveer een halve centimeter ofzo rondom eraf (vandaar die heggenschaar, met de snoeischaar is een gemier).

De tip die ik altijd geef in dit soort draadjes is verder: geranium maccrorhizum "Spessart". De ideale bodembedekker. Ik heb er nog nooit een ziekte of beestje op gezien, er komt geen onkruid doorheen, hij bloeit vroeg in het seizoen met aardige wit/roze bloemen en het blad is dan wel niet heel spectaculair, maar ook best aardig om te zien. Na de bloei wordt-ie wat minder mooi, dan een keer flink afknippen (alweer die heggenschaar) en na vrij korte tijd staat het blad er weer als nieuw bij. Groeit snel, maar zaait zich niet als een idioot uit (dit itt die andere leuke bodembedekker, vrouwenmantel) en waar-ie in de weg staat trek je m gewoon uit. Volkomen winterhard.

Laagblijvende bloeiende struik in de volle zon - rozen misschien? Maar dan niet met van die kale stelten. Rosa rugosa bijvoorbeeld, die bottelroos die je altijd in plantsoenen aangeplant ziet. Omdat-ie ijzersterk is. wat dat betreft is het geen gek idee om eens rond te kijken in de gemeentebeplanting, want daar plant men gewoonlijk alleen planten die tegen een stootje kunnen. Rosa rugosa is trouwens niet zomaar bij elk tuincentrum te koop, heb ik gemerkt (ongetwijfeld wel bij kwekers en via internet). Rosa glauca heb ik zelf staan en doet het fantastisch in de volle zon, apart blad, mooie bloemen (maar kortbloeiend, het feest is hier alweer voorbij), en bottels te over, maar die blijft niet laag, hij is bij mij nu een twee meter hoog. En hij prikt enorm, dus eronder wieden is een crime, maar aangezien de struik bij mij is ingebouwd tussen andere planten hoef ik er niet onder te wieden.

O ja, natuurlijk, ook makkelijk - maar niet laag - en erg leuk: lavatera "Barnsley", vol lichtroze bloemen, en dat wekenlang. Groeit in éen seizoen uit van een klein plantje tot een forse struik, het lijkt de Hasselbraam van Pluk vd Petteflet wel (maar geen vruchten ). Vriest in de winter wat in, maar daarom niet getreurd. In maart de dode stukken wegknippen en eventueel een beetje uitdunnen en hij gaat weer vrolijk verder. Ziet eruit of je heel goed kunt tuinieren, maar je hoeft er niks aan te doen. En dat lichtroze kleurt prachtig bij de lavendel

Succes ermee!

Groeten,

Temet

Mari39

Mari39

26-06-2016 om 21:43

Ideeen

Wij hebben ook een tuin op het zuidwesten. Wat bij mij erg goed doet zijn struikroosjes, vrouwenmantel (maar zaait erg uit). De lavendel doet het minder maar dat kan aan de grond liggen. Verder ben ik fan van de geraniums. Inderdaad de spessart die temet noemde. Maar ook de rozanne (bloeit van.juni tot eerste nachtvorst) de patricia en ook de philip lavelle doen het goed. Anemoon doen het goed. Aan de schutting een ijzersterke en rijkbloeiende klimroos blushing bride. En inderdaad ook de lavatera. Daar heb je echt heel lang plezier van.
Je kunt ook eens aan siergras denken. Wij hebben wintergroene blauw zwenkgras. Blijft laag en ook in de winter wat te doen.

Paasei

Paasei

26-06-2016 om 21:57

Tuin nono's

Dank voor de uitgebreide reacties! Wat voor een grond we hebben.. pff.. da's geen vraag voor tuin nono's.. We wonen in de polder dus het zal vast iets klei-achtigs zijn. Blijven geen plassen staan, dus de afwatering zal wel goed wezen.

Ik lees al leuke ideeen, lavatera ken ik en geraniums ook. Het lavendel-idee hou ik nog ff vast. En siergras.. eindelijk gras dat je er niet uit hoeft te trekken . Nog 1 vraag; moeten we het stuk border dat aangepakt moet worden aanpakken in het najaar of het voorjaar?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

26-06-2016 om 22:04

Mijn tips

* Geranium Rozanne, bloeit rijk en lang met relatief grote blauwpaarse bloemen. Laagblijvend. Staat in mijn tuin in een heel droog hoekje en in een betonnen plantenbak, maar hij blijft stoer doorgaan. Woekert niet. Helaas, zou ik bijna zeggen
* een heel bijzonder rozensoortje, niet overal te koop maar ik heb hem van De Wilde in Zutphen voor een heel nette prijs: de Rosa Viridiflora ofwel Groene Roos. Het struikje wordt hoogstens 50 cm en blijt lang groen, ook in de winter. De bloemen lijken wat misvormd, onopvallend, groen (!) met rode/roze accenten, maar het is wel de sterkste roos in mijn tuin en stopt pas met bloeien als het serieus gaat vriezen! Volgens internet geurt hij niet maar ik ruik wel een citrusachtig geurtje. Een onopvallende opvaller, vind ik zelf.
* Hypericumsoorten. Ik heb de laagblijvende (maar wel wat wild groeiende) H.olympicum met gele bloei in juni-juli, maar ik heb vooral heel veel plezier van diverse struikjes hypericum androsaemum. Die bloeien geel vanaf mei-juni en krijgen bessen in allerlei rood-, geel-, oranje- en zalmtinten (er zijn nogal wat soorten), al gauw worden die (oneetbare) bessen bruin en zwart, maar dan snoei je die eraf (hou je vooral niet in!) en vervolgens komt er weer een volgende bloei met bessen. Net zo lang tot het gaat vriezen. Die bessen zie je ook vaak in boeketten. In het vroege voorjaar snoei je het struikje genadeloos tot pakweg 10 cm boven de grond in, en als het weer voorjaar is loopt hij weer enthousiast uit. Hij is letterlijk niet dood te knuppelen. De klassieke Hypericum Hidcote kun je hier ook voor gebruiken.
* Vrouwenmantel zaait vrolijk uit, maar is wel een mooie plant.
* Ik heb bewust de Houttuynia Chameleon geplant. Dit is ook een woekeraartje, maar met heel bont blad (groen, wit en rood) en bloeit ook wit. Het blijft laag, zo'n 30 cm. Als hij opkomt op plekken waar je het niet wil, trek je het gewoon even weg. Ik zie wel dat het plantje uitbreidt, maar vindt het woekeren wel meevallen.
* De Rudbeckia Herbstsonne blijkt een heel sterke plant (ca. 40 cm) te zijn in mijn tuin. Hij woekert niet echt, maar zorgt wel voor nazaten dichtbij de originele plant. Hij bloeit geel met donkerbruine hartjes en is ook heel erg droogte- en hittebestendig.

Sukran

Sukran

27-06-2016 om 04:12

Vetplanten

Ik zou mooie steentjes o.i.d op die strook gooien (met onkruiddoek eronder) en daar een paar bakken/potten plaatsen met mooie vetplanten erin. Hebben weinig onderhoud nodig, kunnen heel goed tegen volle zon en in de winter zou je ze eventueel kunnen inpakken of met pot en al ergens in een garage zetten of zo. Er zijn zoveel mooie soorten vetplanten die ook in het Nederlandse klimaat bloemen kunnen krijgen. Heb je in Nederland een beetje betaalbare zelfwaterende plantenbakken? Daarmee is het helemaal makkelijk . Cactussen (of is het cacti?) kunnen uiteraard ook maar persoonlijk hou ik niet zo van die stekels en ik heb het idee dat vetplanten makkelijker in de bloei gaan, maar dat kan ik wel helemaal fout hebben.

40er

40er

27-06-2016 om 07:11

paasei

Najaar kan, voorjaar ook. Wat jullie dus het beste uitkomt. Of je doet beide een deel als dat (financieel) beter uitkomt.

Als je graag kookt is misschien een kruidentuin wel leuk. Je hebt genoeg kruiden die winterhard zijn, sommigen bloeien mooi en je kunt het dus gebruiken. Als je er iets hogers in wilt hebben, laurier.

Wil je bollen planten, dan moet je dat in het najaar doen, zodat ze in het voorjaar bloeien. Bollen kun je laten zitten, die verwilderen wel.

siergras

Erg leuk siergras: lampepoetsersgras. Je moet maar even een plaatje opzoeken.

Wat bollen betreft: je hebt voorjaarsbloeiers die je in het najaar plant (september/oktober) en je hebt zomerbloeiers die je in het voorjaar plant. Sommige van die zomerbloeiers zijn niet winterhard (dahlia's), maar andere - sommige crocosmia's bijvoorbeeld - kun je rustig laten staan.
O, en als ik nog een bollentip mag geven: behalve de bekende tulpen, narcissen etc kan je ook eens camassia 'caerulea' planten. Die bloeien in mei, worden hoog en zijn tamelijk spectaculair. En makkelijk in de omgang: eenmaal planten, verder rustig laten staan (niet zoals sommige tulpen waarvan je er elk jaar minder krijgt).

Vaste planten die je in potjes bij het tuincentrum koopt kun je planten wanneer je ze gekocht hebt, maar bijvoorbeeld die lavatera zal vermoedelijk niet meer zo enorm uitgroeien als je m nu nog zou planten. Geeft niks, hij gaat volgend jaar gewoon verder waar-ie gebleven was.

Struiken en boompjes die je niet in een pot koopt maar met kale wortels bij de kweker plant je geloof ik in de winter, als de plant in rust is. Heb ik gelezen, want ik heb er geen ervaring mee (ik zie het alleen de mannen van de plantsoenendienst wel doen). Ik koop mijn spullen gewoonlijk bij het tuincentrum, in potjes.

Groeten,

Temet

Mari39

Mari39

27-06-2016 om 12:54

Voordeel

Van planten in najaar is dat de grond nog warm is. Schijnt een goed tijdstip te zijn voor planten. Als het een plang of boom is zonder pot maar met wortel in doek of zo dan moet in heg najaaf geplant worden.
Heg mag in ieder geval niet vriezen bij planten.

Charis

Charis

27-06-2016 om 12:59

Verder nog

Astilbe doet het goed in de volle zon, net als Nepeta: http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/astilbe.html en https://nijssentuin.nl/324-nepeta

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.