Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

nathalie

nathalie

20-09-2014 om 15:04

tuinmeubelset

Nu ons terras is vergroot is er ruimte voor een tuinmeubelset. Ik denk aan zo'n wicker (hoek)bank met kussens erop.
Bevalt dat? De kussens schijn je in de regen te kunnen laten liggen, zijn ze dan snel genoeg weer droog zodat je weer kunt zitten als de zon weer schijnt? Laat je dat 's winters buiten staan? Het is nogal groot om ergens binnen op te slaan. Gaat het dan nog een beetje behoorlijke tijd mee? Welke nadelen en voordelen ervaar je er mee?
Ik vraag het liever hier dan in de winkel...

Kwaliteit.

Net zoals in alle tuinmeubelen zit er enorm veel kwaliteitsverschil in en een bijpassend prijskaartje. Wil je er gewoon een paar jaar mee doen en zit je er geen uren per dag in dan kan je prima terecht bij allerlei zaken. Leen Bakker, Blokker tuinen enz. Ik vind de goedkopere er leuk uit zien maar niet lekker zitten. Het materiaal grof geweven, dunne armleuningen en poten, wat doorzakken en dunne kussens. Maar voor een paar 100 euro ziet het er zeker gezellig uit.
Stel je meer eisen en wil je er lang mee doen dan heb je de betere merken en val je in de duurdere prijsklassen. Persoonlijk zou ik de kussens nooit buiten laten in weer en wind. Het heeft dan toch meer te lijden en als er geen afdakje boven is poepen de vogels ook je kussens vies.
De sets zijn nu wel in de opruiming dus een prima tijd om te gaan shoppen.

Gedoe

Zo'n set ziet er heel leuk uit als het nieuw is, maar gaat van weer en wind heel hard achteruit. Kussens gaan op termijn zelfs kapot van zon en regen. Op zijn minst dus een oplossing zoeken voor de kussens en liefst ook voor de set zelf, als je achteruitgang wilt voorkomen.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-09-2014 om 12:22

Een jaar

We hebben er nu een jaar een. Hij staat op een van onze balkons, vijfzits. Wel wat duurder, 1500 EUR of zo. Zit lekker en bevalt prima, flinke stevige kussens. Kussens zijn niet weerbestendig en gaan in een aparte opslagbox op datzelfde balkon en 's winters op de zolder. Tot nu toe houdt hij het prima uit. Kussens opruimen is enig gedoe, we laten ze er soms op als het weer er bestendig uitziet. Soms huren we een huis waar zo'n ding staat, dat bevalt niet altijd even goed. Losse delen schuiven los van elkaar, kussens zijn niet zo comfortabel...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-09-2014 om 17:20

koop een hoes!

Koop hoe dan ook een hoes. Niet alleen/persé om kussens droog te houden, maar vooral om de bank een beetje schoon te houden. Alles wat permanent buiten staat, wordt vies, heel erg vies. Kijk maar eens naar de kliko, bloempotten of je plastic tuintafel. En naar je tuintegensl zef. Alles wordt op den duur groen. Dat wil je niet met je mooie loungebank; het is een enorme klus om dat weer een beetje schoon te krijgen.
Zolang het redelijk weer is, laten wij de (niet watervaste) kussens op de bank liggen en doen de hoes erover heen. Maar omdat het onder de hoes toch ook wel wat vochtig wordt, gaan de kussens met wat natter weer toch de schuur in. In ons geval 2 kuub aan kussens. Dat vind ik toch wel het nadeel van zo'n lounge-set.

nathalie

nathalie

21-09-2014 om 20:49

Pfoe

Dan moet ik er nog even over nadenken hoor. We hebbben nu een paar losse stoelen waar van die langwerpige stoelkussens op kunnen. Maar die kun je nog gewoon op zijn kant achter de bank binnen schuiven, en eigenlijk staan ze daar ook meestal. Het is zo'n gedoe om als je even buiten gaat zitten die dingen weer tevoorschijn te halen, ga je een boodschap doen en het zóu kunnen gaan regenen moeten ze weer naar binnen, de praktijk is dat we meestal zonder kussens zitten. Iets minder lekker maar het kan wel.
Met zo'n loungebank zit je niet zonder kussens en het leek me zo makkelijk dat je die kussens gewoon buiten kunt laten. Maar als je ze ook niet kunt laten liggen dan begin ik er maar niet aan. Ik zou niet weten waar ik die stapel iedere keer moet laten. En met een hoes ben je ook nog steeds bezig, kopje koffie even buiten hoes er af, weer van huis hoes er weer op. Zie ik mezelf niet doen.
Wat hebben jullie in de tuin en wat bevalt er goed?

all weather kussens

Er bestaand wel all weather kussens die je gewoon buiten kan laten staan. Alleen is dat natuurlijk een soort plastic materiaal en lijkt me dat enorm zweten in de zomer. Maar goed, als gemak je grootste goed is...

Wij hebben ook een lounge set en ik vind het ook best gedoe om de kussens op de set te doen. Maar ja, dan heb je ook wat denk ik maar. Je zit toch lekkerder dan op een standaard tuinset die meer voor eten bedoeld is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-09-2014 om 21:00

ehm

Na van alles te hebben geprobeerd ( loungeset, houten tuinset) zijn wij weer terug bij een hartman kunsstof tuinset. Staat altijd buiten, voor de gezelligheid ligt er een mexicaans zeil op en de stoelkussens moffel ik wel ergens in de schuur.

Ik kan iets groots eenvoudig weg niet kwijt in de schuur. Daarbij zijn wij gewoon ook slordig, ieder jaar regenen de kussens wel eens nat. De houten set die wij hadden was erg mooi, maar na 1 keer olieen vergaten we dat ook en van in-weer-en-wind staan wordt zo'n set niet mooier. Alleen al de groene aanslag op zo'n set is vreselijk.

Ik vind trouwens zo'n loungeset alleen maar mooi voor het oog. Er aan eten (of knutselen etc.) gaat waardeloos. En die wij hadden zat ook niet lekker. Veel te laag.

dendy

Een loungeset is om te lounge

Om aan te eten is het idd niks, maar wel om gezellig te borrelen. Als je maar plek hebt voor 1 set zou ik ook voor een 'eet-set' gaan (dus hoge tafel), maar het is juist leuk om een lounge set EN een eettafel + stoelen te hebben. Moet je dan wel de ruimte voor hebben idd.

Annet

Annet

21-09-2014 om 23:11

Hier al jaren een set van Hartman

De stoelen zijn van metaal, vrij licht, geen idee welk metaal.
Het doek is weerbestendig en veert lekker mee. Ze zijn altijd zo droog.
Kussens hebben wij in deze stoelen niet nodig. Ze staan al jaren buiten, in de winter onder een hoes.
Elk jaar gaat de hogedrukspuit erop en dan kunnen ze het hele seizoen weer mee.
Ze zitten lekker om te eten maar ook om te lezen/hangen. Dan zet ik er wel een voetenkrukje bij.
We zijn wel van tafel veranderd. We hebben nu twee vierkante tafels in plaats van één grote rechthoekige. Dat maakt het zitten in de tuin wat flexibeler.
Ook die zijn van metaal met een wit glazen plaat. Die moet wel altijd worden schoongemaakt. Maar door het materiaal gaat dat makkelijk.
Volgens mij hebben we in ieder geval de stoelen al 10 jaar.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-09-2014 om 07:56

Meisje Klein

Lol. Ja, dat snap ik

Ik bedoel meer dat je dan ook alleen maar kan loungen. Terwijl wij ook wel eens buiten eten en de kinderen zitten ook graag buiten te tekenen etc. En dat gaat niet lekker als je zo laag hangt.

vlinder72

vlinder72

22-09-2014 om 09:05

Buitenkussen

Wij hebben een tuinset van Applebee met van die all weather kussens. Deze kussen zweten echt niet in de zomer. Toen wij de set net hadden lieten wij kussens buiten liggen want dat kon immers. Dat was dus maar eenmalig. Ten eerste poepen vogels erop. Ook liggen en continu bladeren en andere rommel op. En als het regent duurt het eeuwen voordat de kussens droog zijn.

Ik heb ze op een gegeven moment maar naar binnen gedaan zodat ze konden drogen. Toen ik de kussen omhoog hield stroomde er water uit. Ik kan mij niet voorstellen dat dat goed voor een kussen is en dat dat geen schimmel gaat veroorzaken.

Wij zien dus deze all weather kussens meer als kussens die tegen een buitje kunnen. Ik ga dus niet naar huis rennen om de kussens binnen te halen als het een keer gaat regenen. Maar 's avonds haal ik ze van de banken af. En als het gaat hozen dan haal ik ze ook binnen.

Bij ons staan de kussens nu nog buiten onder een afdakje. In de herfst/winter ga ik ze boven in de logeerkamer neerleggen.

nathalie

nathalie

23-09-2014 om 08:22

Annet

Wat jij hebt klinkt redelijk ideaal. Wat voor doek is dat? Heb je zoiets nog wel eens ergens te koop gezien? Ik heb nog niet zo'n goed idee hoe het eruit ziet dus waar ik naar moet zoeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.