Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tuinmeubelen schoonmaken

Goedemorgen,

zoals de meeste mensen met een tuin staan in onze tuin verschillende tuinmeubelen, die helaas ook af en toe schoongemaakt moeten worden. Voor mijn teakhouten lounge set heb ik een speciaal goedje wat ik er elk voorjaar op smeer (nog een heel karwei haha), en deze ziet er nog goed uit.

Nu hebben we ook andere hard plastic tuinset, maar deze ziet er erg slecht uit. Veel aanslag op het plastic, en roest rondom de schroeven. Ik wil hier nog wat tijd in steken voordat ik ze weggooi / geef. Heeft iemand tips? Ben al wat met warm water en een schuurspons aan de slag gegaan, maar dat haalde niet zoveel uit.

gr Herman

Angela67

Angela67

14-04-2017 om 13:54

google zegt

azijn?
gr Angela

Jasmijn

Jasmijn

14-04-2017 om 16:28

hoge druk spuit

Ik heb het vorige zomer met de hoge druk spuit gedaan, bij één stoelen set ging dat prima, bij de andere ging er door het spuiten een soort coating af leek het wel, maar dat waren oude ijzeren stoelen met plastic rugleuningen en zitting (met een soort poreus geworden spul erop, was niet bij aankoop, maar kwam door jaren lang buiten staan) dat poreus geworden spul was ook groenig geworden en heb ik er dus afgespoten. Was wel een wat geduldiger werkje, want ik kon geen stukken overslaan (maar kostte geen boen kracht, de hogedruk spuit deed het werk) de stoelen waren daarna wel mooi, met coating waren ze toch al niets meer.
Wat ik in ieder geval wil zeggen het gaat prima met de hoge druk spuit, maar kijk ff op een achterkant van een stoel of het geen vreemd effect heeft op je plastic.

Pirata

Pirata

14-04-2017 om 18:39

teak

Geen tips voor plastic hier, dat heb ik niet.
Maar mijn teakhouten tuinmeubilair overgiet ik elk voorjaar met kokend water. Geen groen meer te zien!! Ik doe dit al 10 jaar dus kennelijk kan teak goed tegen hitte.

Elfje65

Elfje65

14-04-2017 om 19:10

Groen zeep en soda

Met elkaar mengen, boenen en een half uurtje in laten trekken en daarna de tuinslang erop en klaar

lennest

lennest

17-04-2017 om 21:39

spul voor de kookplaat

Ik heb ook nog zo'n oude tuinset, jif gebruikt, hogedrukspuit, het werd allemaal niet schoon. En ineens kwam in mij op het spul voor de keramische kookplaat en dat werkt! Gewoon het goedkope spul van de lidl of aldi, geen HG want dat is veel te duur.
Mijn teakhouten tafel en stoelen van binnen gaan eens per twee jaar naar buiten, goed natmaken met de slag, emmertje water, ouderwetse groene zeep, schuursponsje, goed insmeren, afspoelen, laten drogen (maar niet in de zon) en het ziet er als nieuw uit.

Lou

Lou

18-04-2017 om 18:18

Pirata

Dat klinkt goed! Kokend water erop en moet je dan nog heel hard boenen of bedoel je echt alleen kokend water erop en klaar? Onze tuinmeubels zijn niet groen uitgeslagen, maar ook niet echt fris.

Pirata

Pirata

18-04-2017 om 18:31

lou

Kokend water erop en wachten tot het gaat regenen
(ik ben nogal lui)

Voor de witte plastic: mengen van biotex en chloor

Helft biotex en helft chloor (1/2 kopje van beide) en met een half litertje water sopje van maken. Aanbeengen, laten inwerken, goed afspoelen: stralend wit. Biotex was toen zo'n vlekkendepper, niet de waspoeder. Deze tip had ik toen van een buurvrouw gekregen.
Sini

gekopteak

gekopteak

24-05-2017 om 15:16 Topicstarter

bedankt

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb meerdere oplossingen geprobeerd, maar de oplossing van Sini gaf toch het beste resultaat.

Ik ga zeker ook eens aan de slag met kokend water op mijn teakmeubelen pirara, ben beniewd!

Gelukkig!

Ik vond het toen een wereldtip. Milieu vriendelijk is het niet helemaal, het was voor mij een reden om te investeren in een hardhout tuinset, dat ik in de winter in de schuur opberg.
Sini

Charis

Charis

24-05-2017 om 21:15

Groene zeep en soda

Daarmee heb ik laatst voor het eerst mijn teakhouten tafel en stoelen schoongemaakt. Dat werkt echt als een tierelier!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.