Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

18-03-2012 om 17:38

Tuininrichtingsvraag ivm loslopend kind

Onze jongste banjert vrolijk door de tuin, stapt op elk plantje dat de grond weer uit probeert te komen. Hem laten luisteren lukt helaas niet, opvoeden ook niet en voor er de hele tijd achteraan rennen zijn we te moe.
Maar hoe kunnen wij nou een 'leuke' tuin hebben en houden? Een haagje om het pad vinden we niet zo mooi en dan wordt het pad naar de schuur ook wel erg smal. Of kunnen we beter alleen planten die blijven planten - en wat voor planten zijn dan mooi en bestendig tegen stampende laarsjes? Wie denkt er mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

18-03-2012 om 18:23

Hoger

Heb je een mogelijkheid om je tuin te verdelen in een sier- en een kindergedeelte? Of anders een verhoging te maken en daarin je planten te zetten. Dan moet dat natuurlijk niet gaan uitnodigen tot klimmen
Ik heb zelf heide en andere stevige onderhoudsarme planten staan. Op zich niet mijn eerste keus, maar het kan wel tegen een bal en is juist heel onhandig om er doorheen te lopen.

Guinevere

Guinevere

18-03-2012 om 18:49

Een soort overgangsgebied

Wellicht kun je een soort "overgangsgebied" maken tussen je pad en de serieuzere beplanting? Iets van gras of kruiptijm direct naast het pad planten, en dan een laag haagje van het een of ander om de opkomende beplanting te beschermen?

Inge M

Inge M

18-03-2012 om 19:50

Randje erlangs?

Je hebt van die groene kunststofrandjes, beetje golvend geloof ik, ongeveer 20 cm hoog. Die zou je langs het pad kunnen zetten. Mooi is het niet maar wellicht wel heel effectief.
Natuurlijk kan hij er zo overheen stappen maar het maakt voor hem wel duidelijk waar hij wel/niet mag lopen.

Toke

Toke

18-03-2012 om 20:30

Felgekleurde bloemen

misschien helpt het om een rand van felgeleurde bloemen te maken? Ik kan me wel voorstellen dat een kind geen oog heeft voor opkoemende pioenrozen enzo, maar een rand bontgekleurde viooltjes zie je niet zo over het hoofd. Dan is het makkelijker om te herinneren wat je ook alweer bedoelde met 'niet tussen de plantjes lopen'.

mix

mix

18-03-2012 om 20:44

Schrikdraad

grapje!
Heb hier voor e honden ooit tijdelijk een, zoals Lezer aangeeft, hekje van gaas gemaakt, te koop bij elk tuincentra, dik/dun, grof/fijn. Paar paaltjes in de grond en het gaas erlangs nieten.
Zodra hij iets beter voor rede vatbaar is verwijder je het weer.
Van planten heb ik niet zoveel verstand, maar wat om de rest van de tuin aantrekkelijk te maken?
Leuke zandbak, of een watertafel die je nu inricht als zandtafel en bij warm weer als watertafel.
Keukentje via marktplaats in de tuin zetten of een gereedschapsbankje, tegels om te fietsen, zoiets?

Lijkt me gevaarlijk

Ik zou helemaal niks doen met hekjes. Straks struiktelt die kleine, valt met de kop op zo'n randje of hekje, moet in de kop.
Kun je het niet een zomertje laten gaan? Volgend jaar is je kind wel in toom te houden. Kun je dan leuk samen nieuwe bloempjes planten.
Groet,
Miriam Lavell

mix

mix

18-03-2012 om 21:14

Je maakt

de paaltjes hoger dan het kind groot is, daar kan ie niet op vallen. Je zet ze ook niet zo diep dat ze niet meer meegeven. Het gaas buigt mee met een val, dus ook daar zal ie letterlijk geen buil aan vallen.
Het is meer een psychisch effect op er niet inlopen dan dat het daadwerkelijk gewicht tegen kan houden.

Rosase

Rosase

18-03-2012 om 21:55

Ik zeg:

gras!

Niet te moeilijk doen. Die tuin komt wel weer.

En dan een mooie zandbak op dat gras en je hebt er geen kind meer aan Bij ons staat er trouwens ook nog een plastic keukentje naast met wat pannetjes en bakjes. En daar wordt vanalles ingebakken.

Hek

Toen mijn tweeling zo oud was heb ik een stuk tuin voor ze afgezet door een hek met gaas te maken. Het leek net een paardenbak van de manege. Het was niet om de plantjes te beschermen, maar voor de veiligheid van de jongens i.v.m. schommelende zussen. Het was geen succes. Hoewel het stuk groot zat was en er leuk speelgoed was voor ze (o.a. miniglijbaantje) voelden ze zich volgens mij erg opgesloten. Hele sippe gezichtjes achter dat hek.

Ik zou ook dit jaar de plantjes even laten voor wat ze zijn. Laat hem lekker rondscharrelen. Volgend jaar of het jaar daarop weet hij wel dat hij uit je border moet blijven.

skik

Rafelkap

Rafelkap

19-03-2012 om 09:43

Winterharde planten of struiken

Jongste heeft een soort ontwikkeling dat hij dit mogelijk niet in een paar jaar kan leren, maar dat hij dit op z'n 20ste nog doet Dus we moeten meer stevige planten vrees ik. Ik denk ook een 'overgangsgebied' van winterharde, iets hogere planten dicht op elkaar, als een rand. Nu stonden de gebroken hartjes meteen naast het pad en dat is niet zo'n handige plek.. Gras is hier niet mooi, zou ook een oplossing zijn maar niet voor ons.

Iemand nog tips voor winterharde planten of struikjes (heesters??)

Sawo

Sawo

19-03-2012 om 09:53

Viburnum eikebladhortensia

Hoi Rafelkap

Deels kwestie van smaak maar ik houd veel van de viburnum (bekendste is de tinus maar er zijn ook kleinere lagere soorten) en eikenbladhortensia. Maar ga anders naar een goede tuincentrum en zij zullen je helpen. Als je aangeeft in welk deel van het land je woont kan ik je misschien een suggestie doen waar heen te gaan.

groet

saar

Rafelkap

Rafelkap

19-03-2012 om 10:02

Sawo

dank je, ik zal eens hierop googelen.
We wonen in het midden van het land, in de hoofdstad van die provincie.

Rosase

Rosase

19-03-2012 om 10:21

Maagdenpalm dan?

Let dan overigens ook op dat je geen extreem giftige planten neerzet. Of is je jongste niet zo oraal ingesteld?

Eigenlijk vind ik dit probleem uitermate geschikt om aan een tuinontwerper voor te leggen. Dan heb je de meeste kans op een uitgebalanceerde tuin waarin alle belangen meegenomen zijn. Kostte bij ons een paar honderd euro. Is dat geen optie voor je?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-03-2012 om 10:24

Hortensia

Ik zou grote planten met bloemen aan de randen van de tuin zetten, en dan in het midden stenen met mooie grote potten. Je zou bijv. ook zelf grote houten vierkanten bloembakken kunnen maken van 80 cm hoog ofzo. Daar kan je dan in de lente ook bolletjes in laten groeien. In de border kan je dan bijv. hortensia's of rododendrons zetten, of hibiscus of mooie boompjes (appel met mooie bloesem oid.) Bamboe is ook sterk, neem dan wel de niet-woekerende. Als je de border dan ook nog iets ophoogt met planken of van de paaltjesmatten loopt ie vast niet zomaar de border in.

Vrouwenmantel en meer

Vrouwenmantel is volkomen winterhard en ook verder tamelijk onverwoestbaar, bovendien vrij goedkoop.

Ik zou geen planten nemen met bloemen op lange stelen, die knakken. En geen eenjarigen, tenzij je ze in een pot apart kunt zetten.

Vlinderstruik is een tamelijk winterharde heester die ook zo goed als onverwoestbaar is. Neem geen ceanothus (zie het draadje hierboven). Krentenboompjes zijn leuk, als heester of op stam (vruchtjes zijn eetbaar, dus gevaarloos).

Ik zit nog even over laagblijvende planten na te denken die stampbestendig zijn. Klimop misschien? Geranium macrorhizum kan volgens mij ook wel tegen een stootje, vormt mooie vlakken waar geen onkruid doorheen komt. Je moet er niet dagelijks met de fiets overheen rijden maar af en toe een stampje moet kunnen .

O ja, aardbeien, ook bodembedekkers. Als je op een aardbeivrucht stampt is die uiteraard jam, maar de plant zelf kan volgens mij best wat hebben.

Verder zijn er natuurlijk planten die prikken, dus die vechten terug: roos en framboos komen bij mij op. Ik zou niet snel een braam nemen, die woekert wel heel erg en prikt wel heel onbarmhartig (je hebt ook doornloze, maar die krijgen na een tijdje toch weer takken met doorns).

Nou ja, dat zijn er weer een paar. Als me nog wat invalt post ik wel weer.

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

20-03-2012 om 08:57

Super!

Een ontwerper zou idd wel wat zijn, maar kost teveel geld. Jullie tips voor planten zijn zeer waardevol, ik ben al met een lijstje bezig!
Het moeten idd geen giftige planten zijn, liever, als stopt zoon niet meer alles in z'n mond. En niet te laag.
Voor meer tips houd ik me aanbevolen.

Verhogen

Ah, als het er niet naar uitziet dat dit een tijdelijk issue is moet je een langetermijnoplossing. Kan je misschien kleine delen van je tuin verhogen en daar je mooiste planten in zetten? Bijvoorbeeld een border met een opgemetseld stenen randje of een houten bak/omheining zodat de planten net wat hoger staan zodat je zoon er niet zomaar doorheen kan lopen?

skik

Rafelkap

Rafelkap

20-03-2012 om 12:15

Skik

Heb er over gedacht, maar zoontje kan ook enthousiast klimmen Ik denk dat we vnl. aan twee zijden een 'probleemzone' hebben waar vrije inloop is. Dus daar een rand van iets hogere planten zou al heel wat schelen. Alleen is een buxushaagje zo saai.

Een zandbakje is misschien ook wel wat.

Henriette123

Henriette123

20-03-2012 om 12:38

Advies tuincentrum

Misschien kan je ook eens op een door de weekse dag naar een niet te groot tuin centrum gaan, de situatie uitleggen,en daar advies vragen.

Sawo

Sawo

20-03-2012 om 15:36

Hessenhof ede

Hoi Rafelkap

Onze favoriete kwekerij is de hessenhof en Ede. Als je graag een keer wilt rondkijken in onze tuin ben je ook welkom. Ik regel samen met 5 andere dames de aanplant van een grote tuin bij ons in de wijk. Ook kan je stekjes en planten bij ons krijgen en zien wat het goed doet in een kinderrijke omgeving. Ik woon in stadje 25 km ten zuiden van provinciehoofdstad.

Rafelkap

Rafelkap

21-03-2012 om 10:51

Sawo

Dat is wel een heel lief aanbod!
Ik moet het alleen wel doen zonder auto, dus dat is een beetje lastig.

Sawo

Sawo

21-03-2012 om 12:01

Rafelkap

Hoi Rafelkap

We wonen op 2 minuten lopen van de trein en dan kan je de struiken in ieder geval zien en plantjes kunnen ook wel in de trein mee. Maar voor het bezoek aan een tuincentrum is dat wel lastig. De goede liggen altijd slecht bereikbaar. Heb je wel een tuincentrum of fietsafstand?

groet

Saar

Rafelkap

Rafelkap

21-03-2012 om 14:24

Sawo

Ik vind dit wel een heel leuk aanbod. Ook goed om de planten in vol ornaat te zien. Je kan me mailen op [email protected] dan maken we een afspraak.
Ik kan het dichtste bij naar de intratuin hier in de stad, man kan ik ook met een boodschap sturen, maar die wil ik even niet zo belasten met alweer een klusje. Ik wil het gewoon zelf doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.