Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fleur

Fleur

01-06-2011 om 09:02

Tuindrama, ontvetter in aarde

Advies gevraagd, onze kersenboom had beessies, de hel onderkant van de bladeren waren pikzwart, allllluuuss geprobeerd,van huis/tuin en keukenmiddeltjes tot het agressievere spul,nu heeft mijn man een ding dasty ,ontvetter,ertegen aan gegooid,de beessies zijn weg,maar ook de blaadjes en de vruchtjes,duh,maar ook mijn perkgoed wat in dezelfde border stond is meer dood dan levend,wat kan ik doen, aarde uitgraven en nieuw ingooien,of heeft iemand een ander idee,help??????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Thursday Next

Thursday Next

01-06-2011 om 09:57

Geen advies...

maar het waren waarschijnlijk gewoon luizen. Die hebben wij ook in de pruimenboom. Meestal wacht ik een tijdje af, en zie dan opeens allemaal grotere zwarte beestjes, een soort kruising tussen rups en tor, met rode vlekjes aan de zijkanten. Dit zijn larven van lievehersbeestjes, die zijn dol op luis.
Bestrijden van mieren in de tuin kan ook helpen tegen luis, mieren "kweken" luis omdat ze ze de honingdauw die luizen uitscheiden zo lekker vinden.

Fiorucci

Fiorucci

01-06-2011 om 09:57

Eruit halen

Dasty is agressief spul, dus je perkgoed kun je wel weggooien. Ik zou ook de bovenste laag aarde verversen.

margje van dijk

margje van dijk

01-06-2011 om 09:57

Jeetje

Ik heb geen tips voor je, maar ik kan amper geloven wat ik lees. Is je man helemaal gek geworden?

Tegelijkertijd: je zult je koffiezetapparaat of je douchecabine maar met zulk spul reinigen...

Brrrr.

Succes, ik hoop dat jullie het weer goed krijgen!

Margje

Ohjee

klinkt als hardnekkige en langdurige 'vervuiling'? Het zou iets zijn voor de SOS plantenhulpdienst als die bestaat. Misschien weet de gemeente groendienst het wel of anders een hovenier. Waarom ging je man niet eerst informeren bij de Intratuin of zoiets?

Gif

dat is het, ik zou het allemaal eruit halen en de bovenste laag afgraven. Wachten totdat het afgebroken is kan volgens mij wel een tijd duren.

Fleur

Ik heb geen idee hoe diep die ontvetter inmiddels de grond in is gezakt, maar tot een meter uitgraven is wel aan te raden. Anders kun je over een tijdje weer al je plantjes vervangen. Wil je het echt heel goed doen dan wordt zelfs 2 meter uitgraven geadviseerd.
Tenminste dit was ooit het advies op mijn hoveniersopleiding lang geleden.................

Pluk53

Pluk53

01-06-2011 om 13:08

Etiket

ik zou eerst eens leze wat er op die ontvetter staat wat betreft samenstelling. Ik vermoed dat het "gewoon" een detergent is, een soort "zeep" dus.

Ayanna

Ayanna

01-06-2011 om 17:54

Hmmm...dasty....

Die moet ik onthouden.
Ik wil voorop stellen dat ik heel mens-, dier- en plantlievend ben, echter.....wij hebben ooit in onze tuin bamboe geplant en ik heb spijt als haren op mijn hoofd. Het is een jungle! Snoeien, afgraven, het helpt niet. Je keert je kont en er staan weer tig stengels bij. En geen leuke dunne wuivende sprietjes. NEE, dikke 'ik kan er bijna een hut van bouwen'-stengels! En nu heb ik het punt bereikt dat ik de bamboe wil killen. Weg moet het. Heb er al een keer een fles schoonmaakazijn en een halve fles spiritus op gegoten (sorry mother nature...) maar effect nul komma nul. Het is er volgens mij alleen maar harder door gaan groeien. Horror-bamboe heb ik.
Hmmm....Dasty....effe onthouden.....

Fleur

Fleur

01-06-2011 om 20:37

Reactie

Effe mijn vent verdedigen, ik riep dus er staat een gele fles in de aanrechtkast, die kan je leeggooien om weer een of ander *OMA WEET RAAD* tipje te mixen, en mijn man begreep het verkeerd en pakte dus die gele fles, en dat was dus Dasty,en is driftig gaan spuiten, ik wacht het nog even af,het rare is dat niet alles gekilled is,maar bv de lobelium is gewoon vergaan,dus hoe giftig het nu wel niet is, daar ben ik nog niet achter,ik weet dus niet of het een goede bambookiller is,je kan het allicht proberen want dat spul blijft woekeren,groet

Merel

Merel

01-06-2011 om 21:58

Verdunnen?

Mijn eerste idee zou zijn om het gewoon te verdunnen, dus nu heel veel water eroverheen.

Fiorucci

Fiorucci

02-06-2011 om 13:28

Samenstelling

Ik vond na een tip van Linzel de volgende info over de samenstelling:
http://www.niet-toxische-grafiek.org/Images%20NTG/MSDS/Dasty%20MSDS.pdf
Niet echt een lekker goedje dus.

Fiorucci

Fiorucci

02-06-2011 om 20:28

Single lady

Ik zeg ook nergens dat ze grond moet afgraven, maar een bovenlaag vervangen zou ik wel doen. Planten houden niet van zeep, en ik vind het vrij heftig spul in gebruik. Bij de meeste geconcentreerde schoonmaakmiddelen hoef ik geen handschoenen aan, hetgeen hier wel aangeraden wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.