Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

69er

69er

08-05-2011 om 12:49

Tuin sproeien, sproeislang

Ik heb verschillende bloemperken in mijn tuin, stukken haag en verharding. Ik kan niet de hele tuin in 1x besproeien zonder dat ik daarbij een deel niet mee pak of de verharding onzinnig nat ga maken. Nu heb ik dus zo'n liggend zwenkgeval dat ik iedere keer een stukje moet verplaatsen en dan is het nog niet doeltreffend. Ik zoek iets waarmee ik alles in 1x kan doen en dat niet zo arbeidsintensief is zodat ik tijdens vakantie een ander kan vragen om alleen even de kraan bij me open te draaien. ( ik zoek geen sprinklersysteem dat in de grond wordt ingebouwd) Nu kom ik op mijn zoektocht sproeislangen tegen die je tussen de planten kan leggen, maar ik zie nergens hoe groot het besproeingsoppervlak is dat daarmee bereikt wordt, of dat alleen de planten er direct naast liggen verzuipen en de rest niet. Wie heeft hier ervaring mee?
69er

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sproeien?

Ik ben een zeer zuinige sproeier. 'k Vind drinkwater er te kostbaar voor.

Vruchtdragende planten sproei/begiet ik wel (aardbeien, bonenplantjes) maar sierplanten niet. Die geef ik na zonsaondergang per stuk wat water. Die knappen wel weer op als het op een dag gaat regenen. Gras heb ik niet, toen ik dat nog had sproeide ik dat ook zelden. Het was op gegeven moment droog, maar in Nederland gaat het altijd wel weer regenen en dan knapt het gras weer op.

69er

69er

08-05-2011 om 16:15

Bromvlieg

Deze reactie had ik ook verwacht.....Ik sproei niet meer dan nodig is, daarom zoek ik ook een zo efficient mogelijk systeem. Mijn beplanting is zo goed mogelijk aangepast aan de standplaatseisen, maar....
Mijn tuin ligt op het zuidwesten en gedeelde, opnieuw uitgeplante jongelingen redden het in dit weer niet met een gietertje. Verder heb ik droge schaduw van de naaldbomen van mijn buren, daar komt nauwelijks regen, ook daar moet ik jonge beplanting op gang helpen, diep laten wortelen ( of onbeplant laten, maar daar pas ik voor.) Telkens nieuwe planten zijn uit milieuoogpunt ( en mijn portemonee)waarschijnlijk ook heel kostbaar.
Dus , werkt zo'n sproeislang?
69

Wie heeft hier een sproeislang?

Ik snap je vraag! Lijkt me goed verzonnen.

Zo'n sproeiding dat heen en weer beweegt en ook de straat sproeit, ja da's natuurlijk wel heel leuk voor klein grut in badkleding, daar heb ik me in een minder zuinige/ verstandige tijd ook wel aan bezondigd. Gewoon voor het leuk.

Zo'n slang lijkt me niet gek, maar is er hier iemand die 'm heeft? Misschien het draadje hierboven?

Met meer sproeiarmen?

Wij hebben hier nogal grote tuinen (qua oppervlakte) en bij enkele buren heb ik wel tuinslangen gezien met stuk slang-1sproeikop- weerstukslang-weersproeikop-weerstukslang-weersproeikop. Een soort verlengstuk met meerdere sproeikoppen dus die in lengte verlopen dus (hoe leg je zoiets uit?), ik hoop dat je het snapt.
Geen idee waar ze vandaan komen, maar als ik moet gokken zou ik zeggen de Welkoop (wat vroeger de boerenbond was). Zo'n systeem bestaat dus......Nu alleen nog vinden waar. Tenminste als dat is wat je zoekt.....
groeten albana

69er

69er

09-05-2011 om 08:29

Wat ik bedoel...

is een platte slang met allemaal gaatjes erin, waar het water dan verneveld uitspuit.
69

Nee nog nooit gezien

Nee dat heb ik nog nooit gezien 69er.
Ga eens naar zo'n welkoop ze hebben er wel véle soorten en zijn wat meer gericht op grote stukken grond dan een gamma b.v. dus hebben ze w.s. meer keus ook in zulke systemen.
groeten albana

Wilma

Wilma

10-05-2011 om 11:42

Ik weet wel wat je bedoelt

Dat ligt hier in sommige tuincentra namelijk ook. Een zwarte wat dikkere slang dan een tuinslang (nou ja, even dik, maar wat steviger lijkt 't ) en dan zitten daar gaatjes in inderdaad.

Misschien even vragen in een tuincentrum??

En trouwens, hier (zuiden des lands) overleven de sierplanten 't nu ook echt niet zonder sproeien hoor, alleen een gietertje water is niet genoeg.

Groetjes,
Wilma

Roosje Katoen

Roosje Katoen

10-05-2011 om 14:19

Gezien

In Frankrijk. Daar lagen die slangen onder een lange haag van oleanders, de hele dag druppelde er dan water uit. De oleanders bleven mooi, terwijl alles daaromheen uitgedroogd was. Het lijkt me dat het bereik van zo'n slang niet zo groot is.

Wij hebben zo´n slang

per ongeluk gekocht, maar die sproeit echt alleen maar in zijn (of zou het een meisje zijn..nah...slangen zijn vast manneh ) directe omgeving, max 50 cm denk ik, dus echt geen meters in de breedte..

69er

69er

10-05-2011 om 17:49

Mien

daar was ik al wat bang voor, ook dat de beplanting de stralen tegenhoudt. Misschien toch nog maar wat anders zoeken. De hierboven genoemde druppelslangen vind ik niet mooi (om zo lang te laten liggen).
69

rosa

rosa

10-05-2011 om 20:03

Vroeger

Vroeger hadden mijn ouders zo'n slang. Een platte tuinslang met allemaal gaatjes erin. Die sproeide (dus niet druppelen), ik denk anderhalve meter hoog en een beetje opzij. Erg leuk om als kind doorheen te springen, daarom herinner ik me 'm ook. Maar ik geloof niet dat hij ver opzij sproeide, dus dan moet je 'm steeds verleggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.