Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jolijn

Jolijn

30-03-2017 om 10:06

Tuin idee voor doodgewone voortuin

Ik ben al een tijdje aan het googlen naar ideetjes maar kan het niet echt vinden. Ik heb een hele gewone voortuin. Groot raam voor mijn huis (woonkamer) en een voordeur daarnaast, ik heb een tussenwoning. De woning (en dus de tuin) is 5 meter breed en 7 meter diep. Een simpele rechthoek dus. Van mijn voordeur heb ik een recht tegelpad naar de stoep.
Toen ik hier kwam wonen stonden er al een paar conifeertjes in de tuin, langs de zijkanten het middenstuk van de tuin (dat voor mijn raam) is een stukje gras.
Ik vind het een super saaie tuin, ik hou van symmetrie, dat is mijn tuin helemaal niet en met mijn voordeur links voor kan dat al helemaal niet.
Als ik google op ideeën dan zie ik foto's van super grote tuinen, of tuinen voor een huis met een voordeur in het midden. Nog niet iets gevonden wat nou écht leuk is (en niet super kaal)
Heeft iemand ideetjes of linkjes met foto sites waar ik wat kan vinden? Ik zat gisteren dus uren in prachtige amerikaanse voortuinen (veel groter dan hier) en die kleine nederlandse lapjes kan ik niet vinden.

Oh ja, wat het nog lastiger maakt, ik heb geen budget voor een tuinman, wil het zelf gaan doen.

pinterest

Ik zit graag op pinterest te struinen en daar kom je de leukste ideetjes tegen. Het enige is dat je engelse zoektermen moet gebruiken. Maar het voordeel is dat als je een pinterest account aanmaakt je steeds meer foto's van ideeen aangeboden krijgt op jouw zoekterm.

Ik heb dit alvast voor je gezocht; 10 seconden werk:

https://nl.pinterest.com/search/pins/?rs=ac&len=2&q=small%20front%20garden%20ideas&eq=small%20front%20garden&etslf=NaN&term_meta[]=small%7Cautocomplete%7C0&term_meta[]=front%7Cautocomplete%7C0&term_meta[]=garden%7Cautocomplete%7C0&term_meta[]=ideas%7Cautocomplete%7C0

Geniet en kies! Succes met je voortuin. Vaak blijft men hangen in wat al was en wat niet kan. Alles kan, maar je moet je hoofd de ruimte gunnen om het oude en het 'niet' op te ruimen.

Triva

Triva

30-03-2017 om 10:29

maar

Dat je huis niet symmetrisch is zegt niets over je voortuin. Je kunt dus een T maken van paadjes waarbij de bovenkant van de T tegen het huis aan ligt. Zo heb je een paadje naar de ene kant voor je voordeur en naar de andere kant voor het raam langs (ramen lappen). Het nadeel is dan weer dat iedereen die het pad oploopt meteen bij je naar binnen kijkt in de woonkamer

laat die symmetrie maar zitten

Ik wil je drie redenen aan de hand doen om afscheid van die symmetrie te nemen.

1) Het pas waarschijnlijk niet zo geweldig bij je huis. Het past wel erg bij een bepaalde stijl van tuinieren, vooral die oude tuinen bij buitenplaatsen en grachtenhuizen, maar dan hebben we het over wat grotere oppervlakken dan waar jij mee werkt (overigens is jouw voortuin net zo groot als de gemiddelde Amsterdamse achtertuin, dus klein is-ie ook niet, vind ik)
2) Symmetrie is nu wel heel erg in, en dan wordt het ook weer snel gedateerd. Twee buxusbollen. Twee donkergrijze vazen. Twee van dit en twee van dat, en dan ook nog twee gelijke windlichten in de vensterbank. Mweh.
3) Als je naar symmetrie streeft met planten dan maak je het jezelf nodeloos moeilijk. Plant je symmetrisch twee struiken (of die buxusbollen) gaat er natuurlijk net eentje dood, of groeit de ene veel harder dan de andere. En juist als duidelijk is dat er naar symmetrie wordt gestreefd, vallen de afwijkingen extra op.

Ik zou dus niet naar symmetrie streven. Maar ga ook niet zover dat je het rechte paadje naar de voordeur leuk creatief gaat laten kronkelen, want dan gaat iedereen stukjes afsnijden.

Wil je dat gras houden, of wil je daarvan af? Zelf zou ik het geloof ik weghalen (hoef je niet te maaien en maaisel af te voeren), een paar aardige struiken en een klein boompje planten (met een niet te dicht bladerdek), en daaronder zoveel mogelijk vaste planten waaronder de nodige bodembedekkers en bollen die in het voorjaar bloeien zodat je wat hebt om naar te kijken als de vaste planten en de struiken nog niks doen. En ik zou die coniferen eruit halen, maar dat is omdat ik persoonlijk iha een hekel aan coniferen heb

En waarom loopt je niet een paar avonden een rondje in de buurt en doe je zo ideeën op? Het handigst is als je dat aan je eigen kant van de straat en de parallelstraten doet, want die buren hebben waarschijnlijk evenveel of weinig zon als jij en dezelfde grondsoort, dus wat het bij de buren goed doet, doet het waarschijnlijk bij jou ook goed. Let bij de keuze van struiken en vaste planten trouwens goed op hoe groot ze worden, zeker als je ze naast het pad wilt planten. Ik heb bij mij in de buurt een paar voortuintjes gezien waar het bezoek maar met moeite naar de voordeur kan komen zonder in het struikgewas te blijven hangen. Dat wil je niet. En plant geen boom vlak voor je raam als die boom naar verwachting groot en breed wordt. Die slimmerik bij mij in de wijk die een paardekastanje voor zijn raam heeft staan, heeft even niet nagedacht

Groeten,

Temet

nav Dorry

Kijk een beetje uit met Engelse sites en bladen: wat aan de andere kant van de Noordzee winterhard is, wil hier nog wel eens doodvriezen. Al hangt dat ook heel erg af van waar en hoe je woont.

Nog even over het geen budget, in samenhang met dat gras. Ik heb ooit de volgende tip gelezen: als je een tuin hebt, geen geld en ook nog niet precies weet wat je wilt, zaai dan gras (jij hebt al gras). Als je ergens iets wilt planten, steek je daar het gras weg, en in de loop der tijd kan je steeds meer gras door andere planten vervangen. Zit je niet met een groot kaal stuk in de tussentijd.

Groeten,

Temet

o wacht even

Nog een posting en dan hou ik weer even op. Het is inderdaad geen gek idee om rekening te houden met ramen lappen. Je kan eventueel onder je raam laagblijvende planten neerzetten met een paadje of stapstenen erlangs, je kan ook een randje stenen of grind langs je huis laten lopen, maar toegang tot je raam is wel handig. Ik zou dat niet als toegangspad gebruiken (inderdaad, inkijk), maar je moet wel bij je raam kunnen (ook als het houtwerk t.z.t. moet worden geschilderd).

En misschien wil je in de voortuin wel de mogelijkheid hebben om even je fiets te parkeren. Dan zou ik een stuk betegelen.

groeten,

Temet

Charis

Charis

30-03-2017 om 10:44

Skelet

Temet geeft al goeie tips. Wat ik je daarnaast zou aanraden is om te zorgen voor een wintergroen skelet. Zodat je in de herfst en winter niet tegen afstervende en dode vaste planten zit aan te kijken die pas in het voorjaar weer aan de gang komen.

Leg een duidelijke (eventueel symmetrische structuur van wintergroene planten en struiken en verharding aan en zet er een paar mooie vaste planten tussen. Dan heb je in alle jaargetijden iets om naar te kijken.

hahaha die Temet, praktisch!

Temet is al veel info en tips aan het geven. Ik denk eigenlijk nooitaan praktisch. Want praktisch is vaak niet leuk of mooi. Mijn uitgangspunt is mooi, want dan heeft het 1 doel alvast bereikt: ' mooi zijn'. Is mijn visie he. Hoeft niet de jouwe te zijn. Ik krijg juist de kriebels van praktische huizen en tuinen. Gewoon overal tegels en dan klaar. Afschuwelijk.

Ik geef Pinterest en de engelse termen. Betekent niet dat dit enkel en alleen Britse tuinen zijn. Het zijn tuinen van over de hele wereld! Ik denk dat Jolijn vooral op zoek is naar een ontwerp, een structuur voor haar tuin. En of je daar nu plantje A of B of C in zet, maakt niet zo heel veel uit. Ik heb graag planten die het in de UK goed doen, gewoon omdat ik ze mooi vind. Clematis, Camelia, lavendel, rozen, vingerhoedskruid, stokrozen. Die vriezen echt niet kapot hier. Ze komen in de lente altijd weer op.

Maar het gras en dan steek je daar wat van weg om planten te zetten een heel goed idee. Zo doe ik het ook hier. Elk jaar kijk ik of ik zin en geld heb om weer een extra stukje border erbij te nemen.

snik

" Ik denk eigenlijk nooitaan praktisch. Want praktisch is vaak niet leuk of mooi. Mijn uitgangspunt is mooi, want dan heeft het 1 doel alvast bereikt: ' mooi zijn'. Is mijn visie he. Hoeft niet de jouwe te zijn. Ik krijg juist de kriebels van praktische huizen en tuinen. Gewoon overal tegels en dan klaar. Afschuwelijk."

Kom op, je kan best een stukje betegelen (praktisch) en dan de rest volzetten met mooie planten en struiken zodat het eindresultaat aardig is om naar te kijken (mooi).

Waar ik persoonlijk erg droevig van word zijn die tuinen die nu kennelijk mooi gevonden worden met ofwel een soort kattegrit ofwel donkergrijze natuursteen en verder vooral vazen en buxus. Niet mooi, wat mij betreft, en ook niet per se praktisch (althans, niet praktischer dan een deel betontegels en verder planten). Ook de vrij geliefde pottentuin is niet per se praktisch, want je hoeft misschien niet te wieden, maar je moet er in de zomer ongeveer met de gieter naast zitten.

Clematis, lavendel en Camelia kunnen trouwens wel degelijk doodvriezen in Nederland, maar dat hangt ook erg af van welke variëteit je hebt.

En nu we het daar over hebben: op de site van kwekerij Esveld wordt vziw van elke plant die ze verkopen (en dat zijn er enorm veel) aangegeven hoe winterhard die is. Dus kan je checken voor je koopt.

Groeten,

Temet

niet huilen!

Och Temet, werd je zo verdrietig van mijn reactie? Ik ga in t begin nooit uit van praktisch, maar dat betekent niet dat ik geen looppad heb en bij t raam wil kunnen. T is meer waar je denkproces begint, en ik ben een creatieveling in alles, dus begin ik met kleuren en mooie planten. Blijkbaar heb ik dan de juiste soort in de tuin staan. Ik ben ook meer van ' ik vind lavendel leuk, welke soort past in mijn tuin qua omvang en doodvriezen' . Eerder dan ' ik wil lavendel maar dat kan niet. punt. einde verhaal'. T is meer een instelling, welk startblok kies je. Wat een ander wil moet ie zelf weten, ik doe het zo.
Pottentuin vind ik ook een drama. Geef mij maar volle grond, daar hoef je minder te beregenen en t volgende jaar komt er als vanzelf vanalles weer op! In elk tuincentrum staat op de plant hoe winterhard dat ie is.

Jolijn

Jolijn

30-03-2017 om 16:28

Al een paar dingen gedaan

Net moest ik naar een vriendin en ben ik heel traag fietsend gegaan (want ik moest alle voortuinen bekijken) maar bij geen een ging mijn hart sneller kloppen,alhoewel ik er eentje zag die ik wel een beetje leuk vond; een strak pad naar de deur, veel gras en dan een soort haagje aan de voorkant, voor het raam wel wat tegels. Dat heb ik nu ook ivm ramen lappen en ik heb een bankje. Ik heb nu verschillende dingetjes staan, een struik met gele bloemetjes (die bloeit nu) en een ribus met donker roze bloemetjes (bloeit nu ook) en nog wat ander spul met rode besjes. Allemaal best leuk, maar het is zo'n oma tuin, zo suf. Tja en die symmetrie van twee van dit twee van dat....nee dat is het eigenlijk ook weer niet, ik snap jou uitleg ook wel dat symmetrie niet bij mijn huis past, dat je dat eigenlijk dan nog meer benadrukt ook. Het paadje in het midden als een T wilde ik inderdaad ook niet, omdat Triva het al schreef, dan kijkt iedereen direct bij me naar binnen bij het lopen naar de deur.

Stel ik maak mijn tuin wat strakker, minder ditjes en datjes, dus gras, haagje voor en wat voor 'n struikjes dan? (alles in één tint bijv. of alleen witte en blauwe bloemen en verder geen andere bloemenkleuren) Het is natuurlijk leuk als de tuin door het jaar heen wel wat leuks heeft hier en daar. (en ik hou inderdaad niet van grind, dat komt er niet in)

Nu ga ik even op pinterest snuffelen, eens kijken wat ik daar kan vinden aan leuke tuinen die een beetje qua formaat lijken op die van mij.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-03-2017 om 17:03

Doodgewoon?

Mijn voortuin is ongeveer 3 meter diep. Dat is hier in de buurt al best wel fors voor een rijtjeshuis. Een 7 meter diepe voortuin is dus voor randstedelijke begrippen niet zo doodgewoon
Hier ben ik trouwens ook al jaren plannen aan her smeden voor de voortuin. Hij is nu te herkennen aan het grind met onkruid ertussen. Ik denk dat ik ga voor bestraat met in het midden een cirkel voor een boompje en wellicht nog een strookje border met onderhoudsarme fleurige plantjes.

Amsterdamse

Amsterdamse

30-03-2017 om 17:33

Tegels

Pinterest is al genoemd, veel leuke ideeën.
Je kunt daar ook eens zoeken op tegels, met een bijzonder tegelpad naar je deur kun je ook een apart effect krijgen. Ook als het winter is, en grijs weer.

Formaat

Hou je niet te erg vast aan het formaat. Als het voorbeeld tot op de centimeter moet kloppen dan kun je lang zoeken. Kijk meer naar het idee. Wat voor soort pad, hoge of lage planten , het bankje. Waar zit je graag, waar komt de zon op?

Jolijn

Jolijn

31-03-2017 om 11:31

Doodgewoon

Wat ik bedoelde met doodgewoon is vooral het uiterlijk van de tuin, maar ook wel de maat (ben er heel blij mee hoor) maar hij is niet klein, maar ook weer niet groot. Dus bij voorbeelden van grote tuinen kan ik er niet veel mee en bij kleine tuinen...tja dat is het ook weer niet.
Dorry heeft wel gelijk dat ik het meer als ispiratie moet zien, snap ik ook wel, maar toch lukt het niet goed.
Ben er wel uit dat ik het nu te rommelig vind, ik denk doordat het veel kleurtjes zijn nu, het heeft geen basis, het is van alles door elkaar

Pug

Pug

31-03-2017 om 11:38

Ik heb letterlijk alles door elkaar

Had namelijk de bloempjes (soort viooltjes, weet geen namen van dingen) geplant precies bovenop waar de bloembollen blijkbaar in de grond zitten. Nu zitten alle bloempjes dus precies op dezelfde plek door elkaar heen

Jolijn

Jolijn

31-03-2017 om 11:50

Kan leuk zijn

Van alles door elkaar kán heel leuk zijn, die plaatjes zie ik ook voorbij komen op pinterest. Maar bij mijn tuin staat het totaal niet leuk, een andere soort rommeligheid en ik kan het niet beter duiden als oubollig, suf, saai.

komt ook door de planten

Zo te lezen staat je tuin vol met jaren '70-relieken: een ribes, coniferen, en ik gok een forsythia (die bloeit nu). Geen van alle planten waarvan het hart sneller gaat kloppen - althans bij de meeste mensen niet. En dan is het ook nog mogelijk dat die exemplaren er een beetje afgeleefd of uit hun krachten gegroeid uitzien.

Je moet eerst eens goed nadenken over wat je wilt in die tuin. Wat moet erin kunnen? Blijft die bank? Moet er plaats komen voor de fiets? Is het bestaande pad breed genoeg, of juist te breed? Maak een schets van de indeling, en pas zonodig de verharding aan. Bedenk dan waar je planten wil hebben, en hoe hoog. Vaste planten (van het soort dat in de winter afsterft maar in het voorjaar weer terugkomt), struiken, boompje ergens? Bollen (in combinatie met vaste planten bijvoorbeeld - je kunt nu geen voorjaarsbollen planten, maar je kunt wel alvast plannen).

Bedenk dan hoe je dat plan gaat invullen. Neem vooral voor het kiezen van bomen en heesters ruim de tijd, want als je een foute keuze maakt is het zonde, en het kost moeite om een geplante struik weer uit te graven. Lees je in. Zelf ben ik een grote fan van de boeken van Romke van de Kaa, maar het nadeel daarvan is dat de meeste ervan geen plaatjes hebben. Maar daar heeft een mens Google Afbeeldingen voor.

Hou bij het invullen van je plan ook voor ogen hoe groot je planten ongeveer gaan worden en dan vooral voor die planten die je naast het pad wilt zetten (een stekelig geval vlak naast het tuinpad is bijvoorbeeld geen daverend idee).

Als je dan een idee hebt, dan plant je de boel; je kan de bestaande beplanting eventueel (proberen te) verplaatsen, als je die struiken toch wel aardig vindt.En waar je geen of onvoldoende ideeën hebt, vul je eventuele gaten op met eenjarigen - die kan je kant- en klaar kopen, of zaaien. En mocht je iets willen planten wat nu niet kan (voorjaarsbollen bijvoorbeeld), maak dan alvast een plannetje voor later.

Niet alle resultaten zullen zijn als verwacht, maar door plannen kan je de kans op frustratie wel verkleinen.

Veel kleurtjes hoeft geen probleem te zijn. Een beetje rekening houden met wat goed bij elkaar past, is geen gek idee, maar daar zou ik niet al te krampachtig over doen. Wat wel rustiger oogt, is als je relatief grote blokken plant. Dus niet vijf gele bloemetjes naast 5 rode bloemetjes, maar gewoon een halve vierkante meter geel naast een flink stuk van iets anders.

Bedenk wel: de meeste tuinen zijn nu niet op hun best, behalve misschien de Keukenhof. Bijna alles is nog kaal, eenjarigen heb je nog niet veel en de vaste planten moeten nog op gang komen. Dus ook als je een goed plan hebt gemaakt en de bijbehorende plantjes hebt neergezet, is het waarschijnlijk nog niet veel soeps. Dat komt dan hopelijk later.

Groeten,

Temet

Fruitella

Fruitella

31-03-2017 om 13:10

Buurt

Op het internet staan vast allemaal tips over hoe een tuinplan eruit ziet en welke stappen nodig zijn.

Ik zou de komende weken met mobiel eens door de buurt wandelen: welke (delen van een) tuin is in mijn ogen geslaagd en mooi? Welke planten doen het goed en zou ik ook in de tuin willen? Maar daar dan een foto van, vraag de bewoners bijvoorbeeld naar de naam van de plant. Het is nu lente, maar je doet ook ideeën op in de herfst en zelfs in de winter.

Jolijn

Jolijn

01-04-2017 om 11:21

Temet e.a.

Wat een goede reakties, daar heb ik echt iets aan. Je slaat de spijker op zijn kop met het jaren '70 gevoel....daarom moet ik ook de hele tijd aan de tuin van mijn oma denken, zoiets is het gewoon.
Ik geloof dat ik al denkend en lezend de afgelopen dage eruit ben dat het iets moet worden met kleurvakken en veel groen, wel wat strakker en veel van hetzelfde in groepjes. Nu alleen nog bedenken dat het het leukste is als er wel het hele jaar rond (zoveel mogelijk in ieder geval) wat groens staat.
Ik vind hortensia's bijvoorbeeld heel mooi, maar die zijn de hele winter kaal, dus dat is meteen zo'n lege plek dan. Hoge grassen e.d. lijken me ook wel leuk.
Heeft iemand tips voor groenblijvende planten? Dan ga ik eens op plaatjes googlen. Liefst dingen dit max een meter hoog worden (of gesnoeid kunnen worden) en geen conifeer meer

Fruitella

Fruitella

01-04-2017 om 13:01

Groen blijvende

Er zijn (of is?) groen blijvende hortensia's maar of je die dan mooi vindt bloeien, weet ik niet.

Maar zoals gezegd, loop eens rondje in je buurt, dan doe je niet alleen wat ideeën op maar je ziet gelijk welke planten het goed doen en of je ze mooi genoeg vindt.

Pirata

Pirata

01-04-2017 om 13:17

gedeeltelijke symmetrie

Ook in een tuin die assymetrisch is kun je er gedeeltelijke symmetrie in brengen.
Ik heb bv een voortuin van 10 breed en 8 lang. De voordeur zit bij mij ook aan een zijkant. Precies aan de tegenoverliggende zijde is de garage. Dus helemaal symmetrisch krijg ik dat ook nooit, tenzij ik 2 even brede opritten had aangelegd (neuh).
Nu heb ik dus aan de voordeurkant een klinkerpad en van diezelfde klinkers de oprit. Er is verbinding tussen die 2 doordat de bestrating voor het woonkamerraam doorloopt. Middenin, en récht voor het woonkamerraam ligt een cirkel van klinkers (in de kleur van het huis). Rondom die cirkel zijn de plantvakken. Links en rechts wel groen door een hoge haag en het uitzicht op de straat wordt verminderd door een bamboeheg (altijd groen, joepie). Door dingen links en rechts te herhalen, krijg je ook symmetrie. Jij zou dus aan de ene kant het voordeurpad kunnen leggen en aan de andere kant van hetzelfde materiaal een klein paadje.
Verder lijkt jouw tuin nogal langwerpig, dat zou ik proberen te doorbreken. Wij hebben dus een stukje bestrating middenin, handig voor fietsen of als extra zitruimte. Er iets van hoogte inbrengen vind ik zelf ook een goed idee. Geen huis zonder boom(pje) wat mij betreft. Ik ben zelf groot fan van Prunus serrulata. Maar je kunt ook een pergola laten begroeien.

Yaron

Yaron

01-04-2017 om 14:50

kleuren

Onze voortuin is vierkant zonder paadje erin, maar niet symmetrisch aangelegd. We hebben in het midden een vierkant met klinkers, waar we zomers potten met planten en bloemen neerzetten. Eromheen hebben we planten staan die op elkaar afgestemd zijn met bloeitijd, dat wil zeggen, van het vroege voorjaar tot vrij laat in het najaar bloeit er altijd iets, soms meerdere planten gelijk. Er staat een rij lavendel die vrij lang bloeit en heerlijk ruikt, verder ook winterharde struiken, zoals zoals lage conifeer. Ik heb zelf niks met tuinieren, dus aan plantennamen kan ik je niet helpen, onze tuin is aangelegd door de vorige bewoners, maar we zijn er heel tevreden over.

Elke maand naar het tuincentrum...

En iets kopen dat bloeit. En dat je leuk vindt.

Dan heb je volgend jaar een voortuin waar altijd te zien is qua kleur...

Wel natuurlijk eerst t stramien vastleggen...waar tegels, waar paadje,naar bankje, etc. Maar t opvullen met planten gefaseerd doen..

En romke vd kaa is idd fantastisch!

Ingrid

Charis

Charis

03-04-2017 om 11:01

Groenblijvende planten

Om je tuin er ook in het najaar en winter nog aantrekkelijk te laten uitzien, werken groenblijvende planten/heesters heel goed. In mijn eigen tuin heb ik bijv:

Choysia Aztec Pearl (mooi bloeiend struikje dat je goed kunt snoeien)

Choisya ternata Sundance (idem, maar dan met goudgeel blad)

Taxus (als zuil, bol of haagje)

Pachysandra (lage, erg sterke bodembedekker)

Asarum (Mansoor, lage bodembedekker)

Carex (laag siergras)

Liriope (lijkt op Carex, maar bloeit in het najaar met paarse aartjes)

Bergenia (schoenlappersplant)

Google er maar eens op, er zijn er nog veel meer.

Verder zijn er prachtige grassen, zoals Pennisetum, Miscanthus, Hakonechloa die in de winter weliswaar doodgaan, maar er zelfs dan nog heel decoratief uitzien. Je knipt ze in het voorjaar tot de grond af en ze zijn in no-time weer uitgelopen.

Als je een plan maakt met een structuur van verharding en groenblijvende lage/hoge planten, kun je daartussen mooie vaste planten kwijt die vooral in het voorjaar en de zomer op hun best zijn.

Zelf ben ik in die categorie bijvoorbeeld erg fan van Gaura Lindheimeri 'Whirling Butterflies'. Bloeit vanaf de zomer tot ver in het najaar met heel veel kleine witte bloemetjes (https://nl.pinterest.com/giersch/gaura/)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.