Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

17-01-2015 om 17:16

Tubes tandpasta in doosjes?!?

Vandaag kocht ik bij een drogist tandpasta. 2 tubes, 2 verschillende merken en allebei met een doosje eromheen. Het viel me op dat er heel veel tubes in doosjes stonden. Waar is dit nou weer goed voor. Volgens mij zijn we, jaren geleden, overgegaan op van die statubes zonder doosje, maar nu gaan we weer extra afval produceren met zo'n doosje dat je thuis meteen weggooit. Heel raar! Waar kan ik hierover klagen en zijn er meer mensen die dit is opgevallen?

amk

amk

17-01-2015 om 17:26

klagen

bij de fabrikant. Het adres staat op de tube en het doosje.

Thursday Next

Thursday Next

17-01-2015 om 17:54

het was me ook al opgevallen.
Tot nu toe nog niet gekocht, maar ja als alles in doosjes zit straks zal ik wel moeten. En ik ben dan wel van plan om te protesteren bij de fabrikant. Het zou voor mij een reden zijn om naar een ander merk over te stappen, maar ik wil wel graag zendium blijven gebruiken omdat ik van veel andere tandpasta's aften krijg.

Barvaux

Barvaux

17-01-2015 om 18:09

Bedoel je dat de tubes hetzelfde zijn gebleven maar dat er een doosje omheen zit? Gewoon van karton dus?

Ik denk dat het probleem zit in het vervoeren en uitstallen. Het uitstallen van tubes is heel lastig. Ze blijven niet makkelijk staan en soms wordt er een dure constructie gemaakt in het schap om ze neer te leggen. Je hebt ze ook met meer aan elkaar en dan heb ik liever een doosje dan veel plastic om ze bij elkaar te houden. De puntige bovenkanten prikken ook snel door zacht plastic dus dan moet er weer harder plastic om heen.

Wat dat betreft zie ik, als ik het goed begrijp tenminste, wel een voordeel.

Klagen?

Gewoon niet meer tandpasta in doosjes kopen. Er zijn toch altijd 30 verschillende soorten, er is vast wel een doosloos alternatief.

skik

Vogel

Vogel

17-01-2015 om 21:09

recyclen

Doosje is van papier, kan zo bij het oud papier en wordt weer een nieuw doosje. Net zoals de tube bij het plastic afval kan.

Tango

Tango

17-01-2015 om 22:05

Tja

Recyclen doe ik wel, doosjes gaan inderdaad direct bij het oud papier. Maar verder vind ik het belachelijk. Heb de doosjes er meteen afgehaald omdat de verpakkingen anders meer plek in mijn badkamerkastje innemen. Tubes blijven bij mij altijd prima staan, geen problemen mee. Waarom zou dit in de winkel dan zo'n groot probleem zijn dat je dat op deze manier moet oplossen?
En ander merk nemen? Tja, dat doe ik ook niet zomaar. Ik gebruik zelf altijd Parodontax en dat zat als een van de eersten in een doosje. Maar sinds ik het gebruik heb ik zelden meer aften. Inmiddels zitten bijna alle merken in doosjes dus is er w.s. geen ontkomen meer aan. Klagen ga ik bij de fabrikant. Zo maar eens op de tube kijken, want het doosje is dus al weggegooid.

Astrid

Astrid

17-01-2015 om 22:51

huh, bijna alle merken?

Hier niet, ook de elmex niet, paradontax niet, helemaal geen enkel merk. De grootverpakkingen zitten in plastic, dat heeft steun genoeg.
Waarom het in een winkelschap lastiger blijft staan is omdat ze meestal op een rekje staan en niet op een platte ondergrond, tenzij ze liggen in een vak gesteund door glas.
Daarnaast stoppen mensen ze vaak niet goed terug in de houder in het schap en ligt binnen de kortste keren alles door elkaar.
Wat mij betreft zijn doosjes makkelijker stapelbaar en nemen daardoor niet veel meer ruimte in en gaan idd gewoon bij oud papier, kleine moeite.

Barvaux

Barvaux

17-01-2015 om 23:39

nou inderdaad

Mensen stoten de hele zoot om als een rij legosteentjes als je ze rechtop zet. Ik zie er dus wel voordeel in. Veel makkelijker te stapelen en geen gedoe meer met allerlei dure kunststof rekken en bakken om alleen te gebruiken voor tandpasta!

Caesar

Caesar

18-01-2015 om 10:30

Niet meer geseald

De tandpasta die ik koop zit al een tijdje ook in een kartonnen doosje. De tube zelf is niet meer geseald. Geen alu achtig plasticje meer op de tube-mond onder de dop.

Mijntje

Mijntje

18-01-2015 om 10:55

tandenborstel

over tandpasta gesproken: ik zag gisteren tandenborstels waarbij je de kop (borstel) eraf kunt halen en je niet het hele ding weg hoeft te gooien!

Ik koop altijd elmex (soms zendium voor de kinderen) en dat is zonder doosje. Ik vind een kartonnen doosje bij het oud papier minder 'erg' dan al die plastic zakken overal omheen. Er komen nu ook winkels met etenswaren zonder doosjes, die moet je zelf meenemen. Goede ontwikkeling!

Mijntje

Mijntje

18-01-2015 om 10:57

verpakkingsloze supermarkten

http://www.degroenemeisjes.nl/verpakkingsloze-supermarkten

maar of er ook tandpasta uit een soort biertap komt???

amk

amk

18-01-2015 om 11:42

mijntje en anderen

papier is niet altijd beter dan plastic.
Als je de hele keten doorrekend op milieubelasting blijkt een plastictasje (mits netjes afgevoerd via het gewone afvalkanaal) beter dan een papierentas.

Een plastcfles blijkt milieuvriendelijker dan een glazenfles
http://www.ted.com/talks/leyla_acaroglu_paper_beats_plastic_how_to_rethink_environmental_folklore

Geen extra verpakking is altijd beter.

Om de komkommer zit bv o.a. een plasticje omdat de consument! duidelijk moet kunnen zien welk type komkommer hij koopt in de winkel, een bio of een gewone. Als er maar 1 type verkocht wordt hoeft dat niet.

Tandpasta gaat hier niet zo hard, met 1 tube doen we wel een jaar of langer pp. (dochter heeft nog kindertandpasta). Met de ene voorraad verpakking die ik 2 jaar geleden heb gekocht doen we nog wel een jaar of 4. Dus als jullie nu actie ondernemen heb ik over 4 jaar geen extra verpakking meer om mijn tandpasta.

Overigens kan zo'n doosje ook het gevolg zijn van wijzigingen in de wetgeving over consumentenverpakkingen. Er moet een groter lettertype worden gebruikt en meer info worden gegeven. Op een doosje heb je daarvoor meer ruimte als op een tube.

Astrid

Astrid

18-01-2015 om 11:50

amk, nieuwsgierig en offtopic

Hoe kom jij met 2 personen (soms 1 uiteraard) met 1 a 2 keer poetsen rond van 1 tube tandpasta per (ongeveer) jaar?
Ik, alleenwonend met af en toe kinderen te slapen), doe ongeveer een halve cm tandpasta op mijn tandenborstel. Na 3 a max 4 maanden is de tube leeg. Ik vermoed mijn kinderen van iets harder knijpen, maar langer dan die maanden doe ik er niet mee.

amk

amk

18-01-2015 om 12:16

astrid

er zijn hier 2 tubes in gebruik. 1 van mij en 1 van dochter.

Wij doen op advies van de tandarts nog veel minder tandpasta op de borstel. Het is maar een heel dun laagje op de borstel. Als ik het niet meer uit de tube geknepen krijg knip ik ' door midden en dan zit er nog genoeg in voor 4-5 weken. Dan drukken wij de tandenborstel er alleen in. Dat is voldoende tandpasta volgens onze tandarts want het reinigen gebeurt vooral door de poetsbeweging. Tandpasta schuurt vooral. Als je niet rookt, weinig thee en koffie drinkt heb je ook weinig verkleurende aanslag op de tanden en is dat schuren niet zo noodzakelijk.

Astrid

Astrid

18-01-2015 om 13:42

oke

Ah dank je wel voor de uitleg. Ik vind de frisse smaak ook prettig, maar ik zal bij een nieuwe tube jouw methode eens uitproberen en kijken hoe lang ik met een tube doe. Altijd weer een sport

guera

guera

18-01-2015 om 17:02

hier al een tijd

Hier zijn zelfs de losse zendium tubes al weken in de 35 % bij de appie omdat de nieuwe lading een doosje heeft. Sensodyne ook al heel lang een doosje. Ik vroeg het me ook af en vind het ook irritant het extra verpakkingsmateriaal

guera

guera

18-01-2015 om 17:02

hier al een tijd

Hier zijn zelfs de losse zendium tubes al weken in de 35 % bij de appie omdat de nieuwe lading een doosje heeft. Sensodyne ook al heel lang een doosje. Ik vroeg het me ook af en vind het ook irritant het extra verpakkingsmateriaal

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2015 om 18:03

Nu ook doosjes

Ik heb heel toevallig een paar tubes in doosjes. Een goedkope partij die bij de Big Bazar aangeboden werd. Van mij hoeven die doosjes ook niet, maar van de nood een deugd makend heb ik er een net stapeltje van gemaakt in de kast. Het zijn tubes zonder sta-dop, dus met doos beter te stapelen.

Wat betreft komkommers in plastic: plastic heeft niet alleen zijn 'nut' bij het onderscheid tussen biologisch en niet biologische teelt, maar ook bij voedselverspilling en vervoer. Door komkommers te verpakken, verliezen ze minder vocht en blijven ze dus langer fris in de winkel. Ze worden dus langer in de schappen gehouden, dus minder voedselverspilling. Tijdens het vervoer zijn ze minder kwetsbaar met plastic. Of ik het persoonlijk nodig vind dat het in plastic zit is een ander verhaal. Het lijkt te gaan om het kiezen tussen twee kwaden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.