Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Triops, nog een vraag

Vorige triopsdraadje is alweer gearchiveerd zie ik, maar ik heb nog een vraag: hoe houden jullie dat spul in vredesnaam op 23 graden?? En is dat noodzakelijk? Ja, het staat in de bijsluiter, maar er is vast wel iemand die heeft gedacht: 20 is warm zat, we zien wel waar 't schip strandt ik ga echt geen hele kamer opstoken tot 23 graden...Anders wachten tot de zomer?
Skik, jij was pas begonnen hè, hoe is het jou vergaan? En Dirksmama?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet op 23 graden

Wij hebben dat bakje gevuld met gedestileerd water en er verder eigenlijk niks meer aan gedaan. De thermostaat staat hier nooit hoger dan 19 graden dus dat water wordt ook niet warmer, we hebben er geen lamp bijgezet omdat we alleen maar spaarlampen hebben en die worden niet zo warm.

Ik dacht dat het een fiasco zou worden, maar er kwam toch een triopsje uit! We hebben het water ververst en van alle niet uitgekomen eitjes ontdaan en nu zwemt hij moederziel alleen rondjes. We hebben er een paar korreltjes voer bijgegooid, maar ik heb niet de indruk dat hij daarvan eet, het ligt er al dagen. Maargoed, we hebben er 1, ben benieuwd hoe lang hij blijft leven en hoe groot hij wordt.

skik

Hier

Zijn we gisteren begonnen. Een oude bureaulamp erboven gezet. Zoon slaapt nu met licht aan (dat kan hij prima). Volgens mij hoef je die temperatuur alleen zo te houden als je nog in de kraamtijd bent. Dat hoop ik tenminste (ik houd me er niet zo mee bezig, dit is het feestje van zoon en zijn vader), anders moet drie maanden die lamp aan :-0

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-05-2012 om 20:18

Hier

Hebben we een gloeilampje boven het glazen schaaltje gehad tot de triop overging naar een grote bak. Dit was na een week.
Verder heeft 'ie gewoon in de vensterbank gestaan en heb ik de temperatuur ook niet meer gecontroleerd. Hij is 25 dagen oud geworden.

Dendy

Eenzaam

uit de twintig eitjes is een eenzame triops uitgekomen, die nu bijna 1cm is.

We laten de andere eitjes gewoon staan, maar nu twee weken later nog steeds niet. Max de triops is van het eitjesbakje verhuisd naar een mii aquarium waar hij vandaag al wat minder vlot rondzwemtbals de afgelopen dagen. Ik zie vier exoskeletten drijven, tijd voor schoonmaak, denk ik.

Anneque

Anneque

07-05-2012 om 08:06 Topicstarter

Oké

Ik hoef niet bang te zijn voor een triopsoverschot geloof ik Goed om te weten dat ze ws niet massaal uitkomen, kan ik zoon daarop voorbereiden. Ik overweeg een mini-aquarium te kopen, daar kan dan zo'n verwarmingselementje in. Lijkt me handiger dan een lamp, heb niet eens meer een gewone lamp. Ga es op Marktplaats kijken. Ik had bijna die sea monkeys gekocht, die leken me ook zo leuk. Nu ja, eerst maar es die triops. Zaterdag krijgt-ie ze, ben heel benieuwd.

Een triops is geen panda

Volgens mij hoef je dat beestje niet te pamperen hoor, met water precies op temperatuur. In het boekje staat ook dat een temperatuurverschil van 4 graden dodelijk is voor de triops, maar onze Samuel maakt dat elke dag mee, want het scheelt zeker meer dan 4 graden tussen overdag in het zonnetje in de vensterbank of s nachts als de verwarming uit staat. Enne, is de triops niet de oudste diersoort, nog uit de tijd van de dinosauriers stammend? Dat was hem echt niet gelukt als hij zo gevoelig was.

skik

Fossiel

onze Max ambieert nu de fossielstatus...volgende week beginnen we opnieuw...

Anneque

Anneque

15-05-2012 om 10:20 Topicstarter

Dooie mus

Triopseitjes staan nu anderhalve dag in gedestilleerd water op 24 graden. Zag vanochtend een beestje bewegen, vond het wel wat raar dat-ie tegen de wand opklom. Toch zoon uit bed gehaald, die meteen opgewonden kwam kijken. Man verpestte het feestje door vast te stellen dat het hier een fruitvliegje betrof
Verder zie ik niet veel, een paar eitjes lijken wat veranderd, alsof er piepkleine uitstulpingen aan komen, maar heb geen idee of dat hoort bij het proces? Zoon was er erg blij mee, hij is helemaal in de ban van die beestjes. Heeft ook al bedacht wat hij doet als ze doodgaan: "ik heb nog wel wat stenen liggen mam, dan beitel ik daar "triops" in, en dan begraven we ze in de tuin met een steen erop". Schatje.

Onze triops

Onze triops doet het prima. Hij is echt al groter gegroeid en hij ziet er heel grappig uit met zijn doorzichtige lijfje en zwarte oogjes. Hij zwemt enthousiast rond in zijn bakje. Wel lijkt het of hij niet eet, omdat het voer waarvan ik er maar een paar korreltjes geef, maar rond blijft drijven. Maargoed, hij groeit en bloeit, dus het zal wel goed zijn.

skik

Yes

Twee dagen geleden zijn bij ons de triopseitje uitgekomen! Pas de 3 keer was het raak, de eerste keer was het een watervlooi, en daarna een soort garnaal (te mini voor een garnalencoctail) maar nu lijkt het erop dat het een triops is.
De twee eerste kwamen uit een bol.com set de 3e kwam per post in een eveloppe uit Amerka.

Lisetje

Heden overleden

Ik hoopte nog dat de reden van zijn fysieke inactiviteit en zijn vlokkige uiterlijk het gevolg zouden zijn van vervellen/verpantseren, maar hij is toch echt wel hartstikke dood.

skik

Anneque

Anneque

17-05-2012 om 12:05 Topicstarter

Ach

Jammer, skik. Hoe reageerde je kind? Heb je nog eitjes over, en ga je die nog uit laten komen?
Hier nog niks te zien, dwz steeds minder, lijkt het. Lossen die dingen op of zo??

Traantjes

Kind reageerde eerst lakoniek, maar een half uur nadat hij naar bed was gegaan kwam hij naar beneden omdat hij zo moest huilen dat Samuel dood was.

We hebben nog eitjes over, we gaan na de zomervakantie verder kweken. Ik weet niet hoe jouw eitjes er uit zien, ik had een zakje met een soort gruis, dat zijn eitjes en voeding door elkaar, ik kon niet zien wat wat was, het was nogal een zooitje in de bak. Toen triops en één waterluis uitgekomen waren heb ik triops overgezet in een ander bakje (waterluis is me ontkomen), de resten weggespoeld,, schoongemaakt en de bak weer gevuld met vers gedemineraliseerd water. In de twee weken van zijn korte leventje is de triops uitgegroeid van een milimeter tot ongeveer 1,5 cm.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.