Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Muizemeis

Muizemeis

05-06-2011 om 12:22

Trap verven

Mijn nieuwehuis wordt steeds leuker en leuker en steeds meer een thuis. Maar nu wil ik de trap nog verven. Ik heb daarvoor al Histor exterieurverf gekocht, maar nu komt mijn vraag hoe doe ik dit(jaja met een kwast dat snap ik ). De even tredes wel en de oneven niet zodat ik nog naar boven kan???? Ik doe het uiteraard als de kinderen bij ex zijn dat is het handigst......
Muizemeis

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

05-06-2011 om 12:42

Advies: niet doen

Op een geverfde trap zie je ALTIJD stof liggen. Onze buren hebben de trap geschilderd, dochter ook, zoon ook, maar bij nader inzien hebben ze allemaal liever bekleding.

Het ziet er mooi uit hoor, zo'n gladde trap, fraai geschilderd, maar doe het alleen als je een type bent dat er dagelijks een doekje over haalt, dan kan ik hiervandaan niet zien natuurlijk

Gewoon wel doen

Ik ben lekker eigenwijs. Tonny heeft overigens wel gelijk: op een gladde trap zie je heel snel stof. Maar ik haal er niet iedere dag een doekje over hoor. Wel twee keer per week, van boven naar beneden en dan beneden alle troepjes opvegen met stoffer en blik (of de stofzuiger antuurlijk).

Ik wilde per se gladde vloeren door het hele huis en dan ga ik op de trap geen tapijt leggen.

maar nu je vraag. Ja inderdaad: eerst de even treden en dan de oneven. Zit die trap al in de grondverf? Normaliter moet er gegrond worden, eventueel nog geplamuurd, en vervolgens tweemaal afgelakt. Aangezien een verflaag al gauw 12 uur moet drogen oid komt het er vaak op neer dat je maar een laag per etmaal kan doen, dus dan kan je in een weekend precies de hele trap in éen laag zetten (op zaterdagochtend de ene helft, zondagochtend de andere en dan zondagochtend de andere). Het vereist dus wel enige planning, en het kan zijn dat een meerwekenproject wordt. Maar dat is niet erg.

In dit huis hebben mijn ouders ons uit de brand geholpen toen wij een weekend weg waren, want jongste was toen nog te klein, en met twee treden tegelijk de trap op en af met een dreumes in de armen is geen succes. Die trap was al in de grondverf, er zit nu 1 laag lak op, eigenlijk zou er nog een opmoeten.
Maar in mijn vorige huis heb ik het zelf gedaan (en dan tweemaal), en het resultaat was, al zeg ik het zelf, uitstekend. Het is ook niet echt moeilijk. Ik zou trouwens niet alleen een kwast gebruiken, maar ook en vooral een roller.

Neem wel de goede verf. Ik ben destijds speciaal naar een echte verfboer gegaan die me een of andere extra stevige alkydverf heeft aangeraden.

Succes ermee

Temet

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 13:19

Wel doen

Ik heb een ijsblauwe trap, en je zult denken: met drie pubers en vier katten? Maar juist een geverfde trap kun je zuigen, en af entoe schoonmaken. Als je ziet wat een vuil er dan vanaf komt, ben ik heel blij dat ik geen tapijt heb op de trap,die zou dan inmiddels heel smoezelig zijn.....zorg wel voor een extra toplaag, bijv botenlak na het verven. Anders slijt de verf te snel.

Verven

wij hebben in ons nieuwbouwhuis ook diverse malen de trap geverfd. net-niet-wit, wat erg mooi staat. Het probleem is dat we heel snel de trap lelijk lopen. Niet alleen boven op de trede maar ook de randjes waar het enigszins versplinterd. De oplossing daarvoor is om het met een doorzichtige, matte parketlak (glitsa) een stevige laag er op te lakken. Dat helpt enigszins, dan hoef je niet om de paar maanden 'bij' te verven.

toch zijn we na 3 jaar overstag gegaan, er ligt nu vloerbedekking op de trap vanaf de bgg, en van het zelfde tapijt maantjes op de trap naar de zolder.

overigens is inderdaad om-en-om verven het handigste, en wij hebben altijd met een rollertje en kwast samen geverfd (kwast voor de hoeken, roller voor de lange gedeelten).

angel3

angel3

05-06-2011 om 14:57

Net klaar tips!

Ik ben net klaar met schilderen van 2 trappen. Het is goed te doen en ach die stof. Ik heb overal hout dan is één beklede trap geen gezicht. Anyway ik had geen zin in schilderen van het hekje op overliop ed. Maar trap loopt dAarin over. Kies dus dezelfde kleur. Vaak gebruiken ze ral 9010 . Laat ook de grondverf mengen in dezelfde kleur. Als er keer splintertje afstoot heb je geen kleurverschil. Gebruik speciale verf. Ik ben naar spec zaak gegaan en heb sigma kras en slijtvast a 50 euro de pot. Ik heb tredes om en om gedaan. Gaat vrij snel. Maar inderdaad met schuren ontvetten om en om etc ben je wel paar dagen bezig. Ik had geen zin in onderkant zoldertrap maar dT zie je nauwelijks omdat het dezelfde kleur was. Suk6

Muizemeis

Muizemeis

05-06-2011 om 16:44

Thanks

Ik heb al verf gekocht Histor exterieur, dus die komt erop. De trap is al geverfd maar niet mooi meer. En er zaten halve maantjes op en die komen er ook weer op.
Ik ga dan inderdaad tree om tree doen dan kan ik in iedergeval zlf nog naar boven komen
Muizemeis

Dat was ik vergeten

Wat ik vergeten was te zeggen: wij dragen in huis geen schoenen, en dat scheelt een hoop. De trap in mijn vorige huis was na 9-10 jaar (weet niet meer wanneer ik m geverfd heb) nog alleszins toonbaar, en dat zonder halve maantjes.

De keerzijde van geen schoenen in huis en een gladde trap zonder halve maantjes is wel dat wie mij belt geduld moet hebben: als de telefoon gaat en ik ben boven ga ik toch echt niet de trap afrennen op mijn slippers. Ik kijk wel link uit!

Groeten,

Temet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-06-2011 om 21:50

Mooi

Hier ook een geverfde trap. Inderdaad om en om, vooral met roller. Ik heb de trap in 2 lagen geverfd met gewone matte lak van Histor. Het zit er al vier jaar op en is nog steeds mooi. We lopen hier overigens ook niet met schoenen op de trap.

Schilder

Ik heb toen wij op vakantie waren, de schilder laten komen. Dat was toevallig mijn vader en dat was dus erg handig en erg gratis . Hij heeft van boven naar beneden de trap in één keer geschilderd en toen nog één of twee keer in de dagen ernaast. Maar goed, die handigheid heb je niet altijd. Dus als er nog een keer een laag over moet (parnter heeft wel eens zware dingen van boven af laten vallen, dus de trap moet een keertje bijgewerkt worden) dan gaan de kinderen logeren en dan neem ik post-its om de treden om en om uit elkaar te houden.

Muizemeis

Muizemeis

06-06-2011 om 19:31

Zelden schoenen

Wij drage ook zelden schoenen in huis en er komen wel maantjes op de trap dus komt vast goed.
Muizemeis

+ Brunette +

+ Brunette +

07-06-2011 om 13:58

Wat voor verf heb je gekocht?

Matte verf in een kleur waar je stof niet zo erg op ziet liggen, hopelijk? Ik ben ooit zo dom geweest mijn trap zwart te verven. Geen hoogglansverf, dat dan gelukkig weer niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.