Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sinilind

Sinilind

14-12-2010 om 10:15

Tracteren op je werk en hoeveel het kost

Dag allemaal
Ik ben (samen met nog 6 andere collega's) in december jarig en de traditie is dat er dan getrakteerd wordt. Nu heft een collega het geregeld en de kosten zijn 23 euro's per persoon. Ik vind het ontzettend duur eigenlijk, ook al bedenk ik me dat we met z'n 140 medewerkers zijn. Maar toch. Ik betaal en zeur niet omdat ik van tevoren had aangegeven om mee te doen, maar er zijn taartjes gehaald bji de beste bakker van de stad en pff.... Hoeveel besteden jullie gemiddeld aan tracteren op je werk?
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

14-12-2010 om 10:21

Wisselt

Pfff ik heb es een mini high tea gedaan (wilde weer es twat anders) in mijn eentje. Dat heeft me ruim 100 euro gekost voor 20 mensen ofzo ha ha. Afgelopen jaar voor circa 5 mensen trakteerden we met z'n 3en en dat kostte ruim 20 euro. Ook gebakjes van de bakker. Ik heb ook weleens een zak mini gevulde koekjes en dat soort dingetjes gedan, dat was weer veel goedkoper. Het wisselt bij mij dus erg. Net hoe mijn pet staat....

O ik begreep het anders

Namelijk dat de collega's per persoon gebak kregen t.w.v. E 23,= per gebakje. Dus 140x 23= 3220 euro en dan weer gedeeld door 3= 1073,33 euro per tracteerder.
Maar ja, ik heb wel vaker dat ik teksten anders opvat/lees dan anderen .

Gr. Poezie.

Maylise

Maylise

14-12-2010 om 11:31

Valt wel mee

Ik vind 23 euro wel meevallen gezien de hoeveelheid collega's. Het is lastig om minder kwijt te zijn, zelfs bij een kleiner team. Je kan natuurlijk zelf gaan bakken en dan ben je minder geld kwijt en dat wordt vaak wel gewaardeerd.
Op mijn vorige werk trakteerde ik altijd op taart/gebak (net als de collega's). Alleen binnen ons team van ongeveer 30 mensen. Dan zorg je toch voor minimaal zo'n 6 taarten, zeker omdat er ook wel eens wat mensen naar binnen lopen die misschien ook een stukje willen. Goedkoop is het niet maar ach het is wel een feestelijke traditie.

Maylise

Fiorucci

Fiorucci

14-12-2010 om 12:02

Nou

Als je zoveel mensen trakteert is het niet duur.

140 medewerkers tracteren?

En dat doet iedereen? Al die 140 mensen? Dus 140 maal per jaar een tractatie, tenzij je het nu met zijn zessen regelt?

Nou, dat vind ik knap overdreven. Je tracteert naaste collega's en daarmee is het klaar.

Maar goed, traditie is traditie. Als iedereen er happy mee is, mooi die 23 euro dokken. Maar ik heb hier echt nog nooit van gehoord.

Redelijk

23 euro voor 140 personen is natuurlijk niet veel.gemiddeld 1 euro pp.
bovendien heeft iemand het geregeld voor je,je hoeft niet op pad om inkopen te doen.

alleen,ik zou dus nooit 140 collega,s gaan trakteren,dat vind ik wel belachelijk.
stel dat je alleen je verjaardag viert ,moet je dan 140 koeken of iets dergelijks gaan kopen?
Dat is toch veel te gek?

dragen al die 140 personen ook bij aan jou cadeau?
Dan krijg je vast een supergroot cadeau?

Wat maf

Op zich handig om de traktaties te poolen, maar wat raar om de kosten voor het hele team om te slaan naar het aantal jarigen per maand. Als je het ongeluk hebt dat er maar weinig anderen in die maand jarig zijn kost het je dus een rib uit je lijf.

Op zich, maar dat had je al begrepen, is 23 euro niet eens zo heel veel, daar zit je in een klein team ook zo aan.

Ik zou zeggen: tracteer de eigen vakgroep (oid) en laat het daarbij. Het hele team tracteren is eigenlijk onzin, met zoveel mensen.

Groeten,

Temet

Huh?

je had het eerst over 6 jarigen in december a € 23 pp.
Nu zijn er opeens 11 jarigen in december a € 23 pp ?
Dat vind ik nogal een verschil.

ik kan je maar 1 tip geven:zorg voortaan dat er van te voren communicatie is over het te besteden bedrag,dat voorkomt misverstanden.

en wat ik me nog afvraag: als er in januari slechts twee jarigen zijn,moeten zij dan voor 140 personen gebak gaan betalen?

al met al vind ik het heel erg vreemd,dat een ander bepaalt dat er met verjaardagen gebak moet komen.
wat is er mis met een schaal soesjes? of een lekkere bonbon?

Yta Chalne

Yta Chalne

14-12-2010 om 19:41

Twee

Hoe groot zou de kans zijn dat er met 140 personeelsleden en in een maand maar twee jarig zijn? Pelle, dat lijkt me een vraag voor jou

Vic

Vic

14-12-2010 om 21:34

Kan goedkoper

Bij ons op het werk zijn er wel mensen die met 6 man tegelijk tracteren (voor ca 100 mensen), en dan vlaaien kopen. Dat vind ik dan wel een beetje zuinig Zelf tracteer ik alleen mijn eigen team (14 mensen). Die krijgen dan gebakjes of zelfgebakken appeltaart.

Massi Nissa

Massi Nissa

14-12-2010 om 21:36

Hier ook duur

Zestig medewerkers en er werd verwacht dat je OF heel duur gebak kocht (Hemavlaai zag ik zelden) OF zelf alles bakte. Tot er iemand anoniem in het personeelsblaadje schreef dat het eigenlijk veel te duur was allemaal en of het niet wat minder kon. De reacties waren uniform positief (en opgelucht), blijkbaar waren er meer collega's die het een beetje zondegeld vonden - of zestig gebakjes per jaar wat teveel van het goede.
Sindsdien zijn er vaak combitractaties (dus meerdere collega's in een keer) of kleine, lekkere hapjes. Pas hadden twee collega's een enorme kist mandarijnen neergezet - verrukkelijk!
Groetjes
Massi
PS: Ik vind dat je met 23 euro best redelijk uit bent, maar dat elke keer dure taart overdreven is. Doe dan wat Temet voorstelt en tracteer alleen de sectie moderne vreemde talen (ofzo, haha).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-12-2010 om 00:08

Wel wat gezeur

Sorry hoor, maar ik vind veel van de reacties wel wat gezeur. Volgens mij hebben ze het bij Sini juist slim geregeld. Eens per maand een tractatie, voor alle collegas, verzorgd door de jarigen van die maand samen. En die bepalen zelf hoe die tractatie eruit gaat zien.
Volgens mij is het enige probleem dat de collega die de tractatie voor december heeft geregeld, niet van te voren het budget heeft besproken met de anderen. Want dan had Sini evt kunnen voorstellen om vlaaien te halen.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2010 om 01:59

Klein maar fijn

Hoe meer collega's er op mijn werk bij zijn gekomen hoe soberder de traktaties werden. Ik sleep écht geen taart meer aan hoor, voor al die mensen, dat is veel te duur.
Tegenwoordig zet iedereen een paar bakken met snoep neer, of een paar pakken met koekjes op borden geserveerd, slagroomsoesjes, cake.
Ik vind het absoluut leuk om iets mee te nemen, maar de kosten moeten wel in verhouding staan met wat ik verdien.
Ik mag over een maand trakteren

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2010 om 02:02

Massi nissa

Ik heb ook een keer op mandarijnen getrakteerd. Ik ben in januari jarig... de lijnmaand bij uitstek, de collega's waren er heel erg blij mee Goed idee eigenlijk om dat dit jaar weer te doen.

Hier

op mijn werk wordt in januari voor iedereen die mee wil doen (90% van de medewerkers, zo'n 75 mensen) een bijdrage gevraagd van 15 euro. Van dat potje wordt eens per maand een paar verse taarten gekocht. Dan komt iedereen bij elkaar en gaat een taartje eten op de verjaardagen van die maand.
Erg gezellig maar vooral: niet te veel en te vaak taart en de kosten zijn te overzien. op je verjaardag komt iedereen die wil, ff langs om te feliciteren.

Ik vind het wel erg goed werken.

Groetjes
Gruffalo

Sancy

Sancy

15-12-2010 om 11:03

Sini

Ik moest even grinniken om jouw posting. Ik heb me vele jaren lang verbaasd over de verjaardagstraktaties door (lesgevend) personeel op middelbare scholen. Ik ben het eigenlijk nog niet op andere werkplekken tegengekomen dat er gebak van de banketbakker werd aangerukt om alle collega's te trakteren. Dat kan natuurlijk aan mijn werkkring liggen Het leek van kwaad tot erger te worden. Ook populair waren saucijzenbroodjes, zo getimed dat ze op de juiste temperatuur precies bij aanvang van de pauze in grote dozen werden binnengebracht door de bakker, nagestaard door watertandende opgeschoten pubers in de gangen, alsof de regenten van een weeshuis a la Olivier Twist voor de ogen van de hongerende weesjes een feestdis aanrichtten

Sancy

Sancy

15-12-2010 om 13:25

Anna

"daar was het ook gebruikelijk om voor jouw afdeling een doos gebak aan te laten rukken op je verjaardag, dus het is niet typisch voor het onderwijs."
Ik zeg ook niet dat er buiten het onderwijs nooit op gebak getracteerd wordt maar jij hebt het over 'de afdeling'. Ik neem aan dat op die afdeling geen pak-em-beet 250 personeelsleden werkzaam zijn zoals op die school waar ik nu aan denk.

Delen met minder dan 11

Bij ons op het werk is ook zo'n soort regeling.Ware het niet dat er bij ons niet op gebak,maar op broodje gezond word getracteerd en wel in het weekend. En dan tussen de middag.1 keer per maand dus. Zelf samen te stellen en met saus (je kan dus zelf je beleg samenstellen). Wat overblijft is voor de avonddienst en voor de nachtdienst. Ik baalde al van deze regeling want 1 collega en ik eten dus nooit nevver mee in het weekend. Wij 'moeten' dan meeeten met de groep (therapeutisch) en ik kan moeilijk 2 keer eten. Ik kan de boel saboteren door stiekum niet mee te eten met de groep en dan naderhand zelf (in mijn uppie dus) alsnog zo'n broodje te eten. Maar dat vind ik ook geen manier.
Een fluttractatie dus voor mij en collega,maar afijn álle anderen vonden het gewéldig die tractatie en collega en ik werden wel leuk ingedeeld om mee te betalen (door een of andere sub-commisie die zichzelf heeft uitgeroepen tot organisatoren). Dus dat deed ik elke keer ook nog braaf, de kosten vielen in het begin ook nog wel mee (ergens rond de 10 euro eerst,jaar erop werd het al 14 euro en zo ongeveer sudderde het door) maar toen het vorig jaar opeens 30 euro werd gingen mij alle stekels overeind staan. Het bleek dat ik met maar 1 collega was overgebleven (van de 60!!) voor de maand september dus moesten we allebei de helft betalen.
Let wel voor een tractatie die ik in alle járen dat ze dit nu doen 2 keer zélf heb mogen nuttigen!!! Dure broodjes dus voor mij van 15 euro per stuk over al die járen.
Ik heb dus geweigerd te betalen en gezegd dat het een domme regeling is. En dat ze het maar mooi anders gaan regelen omdat ik anders niet meer mee doen.
Als 'straf' mag ik nu niet meer meegenieten van de tractaties (die ik toch al nooit krijg omdat ik er dan niet ben),oooo wat een erge straf.
Collega heeft zich soldair verklaard aan mij en collega en ik tracteren nu met z'n tweeën op een koek (gevulde koek van de bakker) tijdens de koffie om 10.00 uur waar wij wél bij zijn. Kosten voor ons allebei rond de 10 tot 14 euro
Todeliedokie ik ben me daar gek.
O,ja en ik was ook niet erg collegiaal want die ene collega die nu in september jarig is moet dus nu 60 euro betalen volgens de organiserende commisie.
Nou ik vind het allemaal wel best....ik heb ons hoofd aangeraden in de komende advertenties voor aankomende collega's als 1 van de eisen op te schrijven dat diegene in september jarig moet zijn,anders komt ie er niet in.
Gekker kunnen ze het niet maken.
groeten albana

Veel mensen

-wat belachelijk veel mensen om te tracteren zeg.
-kun je niet alleen je eigen team doen o.i.d..
-op plekken waar ik heb gewerkt was het hoogste aantal 20 ofzo. Ik zou 23 euro ook wel genoeg vinden, heb dit ook wel eens uitgegeven, maar meestal veel minder door bijv. zelf caken te bakken.

Koekjes

veel mensen op mijn werk tracteren op kleine koekjes of grote koeken ,maar echt niet op gebak. En zijn wel mensen met MBO of HBO-baan. Heb echter ook vaak meegemaakt dat er op gebak bij een goed banketbakker werd getracteerd, maar dan voor een team of afdeling meestal niet groter dan 20 mensen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.