Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Celine

Celine

06-01-2015 om 19:00

Tot wanneer kerstboom laten staan?

Ik heb altijd begrepen dat je de kerstboom tot uiterlijk 6 jan (driekoningen) "mag" laten staan.

De kinderen vinden het zo gezellig en willem hem wel langer houden.

Kan toch wel? Of is er een reden om dat niet te doen? Wie houdt hem langer dan tot 6 januari?

Mijntje

Mijntje

06-01-2015 om 19:07

waarom niet?

Je kan hem prima het hele jaar laten staan.
Wij kunnen door omstandigheden geen kerstboom houden, maar ik vind het eigenlijk een hele rare gewoonte. Als je aan marsmannetjes zou moeten uitleggen wat die dingenop twee benen doen doen: een boom omhakken, versierd binnen zetten en twee weken later weer wegggooien. Raar toch?
Als ie niet in de weg staat is het ook een mooie kamerplant. Nooit iets wegdoen omdat het zo hoort

amk

amk

06-01-2015 om 19:08

doen wat je leuk vindt

je doet er toch niemand kwaad mee. Staat ie alvast lekker klaar voor volgend jaar.

guera

guera

06-01-2015 om 19:12

alles mag maar

Hier wordt ie opgehaald op 6 januari dus helemaal primaatjes. Anders zit je daar weer mee. Ik ben er op 1 januari altijd wel weer klaar mee. Als jij dat wil laat je hem lekker tot augustus staan

zat

Ik ben het na oud en nieuw altijd wel weer zat. Dus op nieuwjaarsdag ruimen wij alle kerst-shit weer op. Ik vind dat een lekker gevoel: feestgedoe weer achter de rug en fris aan het nieuwe jaar beginnen. Als ik nu nog kerstversieringen zie dan voelt dat voor mij niet meer passend.
Maar het is natuurlijk hartstikke persoonlijk, en er zijn geen 'regels' voor, dus doe vooral wat je zelf leuk vindt!

dit jaar werd het 5 januari

en zolang duldt ik de boom anders nooit Kwam ook omdat ik het in het weekend nog wel gezellig vond staan.

Meestal gaat-ie 1 of uiterlijk 2 januari naar buiten.
Hangt ook wel samen met de plaatselijke kerstboominzamelingsdag, ik geef m graag mee.

Barvaux

Barvaux

06-01-2015 om 20:25

kerstboominzameling

Hier is de kerstboominzameling de eerste zaterdag na driekoningen.

Vogel

Vogel

06-01-2015 om 21:26

Tot-ie uitvalt!

Dat was bij ons in ieder geval het criterium. En meestal is dat ergens in de eerste week van januari, in ieder geval voor het einde van de kerstvakantie, dan ben ik er wel klaar mee.

half februari

Ja, de boom staat nog. En vorig jaar heb ik de boom tot half februari laten staan. Ik heb namelijk zo'n hekel aan de kale dagen in deze tijd. Weer is grauw, snel donker nog.
Dus ja, ik denk wel weer, wat gaan de buren denken.
Want hij staat hier voor het raam in de woonkamer. Maar goed, die denken vast: niet helemaal goed maar wel gezellig.
Alleen als ik het zat wordt dat de poes er weer in hangt, dan kon de boom wel eens snel weg zijn. Voor poes is het de eerste Kerst en ze vind al die dingetjes geweldig.

hangt van de boom af

Vroeger, in de goede oude tijd, waren er alleen maar van die sparren die na een tijdje enorm uitvielen. Dan wilde je wel zorgen dat het ding met Driekoningen de deur uit was.

Ik heb begrepen dat Nordmannen veel minder uitvallen, dus die zijn allicht langer toonbaar, en voor wie een kunstboom heeft maakt het natuurlijk helemaal weinig uit.

Hier staat ie nog, wegens geen tijd/zin in het aftuigen, ik denk dat ik m morgenmidddag maar ruim, dan mag dochter meehelpen. Mooi een klusje voor een grauwe middag. Dan mag boompje weer in zijn doos tot de volgende kerst.

Groeten,

Temet

Lucerna

Lucerna

06-01-2015 om 23:10

Zolang je zelf leuk vindt

Stomtoevallig hebben wij vandaag de boom opgeruimd, maar dat is vrijwel nooit op driekoningen. Soms vlak na oud en nieuw, soms gaan we al richting februari. Ik ben ook zo'n gek die bijvoorbeeld eens een week in de zomervakantie die boom weer neerzet, vol met zomerdingetjes en zelfgemaakte versierdingen.

Theekopje

Theekopje

07-01-2015 om 08:13

1 jnuari

Bij mij gaat ie er 1 januari direct uit. Dan ben ik er wel klaar mee.

Ik vind het op zeker moment benauwend worden, dat kaarsjes-en-lampjes-sfeertje.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-01-2015 om 08:28

Vandaag was eigenlijk het plan....

Want gisteren was het Driekoningen.

Maar ik vind het nog zo gezellig staan dat we hem tot het weekend nog lekker laten branden.
Daarna gaat ie leeg en terug in de doos en naar zolder.

Barvaux

Barvaux

07-01-2015 om 08:42

tip

Verwar 'luiheid' niet met 'gezelligheid'...

Dus denk niet dat het zo gezellig is terwijl je eigenlijk geen zin hebt om die boom op te ruimen. Vorig jaar vond ik het ook lastig om die boom er weer uit te gooien maar nadat het klaar was kwam ik toevallig in de blokker, zag daar een heel lief uiltje van 30 cm hoog en die heb ik geadopteerd Gewoon iets nieuws kopen dus als compensatie voor het missen van de 'gezelligheid'.

Celine

Celine

07-01-2015 om 09:24

Barvaux

In dit geval heeft het niets met mijn luiheid te maken maar met de wens van de kinderen i.v.m. de gezelligheid.

Helaas is niet duidelijk wanneer precies de kerstbomen hier opgehaald worden (op de website is het vrij algemeen aangegeven), maar ik vermoed ergens volgende week. Ik vind het wel zo handig als hij dan mee kan.

Ik denk dat ik hem dus iets langer laat staan dan anders (normaal 4, 5 of 6 jan eruit). Mijn man zal het tegen het weekend wel zat zijn.

Barvaux

Barvaux

07-01-2015 om 09:54

celine

Ik zeg alleen dat je niet in die val moet trappen, ik zeg niet dat dat bij jou zo is. Kinderen vinden van alles gezellig maar ik laat ook niet de slingers hangen als ze allang jarig zijn geweest. Op een gegeven moment IS het gewoon niet meer gezellig maar een sta-in-de-weg en kinderen moeten ook leren dat een versiering bij een bepaalde periode hoort. De juf laat toch ook de kerstboom niet in de klas staan omdat de klas het zo gezellig vindt?

Uitdaging

Ik heb dit jaar 2 kerstbomen bij Ikea gekocht. De ene heb ik een paar dagen geleden afgetuigd, die stond in de eethoek en daarmee een beetje in de weg. Toen ik hem naar buiten bracht merkte ik dat hij nauwelijks naalden verloor. De andere boom staat nog, die staat op een plek waar normaal anders niks staat en daarom nogal kaal is. Omdat die boom er nog zo fris en fruitig is, lijkt het me wel een uitdaging om te kijken hoe lang hij het volhoudt, al wordt het februari.

skik

Maria-lichtmis

Volgens Wikipedia liet men vroeger de kerstboom staan tot Maria-lichtmis (2 februari). Maar vanavond is de kerstboom bij mij de deur uitgegaan, hij staat nu 1 meter verderop aan de andere kant van het raam.
Het is er een met wortel en ik ben al gewaarschuwd dat zo'n boom het niet redt tot volgende kerst, maar ik probeer elk jaar weer opnieuw omdat de boom nog zo groen en fris is. Maar zo rond de zomervakantie legt-ie inderdaad meestal het loodje.
Een keer heb ik het gered tot vlak voor de kerst, toen liep de boom zelfs uit met nieuwe scheuten, maar alsof er een tijdbommetje in zat, gaf deze het een week voor de kerst op!

Tink

Tink

07-01-2015 om 23:04

Al laat je hem staan tot Pasen

Kan er gelijk paasversiering in

Hier hebben we de boom zondag weer op zolder gezet. Ik was er na kerst eigenlijk al wel klaar mee, maar niemand had zin om het ding op te ruimen, dus bleef ie nog even staan.

Wanneer hebben jullie hem gezet trouwens? Ik ken veel mensen die dat direct na Sinterklaas al doen. Maar dan moet echt eerst die Sint nog uit mijn systeem . Ik geloof dat we hier ergens rond de 20e pas een boom + stalletje hadden staan, dat vind ik echt wel snel genoeg.

Tango

Tango

07-01-2015 om 23:32

Uitvallen

Totdat hij uitvalt gaat hier niet op, want kunstboom
Wij ruimen meestal de kerstboom en alle kerstspullen op, op de laatste zondag van de kerstvakantie. Dit jaar pakte dat anders uit omdat we die middag weg waren. Nu hebben we het vandaag pas gedaan, want maandag en dinsdag moest ik werken.
Ik vond het geen probleem, eigenlijk best gezellig dat het er nog stond. Nu is het wel heel kaal!

Tango

Tango

07-01-2015 om 23:35

Oh en neergezet

We hebben trouwens de kerstboom neergezet het tweede weekend na Sinterklaas. Niet meteen het weekend erna, want Sinterklaas was op vrijdag, en dat vond ik echt te snel. Maar een week later dus.
Ik doe het eigenlijk nooit meteen na de Sint. Vond het altijd heel vervelend dat dat bij de kinderen op school wel zo ging. Stond je op 5 december in de middag de school al in kerstsfeer te brengen, terwijl je thuis nog Sinterklaas ging vieren. Gelukkig help ik nu niet meer mee op school met het versieren. En zowaar zaten er dit jaar ook op school wat dagen tussen.

Charis

Charis

09-01-2015 om 10:21

Wel weghalen

Je mag hem natuurlijk zo lang laten staan als je wilt, er zijn geen regels voor . Maar ik probeer toch wel om de versieringen die bij een bepaalde tijd horen (Kerst, Pasen, verjaardagen) weg te halen zodra die tijd voorbij is.

Anders gaat alles zo in elkaar overlopen en is het niet echt speciaal meer. Markeer het moment en houd het bijzonder. Opruimen geeft lucht (letterlijk en figuurlijk) en ruimte om eens wat te veranderen in je huis.

over bomen met kluit (MoederMop)

Over bomen met kluit heb ik ooit het volgende gelezen. Die bomen worden uit de volle grond gehaald door de wortels rondom af te steken en de boom dan met het resterende wortelkluitje in de pot te zetten. De boom verliest zo het grootste deel van zijn wortels en daar kan-ie niet tegen, dus gaat-ie dood. Maar er zit nog genoeg voedingsstof in de boom en de resterende wortels zelf om het nog een tijdje uit te houden, vandaar dat alles eerst goed lijkt te gaan en de boom vaak zelfs nog uitloopt. Een tweede kerst haalt een boom-met-kluit gewoonlijk echter niet. Vroeger thuis hadden wij ook een tijdje bomen met kluit en die gingen ook allemaal dood. Wel valt een boom met kluit veel minder snel uit dan eentje zonder.

Een boom die in een pot is gekweekt in plaats van in de volle grond en dus wordt verkocht met alle wortels die hij oorspronkelijk had, die heeft wel een goede kans te overleven, begreep ik. Maar geen idee of die dingen overal worden verkocht.

Groeten,

Temet

Kerstbomen plant

Een collega van mij had kerstbomen met kluit in zijn tuin geplant en die zijn tot in de hemel gegroeid, kennelijk was dat een potgekweekte. Omdat ik in mijn tuin ook al eens een cypres heb laten omhakken die veeeeeel te groot was voor mijn kleine tuintje zou ik denk ik ook nog niet eens blij worden van een kerstboom die aanslaat in mijn tuin. Maar een groene boom als grofvuil bij de straat zetten lukt me ook niet. Altijd leuk om bij de gemeente midden in de zomer een kerstboom aan te melden als grofvuil!
En over pasen gesproken, ik heb wel eens voor een kinderkerkdienst met palmpasen mooie groene kerstboomtakken gebruikt. Had ik gelijk een bruggetje van de vieringencyclus van kerst naar pasen!

Nien

Nien

09-01-2015 om 13:00

boom met kluit

Mijn boom met kluit staat nog. Deze heb ik vorig jaar gekocht en na kerst is deze met pot en al in de tuin gegaan (door de pot groeit hij nauwelijks meer). Dit jaar kon ik hem zo weer gebruiken. Was wel een gokje want inderdaad worden de wortels niet in zijn geheel uitgegraven. Ik heb bij de verkoper aangegeven dat ik de boom graag meerdere jaren wilde houden. Hij had twee boompjes staan waarvan hij dacht dat er genoeg wortel was meegekomen dat het mogelijk was. Maar garandeerde niets. We hebben de mooiste ervan meegenomen

We hebben de boom in de week voor de kerstvakantie opgetuigd. En toen de kerstvakantie bijna was afgelopen vond ik de boom nog veel te gezellig. Dus heb ik besloten om hem nog een weekje te houden. Na dit weekend ga ik het opruimen. En gaat de boom weer terug naar de tuin voor volgend jaar.

Hij staat nog steeds

Die Ikeaboom zonder kluit valt dus echt niet uit, zou hij stiekem van plastic zijn? Nou heeft een kerstboom wat mij betreft niet persé met Kerst te maken, het is natuurlijk een heidense gewoonte om de donkere dagen wat op te vrolijken. Maar het begint er om één of andere reden toch wel een beetje raar uit te zien, zo ruim in januari. Ik ga hem toch morgen maar weghalen hoewel hij het vast wel tot Pasen uithoudt.

skik

tonny

tonny

09-01-2015 om 14:08

die ikeabomen zijn uitstekend volgens mij

zoon en schoondochter hebben m ook, hij viel nog helemaal niet uit maar begon er wel wat slapper uit te zien.
Hier is geen Ikea vlakbij, ik ga geen flink aantal kilometers rijden voor de aantrekkelijke Ikea actie.

Hortensia

Hortensia

09-01-2015 om 14:59

hier en daar nog bomen

Ik zag toevallig vandaag nog hier en daar kerstversiering en bomen in woonkamers.

Het record dat ik het ooit ergens een kerstboom in volle uitrusting heb zien staan is half februari (!!!). Dat was vlakbij mijn werk, we keken er zo naar binnen. Op een gegeven moment begonnen we ons zorgen te maken of de persoon in kwestie misschien dood in huis lag, maar toen we er op gingen letten ontdekten we snel dat dat niet het geval was. We sloten zelfs weddenschappen af hoe lang de boom bleef staan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.