Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

40er

40er

23-11-2016 om 07:21

Tomaten crème soep

Wie van jullie heeft er een super lekker recept voor tomaten crème soep? Heb er al wat geprobeerd, maar dat is het net niet, vandaar mijn vraag.

Pirata

Pirata

23-11-2016 om 08:38

wat ik doe

Ik werk nooit met vaste recepten.
Maar wat ik doe bij soepen die romig moeten zijn: Ik voeg nooit water of bouillon toe. Wel volle melk. En voor een tomatencremesoep zou ik op het laatst mascarpone toevoegen. Nog romiger.

roux

Voor gebonden soep (maar misschien zoek je dat niet) maak ik een roux, verder aanvullen met bouillon en gezeefde tomaat, of verse gekookte tomaten. Laurierblaadje(s), thijm, preiringen en naar believen gehaktballetjes. Kloddertje creme fraise op je volgeschepte kom is wel lekker.

40er

40er

23-11-2016 om 16:27

Gebonden mag

Dat ik daar nog niet aan gedacht heb.... dit weekend maar eens proberen.

lennest

lennest

25-11-2016 om 11:29

of kookroom

Of je voegt kookroom toe, ook heerlijk zacht en... romig.

Simpel

Scheut slagroom of crème fraiche erdoor ( door je lekkere 'gewone' tomatensoep bedoel,ik) en dan de staafmixer er op.

Persoonlijk vind ik zelfgemaakte tomatensoep wel het lekkerst in de (na)zomer, als de tomaten ook echt kerker smaakvol zijn. Liefst een beetje overrijp als ze de soep in gaan. Deze tijd vsn het jaar maak ik het zelden. Beter pompoensoeps of zo nu.

Ingrid

Lente

Lente

25-11-2016 om 19:31

Als je passata gebruikt, kun je elk seizoen lekkere soep maken

Zelf tomaten toevoegen kan. Maar die gezeefde tomaten (passata) is erg goed en wordt ook gebruikt door topchefs en zo.
Verse tomaten als er soep van wordt gemaakt, is niet beter dan dezelfde tomaten die in de fabriek zijn gezeefd. In passata zit tomaat en een beetje zout. Tenminste in de simpele versies. Meer is niet nodig.
Koop vooral geen passata waar van alles aan toegevoegd is, zoals kruiden en suiker. Dan kun je thuis veel beter!

Pirata

Pirata

25-11-2016 om 20:22

passata

Passata is aangelengde tomatenpuree:
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2005/30-97152-25-10-2005
vanaf circa 18 minuten. Ik mag hopen dat topchefs mij iets anders voorzetten. Ik denk niet dat er veel is veranderd in die 11 jaar.
Voor thuisgebruik prima natuurlijk. Ik gooi vaak ook nog een blikje tomatenpuree door de soeptomaten.

Lente

Lente

25-11-2016 om 20:27

Prima, dan gebruik je tomatenpuree

Dan heb je nog steeds goede tomaten die je voor de soep kunt gebruiken. Dan is zelfgemaakte tomatensoep in elk seizoen lekker.
IngridT meldt dat deze soep lekkerder is als de tomaten lekkerder zijn. Met tomatenpuree heb je dat probleem niet meer.

40er

40er

26-11-2016 om 16:26

Kokkerellen

Ben vandaag aan het kokkerellen geweest. Sjalotjes en knoflook gefruit, beetje bloem meegebakken en daarna wat bouillon en passata erbij. Staafmixer erin en daarna balletjes en tomaten blokjes erbij en tot slot wat kookroom
Man vond het heerlijk, ik ben los gegaan met tabasco (ik ben meer van de pittige soep )

Maar goed, het recept kan gebruikt worden voor het kerstmenu. Morgen een tweede probeersel maken, baked alaska......

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.