Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Merel

Merel

08-03-2013 om 09:54

Tofu recepten

Gisteren stond ik er weer eens mee in mijn handen in de supermarkt, maar toch maar niet meegenomen. Kan me herinneren dat ik het één keertje gekocht had, maar het nogal naar stukjes rubber vond smaken.
Nu ben ik net naar wat receptjes gaan zoeken maar zie bij heel veel dat ik het wel een dag moet marineren. (en ik ben iemand die vaak om 16.00 even naar de supermarkt gaat om iets voor diezelfde avond te koken) dus een dag marineren zit er niet in (half uurtje zou wel kunnen)
Heeft iemand hier een lekker recept misschien? Is het echt altijd zo rubberachtig of heb ik dat gewoon verkeerd onthouden? Ik wil het eigenlijk nog wel eens proberen namelijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

08-03-2013 om 13:16

Zuurkoolschotel

Ik vind het heel lekker, maar mijn vriend noemt tofu altijd gebakken spons. Hier mijn favoriete recept:
http://www.ah.nl/allerhande/recepten/616294/romige-zuurkoolschotel-met-tofu

Tofu en tofu

De ene tofu (tahoe) is bepaald de andere niet. De verse tofu van de toko smaakt heel anders dan die van de supermarkt en ook daar heb je verschillende kwaliteiten. Rubberkwaliteit is de laagste kwaliteit.
Natuurvoedingswinkels hebben vaak ook betere kwaliteit, en er bestaat ook gerookte tofu en tofu met kruiden, dan hoef je niet te marineren. Maar ook goede kwaliteit gebakken stukjes tofu samen met gebakken uitjes, paprika lenteui of dunne prei is ongemarineerd heel lekker.

wester

wester

08-03-2013 om 17:59

Een paar tips

Gerookte tofu kan inderdaad erg lekker zijn. Ik maak er vaak een prutje van met champignons en rode paprika en dan op brood.

En verder maakt het wel uit hoe je het bakt. Hoofdpunten: eerst afdrogen, dan in hete olie, dan is het niet rubberachtig maar krijgt een lekker knapperig korstje. Als je Engels kan lezen, raad ik je zeer aan om dit te lezen: http://herbivoracious.com/2012/05/how-to-make-tofu-really-freaking-delicious-tofu-101.html

madelief

madelief

08-03-2013 om 23:15

Lekker!

Door de spaghetti, inderdaad eerst knapperig bakken in hete olie. Verder heerlijk bij rijst, lekker in de knoflook en ketjap met sambal. Ik hou ook erg van tempé:

Uitje fruiten met knoflook, tomaatje meepruttelen tot hij weg is. Hete peper erbij, blaadje laurier, veel ketjap en schep sambal en suiker. In een andere pan blokjes tempé bakken. Na een minuut of 5 uit laten lekken en als je prutje een kwartiertje heeft geprutteld alles mengen. Lekkerste voor de volgende dag eigenlijk. Heerlijk bij bv nasi!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

KGO

KGO

09-03-2013 om 08:35

Thais

Bij ons is tofu geliefd. Manlief maakt vaak een thais gerecht ervan waarbij hij thaise currypasta gebruikt uit een potje ( kun je in de meeste supermarkten kopen, de rode is volgens mij de minst hete).
Rijst apart koken
Groente bv boontjes en/of broccoli koken, wel beetje knapperig laten.
Tofu in blokjes bakken met evt wat zout en peper, dit doen we altijd in een wokpan.
Flinke schep currypasta mengen met zakje kokospoeder ( toko) en melk ( halve liter), goed roeren.
Bij de tofu de groenten doen en vervolgens het melkmengsel. Dit allemaal even laten doorkoken maar niet te lang/hard.
Klaar. De pittigheid kun je varieren door meer currypasta te nemen of een ander potje ( de groene pasta). Maar met de rode is het nauwelijks pittig, onze kinderen zijn behoorlijk gevoelig hiervoor maar dit is een van hun lievelingsgerechten en snel klaar.
Kaatje

JansjeRommy

JansjeRommy

09-03-2013 om 10:18

Heerlijk ( en tempeh?)

Ben gek op tofu, liefst van de toko. Heel knapperig bakken in olie en dan zout erover is heel lekker. Alleen in de ene pan gaat het wel, in de andere niet. Verder het recept googlen van kip besengeh of besengek (indonesisch) en dat dan zonder kip maken en op het laatst gebakken blokjes tofu toevoegen. Zelf tofuburgers maken is ook heel lekker. Eigenlijk marineer ik tofu zelden. Heel soms koop ik die gemarineerde van de natuurwinkel, maar dat is wel echt een andere smaak.
Enne.....tempeh dan? Daar doe ik ook een moord voor.

+ Brunette +

+ Brunette +

10-03-2013 om 11:48

Mijn variant (heel eenvoudig)

In blokjes of reepjes snijden en dan in olie knapperig bakken. Eventueel wat zout erover. Als de tofu zo goed als klaar is, flink veel maggi erover sprenkelen en omscheppen tot alle maggi is verdampt. Het resultaat doet denken aan uitgebakken spekjes. Verder gebruik ik eigenlijk nooit maggi maar ik heb het in huis voor de tofu.

Merel

Merel

10-03-2013 om 14:52

Super

Bedankt voor alle reakties, ik ga het maar eens proberen. Krokant bakken doen de meesten, dus dat ga ik maar als eerste eens proberen!

Petra.v.S.

Petra.v.S.

10-03-2013 om 18:37

Hetzelfde als brunette maar dan met ketjap manis

Ik bak de tofu op dezelfde manier als +Brunette+ maar dan doe ik op het laatst er ketjap manis bij. Maar ik ga het nu dan ook eens met maggi proberen, kijken of ik dat ook lekker vind.

Kgo & ik ben om!

Ik ben (ook) niet zo van de tofu maar eet wel graag bewust en minder vlees/vis. Ik sloeg dit draadje eerst over maar ben gegrepen door jullie tips en recepten!! Ik ben om kortom en ga van de week experimenteren.

@KGO, in jouw recept, bedoel je koe- of kokosmelk?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Josha

Josha

10-03-2013 om 21:10

Marineren

Ik doe het altijd door de bahmi. Daarvoor marineer ik de blokjes tofu in een marinade van ketjap manis (de goede van de toko), knoflook, scheutje azijn, beetje basterdsuiker en scheutje sesamolie. (10 minuten). Dan bak ik de blokjes in een pan met kokosolie en voeg de marinade toe. Deze laat ik helemaal verdampen, waardoor de marinade zich goed hecht aan de tofu. Als al het vocht verdampt is, kan je de blokjes doorbakken tot ze bruin en krokant zijn. Deze blokjes zijn favoriet bij de kinderen, die ze altijd uit de bahmi vissen.

KGO

KGO

10-03-2013 om 22:18

Kan alletwee

Manlief doet eigenlijk altijd gewone melk met poederkokos, maar ik heb zelf ook wel eens kokosmelk gedaan.
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

+ Brunette +

+ Brunette +

11-03-2013 om 12:29

Petra.v.s. (off-topic)

Petra, zo deed ik het vroeger ook maar ik woon nu in een land waar ketjap niet te krijgen is en zo kwam ik op het idee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.