Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Toetjes

Ik ben op zoek naar toetjesrecepten in twee categorieën. Categorie 1: Desserts zonder melk en suiker. Heel klein beetje melk mag, maar zeker niet in de ordegrootte van 1/2 liter voor 4 personen. Heeft iemand uit eigen ervaring goede recepten voor lekkere toetjes in deze categorie?
Categorie 2: Wat apartere desserts, ze mogen best wat meer werk zijn en aan de ingrediënten geen beperkingen, maar ze moeten voor 2 personen te maken zijn. Veel recepten die ik heb, zijn voor 4 of 6 personen en niet gemakkelijk ... (wat is het tegengestelde van opschalen?) ... in kleinere hoeveelheden maken. Wie heeft daarvoor nog iets leuks in de aanbieding?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

04-09-2012 om 11:14

Chocolade souffles

Ach zo heerlijk. Lijkt een cakeje van buiten en dan nog warme vloeibare chocola van binnen. Mmmmmmmm.
Op de site van AH staan diverse varianten. Met en zonder alcohol.
Ik vind het makkelijk te maken. Nog nooit mislukt bij ons.
Qua hoeveelheden halveer ik de ingredienten altijd gewoon. Ik kook altijd heeeeel erg uit de losse pols. Snufjes, scheutjes etc. Ik weeg nauwelijks iets af tot ergenis van mijn man, maar het mislukt nooit

krin

krin

04-09-2012 om 11:20

Aardbeisoep

Die heb je in allerlei varianten, bijvoorbeeld met munt of met basilicum, of deze met gembermascarpone, die je er apart bij kunt geven: http://www.smulweb.nl/recepten/402621/Aardbeiensoep-met-gembermascarpone

Genista

Genista

04-09-2012 om 15:26 Topicstarter

Guera en krin

Guera, die heb ik wel 'ns gemaakt. Ik zoek eigenlijk wat aparter werk, ik zei al, het mag best nogal wat werk zijn of een heel ongewone smaak. Maar "gewoon" hoeveelheden halveren is vaak best lastig. Ik wil geen half rauw ei overhouden, om maar wat te noemen.
Krin, die aardbeisoep ziet er wel uit als halveerbaar in hoeveelheden. Maar heeft iemand echt recepten die bedacht zijn voor 2 personen?

bibi63

bibi63

04-09-2012 om 15:37

Heel lekker voor cat. 2

Hoi,
Wat ik wel eens maak is heel lekker en makkelijk ook voor 2 pers. te maken. Je kunt het in 2 1-persoons ovenschaaltjes maken of een wat kleine ovenschaal die geschikt is voor 2 personen:
Nodig:
2 doosjes frambozen
1 doosje aalbessen
lange vingers
beetje boter
slagroom
suiker

Kook de frambozen met de aalbessen en suiker naar eigen smaak tot moes. Doe de moes in de schaal of de 2 schaaltjes. Verkruimel hierboven de lange vingers (tegen elkaar raspen). Leg hierop wat klontjes boter en zet in de oven totdat het korstje een beetje bruin wordt. Doe hierover slagroom. Mmmmmmmmmmmmm
Gr. Bibi

Mascarponetoetje?

Ik heb wel een toetjesrecept met cake, mascarpone, gember, sinaasappelsap, earl grey-thee en cacaopoeder. Je maakt dit alles op in aparte schaaltjes. Als het je wat lijkt wil ik het wel overtikken hier

Chris

Margriet*

Margriet*

04-09-2012 om 21:32

Beide categorieen

1. Cakevarianten zoals spongecake kun je invriezen. Trifle kun je ook in verschillende hoeveelheden maken.
2 pannacotta toetje http://www.ah.nl/allerhande/recepten/88058/panna-cotta-met-aardbei, delen door 2. Ik kreeg het pas met onderin het schaaltje fruit, daarop de pannacotta en bovenop kruimels van chocoladekoekjes, mmmmm was heerlijk.
Stukjes taart kun je ook in delen opeten en de rest invriezen.
Zelfgemaakt ijs idem dito.

Margriet*

Margriet*

04-09-2012 om 21:34

Nog een

apple pie/applecrumble (of andere fruit variant). Kun je ook in kleine hoeveelheden maken.

Genista

Genista

04-09-2012 om 22:22 Topicstarter

Lekker!

bibi, voor hoeveel personen zijn de hoeveelheden die jij noemt? Het ziet er lekker uit.
Chris, graag! Dat klinkt als lekker en apart.
Margriet, ik zoek dingen die je echt voor twee personen kunt maken en zonder porties in te vriezen. Ik moet ze nl niet thuis, maar elders maken. Dank voor je suggestie voor categorie 1!

Voilá

Genista, mijn recept komt uit een oud C1000-tijdschrift. Maar ik heb even gegoogeld op de ingrediënten en het is ook online te vinden. Zo te lezen gaat het om hetzelfde recept:

http://www.smulweb.nl/recepten/924832/Gembertiramisu

Veel succes!

Chris

bibi63

bibi63

05-09-2012 om 12:24

Genista

De hoeveelheid fruit (1 doosje frambozen en 1 aalbessen) is prima voor 2 personen. Van de zak langevingers zal je uiteraard wat overhouden, maar je verkruimeld het boven de moes tot je een dun laagje hebt. Wbt de slagroom: gewoon een 200 ml bekertje. Hoe dik je de laag slagroom wilt moet je zelf kijken.
Gr. Bibi

Genista

Genista

05-09-2012 om 12:44 Topicstarter

Snif chris...

Ik heb even gekeken, maar er staat al boven: voor 8 personen en dan gaat daar 1 sinaasappel en 1 eenkopszakje Earl Grey thee in... Ik ga het zeker eens maken voor mijn gezin, maar voor het 2-persoons-doel is het helaas niet makkelijk.

Chippie

Chippie

05-09-2012 om 14:40

Maar...

Maar wat is er dan zo moeilijk aan? Zonder het recept te kennen: Ik denk dat je wat sinaaasappelsap nodig hebt (of wat sinaasappelschil) en wat thee. Je zet een kopje thee, gebruikt daar iets van om de lange vingers te besprenkelen en je drinkt de rest van de thee op...

Hoeveelheden halveren

Genista, je kunt de hoeveelheden in het recept gewoon halveren of in vieren delen. Je houdt dan inderdaad wat sinaasappelsap en wat thee over (en OK, ook een beetje cake en waarschijnlijk mascarpone en gember ha ha). Maar dat je kun toch prima bewaren voor een volgende keer?

Het lijkt me moeilijk een recept te vinden met ingrediënten die je precies afgepast voor twee personen kunt kopen, je houdt altijd wel wat over. Het gaat erom dat je dit toetje per schaaltje maakt.

Nou ja, hoe dan ook ik hoop dat je nog op tijd slaagt.

Chris

Genista

Genista

05-09-2012 om 15:48 Topicstarter

Nou...

...ik heb heel veel toetjesrecepten, maar het ging me dus echt om recepten waarbij ik géén lastige dingen hoef te halveren (of in ChrisH's recept: in vieren delen). 100 g kan ik halveren naar 50 g, 4 eieren kan ik halveren naar 2 eieren, maar voor die gelegenheid moet ik ter plaatse boodschappen doen en ter plaatse maken. Vier verschillende. Vandaar dat ik een beroep deed op de ervaringsdeskundigen hier, want ik kan niet bewaren/invriezen/anderszins iets overhouden, dat moet ik dan weggooien. Kan altijd nog, maar dan kan ik ook in mijn eigen receptenbieb duiken. Die is namelijk ook heel rijk en breed, maar allemaal voor minimaal 4 personen.

... ik heb nog wel even tijd Ik begon er juist nu naar te vragen zodat ik thuis nog eens kan proberen en testen en oefenen.

Bondepige med slør

Genista, sorry dat ik je heb verblijd met een dode mus. Misschien is dit Scandinavische toetje dan iets? Ik heb het uit een nieuwsbrief van een handwerksite.

Bondepige med slør

Ingrediënten:

500 g moesappels
150 g suiker
30 g poedersuiker
150 g biscuits
15 g roomboter
1 dl verse room

Bereiding:

Schil de appels, snijd ze in partjes en verwijder de steeltjes en de klokhuizen. Kook de appelpartjes met 2-3 eetlepels koud water en 75 g suiker gedurende ca. 10 minuten. Neem de pan van de warmtebron als de partjes zacht gekookt zijn en druk de partjes fijn met een vork. De moes moet niet te fijn worden. Zet de pan met appelmoes in een kom met koud water en laat deze zo afkoelen. Verkruimel de biscuits. Smelt de boter in een steelpan, maar laat deze niet kleuren. Voeg de verkruimelde biscuits toe met de helft van de poedersuiker.

Laat de biscuitkruimels onder voortdurend omscheppen lichtbruin worden op een laaggedraaide warmtebron. Haal de pan dan van de warmtebron en laat de kruimels afkoelen. Schenk de room in een kom en klop er de andere helft van de poedersuiker door met een garde. Klop de room tot een glad en stevig mengsel. Schep alles laag om laag in een hoge glazen schaal, de helft van de appelmoes, de helft van de biscuits en de helft van de room. Herhaal deze handeling en zorg dat de bovenste laag uit room bestaat. Garneer de bovenkant van het dessert met toefjes room en eventueel chocoladevlokken.

Chris

Genista

Genista

06-09-2012 om 21:51 Topicstarter

Chris

En díe ga ik zeker ook thuis uitproberen op haalbaarheid. Issie niet geschikt voor de bedoelde gelegenheid, dan vast wel als luxe toetje voor thuis. Dank je wel.

Van internet voor 2 personen

Genista hier een toetje voor 2 personen. Ik weet alleen totaal niet of het lekker is, heb het gewoon van internet geplukt. Maar je kan het altijd eerst proberen.
http://www.receptenvandaag.nl/recepten/eten/toetjes/413/nigella_lawson_croissant-pudding_met_karamel

En nog eentje voor 2 pers

Deze is ook voor 2 personen. Met couscous, kardamonpitjes, kaneel.... in elk geval superapart!! Maar ook hier: ik ken het niet, dus weet niet of het lekker is.

http://eigenrecept.nl/recept/87.html

Mokkaparfait met boerenjongens

http://www.watetenwemorgen.eu/Kopie%20(135)%20van%20recept.htm
voor 2 personen - ook deze is voor mij onbekend. Is dat erg? want dan stop ik moet zoeken.

Genista

Genista

11-09-2012 om 09:47 Topicstarter

Geerke

Ik zocht inderdaad eigenlijk meer naar iets waar iemand al ervaring mee had. Maar dank je wel voor de moeite. Ik ga gewoon kijken hoe haalbaar ze zijn. En zojuist heb ik een wat vergeten boekje "koken voor twee" opgedoken waar ook een aantal nagerechten in blijkt te staan. Dus ik ga nu maar eens gewoon dingen proberen en me erbij neerleggen dat ik toch dingen zal moeten weggooien cq proberen afgepast mee te nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.