Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Toetje met rauw ei

Ik heb net een mailtje gekregen met daarin het menu voor eerste kerstdag. Ik zit nu al te kwijlen, zo lekker. Nu heb ik alleen een vraag: we krijgen arretjescake met slagroom als toetje (als er het nog in past). Erg lekker vind ik dat dus dat zit wel goed.
Nu besef ik me alleen (heb het zelf al heel vaak gemaakt) dat er twee rauwe eieren in zitten. Die worden opgeklopt met boter en cacao en suiker en daarna gaat het voor 5 uur de koelkast in om hard te worden.
Is dat wel veilig? M.n. voor de kleintjes in het gezelschap? Ik heb het zelf al zo vaak gegeten en het me nog nooit afgevraagd, stom is dat hè?@

Juuloia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

21-12-2011 om 11:34

Kan wel

De afgelopen jaren heb ik ook regelmatig een dessert gemaakt met rauwe eidooier, ook voor de kinderen. Er is nog nooit iemand ziek van geworden. Dit jaar heb ik een zwangere aan tafel en daarom voor iets anders gekozen, dat vind ik wel teveel risico.

Jesse_1

Jesse_1

21-12-2011 om 12:00

Anders maken

Je kunt in de receptuur van arretjescake de rauwe ei ook vervangen door vanillevla. Of misschien gebruiken ze wel gepasteuriseerd ei?
Zelf zou ik ook graag eens thuis mayonaise maken, maar zit ook een beetje met de rauwe eidooier in deze.
Maar ik zou me niet laten weerhouden de kinderen arretjescake bij het kerstmenu te laten eten.
Jesse

Tijgeroog

Tijgeroog

21-12-2011 om 12:08

Altijd hardgekookt ei?

Eet je je ei dan ook altijd hardgekookt?

Ik maak me er nooit druk om, alleen als er kwetsbare personen in het gezelschap zijn. Ouderen of zwangeren. Mijn kinderen hebben dit soort dingen altijd mogen eten.

judiths mama

judiths mama

21-12-2011 om 20:38

'vroeger'

aten wij ook af en toe haagse bluf. Heerlijk. Maar of ik het nu nog zo snel zou maken... Manlief wilde laatst zelf mayonaise maken. Maar omdat het voor gevulde eitjes was die andere kinderen ook zouden eten, heb ik het toch niet goed gevonden. Terwijl we vroeger ook gewoon cakedeeg snoepten enzo, ben ik dan zo voorzichtig geworden???

Puck

Puck

21-12-2011 om 20:52

Waar de zorg vandaan komt

Er is maar een heel klein deel van de eieren besmet met ziekmakende Salmonella. De kans dat je die als particulier treft in je haagse bluf is gewoon niet zo groot. Daarbij wordt een gezond mens wel ziek van Salmonella maar is wel in staat om daar goed doorheen te komen.
Maar 1 ei met salmonella kan wel bijv. 200 toetjes infecteren. Dus als in de grootkeuken in het bejaardenhuis 1 ei in diezelfdegrote portie haagse bluf zitten dan wordt niet 4 man ziek zoals in een gewoon huishouden, maar alle 200 bewoners. Omdat er in dat toetje veel meer eieren zitten heb je daar dus gewoon een grotere kans dat er 1 besmet ei in zit. Neem daarbij dat de risico's bij ouderen, kinderen en mensen met een zwakke weerstand groter zijn.
in mijn eigen huishouden ben ik er ook niet zo voorzichtig mee, maar maak ik iets voor een grotere groep dan riskeer ik het liever niet.

bibi63

bibi63

22-12-2011 om 15:32

Volgens mij

kan je bij AH gepasturiceerde (huh, schrijf je dat zo??) eitjes kopen (rauw in een kuipje of zoiets). Dus de evt. ziektekiemen zijn eruit.
Gr. Bibi

Bibi

Die zijn vziw al weer een tijd uit het assortiment.

Groeten,

Temet

Zoon door salmonella in ziekenhuis

Tôen mijn zoon 7 jaar was is hij met infectie in ziekenhuis terecht gekomen. Hij heeft vreselijk veel pijn gehad. Het heeft zoveel indruk op hem gemaakt dat hij nu, 12 jaar, nog geen eidop van rauw ei wil aanraken zonder daarna handen te wassen. Geen cakebeslag wil proeven. Heel af en toe haal ik bij de Makro gepast. ei. Dan durft hij pas te proeven.

mijk

mijk

23-12-2011 om 14:40

Ik ook als 5 jarige

net niet ziekenhuis maar zo ziek. Vreselijk gehallucineerd zo eng...brrrr. Dus ik ben bij jonge kinderen heel voorzichtig maar zelf eet ik dus alles.....

Mijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.