Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tips voor Poolse en Bulgaarse etenswaren?

Een voordeel van wonen in een achterstandswijk is dat verschillende etnische minderheden er hun eigen winkels hebben waar allerlei interessants te vinden is. Turkse en Marokkaanse winkels zijn hier natuurlijk al lang niks bijzonders meer, maar sinds enige tijd zit er bij mij in de buurt een Bulgaarse winkel en sinds een week ofzo is de Spar (een heel ouderwets aandoend supermarktje, het rook er zelfs naar vroeger tijden) opgedoekt en vervangen door een Poolse supermarkt. Daar heb ik vandaag eens rondgekeken. Je kan er echte Poolse etenswaren kopen als "Maasdamer" kaas (echt waar; ik hem m maar laten liggen), maar ook allerhande worstjes, diepgevroren pruimen en zwarte bessen, merkwaardige conserven en pierogi. Ik lees alleen geen Pools, dus van veel dingen heb ik geen idee wat het is, laat staan hoe ik het klaar moet maken.

Altijd nog beter dan in de Bulgaarse winkel, want daar zijn de opschriften niet alleen in een vreemde taal maar ook nog eens in een vreemd alfabet waarvan ik maar ongeveer 2/3 van de letters kan ontcijferen.

Ik ben nooit in Polen of Bulgarije geweest, maar er zijn vast forummers die beter zijn bereisd. Heeft iemand hier tips voor Poolse of Bulgaarse specialiteiten die de moeite van het proberen waard zijn? Vandaag kwam ik bij de 'Polski Sklep' niet verder dan roomkaas met mierikswortel (opschrift in het Pools en het Engels) en een soort gedroogde worst, allebei lekker. Nog meer ideeën?

Groeten,

Temet

Lusithania

Lusithania

13-04-2017 om 08:18

Pools

Wat ik mij herinner van Polen is dat er veel zuur wordt gebruikt, veel vaker en ook meer dan bij ons.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

13-04-2017 om 11:37

augurkensoep (zupa ogórkowa)

Dat klinkt als horror, vooral als je hoort dat het van zoute augurken (ogorki kiszone) is, maar het is heerlijk!

Ik woon in landbouwgebied met veel Poolse arbeiders, dus hier zijn de ingrediënten goed te krijgen. Je hebt de soep trouwens ook als instantversie, vergelijkbaar met de snelle mie-soepjes uit de toko.

Enkele recepten:

aantal : 4 personen
bereidingstijd : 15 minuten
gekookt door : Ewa Cwikla
bron : life4you
Benodigdheden
1,5 liter bouillon (ongeacht welke)
3 geschilde aardappels
125 ml room
250 gr soepgroente
Augurken (let op: dit zijn niet de normale augurken uit de supermarkt. Ga voor de best geschikte augurken naar een poolse delicatesse in de buurt. De poolse naam is: Ogorki Kiszone).
Dille
Zout
Peper
Zet het 1,5 liter bouillon op het vuur. Schil de aardappels en snijd deze in blokjes, en voeg deze aan de bouillon toe. Als ze aardappels bijna beetgaar zijn, voeg je de soepgroente hieraan toe. Rasp de augurken (ogorki kiszone) en voeg deze toe aan de soep. Voeg naar smaak room toe, zodat de (eventuele) zure smaak geneutraliseerd wordt. Bij het opdienen dille over de soep strooien.
-----------------------------------------------------------
- 2 kip drumsticks
- O,5 kilo zoute augurken (je kunt deze kopen in de Poolse winkel, of zelf makengórki kiszone
- 3-4 middelgrote wortelen
- 1 kleine pastinaak
- een stukje selderij
- een kleine prei
- 6 kleine aardappelen
- 2 liter water
- 1 theelepel fijngehakte dille
Zupa ogórkowa: augurkensoep. De naam doet anders vermoeden, maar deze soep is echt lekker. Zupa ogórkowa is dan ook soep gemaakt van augurken die je in Nederlandse winkels bijna niet kunt vinden: zoute augurken. Zoute augurken zijn voor de meeste Polen veel lekkerder dan de zure augurken, die ze ook wel kennen. De soep ervan is erg lekker.
Bereiding:
1. Was de drumsticks en doe ze in een pan.
2. Was en schil de groenten.
3. Snijd de wortels in blokjes.
4. Naar smaak kun je de selderij en de pastinaak raspen (grote mazen) en de prei in kleine ringen snijden. Dan wordt het een onderdeel van de soep. Je kunt er ook voor kiezen om deze heel aan de soep toe te voegen, je haalt ze er dan later weer uit. Het is nu alleen ingrediënt om de bouillon te trekken.
5. Doe de wortels, de selderij, de pastinaak en de prei in de pan.
6. Doe water in de pan zodat alle ingrediënten onder water staan.
7. Voeg zout, het laurierblad en de piment toe.
8. Kook tot het vlees gaar is.
9. Voeg in blokjes gesneden aardappelen toe en kook voor ongeveer 20 minuten.
10. Rasp de augurken in de tussentijd op een rasp met grote mazen. Gooi ze in de kokende soep als de aardappels gaar zijn.
11. Kook nog 30 minuten door totdat alle ingrediënten zacht zijn. Haal daarna van het vuur.
12. Haal de drumsticks uit de soep en haal het vlees van de botten af. Gooi het vlees weer terug in de soep.
13. Haal (indien niet geraspt of gesneden) de selderij, pastinaak en de prei uit de soep.
14. Strooi de gehakte dille toe aan de soep en breng nogmaals aan de kook. Laat even koken.
15. Roer de room los en voeg daarna toe aan de soep.
16. Breng de soep op smaak met zout en versgemalen peper. De soep moet een duidelijk zure smaak hebben.
Je kunt de soep opdienen met sneetjes wit brood.
Smacznego!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

13-04-2017 om 11:38

nota bene

De recepten zijn niet van mijzelf maar komen uit mijn verzameling

Zurk

Ken je de jeugdserie Willemspark, over over het paard getilde rijkeluiskinderen in de gelijknamige wijk? Waarschijnlijk niet, want jouw kinderen waren er toen nog te jong voor. Hij is een jaar of 10 oud maar nog zeer de moeite waard. Aflevering 1 over de Poolse au pair beantwoordt al je vragen.

https://www.vpro.nl/jeugd/programmas/willemspark.html

Zurk is hier sindsdien de naam voor gerechten die wat minder in de smaak vallen.

Temet

Temet

15-04-2017 om 22:24 Topicstarter

hahaha!

Kenfan, ik moet die aflevering nog zien, maar jouw laatste zin voorspelt weinig goeds. Heb even die link van je gevolgd en zie dat je dus zurek bedoelt, en nu weet ik dat dit genoemd wordt in een van mijn Sylvia Witteman-kookboeken. Zij is er wel over te spreken. Jullie dus minder, zo te zien.

Ik denk dat ik maar eens voorzichtig begin met die diepvriespierogi met een kwak zure room erop, dan is de kans op een faliekante mislukking wat minder. Die augurkensoep durf ik eigenlijk ook niet, sorry Sally. Dat je kinderen dan argwanend naar hun bord kijken, pruttelen "wat ìs dit?", en dat je dan moet antwoorden "augurkensoep". Het lijkt mij eerlijk gezegd stof voor het soort familieverhalen waar nog jarenlang verjaarsfeestjes mee worden opgeluisterd.

Groeten,

Temet

Augurkensoep

Die zou ik voor snoskommersoep laten doorgaan.

Ik heb een Poolse teamgenoot, ik zal hem eens tips vragen als ik hem volgende week weer zie.

skik

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-04-2017 om 07:36

Temet

"Dat je kinderen dan argwanend naar hun bord kijken, pruttelen "wat ìs dit?", en dat je dan moet antwoorden "augurkensoep". Het lijkt mij eerlijk gezegd stof voor het soort familieverhalen waar nog jarenlang verjaarsfeestjes mee worden opgeluisterd."

Ik zou er een creatieve draai aan geven en het een andere naam geven. Zupa Polska of zoiets. Argwanend pruttelende kinderen hebben me altijd Siberisch koud gelaten Aan "wat de boer niet kent, vreet-ie niet" hebben we nooit gedaan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.