Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bieb63

bieb63

23-02-2016 om 21:34

tips voor lekkere vega recepten

Vast al vaker hier langsgekomen, maar wie heeft wat lekkere recepten. Voor de duidelijkheid: we zijn vegetariërs, maar willen wat vaker iets eten zonder vlees. We eten sowieso al wat vaker vis (en kip eten we ook regelmatig). Verder heb ik wel wat lekkere recepten, maar nieuwe ideeen/recepten zeer welkom!
Ik bedoel vooral ovenschotels, pastagerechten, wokgerechten, 1-pansgerechten. Ik zoek niet naar vleesvervangers in de zin van vegagehakt of vegaburg of tahoe. Maar meer gewoon iets waar vlees weggelaten kan worden zonder het te missen of dat het essentieel voor het gerecht is, bijv. door meerdere groentes, champignons. Ei, bonen en kaas zijn wat mij betreft wel oké.
Dus wie biedt? En ik heb ook nog wel wat gerechten voor de liefhebber. Maar zoek meer variatie in gerechten.

Agatha

Agatha

23-02-2016 om 21:43

Geen vegetariërs

bedoel je dus? Wakker Dier plaatst iedere week een nieuw recept op hun Facebookpagina.

bieb63

bieb63

23-02-2016 om 21:50

agetha

Nee geen vegetarier, maar flextarier noem je dat geloof ik tegenwoordig. Dat wakker dier recepten plaatst wist ik niet, maar daar ga ik eens kijken.

Noet

Noet

24-02-2016 om 09:02

bibliotheek

en leen daar het boek "Vega!" er staan zoveel lekkere gerechten in dat ik het maar gekocht heb. Mijn eerste boek in 2 jaar.

Gevulde paprika bv met aardappeltjes, feta en pesto, een salade van aardappels en aubergine, een soufflee met spinazie en pasta, kikkererwten curry, diverse pizza varianten die je niet zo snel zelf bedenkt.

Er worden geen vleesvervangers gebruikt.

Inanna

Inanna

24-02-2016 om 11:34

succes hier

-----------------
4 cups groentebouillon
2 eetlepels olijfolie
340 gram tagliatelle
2 blikken tomatenblokjes
450 gram diepvriesspinazie
1 ui
4 teentjes knoflook
1/2 eetlepel gedroogde basilicum
1/2 eetlepel gedroogde oregano
1/4 theelepel rode peper vlokken
peper naar smaak
55 gram feta

Snipper de ui en knoflook
Doe 4 cups groentebouillon in een grote pan
Voeg de pasta, de tomatenblokjes, olijfolie, ui, knoflook, basilicum, oregane, rode peper en zwarte peper toe
Zorg dat alle ingrediënten onder water staan. Doe een deksel op de pan en breng aan de kook.
Als het kookt, haal de deksel van de pan en zet het vuur middelhoog.
Laat 10-15 minuten, onder af en toe roeren, koken, of tot de pasta gaar is en de meeste vloeistof is geabsorbeerd.
Doe op borden en kruimel de feta er overheen

-----------

Man en zoon prefereren gewone geraspte kaas boven feta.
Eigenlijk moet er 225 gram spinazie in, maar AH had alleen 200 en 450, 200 vond ik te weinig, dus nu doe ik 450, misschien is dat te veel, ik heb het nog niet geprobeerd.

In mijn gezin van lastige eters en vleesliefhebbers was het een succes.

Oh en deze doet het ook wel goed:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R785922/stevige-linzensoep
Ik doe daar meestal meer pasta in, 350 gram om precies te zijn.

parmigiana di melanzane

Italiaans gerecht zonder vlees (maar wel met kaas): parmigiana di melanzane. Ovenschotel met aubergine, tomatensaus en mozzarella (en parmezaan bovenop meen ik, ik heb het al een tijd niet gemaakt). Erg lekker, wel een tikje bewerkelijk.

Vziw is dit in Italië een hoofdgerecht en dan eet je het dus niet met pasta, maar met brood en desgewenst een salade o.i.d ernaast. Maar er is natuurlijk niemand behalve de Italiaanse culipolitie die je verbiedt er pasta bij te serveren als je dat lekker vindt.

Groeten,

Temet

veggie

veggie

24-02-2016 om 14:56

van de week dit gegeten

Deze week wat dingetjes bij elkaar gegooid die ik nog had:

linzen (turkse uit pot)
aubergine
2 kleine uitjes
2 ontvelde grote tomaten in stukjes
geitenkaas
en wat kruiden: thijm, chilipoeder, zout, peper, paprikapoeder.
Gewoon lekker alles in de pan, snel klaar en vegetarisch verantwoord. (ok, de geitenkaas is strikt gezien niet vegetarisch)

En het was lekker!!

veggie

veggie

24-02-2016 om 15:00

paksoi ovenschotel

Nog eentje, simpel en snel klaar:

Een ovenschotel met eerst een laagje aardappelpuree, dan een laagje geroerbakte paksoi, met uitje en champignons, dan een laagje gekookte ei, dan een laagje pindasaus eroverheen, en dan weer een laagje aardappelpuree , daarbovenop kroepoek verkruimelen en dat even in de oven.
Voedzaam en lekker!

bieb63

bieb63

24-02-2016 om 15:19

lekker!

Dank! Heb ik weer wat inspiratie. Die parmigiana di melanzane maak ik inderdaad regelmatig. Heerlijk. Ik doe de plakjes aubergine in de contactgrill, dat werkt perfect en scheelt in de hoeveelheden vet die je nodig heb bij het in de pan bakken. En eigennlijk best snel klaar. De tomatensaus maak ik zelf, heel simpel, een ook best snel: uitje fruiten in een beetje olie in een pannetje, blik gepelde tomaten toevoegen en dan lekker flink Italiaanse kruiden erbij (bassilicum, oregano) plus peper en zout en dan gewoon op en zacht vuurtje laten indikken. Vervolgens doe ik in een ovenschaal de helft van de aubergines, de helft van de tomatensaus en de helft van een grote mozzarella in plakjes. Vervolgens dezelfde laagjes nog een keer en afdekken met wat geraspte parmezaan. Dan half uurtje in de oven (eerste helft afgedekt met alu folie). Heerlijk.
Kom maar op met nog meer recepten!

Nimbo

Nimbo

24-02-2016 om 17:30

ik heb van de week

falafel gemaakt. Kikkererwten, geweekt en/of gekookt (als je alleen weekt moet dat langer) anders 8 uur weken en anderhalf uur koken.
deze maal je tot prut in de blender. Dan kun je er van alles aan toevoegen, ui, kruiden, knoflook, verse tuinkruiden, roomkaas, creme fraiche, bedenk het. maak er een lekker beslag van. Als het te nat is doe je er wat bloem door. Het moet lekker kneedbaar zijn. Dan maak je er ballen van en haal je door de bloem of de paneermeel (dat laatste is wat knapperiger) en dan lekker bakken. Eet smakelijk.

Marjoleine64

Marjoleine64

24-02-2016 om 21:00

Groente 'taart'

Onze favoriet, zelfs bij oudste die een echte vleeseter is:

Broccoli (flinke stronk in kleine stukjes), rode ui (1 of 2), 1 rode paprika kort fruiten/roerbakken. In platte ovenschaal doen. Gehakte walnoten (zakje) (of cashewnoten) erover verdelen. In mengkom 2 of 3 eieren met een scheut melk en ca. 150 g. pittige zachte blauwschimmelkaas mengen, met een eetlepel bloem erdoor en kruiden naar smaak. Ei-kaas mengsel over de groenten verdelen. De schaal afdekken met een laag bladerdeeg (kant-en-klaar, diepvries). Hoeveelheden zijn indicatief, uiteraard naar eigen eetlust en smaak te varieren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.