Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

dihanne

dihanne

18-08-2013 om 19:25

Tips voor fiets dochter (13)

Hoi allemaal,

onze dochter gaat na de vakantie naar het VO, en krijgt een fiets van ons

ze gaat ongeveer 22 kilometer met dag fietsen, dus het moet iets sportiefs zijn, met versnellingen

we hebben allerlei brochures en internet bekeken. Ook wat fietstesten. die Gazelle Fuente lijkt me wel wat

maar misschien heeft iemand hier nog een ervaringsverhaal, iemand goede ervaringen met een recent gekochte fiets?

groetjes
Dihanne

Over ervaringsverhalen

De ervaringsverhalen die ik hier op het forum zie langskomen zijn meer in de categorie "nou heeft mijn VO-er alweer zijn fiets vernaggeld!!". Een tweedehandsje is misschien nog niet zo'n gek idee...

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-08-2013 om 21:12

Hier zijn

we ook opzoek (geweest) naar een goede fiets voor dochter. Een goed 2ehandsfiets vinden wij duur en omdat het een fiets voor het VO is willen we ook niet te gek veel betalen.
Wij hebben gekozen voor de Puch Unlimited 2013. Die is erg stevig en kost niet de hoofdprijs. En mijn dochter vind het een coole fiets. WIj kopen hem bij fietsenstunt.nl. Daar hebben wij goede verhalen over gehoord.

Dendy

Marie

Marie

18-08-2013 om 22:30

Geen open kettingkast

Hallo
Bedoel je deze?
http://www.gazelle.nl/collectie/hybride/2013/fuente-pure
Ik zeg - niet doen! Heeft open kettingkast en derailleur. Ketting wordt snel vies en broekspijpen ook en derailleur kan alleen maar stuk. En 24 versnellingen is ook een beetje overdreven. Weet ze wel hoe ze daarmee moet omgaan? 7 of 8 is echt meer dan genoeg.
Wat vind je dan deze?
http://www.gazelle.nl/collectie/stadsfietsen/sportief/2013/orange-pure
Of is die te saai?
Deze is wat sportiever
http://www.gazelle.nl/collectie/stadsfietsen/sportief/2013/chamonix-pure
Zoiets zouden wij dus uitzoeken voor onze dochters. Eentje heeft deze:
http://link.marktplaats.nl/708522998
De ander fietst al 6 jaar op een Simplex fiets
http://www.simplex-fietsen.com/nl/fietscollecties.aspx?id=4

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-08-2013 om 22:39

Gazelle esprit

Wij vonden de Gazelle Esprit ook erg geschikt als schoolfiets

Hermine

Hermine

19-08-2013 om 00:54

Tweedehands!

Onze oudste heeft in 2 jaar tijd een hele dure gloednieuwe fiets volledig naar de schroot geholpen. Gaat je kind niet hardhandig met de fiets om dan doen haar medescholieren het wel. In de fietsenstalling gaat het er lomp aan toe. Mijn tip: bespaar jezelf een hoop geld en koop een hele stevige tweedehands fiets.

Sluit me aan bij hermine

groeten albana
(met dochter 4 jaar gefietst naar v.o. 26 km)

Ervaringhoi,

Hoi,
allereerst: goede ervaringen met Giant. Bijvoorbeeld http://link.marktplaats.nl/708082627

Verdere tips: Geen fiets met derailleur als de fiets ook in het zout strooi seizoen gebruikt wordt. Met die pekel kun je anders elk jaar nieuwe ketting en tandwielen kopen. Het is ook veel kwetsbaarder bij een wat ruwere behandeling.
Maar koop een fiets met 8 versnellingen ipv 7. De 8 versnellingsnaaf loopt beduidend lichter/soepeler.
En als laatste: als je een wat saaie fiets geen probleem vind, dan kun je op marktplaats goede fietsen scoren van alle 50+ dames die overstappen op een elektrische fiets.
Gezien de afstand zou ik ook een elektrische fiets best vaak.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-08-2013 om 09:20

Niet te sportief

Je moet wel een beetje stevige bagagedrager hebben, want er moet ook een boekentas op mee kunnen.
Ik reed vroeger 20 km per dag op een gewone stadsfiets met drie versnellingen en dat ging prima. Eigenlijk gebruikte ik alleen maar de derde versnelling, want die vond ik het fijnste fietsen.

Lie

Lie

19-08-2013 om 10:04

Wachten

Fietsen blijven in zo'n fietsenstalling echt niet lang nieuw, hoe zuinig je kind er ook op is. Het beste is dus een fiets die tegen een stootje kan (zo min mogelijk kabels en andere uitstekende delen, geen rekje voorop!).

Ik fietste zelf 2x15km op een soort oud zelfbeschilderd vouwfietsje (zonder versnellingen, terugtraprem) terwijl ik in de schuur een gloednieuwe sportfiets-met-21-versnellingen had staan. Dus misschien is het ook handig om nog heel even te wachten, want dingen die nu leuk zijn zijn over 'n paar weken ineens suf

Fietsenmaker

Hier heb ik voor dochter een fiets gekocht bij de fietsenmaker. Daar komt ze ook bijna langs onderweg naar school. Dus als er een lekke band is of andere sores kan ze daar terecht. De nieuwe fiets kostte iets meer dan 200 euro en is een degelijke fiets met een terugtrap rem zonder versnellingen. Uiteraard met een dik kettingslot om de fiets vast te zetten aan het rek. Ze heeft ook stevige royale fietstassen. Haar schooltas past erin en we kunnen met de fiets de weekboodschappen doen met die fietstassen.

Cortina

mijn dochter heeft een cortina transport ('utility') fiets gekregen. met daarbij de melding dat dit de laatste nieuwe echte fiets is. als ie af is, dan komt er hooguit een eenvoudig tweedehandsje (als waarschuwing naar haar)

reden voor de cortina: erg stevige goede fietsen. Geen snoertjes en draadjes die kapot kunnen worden getrokken. 3 versnellingen, genoeg voor haar. een grote mand voorop voor haar tas, met stuurslot zodat de fiets niet omklapt. maar vooral: erg stevig en degelijk, geen toeters en bellen.

daarnaast ziet ie er ook nog leuk uit!

Ilva

Ilva

20-08-2013 om 14:50

Bouwmarkt /v&d

Wij hebben voor onze zoon vorig jaar een fiets bij (ik dacht) de Gamma gekocht (kan ook andere bouwmarkt zijn). Prima fiets met 6 versnellingen. Voor mijn andere zoon ook een hele mooie fiets bij V&D gekocht. Beide net onder de € 200. Oudste moet z'n fiets wel regelmatig schoonmaken omdat hij over een bospad naar school fiets maar daar kiest hij zelf voor. Maar ja, het is de kortste route, een paar minuutjes langer fietsen en z'n fiets werd minder vuil. (De ketting gaat eraf als z'n fiets te vies is).

dihanne

dihanne

21-08-2013 om 14:56

Bedankt allemaal!

allemaal hartstikke bedankt voor deze do's and don'ts

ik heb alles op een lijstje geschreven, en ga verder kijken en overleggen.

we komen er wel uit

het wordt wel een nieuwe, ze rijdt haar hele leven al op oude barrels!

groetjes
Dihanne

Ouder87

Ouder87

19-09-2015 om 12:52

Transportfiets

Volgens mij fiets elke scholier op een transportfiets, aanrader is transportfiets.nl niet te duur en vele leuke modellen

22 km

Met 16 km per uur voor een gemiddelde goed doorkarrende fietser lijkt me dat je eerst wel even mag kijken of dat wel haalbaar is voor je puber.

Nastia

Nastia

19-09-2015 om 13:03

Eh..

We zijn ruim 2 jaar verder... ik neem aan dat ze inmiddels wel 'n fiets heeft

http://www.fietspraat.nl/index.php/overig/174-leeftijdsgebonden-klasses-in-het-wielrennen

Inmiddels een ' nieuweling' in het wielrennen geworden met die dagelijkse training.

dihanne

dihanne

19-09-2015 om 14:33

inderdaad....

ja, wat een verrassing om dit draadje weer tegen te komen!

Het is indertijd een nieuwe Sparta fiets geworden (dichte kettingkast, 8 versnellingen), en ze heeft er nog steeds veel plezier van. Fiets ziet er ook nog uit als nieuw! (kan ik van mijn 'nieuwe' fiets niet zeggen!)

groetjes,
Dihanne

Dihanne

en dan ben ik dus zeer benieuwd of het gelukt is met die nogal royale afstand. Of is het toch de bus geworden?

In de groei

Ik vond een keuze best moeilijk want hoe hard zullen ze groeien? Je wilt een fiets kopen die minstens 6 jaar mee gaat maar de groeispurt begint soms eerder en harder dan gehoopt.
Een fiets voor een ll met geschatte lengte van 1,85m kun je op 13-jarige leeftijd nog niet op een 55 inch laten fietsen. Een goede fiets is belangrijk maar voor een beginnende tiener kan je de eerste jaren beter een goede tweedehands kopen en een paar jaar later een kwaliteitsfiets cadeau doen.

Amare

Amare

20-09-2015 om 08:34

groeispurt inderdaad

'Je wilt een fiets kopen die minstens 6 jaar mee gaat maar de groeispurt begint soms eerder en harder dan gehoopt.'

Hier blijkt dochter inderdaad net de groeispurt gehad te hebben in haar eerste schooljaar, dus nu kunnen we alsnog een grotere fiets kopen. Helaas.

dihanne

dihanne

20-09-2015 om 11:42

AnneJ

Hoi AnneJ

De afstand naar school was geen enkel probleem, dochter fietst makkelijk. En aan de bus heeft ze een hekel, dus die heeft ze niet gebruikt.

Alleen bleek die school qua niveau niet geschikt, dus ze zit nu wel op een andere school, een half uur fietsen van ons huis. Daar is ze vorige maand begonnen, gelukkig gaat het prima.

hartelijke groet
Dihanne

Geen probleem

Dat vind ik wel een hele prestatie. Net als de dochter van Albana.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.