Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

uw postbode

uw postbode

08-12-2014 om 08:23

Tips van uw postbode

* Plak alle enveloppen dicht want daar gaan door de machines altijd andere enveloppen in zitten die dus vervolgens 1-2 dagen later aankomen.
* Check eens zelf je eigen brievenbus: gaat die makkelijk open en dicht? Gebruik een beetje olie om het te vergemakkelijken.
* Check eens of je brievenbus voldoet aan de eisen zodat we geen brievenbuspakketjes weer mee terug moeten nemen waarna het weer 1-2 dagen duurt voor het via de pakketbezorging komt: Dit pakje moet er door kunnen: 38 x 26,5 x 3,2 cm
* Als je een buitenbrievenbus koopt: let op dat de opening niet aan de voorzijde zit maar aan de bovenkant. Brievenbuspakjes kunnen we niet 90 graden omvouwen.
* Let op of er geen dingen voor de brievenbus staan (planten, tuinartikelen etc) en of de buitenbrievenbus gewoon goed bereikbaar is. Kijk ook of het pad geen oneffenheden vertoont: het is soms al donker in deze tijd van het jaar als we komen bezorgen. Leg ook alsjeblieft geen houten tuinpad aan in je voortuin: ze zijn spekglad.

Als tegenprestatie probeer ik extra op te letten en de fouten van de collega's en machines goed te maken!

BVD

Uw postbode!


Brianna F

Brianna F

08-12-2014 om 08:46

Dank je wel

Zie onderwerp

Hadewich

Hadewich

08-12-2014 om 08:47

Helemaal mee eens!

Deze postbezorger wil daar graag nog aan toevoegen:

-Plaats niet én een tochtborstel én een klep aan de binnenkant, de post is dan alleen maar gekreukt naar binnen te krijgen.

-Als je een tochtborstel plaatst, let er dan op dat de opening in de borstel op een handige plaats zit, probeer het zelf even uit! Graag met één hand (ivm stapel post in andere hand) en slappe post!

-Sommige brievenbussen gaan amper open door sterke veren. Bij brievenbussen waarvan je het klepje in moet duwen krijg je slappere post niet binnen, bij brievenbussen met klep naar buiten zitten de vingers van de postbode snel klem. Zet de vering daarom graag wat slapper!

-Als je brievenbus niet in je deur zit, maar daarnaast, zet dan geen kastje direct achter je brievenbus en hang daar ook geen zware gordijnen op.

Alvast bedankt!

Tip voor de postbode

Een 1 is iets anders dan een 3. De post voor nr 3 moet in de brievenbus waar een 3 op staat (die hangt links aan het hek), de post voor nr 1 moet in de brievenbus waar een 1 op staat (die hangt rechts aan het hek). Als extra hint om de juiste post in de juiste brievenbus te krijgen staan ook de familienamen op de brievenbus. Die komen over het algemeen overeen met de namen op de brieven.

skik

Evanlyn

Evanlyn

08-12-2014 om 10:54

OK...

ik ga nú blaadjes wegvegen!

Uw postbode

Uw postbode

08-12-2014 om 11:00

skik

Het lijkt een simpele opdracht, moet te doen zijn, we hebben daar toch een jarendurende opleiding voor gehad, nascholingen, stages, werkcolleges, extra lessen met de computer, wekenlange begeleiding.... Eens kijken of ik mijn hoofd er voldoende bij kan houden de komende tijd want misschien valt het toch tegen dat links en rechts als je van de verkeerde kant aan komt lopen.

Possie

Possie

08-12-2014 om 11:19

waarom

Ik snap the picture ook niet met de 1 en de 3?
Daarbij leg je meestal van te voren de post op volgorde en checken op nummer is denk ik meer gewoon dan op naam, omdat er in elk geval bij elk huis een nummer staat en niet per se een naam.

Verder eens met alle tips, heb eens een blauwe maandag een plaatselijk sufferdje gelopen door de sneeuw en dat is vrij ondoenlijk met alle genoemde punten, of de brievenbus ter hoogte van je enkels, dat was ook een aparte ervaring.

Half a twin

Half a twin

08-12-2014 om 11:36

tip voor de postbode

Iedere plaats heeft ze wel, van die wijken waar alle straten genoemd zijn naar schrijvers, schilders en staatslieden. De Willem de Rijkelaan is een andere straat dan de Willem de Zwijgerlaan. Cruquius en Leeghwater deden allebei iets met water maar hebben een eigen straat naar zich genoemd gekregen. Post bezorgen in de juiste straat zou fijn zijn.

Uw postbode

Uw postbode

08-12-2014 om 11:57

reactie

Check of de post die je verkeerd hebt gekregen van postnl komt of van sandd. Sandd werkt vaak met voorgedrukte etiketten met codes en dan staat vaak ergens onder het adres wel iets met snd. Die post komt dus van mensen die voor stukloon zelf een zooi post in huis krijgen, dat zelf moeten sorteren en bezorgen. Spreek dan niet de postnlbezorger op die fouten aan en andersom.

Als het van postnl komt en het zijn grote dingen die fout gaan (tijdschriften, kampioen etc) dan doet de postbode het binnen fout bij het sorteren. De postbezorger moet op straat checken op straatnaam en huisnummer (dus niet op achternaam) en die fouten er uit halen maar dat gaat wel eens mis als je 1000x moet checken in 2 uur tijd. Gooi deze post aub even terug in de oranje brievenbus. Als het kleinere enveloppen zijn doet soms de sorteermachine het fout. Heel vreemd maar ik krijg al 8 jaar regelmatig straat X met postcode Y tussen straat Z met postcode W. Sorteermachine maakt er dan gewoon op straat X postcode W van. Natuurlijk moet ik die er ook uithalen maar zie boven, dat gaat wel eens fout.

Hier hebben ze helaas eens bedacht dat het handig is om naast elkaar liggende straten met dezelfde letter te laten beginnen. Je kunt dus de hele wijk op alfabet lopen. Zwaar irritant want dan gaat het vaak al mis bij het ingooien van de post om 6 uur 's morgens. Vervolgens gaat het weer mis bij het invoegen en nog eens mis bij het bezorgen op straat. Voor jullie dus post krijgen van een verkeerde straat zijn er al drie menselijke fouten gemaakt (en soms 1 machinefout). Ik praat het niet goed maar we halen er dus ook heel veel fouten wel uit.

Half a twin

Half a twin

08-12-2014 om 12:05

Sandd niet

De verkeerde post is echt van post nl. De (al jaren dezelfde) mevrouw van Sandd bezorgt perfect hier, nooit fouten. Van post nl gaat het regelmatig fout. Scheelt wel wie er loopt. De bezorgster die ik op donderdag altijd zie lopen maakt bijna nooit een fout. De man van de andere dagen in de week laat flinke steken vallen.

Uw postbode

Uw postbode

08-12-2014 om 12:07

reactie

Ik zei ook niet dat wij van postnl geen fouten maken maar we worden heel vaak boos achterna gezeten door mensen met post die dus wel van sandd komt andersom zal niet vaak voorkomen omdat die sanddmensen minder vaak langs komen.

Uw postbode

Uw postbode

08-12-2014 om 12:10

altijd klagen

En klagen werkt tegenwoordig wel degelijk. We worden echt nagebeld en in de gaten gehouden als je klachten krijgt in je wijk en je vliegt er ook uit als het echt de spuigaten uitloopt: http://www.postnl.nl/klantenservice/veelgestelde-vragen/klacht/

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-12-2014 om 12:30

Fijn om te horen

Dat klagen helpt. Want ook hier al wat bijzondere zaken meegemaakt.

Meest bijzondere: tweemaal dezelfde envelop voor een longarts in het plaatselijke ziekenhuis. Zijn interne adres is blijkbaar kamer 43. Laat ons adres nu net met Kam.... beginnen en laten wij nu toevallig ook op nr 43 wonen.
Een of andere onbenul heeft dus handmatig van het adres Noorderzeeziekenhuis, dr. De Vos, Kamer 43 ons adres gemaakt. Nou het Noorderzeeziekenhuis ligt hier echt niet.
De eerst keer heb ik redelijk geschokt de envelop in de grote oranje brievenbus gegooid, met daarop het verzoek om goed te lezen. Toen de envelop een week later gewoon weer bij ons in de bus lag heb ik heb deze maar zelf bezorgd bij dokter de Vos. Geen vertrouwen dat dat ooit nog vanzelf goed zou komen.

Dus ik vind het fijn om te lezen dat postbodes zoveel scholing en training krijgen, maar als niet geselecteerd wordt op logisch denkvermogen blijft het toch echt bagger in sommige rondes....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-12-2014 om 12:31

En postbezorger

Bedankt voor de tips.

Uw postbode

Uw postbode

08-12-2014 om 12:38

Ginny

Even in het algemeen: als er post verkeerd bezorgd is, check dan even de cijfertjes en lettertjes rechtsonder op de enveloppe. Als daar jouw eigen postcode in te vinden is: kras dit dan goed door. Pas voor je huis ziet iemand namelijk die enveloppe weer voor het eerst. Daarvoor gaat het alleen maar door machines.

Als iemand dus retour afzender ergens op zet omdat het van een vorige bewoner is is het niet zo heel vreemd dat de enveloppe de volgende dag weer op de mat ligt: het adres en huisnummer klopt namelijk. Ik vermoed ook dat de postbezorger alleen maar Kam 43 zag staan en inderdaad ergens wat hersencelletjes die logische verbanden kan leggen mist maar dan nog. Je werkt behoorlijk in routine, de hele straat zie je constant: Kam 1, Kam 3 Kam 41 Kam 43 en dan heb je helemaal geen tijd om naar de rest te kijken.

Ik had in een wijk waar ik inviel eens een mevr achter mij aan. Die had ook iets heel vreemds: haar straatnaam en huisnummer kwam overeen met het adres van een ziekenhuis 100 km verderop. Op de een of andere manier maakt de machine daar haar postcode van (net zoals ik net al uitlegde bij mij bij 1 straat in mijn eigen woonplaats). Ze krijgt dus regelmatig die foute post maar ik zie alleen maar die straat en dat huisnr, verder check ik niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-12-2014 om 13:24

Dat waren dan twee onbenullen

Degene die de post gesorteerd heeft en handmatig het niet complete adres van het ziekenhuis in mijn adres heeft veranderd en de postbezorger die blindelings en gedachteloos zijn werk doet. Dat laatste kan ik nog wel begrijpen, dat eerste vind ik echt ontzettend suf. Hoe onnozel sta je dan in je werk.

Dit was trouwens het klapstuk van een zeer lange reeks aan slechte bezorging.

Maar bedankt voor de tip. Daar kan ik wel wat mee. Ik snap dat het niet aan jou ligt. Of aan al die andere goedwillende bezorgers, maar ergens laat Post.nl toch flinke steken vallen. Het is niet voor niets dat wij ook bedrijfsmatig steeds minder vaak voor Post.nl kiezen. Te duur en te onbetrouwbaar.

Uw postbode

Uw postbode

08-12-2014 om 13:28

Ginny

Hoe lossen jullie het dan op als jullie postnl niet meer gebruiken?

Dank voor de tips

Ik ga mijn brievenbus eens op postbode-vriendelijkheid checken. Is zeker alweer 8 jaar terug, dus dat kan geen kwaad.

zebra

zebra

08-12-2014 om 14:15

en nog wat tips

wb het adresseren van post. Vooral bij appartementsgebouwen merk ik (en wellicht de postbodes en andere postbezorgers ook) dat er vaak onvolledig geadresseerd wordt. Dan staat er bijvoorbeeld Dorpsstraat 8 maar niet het nummer van het appartement erbij vermeld, bijvoorbeeld app 25 of 8-25 is ook al prima. Het kost dan extra tijd doordat we eerst op de naambordjes moeten kijken waar de betreffende familie, heer of dame woont. Want we willen wel graag elke keer onze post op de juiste adressen bezorgen en liefst ook nog binnen de vastgestelde tijd voor die wijk.

zebra

zebra

08-12-2014 om 14:19

en nog een tip

bij het aanschaffen en/of plaatsen van een nieuwe brievenbus.

Een verticale brievenbus met een klep die je naar binnen moet duwen met ook nog een strakke veer is helemaal een ellende, zeker als je nog een dikke pak post en folders in je andere hand hebt.

Verder is het een leuk werk om te doen hoor!

Uw postbode

Uw postbode

08-12-2014 om 14:42

Zebra

Ja, we hebben hier een hele wijk met die verticale ondingen. Daar kunnen die bewoners ook niets aan doen maar het is echt heel lastig als je ook nog een pak post in je andere hand hebt.

Hanne.

Hanne.

08-12-2014 om 14:53

klagen helpt niet

Beste postbode,

Dank voor het openen van dit draadje. Mijn ervaring is dat klagen over de postbezorging niet werkt. Althans, jullie worden misschien vaker gecontroleerd, maar ik krijg nogsteeds de verkeerde post.

Het is bij ons niet ongebruikelijk dat ik op een dag van 4(!) verschillende adressen tegelijkertijd post krijg.

En dan gaat het niet om onduidelijk geschreven kaarten, maar om de betalingsgegevens van de kapper 40 huizen verder, de uitkeringsgegevens van de achterbuurvrouw en de bankafschriften van 3 straten verderop.

En helaas wordt mijn post ook met enige regelmaat elders bezorgd. Geen idee waar, maar ik krijg het niet. Ben al een tijdje opzoek naar mijn hypotheekoverzicht. Geen idee wie dit heeft gekregen. Maar ik was het niet. En dit gaat al 8 jaar zo!

Uw postbode

Uw postbode

08-12-2014 om 15:02

toch doen

Ik zou toch echt vaker gaan klagen, desnoods elke dag.

Half a twin

Half a twin

08-12-2014 om 15:21

Klagen

Je weet niet altijd wanneer je wat had moeten krijgen, omdat je niet weet dat iemand iets aan je stuurt. Dat hypotheek overzicht dat Hanne noemt bijvoorbeeld, bij ons komt dat ieder kwartaal, meestal ruim op tijd voor de belastingaangifte maar soms komt het niet. Moet je er achteraan gaan bellen waar het blijft, verkeerd bezorgd wellicht? En ondertussen nadert 1 april met rasse schreden.

Uw postbode

Uw postbode

08-12-2014 om 15:40

bedoelde ik niet

Klagen omdat je iets niet hebt gehad is lastiger maar je kunt het er wel bij zeggen als je vier (!) fouten in een dag krijgt. Belachelijk.

Wij kunnen ondertussen ook beter klagen via het systeem als we merken dat de postbode binnen er een potje van maakt want wij kunnen meteen gaan omfietsen dan en dat is ook niet zo fijn.

Ik hoor steeds vaker dat de klachten erg serieus worden genomen. Een paar jaar geleden belde mijn leidinggevende mij op omdat die een klacht had gehad: de nee/ja sticker zou door de postbode van de brievenbus gehaald zijn en in de tuin zijn gegooid en vervolgens werden er dus toch folders bezorgd. Hij kon zich niet voorstellen dat ik dat gedaan zou hebben (waarom zou ik iets wat meer tijd kost doen) maar hij moest mij daarover aanspreken. Ik heb dus ontkend maar werd dus wel gebeld. Veel duidelijke klachten over een bepaalde dag kan dus echt wel wat uitmaken, maar blijkbaar moet je volhouden.

zebra

zebra

08-12-2014 om 16:57

idd klagen

meer kun je niet doen als je steeds verkeerde post krijgt. En liefst zo snel mogelijk klagen zodat makkelijker te achterhalen is wie de fout gemaakt heeft en die persoon erop aangesproken kan worden.

Ben zelf geen klager maar als ik onderweg veel fouten in mijn bundels tegenkom en daardoor veel langer onderweg ben dan gewoonlijk, dan geef ik het ook aan. Zoals postbode aangeeft: je kunt sommige fouten wel voorkomen door goed op te letten tijdens het bezorgen maar ook postbodes en postbezorgers kunnen zich eens vergissen. Als de wijk goed voorbereid is wordt de kans op fouten maken onderweg een stuk kleiner.

Adresseren

Ik woon ook op zo'n adres wat makkelijk verward wordt met een ander adres. En waarvan ik kan begrijpen dat het gelezen wordt als het mijne en andersom. En ook de postcode verschilt nauwelijks van elkaar.

De verre buren en ik hebben geregeld elkaars post bezorgd. Vreemd dat iemand hier schrijft wat er IN de enveloppen zat, want als je ze niet openmaakt, dan weet je dat toch niet? Das wat mij betreft al een stukje respect naar je medemens. Post die niet voor jou is niet openmaken.

Maar goed, die verre buren en ik hebben vervolgens dat deel van ons adres wat verschilt met het adres van de ander overal waar dat kan groot en vet laten drukken. Zeg even dat ik in de Sneltreinstraat woon en de verre buren aan de Sneltreinvaart, dan vragen wij iedereen die iets naar ons moet sturen om te adresseren als SneltreinVAART en SneltreinSTRAAT, waarbij we dus ook de grote letters nog eens onderstrepen. Dat werkt heel erg goed. Nog maar heel zelden gaat het fout. Bij internetbestellingen schrijven we het bij de opmerkingen dat er zo geadresseerd moet worden. Werkt perfect.

Tink

Tink

08-12-2014 om 18:15

open maken

Emine, hier gebeurt het ook af en toe dat er post bezorgd wordt voor mensen een straat verderop, maar met hetzelfde huisnummer en nagenoeg dezelfde postcode. Daar zit bv ook wel eens een bankenvelop bij (je ziet vaak aan het logo waar het vandaan komt). Natuurlijk maak je zoiets niet zomaar open, maar als het van dezelfde bank komt als die je zelf hebt, kan dat gebeuren, stel ik me zo voor.
Óf, zoals hier een keer gebeurd is, een overijverige kleuter die de post voor je van de mat vist en hem ook maar alvast voor je openscheurt . Ik heb die envelop meteen bij de juiste mensen gebracht met excuses natuurlijk. Ze vonden het niet erg.

Hanne.

Hanne.

08-12-2014 om 18:17

open maken

Ik hoef post niet open te maken om te weten wat er in zit. Bankafschriften zaten altijd in een herkenbare envelop en ook de afzender en de timing zegt veel over de inhoud (zeker als je zelf ook zaken doet met de zelfde instantie). Post van bedrijven en instanties komt meestal niet in een blanco envelop.

Openmaken van andermans post doe ik het nooit. Bezorgen wel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-12-2014 om 18:45

Plaatselijke bezorger

Wij kiezen hier bij mailings vaak een plaatselijke bezorger. Dat gaat vaak net even wat soepeler. Ook als het niet huis-aan-huis is, maar op adres. Of huren iemand in.

Blijft allemaal in de eigen gemeente, dus dan is het makkelijker.

bibi63

bibi63

08-12-2014 om 21:17

begrijp 'uw postbode' wel

Toen ik een tijdje geleden een enkele keer meeliep met dochterlief voor het bezorgen van het plaatselijke suffertje, ben ik ook geconfronteerd met vreselijke brievenbussen. Zo'n klep in de deur met sterke veer en als het even tegenzit ook nog een tochtborstel is echt niet te doen. Afgezien van het feit dat het enorm veel tijd kost, je 2 handen nodig hebt (terwijl je in je andere hand een stapel kranten hebt), de krant er zeer verfrommeld doorheen gaat (of half buiten in de regen hangt) kost het ook nog eens je vingers. Aan de eind van de rit heb je geschaafde handen. Niet fijn.
Postbode vriendelijke brievenbussen zou echt heel fijn zijn voor de postbode (en hij/zij moet natuurlijk ook z'n werk serieus nemen en goed opletten, uiteraard).
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.