Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Juul

Juul

10-02-2017 om 15:31

tips gevraagd bezichtiging / koop huis

Mijn eigen huis " dreigt" nu echt verkocht te gaan worden. Volgende week ga ik bij een ander huis kijken. Alle tips zijn welkom. Nog nooit in mijn uppie een huis gekocht. De huizenmarkt is hier lichtelijk overspannen. Stel, ik vind het echt een superleuk huis wat is de dan de beste aanpak? Vervelend is dat verkoop van mijn huis dus nog niet definitief is.

twee dingen

Twee dingen zijn belangrijk; laat een bouwkundig rapport opmaken, dat geeft je houvast mbt het onderhoud en de staat van het huis. En als tweede; als je een bod doet laat dan altijd de clausule opnemen ' mits je eigen huis verkocht is' en 'mits de financiering rondkomt'.

Bekijk zelf of je al een beeld hebt bij de eventuele toekomstige lasten. Kun je ze betalen, en nog belangrijker, is de hypotheekverstrekker van plan om die hypotheek voor dat bedrag te verstrekken. De normen en criteria zijn nog nooit zo streng geweest. Niks zo jammer als je dol bent op een huis en je blijkt de financien in de verste verte niet rond te krijgen.

Van alle huizen die ik ooit gekocht heb, was voor mij een ding doorslaggevend; ik moest er een prettig gevoel bij krijgen. De buurt, de sfeer van het huis, etc. etc. Hou er rekening mee dat je jaren daar gaat wonen. Even snel weer verkopen levert veel verlies en kosten op in de huidige markt. Het moet dus echt iets voor je zijn.

Totale bouwvallen, krakkemikkige panden heb ik nooit geambieerd. Ik weet niet of daar sprake van is? Dan moet je zelf veel bouwkundig inzicht hebben en handig zijn. Verder kun je werkelijk overal een probleem van maken, maar dat levert vooral veel stress op.

Ooit kocht ik een monumentaal pand, compleet met bouwkeuring die we zelf betaalden. Er was een lek in het dubbel glas. Klinkt erg, maar meer dan een ruitje met een 'waasje' erin was het niet. De buitenmuur zou niet vochtwerend genoeg zijn. Beide zaken hebben we in jaren nooit last van gehad. De lekkende douchebak en het lek in het dak vd dakkapel was niet opgemerkt door de bouwkundig rapportschrijver. Douchebak kitten koste ons enkele tientjes en een uurtje werk en een dagje geduld om te drogen. Dak dakkapel was enkele honderden euro's. Het geld wat we uitgegeven hadden aan het bouwkundig rapport kregen we terug. En dat was een groter bedrag dan we aan kosten hadden. Tja, zo zie je maar.
Neem een aankoopmakelaar in de arm en neem iemand mee tijdens de bezichtiging.

Pirata

Pirata

10-02-2017 om 17:55

makelaar uithoren

Probeer de verkopend makelaar een beetje uit te horen. Is er veel interesse voor het huis of weinig? Als er weinig belangstelling is, hoef je niet direct te bieden en kun je ook lager gaan zitten qua bieding.
Je kunt ook wel iets aflezen aan de historie op Funda of beter nog, op Jaap.nl. Daar staat de geschiedenis van de vraagprijs en hoe lang het in de verkoop staat.
Geen idee wat je met een aankoopmakelaar moet bij een bezichtiging eigenlijk. Hoogstens handig als panden "onderling" tussen makelaars worden aangeboden en (nog) niet op Funda.
Doe in elk geval niks waar je niet achter staat. Gelijk dezelfde dag bieden kan leiden tot fikse spijt.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-02-2017 om 19:07

Juul

Je hebt het niet optimaal aangepakt. Je moet eigenlijk een flinke periode nemen om je te orienteren op nieuwe huizen voordat je serieus een keuze kunt maken. De tijd dat je eigen huis te koop staat is daar handig voor.

Het is wetenschapplijk 'bewezen' dat je 37% van de tijd die je er voor beschikbaar hebt moet gebruiken om je te orienteren. Dit soort dilemma's noemen ze blijkbaar een optimal stopping problem.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/12/net-zo-slim-als-je-computer-1-3691256-a1515956

Nou ja, je kunt alsnog beginnen met je 37% wachttijd

Ad Hombre

Ad Hombre

10-02-2017 om 19:10

Pirata

"Doe in elk geval niks waar je niet achter staat. Gelijk dezelfde dag bieden kan leiden tot fikse spijt."

In een overspannen markt heb je die luxe gewoon niet. Als je wacht vis je achter het net. Zie mijn link voor een beter aanpak en vergeet niet dat je wettelijk drie dagen hebt om je te bedenken. Dus dezelfde dag bieden is in feite risicoloos.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-02-2017 om 19:15

Dorry1

"En als tweede; als je een bod doet laat dan altijd de clausule opnemen ' mits je eigen huis verkocht is' en 'mits de financiering rondkomt'."

Die eerste clausule zou ik als verkoper niet snel accepteren, die tweede spreekt vanzelf en is in feite standaard. Het is ook handig om bij een ouder huis als voorwaarde mee te nemen dat er niet te grote verrassingen uit de keuring mogen komen. Altijd keuren tenzij het om een z.g.a.n. huis gaat.

Pirata

Pirata

10-02-2017 om 19:32

Als het inderdaad zo is dat de kopers in groepen bezichtigingen doen, dan heb je geen keuze inderdaad. Ik weet niet exact wat TS bedoelt met "overspannen".

Juul

Juul

10-02-2017 om 20:49

euh ad

Ik kan je een beetje gerust stellen Ik ben al best lang aan het kijken. Weet waar ik perse niet wil wonen. Heb ook al verschillende huizen gezien. Maar ja, als ik uit dit huis moet wil ik wel graag een ander huis. En ik heb de huizenmarkt hier dus in snel tempo lichtelijk overspannen zien raken. Daar word ik dus een beetje nerveus van. Vandaar eigenlijk mijn vraag hier.

De afgelopen weken kwam ik elke keer terecht in open huizen gedoe en bod uitbrengen op een vanaf prijs. Bizar eigenlijk dat je bij het doen van zo'n grote uitgave niet eens even rustig kunt nadenken. En ik kan ook altijd zo lekker twijfelen ..............Ik vind het huis ook behoorlijk aan de prijs. Maar ja, past wel bij de stijgende prijslijn die ik de afgelopen maanden heb gezien. Ach misschien moet ik eens een raar bod gaan roepen als het me wat lijkt. Loopt het allemaal op niks uit en wordt ineens mijn eigen huis alsnog niet verkocht dan ben ik een ervaring rijker.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-02-2017 om 20:57

Juul

Juul, mooi, maar laat je niet gek maken. Je hebt na het accepteren van je bod altijd nog 3 dagen bedenktijd. Maak daar gebruik van.

Pirata

Pirata

11-02-2017 om 11:47

waarde checken

Wat handig kan zijn is deze tool:
https://www.hypotheker.nl/zelf-berekenen/wat-is-deze-woning-waard/

Bij ons kwam deze in elk geval aardig in de buurt van wat we zelf als waarde inschatten.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-02-2017 om 12:44

Pirata

Maar liefst 40% hoger bij het huis wat we op het oog hebben...

Pirata

Pirata

11-02-2017 om 13:17

Bij ons scheelde het maar 1% (verschil berekende waarde t.o.v. vraagprijs).
Bij ons eigen huis kwam het ook ongeveer zo uit. Maar goed, 't is een indicator he...

Energielabel

https://www.energielabel.nl/woningen

Vanaf 2015 is het hebben van een energielabel verplicht. Anders kun je een boete krijgen.

Dat geldt voor je eigen huis dat je verkoopt maar ook voor de nieuw aan te schaffen woning.

Teuntje

Teuntje

11-02-2017 om 15:51

Overspannen markt

De tips van Dorry zijn natuurlijk prima maar werken niet in een overspannen markt. Als je een clausule wilt 'mits mijn eigen huis is verkocht' dan wordt je vierkant uitgelachen en verkopen ze aan een ander. Zelfs het voorbehoud van financiering wordt in sommige grote steden al niet meer geaccepteerd.... je moet gewoon maar zorgen dat je weet waar je bank mee akkoord zal gaan.
Pirata, een goede verkopend makelaar laat zich daar niet over uithoren, dat is niet in het belang van zijn client de verkoper. Als ik verkoper was en mijn makelaar gaf dat soort info aan potentiele kopers dan zou ik niet blij worden. Die waardechecker werkt ook al niet meer in een overspannen markt. Daar moet je grif boven de vraagprijs bieden om een kans te maken.
Juul, als een huis goed voelt en je kunt het betalen is het een kwestie van snel toehappen denk ik.

Pirata

Pirata

11-02-2017 om 17:35

Teuntje

Natuurlijk werkt die waardechecker wel in een overspannen markt. De waarde zegt namelijk niks over hoeveel je biedt. Het kennen van de werkelijke waarde kan een hulpmiddel zijn om je niet gek te laten maken. Hoeveel ben je bereid boven de daadwerkelijke waarde te gaan bieden? Daarbij, een bank hoeft ook niet akkoord te gaan met een onderpand dat de waarde van de hypotheek niet dekt.
En je kunt heus proberen meer info van zo'n verkopend makelaar los te peuteren. Mensen zijn nu eenmaal praatgraag en zó professioneel zijn veel van die makelaars niet. Er bij voorbaat van uitgaan dat ie dat niet vertelt is in elk geval niet handig. Je wilt niet weten wat ik allemaal al over de verkopers heb gehoord via de makelaars.
Iets dat je in elk geval kunt nagaan, is of de verkopers haast hebben of niet. Is er geen haast, dan zullen ze niet zo snel akkoord gaan met een lager bod. Móeten ze er uit, dan zijn ze sneller geneigd toe te happen.
Maar goed, in een overspannen markt gelden iets andere regels. Is het een idee om net iets buiten het overspannen gebied te gaan kijken?

Ad Hombre

Ad Hombre

11-02-2017 om 22:18

Pirata

Ik ben redelijk op de hoogte van de lokale waarden, maar die waardechecker van jou geeft waarden die - hier - nergens op slaan. Mogelijk ligt dat aan mijn prijsklasse en werkt het bij modale woningen die regelmatig verkocht worden beter.

Teuntje

Teuntje

11-02-2017 om 23:05

Pirata

Een huis heeft geen 'werkelijke waarde', anders dan de prijs van de stapel stenen waarmee het is gebouwd. De waarde van een huis is de waarde die er door kopers danwel verkopers aan wordt toegekend. In een overspannen verkopersmarkt kun je als koper natuurlijk best vasthouden aan de prijs die je waarde checker je vertelt als je vindt dat dat je houvast geeft - dan weet je in elk geval zeker dat je ernaast zult grijpen want anderen zullen meer bieden.
Ook het al of geen haast hebben van de verkoper is geen argument in een overspannen markt. Als er zich 30 gegadigden op 1 dag komen melden en voor de volgende dag staan er weer 30 gepland dan ben je als verkoper echt niet bang dat je te lang met je huis zult blijven zitten en ga je echt geen 'lager bod' accepteren.

Pirata

Pirata

12-02-2017 om 08:25

dat zeg ik toch

Ik heb bij herhaling gezegd dat er in een overspannen markt andere regels gelden. Wel even.lezen!!
En als jij 50.000 te hoog gaat bieden bij een huis van 2 ton, dan heb je het vast. Je betaalt dan wel teveel dus.
Ad, dat weet ik niet, hier werkt het tamelijk goed (bovenmodaal). Misschien is jouw regio niet goed bijgewerkt in de een of andere database. Of is de woningmarkt zeer recent op hol gegaan. Hier alleen die tot ongeveer 250.000. Dat vertelden de makelaars me, bij waar wij naar zoeken is nog niet de gekheid toegeslagen.

Teuntje

Teuntje

12-02-2017 om 16:15

Pirata

Oke, dan heb ik jouw ' natuurlijk werkt die waarde checker wel in een overspannen markt' verkeerd geinterpreteerd.
Als je 50.000 te hoog gaat bieden bij een huis van 2 ton... , wie bepaalt volgens jou dat de waarde van dat huis (we hebben het even over een huis in een overspannen markt situatie, zeg Amsterdam of Utrecht) 2 ton is? De waarde van een huis wordt bepaald door de markt. En die waarde is op dat moment blijkbaar hoger dan 2 ton want mensen zijn bereid er 2,5 ton voor te betalen. Dan kun je stug volhouden dat je dan 'teveel betaalt' maar dan heb je dus nevernooit een huis. Want bij andere huizen speelt precies hetzelfde. Als je wilt vasthouden aan wat er ergens in een lijstje staat wat een huis 'waard is' dan moet je in een andere streek gaan zoeken waar geen overspannen markt is.

Teuntje

Teuntje

12-02-2017 om 16:18

Oh en

Als je een overspannen markt 50.000 boven de vraagprijs biedt dan heb je het helaas niet vast. Het is nog maar de vraag of je dan hoog genoeg zit of een ander niet net nog meer heeft geboden. Been there, done that.

mijk

mijk

13-02-2017 om 13:59

Die waardemeter

geeft hier in ene opwarmende maar nog niet overspannen markt 50.000 euro meer aan dan de taxatie die ik net door een makelaar heb laten doen....
Ik verwacht het niet te krijgen!

mijk

Teuntje

Teuntje

13-02-2017 om 19:10

Grappig mijk

Dat is weer andersom. En dan kun jij flink vasthouden aan die waardemeter en 50.000 meer willen hebben dan de makelaar inschat want die waardemeter 'dat is de waarde van het huis', maar dikke kans dat je het dan echt niet verkoopt.
Voor mij blijft: de markt bepaalt de waarde, en niet een of ander door iemand bedacht lijstje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.