Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

zebra

zebra

06-01-2017 om 14:43

tips en ideeën voor een winter "tuinfeest"

Onze zoon wordt binnenkort 18 jaar en wil dan graag vrienden en wat collega's van zijn bijbaan uitnodigen bij ons thuis. Hij had het over gezellig bij elkaar zitten in de achtertuin. Op zich prima maar het is natuurlijk winter en de kans op slecht weer en flinke kou is dan ook zeer aanwezig. We hebben wel een overkapping in de achtertuin maar warm zal het daar zeker niet zijn.

Wie heeft leuke ideeën? Mag zijn qua hapjes, eenvoudige bbq is ook een optie, verlichting, versiering, verwarming (hebben zelf geen heaters, vuurkorf ed). Hebben zelf ook geen partytent anders zou dat ook een optie zijn maar misschien heeft een van zijn vrienden wel iets wat geleend kan worden, zulke dingen zal onze zoon zelf kunnen regelen.

Wellicht is het ook in de winter handig om briefjes bij de buren in de bus te stoppen, een groep jongeren kan toch luidruchtig zijn als ze zo bij elkaar zitten (zeker als het wat later in de avond wordt). Hij wil het op een zaterdag avond houden, het is nog niet duidelijk of de groep daarna nog naar een uitgaansgelegenheid gaat.


bieb63

bieb63

06-01-2017 om 15:56

Zebra

Ik zou i.i.g. afspreken dat ze na bijv. 12 uur de tuin uit gaan (evt. naar uitgaangsgelegenheid). Ik weet niet of er alcohol gedronken gaat worden? Vast wel als ze 18plus zijn, en de ervaring is dat dat zéér luidruchtig gaat worden in de loop van de avond. Niet fijn voor je buren. Dus zéker afspreken dat ze 12 uur verkassen. En wel zo netjes de naaste buren te informeren.

Wbt kou hoeft het niet zo'n probleem te zijn: gewoon warme jassen aan. Partytent (zeker als er regen kan komen) zou wel handig zijn.
Wat feestverlichting is altijd leuk. Mss heb je je kerstlampjes nog niet opgeborgen.... Verder heb je ook van die windlichtjes, altijd leuk. Tuinfakkels ook leuk, maar of dat zo'n goed plan is met jongeren die wellicht in de loop van de avond wat baldadig worden...?

Ik zou, persoonlijk, de jongeren niet zelf laten bakken (bijv. bbq). Weer in het kader: wees je bewust dat in de loop van de avond e.e.a. nogal baldadig kan worden, met alle evt gevolgen van dien.
Ik zou wat lekkere hapjes maken zoals kipkluifjes, gehaktballetjes, gevulde eieren, stokbrood met kruidenboter, dat soort dingen. En verder wat graaispul zoals olijfjes, nootjes, chips, cherrytomaatjes enz.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-01-2017 om 16:07

Verwarming

Vuurkorven of gehuurde terrasheaters neerzetten. Ik vind dat daar wel iets voor geregeld moet worden.

De buren waarschuwen voor zowel eventuele rookoverlast als lawaai.

Barbecueën kan volgens mij wel bij 18+. Als jullie zelf thuisblijven, kun je af en toe even kijken of dat naar wens gaat.

Je kunt vragen of er liefhebbers voor erwtensoep of een andere soep zijn.

Kerstverlichting voor buiten ophangen, of lantaarns met grote waxinelichten erin.

Het niet te ingewikkeld maken. Vermoedelijk verwachten ze geen culinaire hoogstandjes, als het maar warm is en chips of iets dergelijks is altijd goed.

zebra

zebra

06-01-2017 om 16:42

daar kunnen we al iets mee

de meesten hebben het niet snel koud (t-shirt ipv trui of vest dragers) maar iets dat warmte geeft is idd wel nodig op een hele koude avond. Maar het kan natuurlijk ook reuze meevallen met de temperatuur. We hebben geen kerstverlichting die geschikt is voor buiten maar iets met waxinelichtjes (of van die neppers) kan ook. Verder hebben we ook wel wat buitenlampen in de tuin dus heel donker is het niet.

Zelf hebben we een airfryer dus daarin kunnen ook wat hapjes bereid worden of anders in de oven, ligt eraan hoeveel er komen. De gehaktballetjes en kipkluifjes zijn een goed idee en dan nog wat chips erbij. Misschien ook een pan soep met stokbrood. Er zal, gezien hun leeftijd, wel alcohol gedronken worden.

In geval ze daarna nog uitgaan denk ik dat ze het zeker niet later maken dan 12 uur, meestal gaan ze rond 11 uur al de deur uit. Zelf blijven we thuis, ik moet de dag erna werken.

Lynn

Lynn

06-01-2017 om 23:41

marshmallows

Zijn ook leuk.

Ligt eraan of

Er ook meisjescollegas komen, die hebben t vaak eerder koud
Een heater is wel lekker denk ik om te huren. Ook al heb je een jas aan,t is toch rond t vriespunt. Als er een party tent gehuurd kan worden haalt dit al wind weg en dat scheelt veel.
Hier eten de heren graag stukjes pizza,hapjes uit de frietpan,chips en bladerdeegworstjes.

zebra

zebra

07-01-2017 om 11:41

update

het is nog niet bekend hoeveel er komen maar zoon wil zo'n 22 mensen uitnodigen, daar zitten ook een paar meisjes/vrouwen bij.
Het is de bedoeling dat de bbq aan gaat, hapjes uit airfryer of oven is niet voldoende voor zoveel gasten (al zullen ze vast niet allemaal komen).
Eigenlijk wil hij uitwijken naar een veldje naast ons huis ivm aantal gasten maar dat vind ik geen goed idee. Dan is er meer kans dat er mensen last zullen hebben dan wanneer het in onze achtertuin is, dan nog beter een partytent neerzetten. Er zal misschien wel iemand zijn die er een heeft liggen.

Verder zijn er geen plannen om na het feest nog elders heen te gaan dus daar moet ook nog iets op bedacht worden ivm tijdstip dat het rustig moet zijn. De briefjes bij de buren of even aanbellen en alles uitleggen was hij zelf al van plan. Wij wonen in een rustige straat, buiten het centrum en kennen de buren dan ook vrij aardig tot goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2017 om 11:42

Zebra

Als de weersverwachting aangeeft dat het droog zal blijven, kun je natuurlijk wel kerstverlichting ophangen die voor binnen bedoeld is, als het maar meteen opgeruimd wordt of uit de het stopcontact gaat als het feest afgelopen is. Uit ervaring weet ik dat een vuurkorf wel gewaardeerd wordt. Als jullie dit niet dagelijks doen, zullen de buren dat vast niet zo heel erg vinden. Het geeft meteen ook een hoop licht.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2017 om 11:47

We typten gelijkertijd

Ik heb er ook wel eens over gedacht om een feest buiten de tuin te plaatsen, maar ik vraag me daarover af of dat wel mag. Het ziet er naar uit dat jullie dat niet gaan doen, maar stel dat zoon daar op door zou gaan, vraag ik me af of je daar geen toestemming voor moet vragen bij de gemeente. Als het 'zomaar' zou mogen, zouden wij een zee van ruimte hebben voor héél veel gasten .

zebra

zebra

07-01-2017 om 11:47

die bladerdeeghapjes

kan ik zelf maken, vind ik leuk om te doen ook. Is gewoon voor een rondje zo tussendoor.

zebra

zebra

07-01-2017 om 11:52

Kaaskopje

op dat veldje werd voorheen ook wel eens de buurt bbq gehouden, weet echter niet of er daar van tevoren toestemming voor gevraagd moest worden maar dat is makkelijk na te vragen bij degenen die de buurt bbq organiseren.

De reden dat ik daar geen voorstander van ben is voornamelijk dat sommige gasten dan sneller gaan wildplassen (tegen coniferen) ipv bij ons binnen naar het toilet gaan. Zeker als het al wat later op de avond is. Ik wil absoluut niet dat er overlast veroorzaakt wordt dus dan liever in onze eigen tuin.

Jasmijn

Jasmijn

07-01-2017 om 12:44

kerstlampjes

Ik heb zo vaak kerstlampjes voor binnen buiten opgehangen. Alleen even op de stekker en het stopcontact letten (dat daar geen vocht in/bij kan komen) die lampjes houden het wel vol hoor, zelfs bij regen)
Verder misschien wat fleecedekentjes regelen (goedkoop bij Ikea) ik vind ze altijd heerlijk op terrasjes en zelf heb ik vaak bij tuinfeesten erg snels steenkoude voeten, maar wat je daar aan zou kunnen doen weet ik ook niet echt? Misschien in ieder geval een tip voor warme sokken aan op de uitnodiging zetten?

Tijgeroog

Tijgeroog

07-01-2017 om 13:16

Winterfeest

Ik zou toch voor een meer winters winterfeest gaan. Kijken of je toch ergens een vuurkorf of vuurschaal kunt lenen (er zijn zoveel mensen die zoiets hebben...), marshmallows boven het vuur, gluhwein of warme chocolademelk, erwtensoep. Andere dingen kunnen er dan nog gewoon bij.

Juno

Juno

07-01-2017 om 13:48

Winterfeest

Bij een winterfeest horen naar mijn mening bepaalde elementen, zonder heb je gewoon een verjaardag die in plaats van binnen blauwbekkend buiten is. Een feest buiten de tuin kan niet zomaar, daar heb je inderdaad vergunning voor nodig. Wat wij vaak doen, is een bouwzeil als dak spannen.

Ik zou vuurkorfen lenen, bijvoorbeeld via een oproepje via Facebook, overal waxinelichtjes in lege potjes of vazen zetten, kerstverlichting ophangen, snoer verlichting in een grote vaas doen als verlichting bij het eten. Zitplaatsen met dekens erbij, lichtsnoeren op de tafels zodat je ziet wat je eet, één of meerdere bbq's neer zetten. Ook een of meerdere statafels neerzetten. Een plek waar het drinken en de afvalbak staat.

Qua eten en hapjes:
Schalen met marshmallows en prikkers ernaast, veel stokbrood, veel satesaus, andere saus. Bbq-vlees, voor de vega's halloumi met paprika op een prikker. Gepofte aardappels, kruidenboter, maiskolven. Wegwerpborden, servetten. Alles in zilver, wit en eventueel lichtblauw. Bitterballen uit de oven, klein beetje komkommer (een veel te koude en natte klets in deze tijd van het jaar), kleine porties soep, bladerdeegflapjes, oliebollen, churios, warme chocolademelk.

Zoiets, denk ik.

Juno

Juno

07-01-2017 om 13:49

O en

Als je een 'kippie' bij je in de buurt hebt, kan jeen kant en klare schaal met warme kipkluifjes laten komen. Niet zo heel duur en wel heel makkelijk met een feestje. Je kan ook nog pizza's bakken en die voorgesneden bij de hapjes leggen. Als het maar warm is.

zebra

zebra

07-01-2017 om 17:13

dat lichtsnoer in een pot

is wel een hele leuke tip, we hebben hier een grote pot staan waar zo'n snoer zeker in past. Maar we hebben buiten een lamp met een sensor dus dan is extra verlichting vooral voor de sfeer. Verder hebben we ook nog lampen op zonenergie in de tuin. Denk dat jongens en mannen daar toch sowieso minder op letten, hen gaat het vooral om eten en drinken. Bij eventueel vrouwelijk gezelschap erbij is het wat anders.

Ik zal in de omgeving kijken wat er te regelen valt qua kipkluifjes.
Hapjes, sauzen en andere etenswaren kunnen in ons schuurtje staan, daar is ruimte genoeg voor schalen. Ook het drinken kan daar opgeslagen worden. Mini pizza's is ook een goeie tip.

We hebben zelf ook nog een windscherm en waarschijnlijk ook wel een soort bouwzeil. En verder denk ik dat een partytent, vuurkorf ed wel te lenen zijn voor die avond, evenals statafels en wat stoelen. Een aantal grote vuilnisbakken hebben we zelf dus die kunnen op meerdere plekken neergezet worden.

Het hoeft niet een echt winter tuinfeest te worden hoor, het is eigenlijk een verjaardag maar dan in de winter en buiten. Maar zaken als taart en koffie hoeven niet.

zebra

zebra

07-01-2017 om 17:35

as woensdag

zijn man en ik vrij, zoon misschien ook na de middag, kunnen dan eventueel al wat spullen halen zoals wegwerpservies, bestek en rondkijken voor decoratie (nepwaxine lichtjes in potjes en glazen pot), lichtsnoer. Wat fleecedekentjes, neem aan dat dit bij de Action ook wel verkrijgbaar is.

Elfje65

Elfje65

07-01-2017 om 19:22

Zebra

Ga eens zoeken op verhuur party artikelen. Je zult verrast zijn wat je allemaal kunt huren voor een laag bedrag, partytent, heater etc. Een feest waar de mensen kou lijden is snel over hoor.

zebra

zebra

07-01-2017 om 20:10

Elfje65

hij gaat eerst bij zijn vrienden informeren wie er wat heeft en dat ook wil uitlenen voor een avond. De ontbrekende spullen kunnen we dan inderdaad nog huren. Een heater kunnen we eventueel ook kopen, is nooit weg namelijk.

zebra

zebra

09-01-2017 om 19:26

aantal blijvers

en een aantal die niet de hele avond blijven (zo rond 11 uur of iets later opgehaald worden) dus de verwachting is dat er op den duur ongeveer 10 a 15 personen overblijven.
Mijn man had het over het huren van een zaaltje in de buurt ivm aantal personen en eventuele weersomstandigheden (kan ik me deels wel in vinden) maar zoon vindt dat niet zo leuk, wil het liever thuis houden, en ook daar heb ik begrip voor.
Gelukkig is het feest toch in een ander weekend dan ik eerst dacht, dat is wel fijn.

zebra

zebra

11-01-2017 om 22:18

nog druk bezig

om te kijken hoe een en ander het best rond te krijgen. Het is de bedoeling dat er een partytent komt zodat je vanonder de onderkapping in de achtertuin zo de partytent in kan lopen. Formaat is nog niet bekend, mag niet te klein zijn want iedereen moet erin passen. Te groot is ook niet handig want er moet ook nog ergens plek overblijven voor de bbq en zoveel ruimte blijft er niet over ivm de borders in de tuin.

Ook moeten er tafels en stoelen komen, wellicht enkele statafels. We hebben zelf nog een kacheltje staan (was ik helemaal vergeten) dus eigenlijk hoeven we daar niks meer voor te regelen. Blijft nog wel verlichting over voor in de partytent. Een buurman is ook bereid bij te springen waar nodig (of voor adviezen).

vergunning?!

Geïnteresseerd las ik dit draadje want ik heb het met vrienden al een tijdje over een eventueel winterbarbecuefeestje, val ik van mijn stoel van verbazing: een vergunning voor een feest in je tuin?! Bij mij in de buurt - gewone rijtjeshuizen - zijn in lente en zomer regelmatig feestjes in de tuin. Ja, dat geeft herrie van mensen en muziek. De meeste directe buren doen dan van tevoren briefjes in de bus met een vooraf excuus voor de eventuele overlast/ telnr / soms een uitnodiging. Soms heb ik er inderdaad wat last van, meestal zorgt men er wel voor dat er na 24u wat zachter gedaan wordt. Ik denk dan dat dit er gewoon bij hoort als je in een rijtjeshuis woont, net zoals de rook van al die barbecues zodra het lekker weer is. Werkelijk nog nooit aan gedacht dat je daarvoor een vergunning nodig zou hebben en ik durf te wedden dat dat hier in mijn buurt ook niet gebeurt.

Lente

Lente

16-01-2017 om 19:27

Iets beter lezen Carole

De vergunning is voor als je een feest wil organiseren op een openbaar plein of veld. Niet voor je tuin.

zebra

zebra

19-01-2017 om 20:22

update

intussen hebben we een bedrijf gevonden dat zowel partytenten, terrasverwarmers, statafels en meer van zulk soort spul verhuurt, dit voor een vriendelijke prijs en ook nog in de buurt. Dus dat komt zeker goed. Verder ben ik van plan om voor tussendoor wat hapjes te maken met wat tapas uit de supermarkt erbij en de bbq gaat uiteraard ook nog aan. Zelf zorg ik er ook voor dat de partytent gezellig wordt ingericht, we hebben een tuinbank, tafel en stoelen. Op de bank en stoelen kunnen er kussens gelegd worden, eventueel een paar fleecedekentjes. Wat nep waxinelichtjes in zo'n glaasje of potje. Over de statafels zal ik zelf wel iets leggen en dan een lint er omheen, hoef niet zo'n rok erbij.

Ik twijfel nog wel over de hoeveelheid vlees voor de bbq.

Hoeveelheid vlees.

Het ligt er aan wat er verder nog bij is als opvulling maar met zo'n 5 stuks vlees p.p. heb je een richtlijn.

Triva

Triva

19-01-2017 om 22:26

vijf?

Met andere hapjes en ook kleine eters is vijf echt veel te veel als het om gewone lappen vlees gaat. Hier grote eters en bij een zomerbbq naast salades en stokbrood vier stuks vlees.

Ook goed Triva.

Ik vind 4 ook goed hoor Triva, ééntje minder dan p.p. Richtlijn had ik erbij gezet toch?

Kleine eters heb ik niet meegeteld in een tuin met 20 opgeschoten knullen

En een hamburger, satéstokje en een worstje noem ik niet echt "een lap vlees"....Dus vandaar mijn 5 als richtlijn.

Triva

Triva

20-01-2017 om 04:44

ik lees

Chips, soep, stokbrood, drinken, ovenhapjes, een airfryer en meisjes dan vind ik drie al genoeg die vier was een voorbeeld hier met ander eten er naast. Ik denk dat je bij een winterbbq het ook in andere dingen moet zoeken zoals die soep bijv.

Milcham

Milcham

20-01-2017 om 10:56

Aan zoon gevraagd

Zoon valt in deze leeftijdscategorie. Zijn bijdrage: sowieso 2 kipspiesjes, hamburger, speklapje, spareribs en nog een of twee dingetjes erbij.
Los van het stokbrood, salades en soep. Dit is wat hij en zijn vrienden met gemak opeten bij een BBQ. Dan kom je op zes a zeven dingen uit. Meisjes zijn op die leeftijd ook best hongerig.

Vakantieganger

Vakantieganger

20-01-2017 om 14:23

Hoeveelheid vlees BBQ

Aantallen vleesjes is ook afhankelijk van het feit of ze komen eten bij jullie, of dat het gewoon een gezelligheidsdingetje is in de avond. Scheelt of ze om 20.30 komen of om 17.30 zeg maar
Met soep en chips en pizza en stokbrood, en ......

zebra

zebra

20-01-2017 om 17:47

ik dacht ook

aan kleine dingen qua vlees omdat er dan meer tegelijkertijd klaargemaakt kan worden. Dus wat Milcham noemt zo ongeveer.

Ze komen niet echt eten, het draait vooral om het samenzijn en daarbij dan af en toe wat eten, in dit geval dan van de bbq. Ze komen rond 20 uur dus zullen thuis al gegeten hebben.

Er komen ook snaaidingen op tafel, te denken aan schaaltje olijven en tapas achtige hapjes die je ook kant en klaar kunt kopen bij supermarkt, stukjes pizza en meer van dit soort spul. Stokbrood en eventueel ook wat kleine belegde broodjes. Wat sauzen, salade (weet nog niet welke).

Ik besprak vanochtend nog een en ander met wat collega's, sommigen hebben vaak nuttige tips en daar sta ik altijd voor open. Omdat er ook jongeren komen die nog geen 18 zijn, werd me aangeraden een mail naar de ouders te sturen over het feit dat hun zoon (de vrouwelijke gasten zijn ouder) uitgenodigd is voor een feest waarbij ook alcohol geschonken wordt. Mocht het zijn dat de ouders niet willen dat hun zoon alcohol drinkt, dan houden we daar uiteraard rekening mee. We willen namelijk ook voldoende alcoholvrije dingen in huis halen zoals frisdrank en mineraalwater. Vruchtensap hebben we sowieso altijd in huis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.