Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tip: kind mag gratis treinen

Voor wie de advertenties heeft gemist: als je kind een OV-chipkaart heeft kan je op dit moment een "Kids vrij Abonnement" regelen bij de NS voor nop. Althans, voor 1 cent. Kinderen tm 11 jaar kunnen dan met gratis mee met een betalende volwassene. Ook een railrunnerkaartje is dan dus niet meer nodig.
Heeft het kind nog geen OV-chipkaart dan kan je die meteen bestellen. En volgens mij kan het zelfs op een anonieme OV-chipkaart geladen worden. En het is ook niet nodig dat het kind op hetzelfde adres woont als jij.
Je bestelt via de NS-site en dan kan je dat abonnement later op de bewuste kaart zetten bij iedere oplaadautomaat.

Het kan zijn dat er op een gegeven moment voor dat abonnement weer betaald moet gaan worden, maar de NS zegt dat ze ons dan netjes gaan waarschuwen. Daar hoop ik dan maar op.

Heb dit zelf vorige week gedaan en het werkte vlekkeloos (enigszins tot mijn verbazing, moet ik zeggen). Op zondagavond aangemaakt, op maandag op de kaart geladen (en op woensdag gereisd).

Ik ben niet altijd een grote fan van de NS, maar hier was ik wel weer blij mee.

Groeten,

Temet

vlinder72

vlinder72

15-12-2015 om 15:06

klopt

Dat is ook al best lang en is mogelijk gemaakt doordat heel veel mensen het geld bij verkeerd in-en uitchecken niet terugvragen.

Ik ben er ook blij mee. Ik heb zelf een ov jaarkaart en kan nu in de vakantie of het weelend de kinderen meenemem.

Lynn

Lynn

15-12-2015 om 17:30

Jammer

Mijn pubers zij al te oud.

Maar echt veel scheelt het natuurlijk niet.

vlinder72

vlinder72

15-12-2015 om 17:49

lynn

Ik vind van wel. Wij hebben nog drie kinderen onder de 12. Dat scheelt dus 7,50 per keer. En je hebt ook geen gedoe meer om kaartjes te kopen.

Tango

Tango

06-01-2016 om 14:17

Vraagje

Mijn zus had het hier dus ook laatst over toen mijn zoon met mijn vader met de trein zou gaan. Mijn vader is op zich heel ervaren met treinreizen, maar snapte toch echt niet hoe dit nu werkte. Hij heeft zelf een persoonlijke OV-chipkaart en reiste die dag met vrij reizen. Op de automaat kon hij echt niets vinden over kinderen die gratis reizen. Uiteindelijk heeft hij toch maar een railrunner gekocht voor zoon. Deze had hij op zijn eigen kaart gezet maar dat werkte dus ook niet, want toen pakte de automaat alleen de railrunner en niet de vrij reizen. De conducteur maakte er gelukkig geen probleem van want die zag wel dat mijn vader de vrij reizen er ook op had gezet.
Kan iemand uitleggen hoe je dit nu precies moet activeren, het gratis reizen voor kinderen?
Ik blijf het hele OV-chip gedoe overigens hopeloos ingewikkeld vinden hoor.

vlinder72

vlinder72

06-01-2016 om 14:28

eigen chip kaart

https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/kids-vrij

je kind moet een eigen ov chip kaart hebben en je moet het kidsvrij abonnement afsluiten. Je kan het niet uit het apparaat halen.

Je hoeft daarna ook niks op je eigen kaart te zetten want je kind of een kind reist gratis op zijn/haar eigen ov chipkaart. Enige voorwaarde is dat er een volwassene meereist.

angel3

angel3

06-01-2016 om 14:30

tango

Om producten te kunnen gebruiken moet je ze altijd op de kaart van die persoon zetten. Je vader had de railrunner op de ov chip van je zoon moeten zetten en die dan moeten inchecken en dan voor zichzelf ook inchecken.
Met de vrij reizen voor kinderen nu moet je het product online kopen bij NS. En dan afhalen zeg maar bij de automaat van NS. Je hebt dus een persoonlijke chip nodig anders werkt de vrij reizen niet (voor zover mijn kennis gaat en hoe het bij ons werkte). Je kunt het dus niet ff regelen bij de automaat. Eerst online doen en dan 'ophalen' bij de automaat.

Mijntje

Mijntje

06-01-2016 om 17:25

Bedankt

meteen gedaan!

Temet

Temet

06-01-2016 om 22:12 Topicstarter

'eigen ov-chipkaart'

Als ik het goed heb begrepen moet het kind een OV-chipkaart hebben, want daar moet dit abonnement inderdaad op geladen worden, maar die kaart kan ook een anonieme OV-chipkaart zijn, zo las ik op de site.
Mijn kinderen hebben overigens wel een op naam gestelde kaart omdat we in de stad regelmatig de tram pakken dus dan wil ik ze wel op het goedkopere tarief laten reizen, wat met een anonieme kaart niet kan. Maar op zichzelf is een persoonlijke kaart dus niet per se nodig.

Groeten,

Temet

angel3

angel3

08-01-2016 om 13:23

ja temet

Klopt inderdaad. Ik bedoelde met persoonlijk eigenlijk een eigen kaart, hoeft niet op naam. Maar tango gaf aan dat vader eigen reisproduct EN reisproduct van kind op 1 kaart (zijn eigen kaart) had gezet en wilde gebruiken. Dat gaat niet. Ieder persoon heeft een eigen kaart nodig al dan niet op naam.

Tango

Tango

08-01-2016 om 22:33

Ach ja

Die vader van mij is dan ook al in de 70, dan begrijp je dit soort dingen toch allemaal niet meer?! Ik vind achteraf dat mijn zus dit ook wel iets duidelijker uit had mogen leggen, want zoals jullie het nu beschrijven is het best begrijpelijk en had ik het mijn vader ook kunnen vertellen. Bedankt! Voor de volgende keer weten we nu hoe het moet.

angel3

angel3

09-01-2016 om 11:07

tango

Ik heb het ook es fout gedaan, met spontaan uit toen een vriendje meeging en die zijn kaart niet meehad. Ik dacht ik koop wel ff een railrunner erbij, dus ligt niet aan leeftijd hoor. Het hele systeem is gewoon slecht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.