Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Temet: kleurstof van de toko

Ik trek net een vergeten flesje uit de kast en jawel hoor, houdbaar tot 2008! Dus gekocht toen oudste vijf was en verlopen rond zijn achtste verjaardag.
Klopt dat met wat we in jouw draadje hadden berekend?
Ik heb ook nog even het nummer opgezocht van het conserveringsmiddel, 211:
E211
Natriumbenzoaat
Over E211 / Natriumbenzoaat
Natriumbenzoaat is het natriumzout van benzoëzuur (E210). Het komt voor in de meeste fruitsoorten, vooral in cranberries en bessen. Voor commerciële doeleinden wordt het chemisch gemaakt uit tolueeen. In de voeding wordt het gebruik als conserveermiddel tegen gisten en bacteriën in zure producten.
Allergieinformatie over E211
E211 is, net als E210, als conserveermiddel omstreden, omdat het onder bepaalde omstandigheden in combinatie met vitamine C (ascorbinezuur) voor een gedeelte kan worden omgezet in een giftige, chemische verbinding (benzeen). Het kan bij hoge dosering histamine vrijmaken en pseudoallergische klachten veroorzaken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lang op de plank

Dan was jouw flesje dus nog 3 jaar houdbaar bij aankoop, het mijne maar twee. Kennelijk geen daverende omzetsnelheid in dat winkeltje, als dat flesje een jaar op de plank heeft gestaan. Was wel stofvrij trouwens, bedenk ik me nu
Ook hier E211 als conserveermiddel. Het zal hetzelfde merk wel zijn. Had jij ook de groene?

De koekjes waar het allemaal mee begon waren overigens in de klas een groot succes (aldus de klasse-assistent de dag erna), maar het was een p.. klus die ik niet nog een keer herhaal. Conclusie 1: een zandvormpje (ik had geen dinovormige koeksteker) is niet zo geschikt als koeksteker. Conclusie 2: een T-rex heeft te veel uitstekende delen waardoor er maar weinig tegelijk op een bakplaat gaan wat het proces nodeloos rekt. Conclusie 3: glazuur hardt veel minder snel uit dan wenselijk.
Uiteindelijke samenvattende conclusie: koekjes bakken prima, maar dan met een handzamer vormpje, en voorzien van een chocolaagje (dat kan je namelijk snel laten uitharden door de koekjes kort in de ijskast te zetten).

Groeten,

Temet

rodebeuk

rodebeuk

14-11-2011 om 21:39 Topicstarter

Herkenbaar

Ook hier weer: je loopt achter me aan. Ik voorspel dat je straks een minimuffinvorm koopt (de papiertjes zijn verreweg het goedkoopst bij Dille en Kamille, anders 4 ct per stuk). Of iets bakt wat je naderhand in stukken snijdt, cake of brownie oid.
Uitsteken voor een hele klas is idd een ramp.

Ik had rood, blauw en groen en dacht dat ik ze allang weggegooid had maar de rood kwam ik tegen toen ik de keukenkastjes nieuw inruimde nav onze wijziging aan de keuken (grotere ijskast en meer aanrechtruimte), zeven jaar nadat we hier de eerste 'eigen' keuken installeerden. Dat ga jij denk ik niet precies zo aanpakken want a. je had bij de eerste ronde keuken kiezen meer budget en b. mijn oudste was toen 3 en die van jou was wat ouder bij de verhuizing van Orient naar Occident. Toch?

Blij je even gesproken te hebben. Zo raar als je zo'n flesje tegenkomt en metéén aan Temet moet denken! Daarbij opgemerkt dat vrijwel alle anderen hier inmiddels per mail of LinkedIn bereikbaar zijn. Jij blijft onvindbaar. Gelukkig weet ik dat al van te voren.

Nou, succes met het opmaken dus. Hier is dat van geen kant gelukt. Op die minimuffins plak ik een enkele smartie per keekje, dus de flesjes bleven in de kast...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.