Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pieternel

Pieternel

15-10-2012 om 18:13

Teksten corrigeren

Vanwege mijn vak kom ik nogal eens op een commerciële, onderwijs-gerelateerde website. Deze site is heel knullig geschreven, behalve op iedere pagina zeker drie spelfouten in de werkwoordsvormen, barst de tekst ook van de stijlfouten.
Dat heb ik ze gemaild, misschien dat ze er iets aan kunnen doen. Ik krijg dan ook een vriendelijke mail terug, of ik de foutjes even kan doormailen?
Maar goed, ik heb het aangekaart, dus ik moet corrigeren? Dit gaat me minstens een paar uur kosten. Zucht, ik heb alweer spijt van mijn eerste mail.
Wat zouden jullie doen als je zoiets tegenkomt? Gratis correctiewerk leveren of toch maar niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

15-10-2012 om 18:25

Die is leuk!

Nee natuurlijk niet doen. Beleefd mailtje terugsturen dat dat helaas te veel werk is, maar dat ze misschien iemand kunnen inhuren ervoor.

Petra Pakje

Petra Pakje

15-10-2012 om 19:17

Nee joh, ben je gek

Je noemt gewoon 1 van de foutjes die je opviel en schrijft erbij: en nog véél meer van dit soort fouten.
Ze mogen al blij zijn dat iemand ze er op attendeert!

Valkyre

Valkyre

15-10-2012 om 19:26

Nee zeg!

Uurtje factuurtje. Ze kunnen wel bij mij terecht

Valkyre

Pieternel

Pieternel

15-10-2012 om 20:32

Yes!

Gelukkig, dat scheelt veel werk of een schuldgevoel. Ik zal ze morgen een keurig net mailtje sturen.
Bedankt voor de heldere antwoorden!

Valkyre (ot)

Is dat een grapje van je, of is het echt je vak?

Ik denk er wel eens over om mijn diensten aan te bieden aan de middenstand en horeca-ondernemers hier in de buurt, de meesten zijn van niet-Nederlandse afkomst en dat is aan hun foldermateriaal en menukaarten te zien. Zouden mensen geld willen betalen voor zo'n dienst, vraag ik me af. Hoewel ik me natuurlijk ook in broodjes döner en pizza's zou kunnen laten uitbetalen...

Maar als het echt jouw vak is ben ik benieuwd hoe je daarin gerold bent, en hoe jij je prijs vaststelt. Per uur?

Groeten,

Temet

Inderdaad

die verschoten menukaarten en tenenkrommende spelfouten!
maar.. misschien gaat er wel iets moois verloren als we het allemaal gaan corrigeren

ik erger me regelmatig aan spelfouten - zelfs in de grote dagbladen kom je ze tegen! redactiewerk lijkt mij ook heel leuk om te doen maar ik zou dan de hele tekst gaan verbouwen, dat is natuurlijk niet de bedoeling. er komen nog heel wat stijlregels kijken bij redactiewerk, volgens mij. of zou het wel meevallen?

krin

krin

15-10-2012 om 22:03

Mijn ervaring

Ik heb ook eens iets dergelijks geprobeerd. Een zaak hier vlakbij die op het uithangbord met daarop alles wat ze hun klant te bieden hadden een mooie verzameling spelfouten en andere onhandigheden hadden staan.
Ze verbaasden zich hogelijk over mijn suggestie dat het verbeterd moest worden en verklaarden dat hun klanten daar niet van wakker lagen, en zij trouwens ook niet. Ik vraag me nu ook niet af waarom jongeren slechter gaan spellen - zelfs de krant en het straatbeeld helpen mensen niet meer aan een goed woordbeeld.
Maar goed, in dit geval vinden ze een betere indruk blijkbaar wel belangrijk, en natuurlijk doe je dat niet gratis. Een snelle zoektocht geeft me de indruk dat er meestal zo'n 4 cent per woord, 25 per uur of 2 à 3 euro per pagina voor wordt gevraagd. Doe ze een aanbod, zou ik zeggen. Of stuur ze door naar Valkyre, of naar mij

Vertigo

Maar dan wel graag met hoofdletters een zin beginnen!Het leest anders zo lastig,een redactiestuk lijkt dan net èèn lange zin.
En geen streepjes in plaats van komma`s midden in een zin.Beetje flauw, ik weet het.Ik reageer hoofdzakelijk omdat jij je echt ergert aan spelfouten en ja, ik denk dat redactiewerk moeilijker is dan het lijkt.

Merel

Merel

15-10-2012 om 22:58

Ook jij wil40 (o.t.)

Ook bij jou vind ik het niet kloppen Wil40. Je zet geen spaties achter je punten, dat vind ik persoonlijk heel gek staan. Verder komma's schrijf je met een vreemde komma daar bovenin, klopt ook niet. Ik lees hier ook vaak fouten (en zal ze zelf ook maken, vaak door te snel te typen, soms omdat ik het waarschijnlijk zelf niet goed weet hoor) maar ik hoor tegenwoordig ook veel fouten. Vooral jou of jouw, dat klopt heel vaak niet in de spreektaal, hoor het niet alleen bij interviews ofzo, maar ook bij reclames (en dan lijkt het me toch dat er lang en uitgebreid over de tekst en uitspraak moet zijn nagedacht.)

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2012 om 23:02

Pieternel

Je zou een paar woorden kunnen corrigeren en meteen het voorstel meesturen dat je met alle plezier de hele tekst voor ze doorspit, maar dan wel tegen een daarvoor geldend tarief.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2012 om 23:06

Restaurants e.d.

Ik denk dat je de restauranthouders van buitenlandse afkomst gewoon hun fouten moet laten maken. Het heeft ook z'n charme. Als ze een boekhouder hebben of zo, dan zou zo'n boekhouder er wel iets over kunnen zeggen, omdat hij een ander contact met zo'n zaak heeft. Ik vind het in ieder geval niet aan mij, de gast of voorbijganger, om ze daarop te wijzen.

Tirza G.

Tirza G.

15-10-2012 om 23:22

Merel

Ik Denk dat wil40.dat.expres Deed.

tirza

Tekstschrijver

Tekstschrijver

15-10-2012 om 23:32

Tarief

"er komen nog heel wat stijlregels kijken bij redactiewerk, volgens mij."
Ja, dat klopt. Onderschat schrijf- en redigeerwerk niet, het is een vak. Een écht vak.
Eveline heeft het over een uurtarief van 30-45 euro. Ik vind dat erg laag. Wat is jouw achtergrond? Journalistiek, Nederlands, anders? In mijn werk schrijf ik niet veel meer, maar ik neem zo nu en dan nog wel een freelanceklus aan. Uurtarief 75-80 euro. Dat is ook wat ik betaal als ik een tekstschrijver inhuur. Een goede tekstschrijver is zijn/haar geld dubbel en dwars waard!

Merel

Weet ik Merel en ik heb het ook gezien bij het nalezen. Voor een forum niet erg genoeg om te verbeteren. Maar ik erger me dan ook niet aan spelfouten en was niet van plan redactiewerk te gaan doen.

Tirza g.

Expres? Ik zit hier met het zweet onder mijn oksels de juiste knop voor de juiste komma, hoog in de lucht, te zoeken op mijn klapjapanner.

Wil40

.. het gebrek aan hoofdletters is een esthetische keuze, ik ben een bewonderaar van e e cummings. op google wordt hij aangeduid als E. E. Cummings, en de arme man zal zich omdraaien in zijn graf [als hij dood is tenminste].

het is inderdaad vooral spelling waar ik me druk over maak.
datbetekent niet dat ik het allemaal precies weet - ik heb een boek uit het Engels vertaald en dat viel echt niet mee! [oh, een hoofdletter!]

maar ik houd wel heel veel van taal en alles wat je ermee kunt.
en ik vind 'klapjapanner' een heel mooi woord!

Mea Proefrok

Mea Proefrok

16-10-2012 om 09:08

Vertigo

Wat leuk dat je Cummings aanhaalt! Onterecht in de vergetelheid rakende dichter. En hij zou geen bezwaar hebben gehad tegen E.E. Cummings. Zo schreef hij het zelf namelijk ook. Het was een uitgever die creatief ging doen met de spelling van zijn naam. Hij is trouwens dood. Anders was-ie zondag 118 geworden.

Mea p

Hee, dat wist ik dan weer niet! Dat vertelde de docent op de UU er dan weer niet bij. Of zat ik toen uit het raam te staren? [ig niet op facebook want dat bestond niet]

Weer iets geleerd en van de schrik schrijf ik nu opeens met hoofdletters.

bibi63

bibi63

16-10-2012 om 22:01

Eveline

'Leuk voor beginnende correctoren, die ik ooit was'. Klopt dat woord 'die' wel in deze zin...? Haha, het klinkt voor mij heel gek, maar waarschijnlijk klopt het als jij als neerlandicus dat zo schrijft. Dan heb ik weer wat geleerd. Ben wel benieuwd. Ik zou zeggen 'zoals', maar wellicht helemaal fout??
Gr. Bibi

Nederlands is moeilijk

"Die ik ooit was", dan klinkt "die" als enkelvoud, wat dan weer niet lekker bekt met de "correctoren" meervoud dus. Ik had de zin ook al 3x gelezen en dacht "Heuh, het zal wel aan mij liggen, ben dan ook geen neerlandica/cus".
Als ik het niet meer weet maak ik er gewoon een totaal andere zin van. "Leuk voor beginnende correctoren, waarvan ik er ooit ook èèn was". Wat natuurlijk niets zegt over het feit of jou zin nu wel of niet kloppend is.
Nederlands is moeilijk, ook als je hier geboren bent.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2012 om 00:08

Leuk voor beginnende correctoren, zoals ik ooit was.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2012 om 00:21

Grappig dit draadje

Zo te zien doen we allemaal wel iets 'fout'. Geen hoofdletters gebruiken ziet er bloot uit. Van zinnen zonder spaties na de punt krijg je het spontaan Spaans benauwd. Maar ik bak er ook een potje van. Maakte ik vroeger eigenlijk geen fouten met d en dt, nu betrap ik mij er best vaak op en ik sla soms complete woorden over en ontdek dat pas als ik de tekst al verstuurd heb en in een ander lettertype en ruimer weergegeven terug zie. Dat is knap waardeloos)

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

17-10-2012 om 00:27

Vertigo ot

Dan heb je denk ik óók les gehad van mijn vader (die niet Simon heet ). Ik noem uiteraard geen naam, maar zal hem omschrijven:
Taalkunde.
Rood haar, rode baard. Nu grijs, haha.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Nee joh eveline

Blij te zien dat een taalkundige ook wel eens een foutje maakt. Spatie. Durft deze eenvoudige ziel hier tenminste ook gewoon te blijven posten.

Kaaskopje

Vroeger was ik gewoon erg goed in taal en minder in rekenen. Voor opstellen een 10 en voor spelling een 9. Ik zat veel met m'n neus in de boeken. Lezen was mijn grootste hobby. De laatste jaren lees en schrijf ik te weinig, daardoor maak ik steeds meer fouten. Dit telt ook voor buitenlandse talen. Mijn 8 voor Engels is nog bijzonder weinig waard als mijn zoon vraagt om iets te vertalen en ook nog wil weten hoe je het schrijft. Het zakt weg.
Meer lezen en schrijven dus.

Hasse

hmmm nu breek ik mijn hoofd over wie dat dan geweest kan zijn.. rood haar, rode baard?! zegt me niets.. taalkunde.. euh. heb je een 1e letter achternaam voor me?
naja. ben afgestudeerd in 2005, geloof ik.

Valkyre

Valkyre

17-10-2012 om 17:42

Temet

Ik heb Engels gestudeerd, dus het meeste correctiewerk wat ik doe, is in het Engels (voornamelijk dissertaties enzo). Nu ben ik bezig met korte verhalen (in het Nederlands). Ik denk dat je van het corrigeren van menukaarten niet zult kunnen leven

Valkyre

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

17-10-2012 om 22:34

Vertigo (laatste ot )

Dan ben je te jong . Mijn vader is in 2000 met de vut gegaan .

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Hasse laatste ot

bless him!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.