Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tekenset

Onze 11-jarige dochter tekent graag en best aardig en voor sinterklaas willen we haar graag een mooie tekenset geven. Wat moet daar nu in zitten? HB potloden, maar welke? Wat moet er nog meer bijzitten om het een echt mooie set te laten zijn?

Mijntje

Mijntje

08-11-2014 om 07:50

speciaalzaak

Ik ga naar een speciaalzaak (swaak), en daar koop ik tekenpennen met de dunste (0.5) punten tot wat dikker. Zo kan ze ook uitproberen wat het fijnste tekent. Voor hb potloden kan je je daar ook laten voorlichten en vaak hebben ze ook een setje: van dun tot dik, 'dik' is wel het prettigst (donker). En een moleskine boekje is ook mooi erbij.

Lou

Lou

08-11-2014 om 10:31

Kleurpotloden

Ik ga voor dat soort dingen ook naar Swaak of een kantoorboekhandel. Wat ook fijn is, zo'n enorme doos goede kwaliteit kleurpotloden. Of de fineliners van Stabilo, die zijn ook zo heerlijk. Je kunt er schetsblokken in verschillende grootte bij kopen.

En je kunt er nog dertig dingen bij kopen natuurlijk haha, maar fijn papier en fijne potloden, kleurpotloden en tekenpennen maken bij elkaar een mooi setje. Vergeet de gummen en de puntenslijpers niet.

druif

druif

08-11-2014 om 10:39

euhm

Ik zou een dummie kopen (een leeg boek, waarje in kunt tekenen, plakken enz.) A4 formaat.
Een schetsboek met stevig papier.
Een set potloden van b6 tot en met h3
Kneedgum
En mooie aquarelpotloden van een duurder merk. ( nooit hema, due geven geen kleur af)
Ik zou haar een stevige tekendoos geven waar ze haar potloden in kan bewaren zodat ze niet breken van binnen.
En ik zou haar allereerst tekenles cadeau geven. Dat is echt belangrijk, daar leer je zo veel van en dan wordt het veel leuker.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-11-2014 om 10:57

tekendoos

Voor onze dochter van 12 ben ik voor sint op zoek naar een tekendoos. Hier in de stad ontbreekt het aan zaken waar je zo'n ding kan kopen en online lukt het me ook niet.
iemand nog een tip?

Barvaux

Barvaux

08-11-2014 om 11:01

druif

Tekenen in een dummy werkt niet, je kunt zo'n ding niet plat leggen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-11-2014 om 11:01

aanvulling

Ik kan online wel tekendozen vinden, maar dat is dan allemaal bij bedrijven die ik niet ken en waar ik vooraf moet betalen.
Ik koop liever bij een groot bedrijf als Bol, maar daar is het uitverkocht.

Barvaux

Barvaux

08-11-2014 om 11:02

deny

Ik ben van mening dat mensen wat minder bang moeten zijn op internet. Kijk of er logo's staan en google op reviews.

Kiwiwi

Kiwiwi

08-11-2014 om 11:20

teken dummy

Een teken dummy is ook niet om echt in te tekenen, maar om ontwerpjes te maken die je later uitwerkt, of ideetjes snel even neer te zetten. Dan maakt het liggen niet zo uit.

Kijk ook als haar dat leuk lijkt voor een setje houtskool.
Je kunt er een mooie veer bij vinden waarbij je de houtskool kunt uitwaaieren. Ik heb gewoon een stevige veer van een duif genomen die ik buiten vond

Wat ik zelf heel fijn vind werken is een vulpotlood.

Pas de maat van het schetsblok aan aan de voorkeur van je dochter.
Tekent ze graag groot: stimuleer dat door zo groot mogelijk te gaan. Ik tekende vroeger al op tegen elkaar geplakte behangrollen omdat ik groot papier niet te pakken kon krijgen.

Als je tekenles niet kunt betalen, kijk eens bij centra die cursussen aanbieden voor kinderen met korting of gratis. Of koop een boek met voorbeelden van hetgeen ze het liefst tekent.

En idd veel van het genoemde kneedgum, onmisbaar
Veel plezier met het samenstellen van haar kado

Marie

Marie

08-11-2014 om 11:27

Noorden van het land

Ik weet niet waar jullie wonen natuurlijk, maar wij gaan voor zulke spullen het liefst naar Jacobi in Drachten. Hebben een hele ruime sortering in de winkel, maar ook een webshop:

https://www.jacobi.nl

Voor mezelf heb ik daar laatst een mooie doos kleurpotloden van Spectrum Noir gekocht, maar ze hebben ook andere dozen van Bruynzeel bijvoorbeeld en ook kun je alle soorten (kleur)potloden en stiften los kopen.

belle mara

belle mara

08-11-2014 om 11:36

Bertus workel

Bertus workel in Enschede

Heeft ook een webshop. Een paradijs voor knutselaar, tekenaar en iedereen. Ik kan er uren doorbrengen.

Daar vind je zeker goede teken spullen.

Barvaux

Barvaux

08-11-2014 om 12:09

V&D

De V&D heeft ook goede spullen.

Lycra en castrell

Voor het inkleuren zou ik kiezen voor de hoge kleurkracht van de lycra kleurpotloden. Voor de schetsen weer voor een setje hb potloden van Faber Castrell.

Mijntje

Mijntje

08-11-2014 om 13:45

tekenles

daar ben ik op 'tegen'. Zeker op deze leeftijd. Dat kan de lol verpesten, dat heb ik al zoveel om mij heen gehoord.
Er bestaan wel leuke boeken zodat je zelf kan leren hoe perspectief tekenen werkt etc., of over striptekenen. Ik zou haar gewoon lekker laten aanklooien (doe ik ook bij mijn 9 jarige)
Bij de v & d hebben ze idd ook mooie spullen, stabilo's, kleurpotloden en voor een houten tekendoos.

Kwaliteit

http://www.moleskine.com/en/collections/model/product/sketchbook-large

Geen aandelen maar ik heb dochter met name voor op school en onderweg een tekenboek gegeven. Doet ook dienst als 'gevoelensboekje'. Het tekent fijn in een fijn gebonden schrift. En het is leuk als cadeau. Er zijn diverse maten.
Overigens tekent ze overal op en dan hangen we het aan de zijkant van de boekenkast.

Oeps

Castrell is Faber Castell

Hier tekenen we met Faber Castell 9000 hb potloden vanwege zachtheid en de houten potlood is prettig te slijpen-. De grootste ellende met goedkope potloden, vind ik het slechte houtwerk dat brokkelt zodat de punt niet goed beschermd wordt en ook snel breekt.

Juno

Juno

08-11-2014 om 15:20

Welk materiaal vindt ze leuk?

Iedereen heeft een voorkeur voor een bepaald materiaal, onbekend maakt onbemind dus beperk je niet. Er bestaan prachtige sets ecoline. Leuk met kroontjespen maar ook fantastisch met penseel.
Hier heeft kind aquarelverf in een soort stift, wel met penseelpunt. Vrij prijzig, ik meen zo'n €7,- per penseelstift. Hij heeft er ook een penseel met water gevuld bij en kan overal werken zonder te hoeven rommelen met bakjes water of kwasten uit te wassen.
Zelf heb ik een aquarelset van Van Gogh. Het aquarelleren an sich ligt me niet zo, dus ik verf er vrij dik mee en geniet van de intense kleuren die toch transparant blijven. Ik vind het fijner dan ecoline. Mocht een kleur opraken na een jaar of 10 dan kan je nieuwe blokjes kopen.
Met olieverf of acrylverf heb ik niets.
Man werkt graag met aquarelpotloden en een enkele keer met krijt. Woon je in de buurt van Rotterdam dan kan je kijken bij ik meen Harald's. Ga voor een goed merk en koop een aantal basiskleuren. Ik heb bij mijn verf wit en zwart eruit gegooid ten gunste van petrolblauw en een fantastische paars die ik niet gemengd kreeg.
Goed papier is essentieel. Die Moleskineboekjes zijn fantastisch (koop dan wel de aquarelvariant, die andere hebben te dun papier), maar je kan ook denken aan afscheurblokken oid.
Wil je puur potloden dan zou ik van 2H tot 6B gaan, in eerste instantie gewone potloden. Ik hou van dik en vet tekenen en heb een vulpotlood met een enorm dikke punt in ik meen 3B waarmee ik heerlijk groot en dik kan schetsen.
Laatste, misschien wat flauwe tip: stel een budget voor jezelf. Er is zo veel prachtigs te koop dat het aardig kan oplopen.

Social story

http://en.wikipedia.org/wiki/Moleskine

Leuk om erbij te vertellen en motiverend.

"History[edit]
Notebooks with features similar to the present Moleskine notebooks were popular in Paris during the 19th and 20th centuries, handmade by small French bookbinders who supplied the stationery shops of Paris. In the late 19th to early 20th centuries similar black notebooks were used by Oscar Wilde, Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Ernest Hemingway and Henri Matisse. However, none of them used the present Moleskine-brand notebook since the brand was founded much later.

The present Moleskine notebook is fashioned after Bruce Chatwin's descriptions of the notebooks he used in his travels. The name itself, "Moleskine", is a nickname that Chatwin uses in one of his most celebrated writings, The Songlines (1986). In this book, Chatwin tells the story of his original supplier of notebooks, a Paris stationer who in 1986 informed him that the last notebook manufacturer, a small family-run firm in Tours, had discontinued production that year, after the death of the owner. "Le vrai Moleskine n’est plus" ("The real Moleskine is no more") are the words Chatwin puts in the mouth of the owner of the stationery shop in Rue de l’Ancienne Comédie.[2]"

Druif

Druif

08-11-2014 om 16:00

tekenles

Als tekenles demotiverend werkt, ben je bij de verkeerde tekenles. Dan is de docent niet goed.
Het stimulerende van tekenles, zit in het feit dat je het samen doet. Je kijkt dus naar elkaars werk. Dat is ongelooflijk leerzaam. Daarnaast is het soms gewoon erg leuk om een opdracht te krijgen en daar een eigen invulling aan te geven.

Mijn dochters vinden het daarnaast ook heerlijk om lekker met de anderen daar te kletsen tijdens het tekenen. Het zijn best wel hechte groepen.

In dummys kun je inderdaad ideeën, inspiraties en zo tekenen. Mijn dochters ontwerpen er personages in, die ze dan later weer op een blad uitwerken.

Mijn dochters vinden die boeken waarin stap voor stap een techniek wordt uitgelegd, wel grappig, maar ze doen er erg weinig mee. Het wordt dan te veel natekenen. En ze maken toch liever iets dat ze zelf verzinnen.

Een dochter heeft een tijdje een Manga manie gehad en die boeken van Chris Hart o.a. vond ze wel leuk omdat daar technieken uitgelegd werden.

jons

jons

08-11-2014 om 16:45 Topicstarter

Leuk!

Ik word er helemaal hebberig van, dus die tip van het budgetstellen is een zeer waardevolle

Gaat zeker lukken, op deze manier. Ook leuk om er iets meer bij te doen dan alleen potloden. Weet nog niet wat, maar misschien is houtskool wel leuk.

Bedankt voor alle tips en adviezen!

Komt goed!

Evanlyn

Evanlyn

08-11-2014 om 17:21

V&D

Bij de V&D kun je prima materialen krijgen voor niet al teveel geld. Bijvoorbeeld een (grote of kleine) set tekenpotloden van verschillende hardheden, of een set aquarelpotloden (best duur maar echt leuk), en ook goede tekenblokken (althans volgens mijn kinderen).

Juno

Juno

08-11-2014 om 17:26

O en

Koop een goede puntenslijper. Gewoon zo'n zilveren, kost nog geen twee euro. Ik heb man ooit een handslijper met slinger gegeven, zo'n ding als we vroeger op school hadden maar dat was met een verjaardag of sint.
Als je houtskool koopt wat overigens zeer betaalbaar is neem dan ook een 'pen' van papier daar kan je mooi mee vervagen en fixeerspray. Haarspray werkt niet.

Juno

Juno

08-11-2014 om 17:30

Dendy

Koop de materialen los en neem zo'n bestekbak van bijvoorbeeld de Ikea met handvat om alles in op te bergen. Dan heb je qua materiaal precies wat je wil, die ingerichte dozen zijn het vaak net niet of er zit van alles in wat nooit gebruikt gaat worden.
Vergelijk het met mooi gereedschap, dat koop je ook niet compleet maar vul je aan met dat wat je nodig hebt.

Mijntje

Mijntje

08-11-2014 om 17:39

houtskool

tip voor houtskool: fixeren met gewone goedkope haarlak!

Mijntje

Mijntje

08-11-2014 om 17:41

Juno

Oh, lees net jouw berichtje dat het niet werkt??? Ik deed het vroeger wel met haarlak. maar dat is ook al 20 jaar geleden!

Juno

Juno

08-11-2014 om 17:48

Klopt

Het fixeert het voor even maar je tekening vervaagt vrij snel. Ik heb krijt- en houtskooltekeningen van dik 100 jaar oud thuis hangen die er op het enigszins verkleurde papier na uitzien alsof het gister gemaakt is. Potje fixeer is het toverwoord.

Juno

Juno

08-11-2014 om 18:10

O en

Koop een goede gum. Een zachte witte, centimeter of 4 lang en afgeronde hoeken. Bic heeft fijne en kijk anders in een speciaalzaak. Niet van die enge plastic-achtige plakken kopen, werkt voor geen kant.
Gum kost hier €0,90.

lisbeth

lisbeth

09-11-2014 om 21:19

En om te leren

Heeft dochter apps op de ipod en ipad. Learn how to beginnen ze mee en dan diverse onderwerpen. Van bloemen tot auto's of zombies tot prinsessen. Stap voor stap

thee

Onze tekendoos is een opgepimpte theedoos waar we de vakjes uit hebben gesloopt.
Hier zijn de dol op de Lyra potloden en voor houtskool hebben we een apart kistje, ooit gekocht bij de Lidl en voldoet prima.

als tekendoos

een gereedschapskistje?

Evanlyn

Evanlyn

10-11-2014 om 13:23

Mark Crilley

is hier de favoriete Youtube-tekenaar. Hij legt goed uit wat hij doet en je ziet het stap voor stap ontstaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.