Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-04-2014 om 09:12

teken op onze honden

3 weken geleden zijn wij naar Bosrijk geweest. De honden waren vlak ervoor behandeld tegen teken en vlooien. Met spul van de dierenarts. Bij thuiskomst vonden we bij één van de honden toch een teek. Een paar dagen later vond ik op de bank een volgezogen dode teek, gatverdegatver. Gisteren zijn ze opnieuw behandeld, dit keer met Frontline. Hier zouden de teken en vlooien volgens de dierenarts imuun voor zijn, maar het heeft toch zijn werk gedaan. Vanochtend vond ik bij 1 van de 2 een dode die ik er zo af kon plukken. Brr, en ik heb ze de afgelopen weken echt regelmatig nagekeken.

Mijn honden hebben echt nog nooit een teek gehad, ik hou het altijd goed bij. In bosrijk hebben ze veel tussen varens ed. gelopen, ik denk dat ze daar zijn opgelopen.

In de grote vakantie gaan we naar noord-Limburg. Met de honden, die dan ook mee gaan wandelen. Is er iets wat ik kan doen om dit soort dingen te voorkomen? Of moet ik ze maar gewoon niet meer meenemen naar bosrijk gebied. De jongste is een Lhasa Apso met een hele mooie lange vacht, wat lastig is met controleren.

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

23-04-2014 om 09:35

vlg. mij

Moet de behandeling ook wat eerder gegeven worden omdat het niet meteen werkt?
Het schijnt dat de toevoeging van knoflook capsules aan het eten helpen tegen dit soort ongedierte.
Voor je lhasa apso, zou ik toch overwegen de vacht lekker kort te knippen voor de vakantie. Het groeit toch weer aan? En zeg nou zelf, voor de hond zelf maakt het niet uit. Alleen voor de trotse eigenaresse.... Maar de hond heeft wel last van teken en van eindeloze kam/zoek-beurten. Maar goed zo zou ik het doen. Ik hou van korte vachtjes!☺

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-04-2014 om 10:55

Bulletje Bliep

Korte vachtjes zijn veel praktischer, onze oudste hond is een langharige vuilnisbak en daar haal ik regelmatig de tondeuse overheen.
Maar onze Apso is zo mooi. Niet met een showvacht tot op de grond en een strikje, maar een woeste roodbruine vacht die je maar zelden ziet. Eenmaal geknipt wordt het nooit meer zoals het nu is.
We hebben het al wel eens overwogen hoor, van die lange haren overal in huis wordt je ook gek. Maar tot nu toe hebben we het nog niet gedaan.

Op die knoflookkapsules ga ik eens googlen, dank je wel voor de tip.

in de buurt

De teken die je vanochtend hebt gevonden, zijn toch niet meer diegene die ze 3 weken geleden in Bosrijk opgelopen hebben, maar teken die ze nu hier in je eigen buurt hebben opgelopen. Door de zachte winter zijn er overal veel meer teken en vlooien. Je moet je hond dus ook thuis behandelen en niet alleen op vakantie.

teken zitten ook in de tuin

helaas,
ik behandel hond niet meer want t hielp toch niet en ze kreeg alleen maar jeuk op die plaats. Iid knoflook helpt wel wat, ik gaf dr eerst schapenvet met knoflook maar brr...wat een shoarma lucht uit die bek
Ik voel nu elke dag even overal en elke oneffenheid is vaak een teek. Maar of dat bij je Apso lukt? Ik heb t geluk dat hond t ook komt "melden"door echt voor mn neus dan te gaan krabben zovan: pak m eens

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-04-2014 om 20:59

denk ik niet

Onze tuin is vooral stoep met borders. Uitlaten doe ik gewoon langs een fietspad in het gras wat regelmatig gemaaid wordt (vinexwijk). Ik denk toch niet dat daar veel teken inzitten eigenlijk.

Karin, natuurlijk behandel ik de honden thuis ook. In principe om de 3 maanden. Omdat wordt gesteld dat de werking van die druppels tegen teken maar 1 maand is heb ik een paar dagen voor vertrek extra gedruppelt.

Ik denk dat ik op vakantie de honden maar rondom het vakantiehuis laat. Waardeloos hoor, ik vind het zulke vieze beesten.

Dendy

in t gras dus wel (ot)

Echt waar, wij waren afgelopen week met de kinderen van onze groep wezen buiten spelen en toen we binnen kwamen lag er ineens onder het eten een kleine teek op de bank. We zijn niet verder geweest als onze eigen tuin. Er is ook onderzoek naar gedaan.Het gras waar je dus wandelt kan dus wel teken verbergen.

Teken in de tuin (www.teken-radar.nl)
Uit onderzoek van De Natuurkalender blijkt dat ongeveer een derde van de tekenbeten wordt opgelopen in de tuin. Het is nog onbekend wat de eigenschappen van deze tuinen is. De tuinen liggen vooral in bosrijke omgeving maar van midden in de (grote) stad worden ook tekenbeten gemeld.

De teek, het oprukkende gevaar in de achtertuin
http://dier-en-natuur.infonu.nl
De teek, een klein beestje dat er uit ziet als een spinnetje, rukt op in Nederland. Kwam je het diertje vroeger voornamelijk tegen in het bos, onderzoek heeft uitgewezen dat de teek bezig is met een ware opmars en tegenwoordig ook al veelvuldig in willekeurige achtertuinen gevonden kan worden.

Ze zijn inderdaad vies, ik griezel ook als ze er uit moeten maar onze hond reageert zo heftig op de druppels en ze helpen bij haar niet, wij wonen aan een bos,polder dus hier zitten er heel veel, zeker bij de konijnenholen die hier volop zijn. Het valt me wel op dat er afgelopen jaar heel weinig teken waren en nu al heel veel?

Klaartje

Klaartje

24-04-2014 om 15:49

veel teken op het moment

Er zijn nu echt heel veel teken. Onze 3 katten waarvan er 1 volgens mij een tekenmagneet is, hebben er ook zo vaak. Ze zijn net weer behandeld maar soms vind ik er nog 1, die dan wel al dood is. De honden hebben er normaal vrijwel geen, maar ook bij hen al een paar weggehaald. Nu ze weer behandeld zijn is het bij hen over.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-04-2014 om 14:04

Lekker meenemen

Ik griezel ook van teken. Gelukkig zit mijn man er niet mee om ze uit hond of kat te plukken. Ik zou lekker met je honden blijven wandelen in bosrijk gebied en er een gewoonte van maken de honden na afloop goed te doorzoeken. Misschien kun je beter een uurtje wachten, zodat ze al wat groter zijn door het opgezogen bloed.

Volgens onze dierenarts zijn teken inmiddels resistent voor Frontline. Wij hebben Advantix, maar ook daar slobberen teken doorheen. Ik twijfel nu of ik de hond ga laten inenten bij de dierenarts. Zij gaf aan dat dat spul (nog) goed helpt en relatief goedkoper is.

mirreke

mirreke

30-04-2014 om 12:22

Erg veel teken merk ik

Al onze katten zijn dit voorjaar al met teken thuisgekomen, ook de dames die dicht bij huis blijven. Wat inhoudt dat dus bij ons in de tuin ook teken zitten...

Het wordt met het jaar erger...

Ik lees de titel van dit draadje altijd alsof deze met een werkwoord begint. Dus 'teken op onze honden' ipv 'teken deze petitie'. En iedere keer als ik het forum bekijk stink ik er in eerste instantie weer in!

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

30-04-2014 om 21:55

Zelden

Ik verbaas me over al die teken. In 15 jaar heb ik er drie moeten weghalen bij de kinderen, en op mijn katten heb ik ze nog nooit gevonden. Zelf heb ik er gelukkig ook nog nooit een gehad.
Zitten die beesten alleen in bossen en niet in 'normale' achtertuinen?

Katniss

Katniss

30-04-2014 om 21:57

Vlooien

De katten hebben wel vlooien, of in ieder geval wel eens een want ik vind in mijn vlooienkam alleen poep en geen levende vlooien. Ik heb laatst een kat van een buurtgenoot nagekeken. Die kat woont zo'n beetje buiten en wordt nooit behandeld. Hij had geen enkele vlo, dat is toch ook vreemd?

Fiorucci

Fiorucci

01-05-2014 om 07:39

katniss

Teken komen overal voor, ook jn gewone achtertuinen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.