Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

04-05-2013 om 23:15

Tegels in tuin op noorden

We zijn bezig om de tuin aan te pakken. Een van de dingen die we moeten/willen doen , is het opnieuw betegelen van de tuin. Nu liggen er van die rode/bruine klinkers in een aardig patroontje. We gaan er echter een stuk bij betegelen, waar nu nog niks ligt. Die klinkers zijn op zich best leuk, maar doordat de tuin op het noorden ligt, komt er veel mos tussen.
Nu heb ik me nog nooit verdiept in mogelijkheden voor tuintegels, dus er zal vast van alles mogelijk zijn, waar ik geen weet van heb. Vandaar mijn vraag: wie heeft een goed idee wat je het beste kunt gebruiken als tegel in een tuin op het noorden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
nathalie

nathalie

05-05-2013 om 11:16

Harde tegels

zoals hardgebakken klinkers. Die kun je lekker afschrobben zonder dat ze poreus worden of beschadigen en nóg sneller vies worden etc. Als je je roodbruine klinkers leuk vindt en er zit vooral mos tussen en niet over alle stenen heen dan zijn ze goed geschikt.
Op mijn zuidkant komt er trouwens ook mos tussen de klinkers, dat hou je niet tegen. Als je gaat kiezen voor strak tegen elkaar aan tegels let dan goed op de hardheid/schrobvastheid.

Yaron

Yaron

05-05-2013 om 11:58

Niet te donker

Wij hebben ook een tuin op het noorden met verschillende soorten bestrating. Het gedeelte dicht bij huis, waar de zon bijna nooit komt heeft vrij donkere tegels, daar zou ik graag lichtere willen. In het voorjaar maken we alle bestrating schoon met de hogedruk reiniger, het ziet er dan weer mooi fris uit.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Niet te glad

Wij hebben klinkertjes in onze tuin op het noorden. Er komt inderdaad mos tussen, maar mij stoort dat niet (het hoger opschietende onkruid is eerder een ergernis). Waar ik op zou letten is dat de tegels of klinkers vooral niet te glad zijn. Je krijgt gegarandeerd algengroei, dat hou je niet tegen, en dan ben je blij als je ruwe tegels hebt, lijkt mij. Ik zou dus om die reden geen gladde donkergrijze natuursteen nemen.

Overigens is mij ooit uitgelegd dat klinkers of tegels met voegen (waar dus mos in komt) een voordeel hebben boven de nu zo modieuze grote tegels (60 x 60 ofzo) die zonder voeg worden gelegd. Die voegen zijn goed voor de afwatering. Op een terras zonder voegen blijft sneller water staan. Ik kan aan de tuinen bij ons zien dat dat wel klopt. En als je geen voegen hebt, krijg je evengoed onkruid, al is het wel minder.

Ik zou ook kiezen voor iets dat niet te donker is, want dat is somber, maar ook niet al te licht, want dat wordt lelijk met die algen die je onvermijdelijk gaat krijgen. Ik had eigenlijk wel gele klinkers gewild maar die waren er niet. Nu dus bij ons een tikje roodbruin, maar niet donker.

Groeten,

Temet

Groeten,

Temet

mar

mar

05-05-2013 om 22:05

Grind

Geen tegels hier meer, maar grind. Geen mosgroei, eventuele groene aanslag verdwijnt wel weer bij het harken.
Op het zuiden hebben we waaltjes, wel mos er tussen en veel groene aanslag op de stukken die niet de hele dag volle zon hebben.

Geen grote zonder voeg

Temet heeft gelijk. Bij onze buren liggen van die grote (gladdere) zonder voeg of met een inimienie voeg en dat is nogal een tegenvaller geweest.'s Winters is het daar 1 ijsbaan. Ook als het niet vriest De combi van water dat blijft staan (ook al is het een heel klein beetje) met mossige/groene aanslag is spekglad. Als je een stap naar buiten doet is het glibber de glibber. Nou hoef je bij slechter weer niet naar buiten, maar soms komt het toch voor...en in het voorjaar ben je bijna verplicht om eerst schoon te maken voor je naar buiten kan.
Hier waaltjes aan de achterkant. In het voorjaar schrobben met azijn en om de 3 jaar ofzo doen we alles met de hoge druk spuit. Op de oprit en opzij van het huis roze stoeptegels. Idem dito. Gaat prima. De stoeptegels zijn iets makkerlijker in onderhoud. De waaltjes is meer schrobwerk. Ook groeit er sneller onkruid tussen.
Bij ons wordt het niet zo glad als bij de buren.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.